پیام خراسان

آخرين مطالب

کسب و کارهای نوین و دانشگاه علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد-  کسب و کارهای نوین یا همان استارتاپ‌ها که مخفف شده ( startup company) هستند به شرکت‌هایی با خطرپذیری بالا گفته می شود که به تازگی و بر اساس یک ایده فعالیت خود را شروع کرده اند.

در تعریف استارتاپها تاکیدی بر نوع فعالیت در حوزه فناوری یا فناوری اطلاعات وجود ندارد ولی در سال‌های اخیر بیشتر این کسب و کارهای نوین و نوپا به این هدف نزدیک تر هستند.
با توجه به دسترسی ساده به جوامع دانشی، دانشگاهیان بسیار سریع تر از دیگران با این شرکتها آشنا می شوند، همچنین با توجه به نیازی که در جامعه مشاهده می کنند سعی دارند با توجه به آموزش های علمی که فرا گرفته اند از ایده های خود برای بر طرف کردن معضلات جامعه اقدام کنند.
کسب و کارهای نوین، تجربهای جهانی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کسب وکارهای نوین در زنجیره توسعه ملی جایگاه ویژه ای دارند و در کشور ما نیز در حال پیدا کردن جایگاه خود هستند و حمایت از این روش مهم است زیرا تجربه خود را در دنیا به اثبات رسانده است که با دانش می توان در مسیر کارآفرینی مبتنی بر ابتکارهای حاصل از ایده های نو با کمک مراکز دانشگاهی و پژوهشی، کارهایی جدیدی انجام داد.
احمدرضا بهرامی افزود: کسب و کارهای نوین باید دارای ایده محوری، دانش فنی و حاصل از یک یافته و یا ایده علمی باشند، همچنین از نظر دانشگاه فردوسی مشهد، در این استارتاپ ها باید نقش دانشجویان و یا استادان مشخص باشد اما اولویت داشتن دانشگاه به این معنی نیست که کیفیت ایده، فدای صنف خاصی شود.
او اضافه کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در نظر دارد از مسیر کسب و کارهای نوین، مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه هایی که مبنای آن تقاضای خارج از محیط دانشگاه باشد و همچنین عرصه هایی که ظرفیت رقابت پذیری و مزیت نسبی داشته باشد ایفا کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایده هایی که در حوزه های علوم اجتماعی و انسانی قرار دارد در اولویت ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه هستند.
کارآفرینی صرفا به معنای ایجاد شغل نیست
دبیر اجرایی همایش کارآفرینی اجتماعی گفت: کارآفرینی به هر فعالیت اقتصادی یا اجتماعی گفته می شود که به خلق ارزش جدید منجر شود ولی در ایران کارآفرینی به معنای اشتغال زایی ترجمه شده است.
علیرضا جاوید عربشاهی افزود: دانشجویان به حوزه استارتاپ‌ها بدون تجربه وارد می شوند در حالی که ایده خلاقانه تنها 10 درصد یک استارتاپ است و موضوع تامین مالی، توسعه تیم متخصص کاری که مهمترین بخش استارتاپ است مغفول واقع می شود از این رو استارتاپ‌های زیادی با شکست مواجه می شوند.
وی ادامه داد: کارآفرینی اجتماعی به دلیل اینکه کمتر از سه دهه است که وارد ادبیات آکادمیک شده است با چالش درک درست مفاهیم مواجه است.
دبیر اجرایی همایش کارآفرینی اجتماعی گفت: نخستین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی یک رویداد آموزشی بود که با هدف کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و در چهارچوب سیاست ها و خط مشی مصوب شورای اجتماعی کشور در قالب تفاهم نامه بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت کشور در فروردین امسال در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
جاوید عربشاهی افزود: شرکت کنندگان در این همایش در جهت استفاده از ظرفیت های کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه و کمک به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین ایجاد روش‌های نوآورانه به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی، با محورهای کنترل و کاهش طلاق، تکدی گری، حاشیه نشینی، کودکان کار، اعتیاد و مفاسد اخلاقی در سه روز با هم به رقابت پرداختند.
مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به نگاه دانشجویان به استارتاپ‌ها گفت: هم اکنون دانشجو ناچار به تولید شغل و رفتن به سمت استارتاپ است بنابر این باید در زمان تحصیل، تبدیل ایده به ثروت و کار تیمی را تجربه کند و خود را در فضای فراتر از ریسک پذیری قرار دهد.
عربشاهی افزود: دانشجویان ورودی دانشگاه‌ها علاقه به جذب در دستگاه‌های دولتی دارند و توجه زیادی به خلق فناوری ندارند اما با وجود پارک های علم و فناوری تا حدودی توانسته ایم علم را به فناوری تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، دانشجو به مدت سه سال در فضای کسب و کار و بازار قرار می‌گیرد و تا حدودی ریسک پذیری را تجربه می کند و به طور کلی فضای پارک و مراکز رشد فضای ضعیف شده بازار است.
تعداد ناچیز شرکت های دانش بنیان در خراسان
رئیس پارک علم و فناوری خراسان هم گفت: فقط 6 درصد شرکت های دانش بنیان در خراسان حضور دارند و این درصد نا چیزی است و باید با کمک رسانه ها به فرهنگ سازی و آشنایی مردم با پارکهای علم و فناوری اقدام کرد.
رضا قنبری با اشاره به اینکه پارک های علم و فناوری حلقه واسط بین دانشگاه و بازار کار و صنعت به شمار می روند افزود: برای بهتر شدن همکاری ها و در جهت ارتباط ایده با صنعت نیازمند شبکه سازی هستیم تا نظم دهی در ارتباطات و همچنین رفع مشکلات موجود اثر داشته باشد.
وی ادامه داد: داشتن ایده، مهم نیست بلکه پیگیری ایده تا رسیدن به نتیجه و ارزش مهم است و شرکت ها و افرادی بوده اند که توانسته اند اختراع خود را به ثبت برساندند ولی نتوانسته اند به درآمدزایی برسند.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان متوسط سنی نیروی انسانی شرکت های حاضر در پارک علم و فناوری خراسان را 30 سال دانست و گفت: چهار هزار و 300 نفر در 322 شرکت حاضر، مشغول فعالیت هستند.
قنبری افزود: باید به جای منابع نفتی به منابع فکری تکیه کنیم و به جای انتقاد کردن از مشکلات باید به آنها به عنوان یک فرصت نگاه کرد.
وی ادامه داد: فرصت حضور شرکتها در پارک علم و فناوری از زمان تاسیس به مدت پنج سال است و این پارک افتخار دارد که از ابتدای تاسیس تا کنون میزبان 747 شرکت بوده است و همچنین در سال 97 تعداد شرکت‌های موجود در این پارک از 270 شرکت به بیش از 322 شرکت رسیده است.
نرم‌افزار محیط زیستی در دانشگاه فردوسی مشهد
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: اپلیکیشن "اکوپایا" در سال تحصیلی جدید در این دانشگاه رو نمایی شد که با هدف ترویج فعالیت‌های محیط زیستی در مرحله نخست در سطح دانشگاه و سپس در سطح جامعه ایجاد شده است.
سید یاسر بنی هاشمی افزود: وظیفه دانشگاهیان این است که دانشگاه را الگوی جامعه برای رعایت مسائل محیط زیستی کنند.
وی ادامه داد: این نرم‌افزار امکانی را به استادان و دانشجویان می‌دهد تا فعالیت‌های محیط زیستی خود را ثبت کرده و بر اساس امتیازهای دریافتی بتوانند از امکانات رفاهی در دانشگاه استفاده کنند.
دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از چالش‌هایی که جامعه با آن مواجه است آلودگی هوا، کمبود منابع تجدید پذیر آب و نیز از بین رفتن گونه‌های زیستی، جانوری و گیاهی است.
بنی هاشمی افزود: این دانشگاه در نظر دارد از اپلیکیشن‌ها و گیمیفیکیشن ها (بازی انگاری) برای تشویق دانشجویان در حمایت از محیط زیست استفاده کند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/182044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد