پیام خراسان

آخرين مطالب

انتقاد مدیرعامل یک شرکت فناور از وزارت امور خارجه علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرعامل شرکت فناور هانا بافت نگار ایرانیان گفت: کارشناسان و وزرای امورخارجه باید محصولات صادراتی مناسب هر کشور را به اطلاع تولیدکنندگان برسانند.

مریم اکبری  با اشاره به اینکه «فعالیت شرکت ما از سال 90 اغاز شده است»، بیان کرد: از سال 90 فعالیت هنری خود را آغاز کردم . پنج سال کامل به فعالیت علمی و دو سال هم به تجاری‌سازی محصولات پرداختم و هم اکنون دو سال است که محصولات شرکت در بازارهای کشور عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: من هنر کارت‌بافی سنتی استان خراسان را در کنار اساتید برجسته این هنر آموزش دیده‌ام. با توجه به پتانسیل موجود و با در نظر گرفتن مغفول و ناشناس‌ماندن این هنر در استان خراسان، نظرم به این هنر جلب شد. طبق بررسی‌هایم ریشه این هنر منطقه کلات است و در دیگر نقاط ایران مانند مناطق کردنشین و بجنورد و در دنیا هم در مناطقی مانند اروپا، مصر و کانادا در میان سرخ پوست‌ها مرسوم است و دیده می‌شود.
طراحی زیورآلاتی برای آشنایی مردم با هنر کارت‌بافی
مدیرعامل شرکت فناور هانا بافت نگار ایرانیان بیان کرد: همچنین در گذشته نقش‌های این هنر خیلی محدود و طراحی‌ها بسیار ساده بود و فقط در لباس‌های محلی و محصولات موجود در منازل روستایی دیده می‌شد؛ به همین دلیل این هنر وارد شهر نشده و مردم ساکن شهر تقریبا از وجود این هنر بی‌خبر بودند.من و دخترم ابتکارهای خاصی در این زمینه انجام دادیم و نقش‌ها و طرح‌های جدیدی ایجاد کردیم. شرکت هانابافت برای آشنایی بیشتر جوانان با این هنر و جذب آنها زیورآلاتی طراحی کرده است که تمام آنها دارای شناسنامه هستند و در این شناسنامه‌ها توضیحاتی در رابطه با این هنر داده شده است.
اکبری با بیان اینکه «ما با عنوان صنایع دستی خلاق و یک مجموعه فناورعضو پارک علم و فناوری خراسان هستیم و هم اکنون در مرحله رشد قرار داریم»، گفت: محصولات تولیدی ما سطح و کلاسی دارد که افراد متوسط جامعه به بالا اکثریت مخاطب آنها هستند. ازجمله دستاوردهای مهم شرکت این است که با توجه به اینکه از صفر شروع کرده‌ایم توانستیم محصول خود را بدون آنکه نمونه قبلی داشته باشد تولید کنیم و در بازارهای کشور جابیاندازیم و خداروشکر استقبال زیادی هم ازاین محصولات شده است.
وی عنوان کرد: در رابطه با محصولات شرکت ما فعلا سه نوع محصول که شامل زیورآلات، کلاه و شال‌گردن و قابهای دیواری هستند، تجاری‌سازی شده است. یکی از محصولات ما کلاه و شال‌گردن است و با همین روش بافت، دستگاه جدیدی تولید کردیم که بتواند عرض‌های بیشتری ببافد همچنین نوارهای خاص و جدیدی طراحی کردیم و از آنها برای تولید قاب‌های تزئینی استفاده می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت فناور هانا بافت نگار ایرانیان با اشاره به اینکه «تمامی محصولات به صورت کاملا علمی تولید و بسته بندی شده»، بیان کرد: طبق بازارسنجی انجام شده مخاطبان این شرکت در بازه سنی 13تا40 ساله قرار دارند. محصولاتمان در 10 فروشگاه در کل کشور عرضه می‌شود. افقی که ما برای محصولات خود در نظر داریم این است که این محصولات را در حداقل100 فروشگاه به فروش برسانیم.
برای صادرات نیازمند پشتیبانی دولتیم
اکبری با اشاره به اینکه «تمام محصولات این شرکت بسته‌بندی شکیلی دارد»، اضافه کرد: این محصولات به همراه شناسنامه‌هایی به زبان انگلیسی، فارسی و عربی به فروش می‌رسد. صادرات این شرکت به شکل رسمی نیست و به واسطه خرید افراد خاصی زمینه صادرات فراهم می‌شود. ایجاد موفقیت درعرضه و تبلیغات مستلزم هزینه‌های زیادی است که ما در این موارد نیازمند همکاری دولت هستیم .اینجا تنها قسمتی است که دولت واقعا باید کمک کند و حضور داشته باشد. نیازمند پشتیبانی برای صادرات است.
وی در رابطه با میزان استقبال مردم از محصولات شرکت هانا بافت نگار ایرانیان، گفت: با توجه به میزان عرضه شرکت، تقاضا به صورت مناسب بوده و استقبال خوبی از محصولات شده است. شرکت هانا بافت باید مکان‌های عرضه بیشتری ایجاد کند تا موفقیت شرکت چند برابر شود؛ برای مثال یکی از برنامه‌های موجود قرار دادن محصولات نفیس شرکت درهتل‌های پنج ستاره مشهد است.
مدیرعامل شرکت فناور هانا بافت نگار ایرانیان درمورد مشکلات این شرکت برای تولید و صادرات محصولات، گفت: باتوجه به سازوکار دقیق و مناسب تولید هیچ مشکلی برای تولید وجود ندارد و حتی در این زمینه اشتغال‌زایی هم انجام شده است، اما در رابطه با عرضه محصولات مشکل بزرگی که با آن مواجه هستیم در رابطه با ادارات مرتبط با ما مانند میراث فرهنگی یا وزارت ارشاد و پارک علم و فناوری که ما جزئی از آن هستیم، است. این ادارات هیچ اطلاعاتی در رابطه با شرکت‌های صادرکننده و یا مسائلی که مرتبط با صادرات به کشورهای دیگر است در دسترس ما قرار نمی‌دهند تا جایی که گویی هیچ اطلاعاتی از شرکت‌های صادر کننده ندارند.
شرایط دریافت وام، فشار بیشتری به شرکت‌های تولید کننده وارد می‌کند
وی با اشاره به اینکه «ما شرکت‌های فناور هیچ مشکلی برای تولید یا حتی نیازی برای دریافت وام نداریم»، ادامه داد: شرایط دریافت وام به گونه‌ای است که فشار بیشتری به شرکت‌های تولید کننده وارد می‌کند.
اکبری تصریح کرد: توقع ما از دولت این است که برای مثال در قالب ادارات، همت جمعی انجام دهد؛ صادرکننده‌ها و تولیدکنندگان را با یکدیگر آشنا و شبکه ارتباطی منظمی برای صادرات ایجاد کند و فضای دیده شدن ما را ارزان‌تر ارائه دهد تا هزینه‌های تولید و عرضه ما کاهش پیدا کند و بتوانیم محصولات خود را با قیمت کمتر به فروش برسانیم.
مدیرعامل شرکت فناور هانا بافت نگار ایرانیان، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به روند اصولی تولید شرکت و با وجود اینکه محصول ما جزو نیازهای ثانویه خانواده‌هاست و بیشتر جنبه هدیه دارد، با این حال در سه سال گذشته که ما این محصولات را تولید کردیم هیچ‌گاه دچار ضرر نشدیم و چرخه اقتصادی ما خیلی خوب طی شده است. روش‌هایی که باعث می‌شود صادرات افزایش و روند آن بهبود یابد، حلقه‌های مفقودی دارد که دولت می‌تواند این کمبودها را جبران کند و از بین ببرد. ایجاد یک شبکه ارتباطی منظم با وجود شبکه‌های اجتماعی به راحتی امکان‌پذیر است، اما متاسفانه به نظر می‌رسد که دولت همت انجام این حرکت مهم در زمینه صادرات را ندارد.
نباید نقش پارک‌های علم و فناوری با تجاری شدن محصول به پایان برسد
اکبری ضمن اشاره به فعالیت‌های مفید پارک‌های علم و فناوری، تصریح کرد: از جمله برنامه‌های این مجموعه برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف و ارائه مشاوره است که کمک می‌کند تا افراد کارها را به صورت علمی پیش ببرند و ما تا به حال به کمک مشاوران پارک ضرر نکرده‌ایم زیرا فقط با نگاه سنتی نمی‌توانستیم اینطور عمل کنیم و باید نگاه علمی پیدا می‌کردیم اما بازهم پارک‌ها درشبکه‌سازی ضعیف هستند به این معنی که پارک‌ها در توجیه برای علمی انجام دادن فعالیت‌ها موفق هستند، اما ایفای نقش آنها با تجاری شدن محصول به پایان می‌رسد در حالی که توانایی فعالیت بیشتر در این زمینه را دارند؛ برای مثال آنها می‌توانند فعالیت‌هایی مانند رصد بازار و بررسی وضعیت موجود را انجام دهند.
وی بیان کرد: بررسی وضعیت بازار برای شرکت‌هایی همچون ما بسیار سخت است؛ مثلا من و همسرم روزانه 14 ساعت مشغول‌به‌کار هستیم و این درحالی است که اگر ما بخواهیم به بررسی وضعیت بازار بپردازیم از تولید بازمی‌مانیم. پارک‌‎های علم و فناوری توانایی ایفای نقش و ایجاد کانال ارتباطی میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان را دارند.
مدیرعامل شرکت فناور هانا بافت نگار ایرانیان، تشریح کرد: بارها به دنبال صادرکنندگان به اتاق‌های بازرگانی مراجعه کردم و تنها عملی که آنها مشغول به آن بودند ثبت نام کارت بازرگانی بود و هیچ اطلاعاتی در رابطه با شرکت‌های صادرکننده در اختیار ما قرار ندادند و این مسئله تا حد زیادی برای من عجیب بود که با وجود همه هزینه‌ها و خدمات اما درصدی از این خدمات به کسب اطلاعاتی از صادرکنندگان و ارائه آن به تولیدکنندگان اختصاص نیافته بود.
وزارت امورخارجه باید محصولات صادراتی مناسب را به اطلاع تولیدکنندگان برساند
اکبری با اشاره به اینکه «انتقادات وارده مستقیما به دولت باز می‌گردد»، بیان کرد: دولت بارها عنوان کرده است که از شرکت‌ها حمایت می‌کند، اما در عمل فعالیت به‌خصوصی انجام نداده‌اند و درحال حاضر وظیفه کارشناسان و وزرای امورخارجه است که این کار را انجام دهند و محصولات صادراتی مناسب هر کشور را به اطلاع تولیدکنندگان برسانند.
وی گفت: پیشنهاد من این است که فردی به عنوان مسئول اقتصادی در هر سفارت باشد و اطلاعات مرتبط با محصولات مورد تایید مردم کشورهای مختلف و عواملی که باعث صادرات بیشتر محصولات ایران به آن کشور می‌شود را به اطلاع تولیدکنندگان ایرانی برسانند؛ مانند عملکرد هند و چین که از طریق تولیدات خانگی کشورهای خود را متحول کرده‌اند.
وزارت امور خارجه اطلاعات کشورها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد
مدیرعامل شرکت فناور هانا بافت نگار ایرانیان، ادامه داد: بیشترین ناراحتی من از وزرای امورخارجه و سفارت‌خانه‌هاست که هیچ اطلاعاتی از کشورهای دیگر به تولیدکنندگان نمی‌دهند و یا اگر اطلاعاتی هم بدهند به دست تولیدکنندگانی مانند ما نمی‌رسد و این موضوع دردودل من و همه تولیدکنندگان صنایع دستی است.
اکبری گفت: تولید صنایع دستی بسیار پر هزینه است و در کشور ما خیلی از افراد اهل خرید صنایع دستی نیستند و یا شاید توانایی خرید این محصولات را ندارند، اما زمانی که گردشگران به کشور ما می‌آیند فقط به دنبال خرید صنایع دستی هستند. ما می‌‎توانیم از این طریق اشتغال ایجاد کنیم و درآمد بهتری داشته باشیم.
وی مدعی شد: صنایع دستی زمینه ایجاد اشتغال با 500هزار تومان و درآمد ماهانه 1میلیون و500هزار تومان را داراست که نسبت به دیگر موقعیت‌های ایجاد شغل به صرفه‌تر است، اما این شرایط به شرط وجود صادرات برای محصول موفقیت آمیز است.
وی درخصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط تحریم کشور، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و یا فناور می‌توانند نقش بسیار مثبت و مهمی داشته باشند و در شرایط کشور تغییرات مناسب و مفیدی ایجاد کنند. باتوجه به اینکه تمام نخ‌هایی که ما با آنها آثار هنری درست می‌کنیم وارداتی هستند، تحریم‌ها می‌توانند قیمت این محصولات را چند برابر کنند. ما باید بتوانیم ارزش افزوده‌ای که در روند تولید ایجاد می‌شود را به حداقل برسانیم . قیمت محصولات همانند در کشورهای دیگر مانند سنگاپور 15برابر قیمت محصولات شرکت ما در ایران است. تحریم‌ها نهایت تاثیری که بر تولیدات داخلی می‌گذارند این است که اجناس اولیه با قیمت بیشتری به دست ما می‌رسند.
بی‌توجهی به هنر در مدارس منجر به تربیت نسلی کم‌حوصله و بی‌هنر شد
اکبری تصریح کرد: بزرگترین خدمت به هنر را آموزش و پرورش می‌تواند انجام دهد و همچنین بزرگترین ضربه را هم می‌تواند بزند. آموزش و پرورش با بی‌توجهی به هنر باعث شد در کشور نسلی کم‌حوصله و بی‌هنر تربیت شود که این موضوع مانع کارآفرین بودن جوانان می‌شود.
وی با اشاره به اینکه «من بازنشسته آموزش پرورش هستم»، بیان کرد: آموزش و پرورش باید برنامه‌های آموزشی خود را اصلاح کند و به بیان اهمیت هنر و پشتیبانی خانواده‌ها از جوانانی که علاقه‌مند به هنر هستند بپردازد و همچنین تبلیغ رشته‌های هنری در تلویزیون رسمی ایران انجام شود تا جوانان به رشته‌های هنری علاقه مند شوند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/181339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی