پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر کل امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان:

نیمی از عملکرد کیفی سازمان عشایر مربوط به خراسان رضوی است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر کل امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه سه درصد جمعیت عشایر در استان ما قرار دارد اما بیش از 50 درصد عملکرد کیفی سازمان عشایر در خصوص ساماندهی دام، تامین علوفه و جذب تسهیلات مربوط به استان خراسان رضوی است.

به گزارش ایسنا، محمد نبوی‌فرد در نشست خبری روز روستا و عشایر در سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اظهار کرد: در 100 سال گذشته حدود 75 درصد از جمعیت ایران را روستائیان و عشایر تشکیل می‌دادند که به نوعی نقش موثری در تولید دارند و تنها 25 درصد از جمعیت ایران شامل جمعیت شهری بود، این به این معنا بود که سه برابر مصرف‌کنندگان تولید داشتیم اما امروز برعکس شده و 50 درصد از جمعیت از نظر تامین ارزاق عمومی به مشکل خواهند خورد.
وی افزود: عشایر در حال حاضر در ایران یک و نیم درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند و یک میلیون عشایر یا به تعبیری 213 هزار خانواده را شامل می‌شود، این جمعیت اندک 200 هزار تن گوشت قرمز مصرفی ایران را تهیه می‌کند و 25 درصد نیاز گوشت قرمز کشور توسط عشایر تامین می‌شود، براساس آمار هر نفر از عشایر نیاز گوشت 16 نفر مصرف کننده را تامین می‌کند.
مدیر کل امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی بیان کرد: در خراسان رضوی بالغ بر 35 هزار و 725 نفر عشایر و یا به تعبیری هفت هزار و 145 خانواده عشایر وجود دارد که در 35 طایفه مستقل سازمان‌ یافته‌اند و در 13 شهرستان و 364 نقطه مستقر هستند. تعداد دام عشایر در استان 995 هزار واحد دامی است که بیش از 10 درصد دام سبک استان را شامل می‌شود.
نبوی فرد خاطرنشان کرد: همچنین عشایر بیش از 60 درصد مساحت استان را در قلمرو کوچ خود دارند و حدود 1.6 میلیون هکتار مربع و حدود 22 درصد مراتع استان و 10 هزار و 500 هکتار زمین زراعی و باغی متعلق به آنان است.
وی در خصوص میزان تولیدات عشایر استان اضافه کرد: میزان تولیدات عشایر استان شامل 12 هزار تن گوشت قرمز، 11 هزار و 847 تن شیر، 1007 تن کره، 592 تن روغن، هزار و 255 تن پشم، 89 هزار و 677 تن کود، 13 تن کرک بز، 26 تن موی بز و 41 هزار و 700 متر مربع تولید صنایع دستی است. به طور کلی 37 درصد صنایع دستی کشور در دست عشایر است که در صادرات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیر کل امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: نسبت جمعیت عشایر استان به کشور در سال 87 حدود 2.16 درصد و در سال 98 حدود 3.3 درصد است. همچنین از نظر پراکندگی جمعیت عشایر در 13 شهرستان مستقر هستند که شامل بردسکن و خلیل آباد، چناران، خواف، درگز، سبزوار و خوشاب، سرخس، قوچان، کاشمر، کلات، مشهد و نیشابور است و زیست بوم‌های عشایر شامل ایلخانی، کرمانج شرقی، خواف، کرد اترک شمالی و کرد اترک شمالی و جنوبی است.
نبوی فرد در خصوص عملکرد اداره کل امور عشایر در سال 97 عنوان کرد: در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی 17 پروژه، آبرسانی به مناطق عشایری 70 هزار متر مربع، پرواربندی و ساماندهی به دام عشایر 426 هزار و 803 راس، تامین و توزیع علوفه 65 هزار و 743 تن، جذب تسهیلات بانکی 94 میلیون و 726 تومان و 726 هزار تومان، بیمه دام 42 هزار و 851 راس، بیمه اجتماعی عشایر هزار و 900 خانوار، آموزش و ترویج عشایر هفت هزار و 699 نفر به روز، یک طرح مطالعات پژوهشی، 11 جلسه شورای عشایر در مناطق عشایری استان، 30 مورد احداث بندسار خاکی و 145 مورد خدمات سفری به عشایر اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: علاوه بر این در دوسال اخیر تسهیلاتی از جمله صندوق توسعه ملی ماده 52، خشکسالی ماده 10 و 12، توسعه پایدار روستایی و عشایر(سامانه کارا) و در مجموع 89 میلیون و 670 هزار تومان سرمایه جذب شده است.
مدیر کل امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: همچنین از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده نیز در سال 97 حدود دو میلیارد و 409 میلیون تومان و در شش ماهه اول سال جاری نیز یک میلیارد و 319 میلیون تومان و در مجموع از سال 96 تاکنون چهار میلیارد و 275 میلیون تومان به عشایر اختصاص یافته است.
نبوی فرد اظهار کرد: طی بخشنامه‌ای اعلام شده که امسال باید یک میلیون راس دام سبک را از مراتع خارج کنیم و سهم استان خراسان رضوی 550 راس است، این بدین معناست که با وجود اینکه سه درصد جمعیت عشایر در استان ما قرار دارد اما بیش از 50 درصد عملکرد کیفی سازمان عشایر در خصوص ساماندهی دام، تامین علوفه و جذب تسهیلات مربوط به استان خراسان رضوی است.
وی افزود: با توجه به انجام طرح‌های ساماندهی به دام عشایر که در استان صورت گرفته، ضریب تبدیل علوفه به افزایش وزن دام در استان خراسان رضوی از 12کیلوگرم به 5.5 تا شش کیلوگرم رسیده است. در سال 97 مقدار علوفه مصرفی در طرح، 65 هزار و 743 تن بوده که از این مقدار 23 هزار تن کنستانتره و الباقی از سایر علوفه‌ها بوده است.
مدیر کل امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی بیان کرد: اگر کاهش ضریب تبدیل انجام نمی‌شد، شاهد مصرف دوبرابری علوفه توسط عشایر بودیم و در این طرح حدود 99 میلیارد تومان صرفه جویی شده است. مراحل اجرای طرح شامل، مدیریت زمان جفت‌گیری، مدیریت دوران آبستن و زایمان، مدیریت دوران نگهداری میش، مدیریت دوران شیرخوارگی بره و مدیریت دوران پروار بره است.
نبوی فرد خاطرنشان کرد: طبق اعلام مرکز آمار در تیرماه سال جاری، تعدا دام سبک در خرداد ماه سال جاری به 62 میلیون و 800 هزار راس رسیده است. در صورت اجرای این طرح هرسال مبلغ 583 میلیارد تومان در مصرف علوفه صرفه جویی می‌شود که میتوان این مبلغ را در تولید گوشت بکار گیریم یعنی هر سال یا کاهش پنج کیلوگرم علوفه مقدار 16 هزار و 300 تن افزایش گوشت خواهیم داشت. در حال حاضر واردات گوشت کشور در سال 140 هزار تن است و با اجرای این طرح در کشور، در یک برنامه ریزی 9 ساله واردات گوشت از محل دام سبک به صفر خواهد رسید.
وی اضافه کرد: در صورتی که عزم ملی به کار گرفته شود و به جای پنج کیلوگرم کاهش علوفه، کاهش بیشتری داشته باشیم،در یک برنامه پنج ساله می‌توان علاوه بر خودکفایی در زمینه دام سبک، از سال بعد در ردیف صادرکنندگان گوشت قرار بگیریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/182367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود