پیام خراسان

آخرين مطالب

دغدغه پرستاران مشهد و وعده‌های نویدبخش مسئولان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- در حالی که محقق نشدن مطالبات صنفی پرستاران مشهد به دغدغه ای برای آنان تبدیل شده است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این شهر اقدامات و پیگیری های انجام شده در این زمینه را نوید بخش عنوان کرده اند.

 پرستاران مشهد در نیمه مرداد ماه امسال از طریق برپایی چند اجتماع و صدور بیانیه پیگیر مطالبات صنفی خود شدند.
آنان اصلاح نظام پرداختها در قالب طرح قاصدک، ساماندهی اضافه کار، پرداخت 15 ماه کارانه، اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تقلیل نوبت شب کاری پرستاران و رفع تبعیض و بی عدالتی در دریافت حقوق و مزایا به ویژه در مقایسه با پزشکان را از جمله مطالبات خود عنوان کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به تازگی در پیامی ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته برای حل مشکلات پرستاران گفت: جامعه پرستاری، نظام پرستاری و مدیران و مسئولان این دانشگاه با درک شرایط موجود و با بررسی مشکلات و ارائه راهکار در جهت رضایت مندی پرستاران و حرف وابسته به تفاهم نهایی دست یافته اند.
دکتر محمد رضا دارابی اظهار امیدواری کرد تفاهمات صورت گرفته بر اساس قوانین بالا دستی به زودی اجرایی شده و به همه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تسری یابد.
وی پیش از این نیز در جمع پرستاران گفته بود: آنچه پرستاران تاکنون درباره حق و حقوق این جامعه بیان کرده اند بر حق است و سازمان نظام پرستاری و این دانشگاه از هیچ کوششی در راستای احقاق حق و حقوق پرستاران دریغ نخواهد کرد.
به گفته کارشناسان، کمبود پرستار، متناسب نبودن شمار پرستاران شاغل با تعداد تخت های بیمارستانی و جمعیت در مقایسه با استانداردهای جهانی، افزایش مهاجرت پرستاران به خارج، افت جایگاه پرستاری و نارضایتی آنها از حقوق دریافتی و اختلاف قابل توجه حقوق پرستاران و پزشکان از چالش های حرفه پرستاری به شمار می رود.
مطالبات پرستاران به صورت آزمایشی در بیمارستان امدادی محقق می شود
سخنگوی نظام پرستاری مشهد در این باره گفت: در راستای رسیدگی و پیگیری مطالبات صنفی پرستاران چهارم مهر ماه امسال نشستی با حضور نمایندگان و فعالان صنفی پرستاری، نظام پرستاری، معاون توسعه و پشتیبانی و تعدادی از مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نماینده استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
حمید نخعی افزود: حذف اضافه کار اجباری، شفاف سازی و اصلاح طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد (قاصدک) یا انتخاب طرح جایگزین، مشخص کردن شرح وظایف دقیق پرستار و سایر رده های شغلی در بیمارستانها از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.
وی ارتقای بهره وری همکاران اورژانس 115، کاهش و اصلاح برگ های اضافی پرونده های بیماران، اولویت پرداخت هم زمان حقوق و اضافه کار و کارانه معوق پرستاران را از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست عنوان کرد.
وی اظهار داشت: طبق تصمیمات و برنامه ریزی انجام شده قرار شد همه خواسته های مطرح شده در این نشست به صورت آزمایشی در بیمارستان شهید کامیاب (امدادی) مشهد محقق و پیاده شود که این تصمیم مورد استقبال مدیر بیمارستان و مدیر پرستاری آن واقع شد.
نخعی گفت: نتیجه اقدامات انجام شده در بیمارستان امدادی مشهد با توجه به بالا بودن ضریب اشغال تخت و تعداد بیماران از طرفی و کوچک بودن این بیمارستان از سوی دیگر با سهولت و سرعت بیشتر قابل بررسی است.
عضو هیات مدیره نظام پرستاری مشهد ادامه داد: این جلسات و پیگیری ها ادامه دارد و بنا شد اقدامات انجام شده و پیشرفت کار طی 20 روز آینده در قالب جلسه ای با حضور مسئولان در بیمارستان شهید کامیاب مشهد مورد بررسی قرار می گیرد.
وی همچنین از صبر و بردباری پرستاران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونان وی که برای رسیدگی به مطالبات پرستاران تلاش می کنند قدردانی کرد.
پرستاران به تحقق مطالبات خود خوش بین نیستند
رئیس خانه پرستار استان خراسان رضوی نیز گفت: به رغم تلاشهای صورت گرفته پرستاران نسبت به پرداخت معوقات و مطالبات خود خوش بین نیستند چرا که با شیوه ای که پیش می رود پیگیری مطالبات به گردن خودمان افتاده و پرستاران دغدغه آن را دارند که این بار نیز وعده های داده شده حاصلی در پی نداشته باشد.
سیده فاطمه بحرینی افزود: متولیان قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سالهایی که مجری قانون بودند به جای اجرای این قانون که بیش از یک دهه از تصویب آن می گذرد، به طرح های ناپخته "قاصدک" که تبعیض و بی عدالتی در سیستم پزشک سالاری را تشدید کرده روی آورده و باعث نارضایتی و افزایش ناعدالتی در این سیستم شده اند.
وی اظهار داشت: با توجه به اختیاری بودن اجرای طرح قاصدک در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دلیل اجرای این طرح در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اصرار بر اجرای این نوع سیستم پرداخت با توجه به این همه نارضایتی چه می تواند باشد؟
وی با بیان اینکه جامعه پرستاری اکنون نیاز به آرامش و دوری از هرگونه تنش و التهاب دارد گفت: بزرگترین خواسته پرستاران این است که می خواهند پرستاری کنند، نه نگهبانی، نه منشی گری و نه میرزا بنویسی!
بحرینی با اشاره به انجام فعالیت هایی که در شرح وظایف پرستاران نیست، افزود: پرستاران در بیمارستان ها مجبور به انجام کارهایی خارج از شرح وظایف خود می شوند و مدیران پرستاری هم به دلیل کمبود نیرو توان نظارت کامل و دقیق بر اجرای صحیح قوانین ندارند و در صورت عدم همکاری پرستاران کار بیماران بر زمین خواهد ماند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر جامعه پرستاری به دلیل کمبود منشی، کمک بهیار، خدمه، نگهبان و کم کاری پزشکان در بیمارستان ها فعالیت هایی که در شرح وظایف آنان نیست انجام می دهند.
برخی خواسته های پرستاران باید در سطح وزارتخانه پیگیری شود
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: هم اکنون 13 هزار پرستار در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی فعالیت می کنند.
محمدحسن عزتی افزود: هشت هزار نفر از این تعداد در بخش دولتی و بقیه در مراکز درمانی و بیمار ستان های خصوصی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه خواسته ها و مطالبات پرستاران به 2 بخش تقسیم می شود اظهار داشت: رسیدگی به بخشی از خواسته های پرستاران که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد قابلیت اجرایی داشته در حال انجام است، اما یک سری از مطالبات مانند اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری از عهده دانشگاه خارج است و در سطح وزارتخانه باید پیگیری شود.
وی گفت: صرف صبحانه رایگان برای پرستاران شب کار، استفاده پرستاران از توقفگاه خودرو تمام بیمارستانها به ویژه بیمارستان قائم (عج) و امام رضا (ع) از جمله اقدامات انجام شده و در حال انجام توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
عزتی ادامه داد: برخی اقدامات زمان بر است به طور مثال برای حذف نوبت های اضافه کاری با کمبود نیروی پرستار مواجه هستیم و از سوی دیگر استخدام نیرو در حیطه وزارت بهداشت است و بودجه بکارگیری نیروی شرکتی باید فراهم شود.
وی افزود: این دانشگاه 700 میلیارد تومان از بیمه ها طلبکار است که اگر این مبالغ پرداخت شود امکان بکارگیری نیروی شرکتی و همچنین پرداخت کارانه پرستاران که با تاخیر 15 ماهه مواجه است، فراهم می شود.
وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده بخشی از مطالبات پرستاران مانند حذف نوبت های اضافه کاری به صورت آزمایشی در بیمارستان امدادی مشهد عملیاتی خواهد شد.
عزتی در باره اختلاف کارانه پزشکان و پرستاران گفت: محاسبه کارانه بر اساس نرم افزار قاصدک در سطح وزارت بهداشت محاسبه می گردد، در عین حال رئیس دانشگاه دستور داده اند که نواقص قاصدک توسط گروههای مختلف بررسی شود و امکان جایگزینی طرحهای دیگر مانند "نظام نوین" وجود داشته باشد.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر 20 هزار نیروی بهداشتی و درمانی 15 شبکه بهداشت و درمان، هفت دانشکده، 46 مرکز تحقیقاتی و 23 بیمارستان به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.
این دانشگاه خدمات رسانی به حدود پنج میلیون نفر در استان 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی را بر عهده دارد.
بقیه جمعیت این استان زیر پوشش خدمات پنج دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در تربت حیدریه، گناباد، سبزوار، نیشابور و تربت جام قرار دارند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/181613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد