پیام خراسان

آخرين مطالب

گسترش صنوف؛ راهبرد معین اقتصادی رضویه برای تحقق توسعه گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- اتاق اصناف مشهد به عنوان معین اقتصادی بخش رضویه به منظور بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی و نیروی انسانی این منطقه گسترش صنوف خدماتی و تولیدی مختلف را در قالب شهرک صنفی در دستور کار خود قرار داده است.

معین های اقتصادی بخشی از طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی و نهادهای دولتی، غیردولتی و عمومی هستند که هر کدام مسئولیت شناسایی ظرفیت ها و توانمندسازی ساکنان منطقه ای از استان را برای رسیدن به توسعه برعهده دارند.
اجرای این طرح از زمستان سال گذشته در خراسان رضوی آغاز شد و نهادهای دولتی، غیردولتی و عمومی مختلف عهده دار توسعه مناطق محروم و روستایی استان شدند تا اشتغال روستایی رونق گیرد و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها اتفاق افتد.
طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی درباره این طرح گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در 12 منطقه استان با مشارکت بخش خصوصی به عنوان معین اقتصادی، ائمه جمعه به عنوان ناظران عالی، همراهی نمایندگان مجلس و کارگزاران حکومت اجرا می شود.
علی رسولیان افزود: 88 معین اقتصادی شامل 9 درصد نهادهای دولتی، 11 درصد موسسات عمومی غیردولتی و 80 درصد نهادهای خصوصی محوریت کار را در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان برعهده گرفتند.
وی اضافه کرد: از مجموع 88 تفاهم نامه منعقده در مناطق 12 گانه استان با معین های اقتصادی 54 تفاهم نامه در بهمن و اسفند ماه سال گذشته منعقد شد که نتیجه ارزیابی عملکرد آنها نشان می دهد سه درصد از آنها عملیات اجرایی را شروع نکرده اند، 72 درصد آنها در گام های اول و دوم از گام‌های شش گانه که برای تمامی معین های اقتصادی تعریف شده بود قرار دارند و 25 درصد از معین های اقتصادی نیز در گام سوم و چهارم هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی، 450 نفر به عنوان تسهیلگر، آموزش های تسهیلگری را آموخته اند، 776 صندوق خرد روستایی و شهری تشکیل شده و 711 قرارداد سرمایه گذاری به امضا رسیده که میزان پیشرفت اجرایی آنها 30 درصد است، 36 هسته کار و زندگی هم تشکیل شده و 43 هسته دیگر هم در حال راه اندازی است.
رسولیان افزود: در اجرای طرح یاد شده 754 طرح به ارزش سرمایه گذاری 921 میلیارد و 393 میلیون ریال با اشتغال‌زایی برای 157 هزار و 363 نفر در قالب امضای تفاهم نامه های سرمایه گذاری در مناطق 12 گانه استان مصوب شده که 21 درصد طرح‌ها در حوزه خدمات و گردشگری، 45 درصد در حوزه صنعت، 35 درصد در حوزه کشاورزی است.
وی ادامه داد: شش گام مشترک برای وظایف معین های اقتصادی در مناطق 12 گانه ترسیم شده که شامل تهیه الگو و جمع آوری اطلاعات کامل منطقه، ایجاد زیرساخت‌های نظام سازی فکری مبتنی بر الگوی تهیه شده، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و نظام سازی شکلی، توانمندسازی و فراهم کردن زمینه اجرای الگو، عملیاتی کردن طرح و اجرای پروژه ها در منطقه و در نهایت، نظارت و بررسی بر تمام مراحل اجراست.
وی گفت: مشکلات احصا شده از تفاهم نامه هایی که تاکنون به امضا رسیده است شامل 45 مورد زیرساختی با 28 درصد سهم از کل مشکلات، 30 مورد اخذ مجوز با 19 درصد سهم، چهار مورد تامین مواد اولیه و تجهیزات با دو درصد سهم، 75 مورد دریافت تسهیلات با 46 درصد سهم و هشت مورد سایر موارد با پنج درصد سهم از کل مشکلات است.
اتاق اصناف، معین بخش رضویه
بخش رضویه از توابع شهرستان مشهد دارای سه هزار و 862 کیلومترمربع وسعت، سه دهستان، 70 روستا و یک شهر است که براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، 59 هزار و 232 نفر جمعیت در قالب 16 هزار و 796 خانوار دارد.
عمده فعالیت مردم این بخش کشاورزی و دامداری و گاه صنایع دستی مانند قالی بافی است، این شهر به دلیل نزدیکی به مشهد در حوزه هایی از جمله برخورداری از واحدهای صنفی و دسترسی مردم به انواع کالا مورد غفلت قرار گرفته و عدم فعالیت موثر اصناف را می توان یکی از مشکلات عمده این بخش برشمرد.
طرح مثلث توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی در راستای توسعه منطقه ای مناطق محروم و روستایی از اواخر سال گذشته در سراسر استان آغاز شد و در این راستا اتاق اصناف مشهد به عنوان بخش غیردولتی و معین اقتصادی متولی ظرفیت شناسی بخش رضویه و هدایت ساکنان آن به سمت بهره گیری از قابلیت ها و توانمندی هایشان شد.
رئیس اتاق اصناف مشهد در این باره گفت: این نهاد از 110 اتحادیه و 105 هزار و 607 واحد صنفی تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی برخوردار است که هر کدام از این اتحادیه ها با استقرار صنوف خود در قالب شهرک صنعتی – صنفی می توانند منشا توسعه، اشتغال و درآمد باشند.
محمود بنانژاد افزود: بخش رضویه به لحاظ تقسیمات کشوری بزرگترین بخش در کل کشور است و ظرفیت های زیادی از نظر تنوع جمعیتی، اراضی کشاورزی و حرفه و شغل ساکنان برای توسعه دارد.
وی ادامه داد: صنایع دستی، قالی بافی و کشاورزی از مشاغل عمده مردم بخش رضویه است و این بخش به تنهایی 70 روستا دارد که هر کدام از این روستاها ظرفیت ها و قابلیت های ویژه منحصر به خود را دارند از این رو اتاق اصناف برنامه هایی دارد که می تواند با بهره گیری از استعدادها و ظرفیت ها و امکانات مردم منطقه رضویه به توسعه این بخش و اشتغال‌زایی بیشتر ساکنان آن کمک کند.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: ایجاد شهرک صنفی و استقرار صنوف، مهمترین برنامه اتاق اصناف مشهد به عنوان معین اقتصادی بخش رضویه است تا بتوان با متمرکز کردن صنوف مختلف در این شهرک، اشتغال‌زایی و درآمدزایی را برای آنها به ارمغان آورد.
بنا نژاد افزود: هر کدام از روستاهای بخش رضویه دارای یک سری امکاناتی است که صنوف تولیدی مختلف در مشهد می توانند با در اختیار گذاشتن مواد اولیه به روستائیان موجب شوند که آنها بتوانند محصولات مورد نظر خود را تولید و در بازار عرضه کنند.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: هدف اصلی در طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی، توسعه اشتغال روستایی است و در صورت راه اندازی شهرک صنفی در رضویه، این بخش با روستاهای خود می تواند به نمونه موفقی از طرح ابتکاری استاندار تبدیل شود.
بنانژاد افزود: در صورتی که بخش اقتصادی منطقه ای رشد کند سایر شاخص های توسعه آن منطقه در حوزه های فرهنگی، امنیتی و اجتماعی نیز رشد خواهد کرد.
قالی بافی، صنعت بالقوه رضویه
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این باره گفت: هم اینک اتاق اصناف به عنوان معین اقتصادی بخش رضویه با بهره گیری از چندین کارشناس در حال جمع آوری اطلاعات اولیه و آماری منطقه و احصای مشکلات ساکنان آن است.
هادی مخملی افزود: منطقه رضویه واقع در شرق شهرستان مشهد، قطب تولید فرش های صادراتی در خراسان رضوی است اما قطع بیمه قالی بافان باعث کاهش انگیزه در بین ساکنان این منطقه شده است.
وی اضافه کرد: هم اینک سرمایه گذاران و کارآفرینانی برای حضور در منطقه رضویه و توسعه صنعت قالی بافی از طریق راه اندازی کارگاه های متمرکز و غیر متمرکز اعلام آمادگی کرده اند از این رو اگر مساله بیمه قالی بافان حل شود توسعه این صنعت در رضویه به سرعت محقق و مشکل اشتغال در شرق شهرستان مشهد حل می شود.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: اتاق اصناف درصدد است با بهره گیری از ظرفیت های گردشگری، خدماتی و اقتصادی منطقه و آوردن کارآفرینان و سرمایه گذاران، توسعه متوازن را در رضویه رقم بزند.
مخملی افزود: در این راستا با اتحادیه های مختلف نشست هایی برگزار شد و بسیاری از آنها برای حضور در رضویه در قالب صنوف تولیدی و خدماتی اعلام آمادگی کردند.
ظرفیت ها و موانع توسعه در رضویه
بخشدار رضویه نیز در این باره گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی الگوی بسیار خوبی است که از سوی استاندار خراسان رضوی مطرح شده و طرحی مطابق با مسئولیت اجتماعی سازمان های غیردولتی و شرکت‌هاست که در اکثر نقاط دنیا به شکل قانون درآمده است.
قاسم علی طالبی افزود: در صورتی که معین های اقتصادی نسبت به طرح، توجیه باشند و برای توسعه منطقه ای که مسئولیت آن را برعهده گرفته اند، نقشه راهی برای عملیاتی کردن طرح در اختیار داشته باشند، مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی می تواند الگوی بسیار مناسبی برای توسعه منطقه ای باشد.
وی اضافه کرد: نخستین وظیفه معین اقتصادی در این طرح، شناسایی ظرفیت های توسعه ای در هر منطقه است تا با تکیه بر آنها و توانمندسازی افراد بتواند مسیر توسعه را هموار کند.
بخشدار رضویه گفت: بخشداری رضویه فقط دو یا سه کارمند در اختیار دارد از این رو نمی تواند کار مطالعاتی برای ظرفیت شناسی منطقه را انجام دهند همچنین این بخشداری بودجه زیادی نیز در اختیار ندارد لذا فقط خود معین اقتصادی که هم نیروی انسانی و هم منابع مالی دارد می تواند در این بخش موثر واقع شود.
طالبی افزود: این بخش ظرفیت های بالقوه ای در حوزه کشاورزی و دامداری و قالی بافی دارد، از سوی دیگر به دو شهرک صنعتی در اطراف مشهد نیز نزدیک است و این موارد از ظرفیتهایی به شمار می رود که اتاق اصناف می تواند با بهره گیری از آنها مسیر توسعه بخش رضویه را در پیش گیرد.
وی ادامه داد: شهرداری مشهد در تلاش است که مشاغل مزاحم شهری را به بخش رضویه منتقل کند و این فرصت خوبی برای توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی برای مردم است.
بخشدار رضویه با اشاره به موانع توسعه این منطقه گفت: آب این بخش مانند مشهد از سد دوستی تامین می شود که ذخایر این سد پشتوانه ای دائمی برای تامین آب منطقه نیست.
طالبی با اشاره وضعیت راه های بین شهری و راه های روستایی بخش رضویه گفت: شهرداری در حال دوبانده کرده جاده میامی و انتقال خط قطار شهری به این بخش است که امیدواریم تحقق این دو بخش بتواند بخشی از مشکلات محورهای ارتباطی این بخش را حل کند.
وی ادامه داد: وجود بقعه امامزاده یحیی بن زید میامی ظرفیت بالقوه گردشگری بخش رضویه است به طوری که سالانه سه تا چهار میلیون زائر که بخشی از آنان خارجی هستند به زیارت این امامزاده می آیند.
بخشدار رضویه گفت: با وجود این تعداد زائر داخلی و خارجی، آلودگی هوا که ناشی از تخلیه بار روزانه 400 تانکر زباله شهری به مرکز پسماند و بوی بد متصاعد شده از آن است و نیز پراکنده شدن زباله ها و راه افتادن شیرابه آن بر روی جاده از مشکلات اساسی مردم شهر رضویه است.
طالبی افزود: از سویی دیگر تعداد زیادی از کامیون های شن کش در مسیر تردد زائران امامزاده میامی وجود دارند که هم خطر بروز سانحه رانندگی را افزایش می دهند و هم باعث تخریب جاده می شوند.
وی ادامه داد: درست است که اتاق اصناف مشهد نیروی انسانی کافی در اختیار ندارد اما می تواند با منابع مالی خود از افراد صاحب ایده و فرهیخته در حوزه های اقتصادی و فرهنگی بهره گیرد.
شهرک صنفی بهترین فرصت برای توسعه رضویه
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: بخش محروم رضویه از معین اقتصادی توانمند، قدرتمند و دارای ظرفیت های بالایی مثل اتاق اصناف مشهد برخوردار شده است و اتحادیه ها نیز برای استقرار صنوف زیر پوشش خود در رضویه اعلام آمادگی کرده اند.
علی اکبر لبافی افزود: اتاق اصناف مشهد به عنوان معین اقتصادی با تمام ظرفیت خود در بخش رضویه وارد عمل شده است، شهرداری و شرکت شهرک‌های صنعتی و همچنین اتحادیه ها دست به دست هم داده اند تا شهرک تخصصی – صنفی در منطقه رضویه راه اندازی کنند و این بهترین فرصت برای مردم آن منطقه به منظور رسیدن به توسعه است و باید مردم رضویه در این زمینه مطالبه گر باشند.
وی تاکید کرد: لازم است شورای شهر رضویه اعتماد مردم نسبت به طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را در این منطقه بیشتر و نسبت به جمع آوری سرمایه های خرد برای این طرح اقدام کند تا بستر استقرار صنوف و مشارکت اتحادیه های مشهد برای اشتغال‌زایی در رضویه فراهم شود.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: همه دستگاه های خدمات رسان، شهرداری و شورای شهر رضویه باید وارد عمل شوند تا شهرک صنفی - تخصصی در رضویه راه اندازی شود، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان نیز آمادگی کامل برای برطرف کردن هر نوع مساله یا مانع در مسیر اجرای این طرح را دارد.
لبافی افزود: اتاق اصناف با برخورداری از اتحادیه های مختلف از کارشناسان متعدد در حوزه های اقتصادی و فرهنگی برخوردار است و اگر مسئولیت توسعه روستاها را برعهده گیرد می تواند با بهره گیری از این ظرفیت ها توسعه اقتصادی و فرهنگی رضویه را رقم بزند.
وی ادامه داد: برخی معین های اقتصادی در حوزه فرهنگی از ظرفیت های مختلفی برخوردار هستند که اتاق اصناف می تواند با گرفتن ارتباط با این معین ها، در جهت توسعه فرهنگی بخش رضویه نیز گام های موثری بردارد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/181262/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»