پیام خراسان

آخرين مطالب

توسعه روستا، شاکله طرح مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شاکله اصلی طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی توسعه اشتغال روستایی و توانمندسازی ساکنان آن به لحاظ بهره‌گیری از ظرفیت‌های هر منطقه است و در این راستا معین‌های اقتصادی شیوه مناسبی را برای هم‌افزایی روستاییان در پیش گرفته اند.

گسترش وسعت شهرها و روستاهایی که ناگزیر از اتصال به آنها می شوند نتیجه ای جز گسترش فقر و شکاف بیشتر فاصله طبقاتی ندارد، ضمن اینکه خالی شدن روستاها از سکنه، تامین امنیت مناطق به ویژه مرزها را دچار مشکل می کند.
با این تفاسیر چاره ای جز فراهم کردن بستر مهاجرت معکوس از شهر به روستا با ایجاد زمینه اشتغال و شناساندن ظرفیت های توسعه به روستاییان هر منطقه باقی نمی ماند و این مهم از طریق توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی قابل تحقق است که در خراسان رضوی از طریق طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی دنبال می شود.
براساس آمار سازمان برنامه و بودجه هم اکنون 320 روستای مهاجر فرست و 150 روستای مهاجر پذیر در خراسان رضوی وجود دارد و در خصوص وضعیت بیکاری در روستاها نیز تنها مرجع رسمی قابل استناد، اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 1396 است که وجود 44 هزار و 435 نفر بیکار 10 ساله و بیشتر را در نقاط روستایی خراسان رضوی نشان می دهد.
نگاهی گذرا به طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی
علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی پیش از حضور در سمت استانداری خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج آن استان اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.
وی بر همین مبنا پس از انتصاب به عنوان استاندار خراسان رضوی "طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی" را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این استان اعلام و در همین راستا با تقسیم خراسان رضوی به 12 منطقه بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی اجرای آن را تاکنون پیگیری کرده است.
طرح مثلت توسعه اقتصادی، فرهنگی شامل سه ضلع کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون این مثلث جای دارند.
بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی 609 طرح با سرمایه گذاری 270 هزار میلیارد ریال و 700 میلیون یورو تعریف شده است.
در همین ارتباط، نهادی نیز با عنوان "نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی" توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معین‌های اقتصادی، کنترل و نظارت بر طرح‌ها و عملکرد معین‌ها و پیگیری امور اداری و مشکلات معین‌های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.
وضعیت شاخص‌های توسعه در روستا
گام نخست در توسعه روستا ارتقای شاخص های رفاهی مردم است که در این راستا براساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان، روستاهای خراسان رضوی سهم بالایی در دسترسی به راه، گاز، برق، آب و شبکه اینترنتی دارند به طوری که 90 درصد روستاهای خراسان رضوی از آب لوله کشی، همه جمعیت روستایی بالای 10 خانوار از مزایای شبکه برق رسانی، 90 درصد جمعیت روستایی استان از شبکه گازرسانی و 50 درصد جمعیت روستایی استان از راه مناسب و آسفالته برخوردار هستند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تهیه و اجرای طرح هادی روستایی در دو هزار و 596 روستای دارای بیش از 20 خانوار خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته که این طرح تاکنون برای 97 درصد از این تعداد روستا تهیه و اجرای آن در 830 روستا معادل 34 درصد از کل آنها انجام شده است.
سید رضا موسوی نیا افزود: از سرشماری نفوس و مسکن سال 90 تا سرشماری سال 95 به دلیل ماندگاری روستائیان در روستاها یا مهاجرت معکوس 72 روستا به مجموعه تحت تعهد بنیاد مسکن برای تهیه طرح هادی افزوده شده است.
وی اضافه کرد: امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از ردیف های مختلف برای تهیه طرح هادی روستایی اعتباری معادل 400 میلیارد ریال دریافت کرده است که از این مبلغ 75 میلیارد ریال برای مطالعه طرح هزینه شده و 325 میلیارد ریال باقی مانده صرف بازنگری طرح هادی در 127 روستای دیگر خواهد شد.
او اظهار داشت: در اجرای طرح هادی روستایی 205 پروژه برای امسال در نظر گرفته شده که از یک ردیف ملی 35 میلیارد ریال به بنیاد مسکن خراسان رضوی ابلاغ شده که از این میزان 11 میلیارد ریال صرف مطالعه و 24 میلیارد ریال صرف اجرا شده است.
ایجاد بستر اشتغال، راه تحقق مهاجرت معکوس
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس آخرین سرشماری، این استان سه هزار و 281 روستا با جمعیت یک میلیون و 730 هزار و 467 نفر در قالب 515 هزار و 919 خانوار دارد که این جمعیت 27 درصد از کل جمعیت خراسان رضوی را شامل می شود.
محمد علی همدمی نژاد افزود: مقایسه بین سرشماری سال 1390 با سرشماری سال 1395 نشان می دهد که تعداد آبادی های خراسان رضوی 1.6 درصد کاهش داشته اما جمعیت روستایی استان در این مدت از یک میلیون و 681 هزار و 319 نفر در سال 90 به یک میلیون و 730 هزار و 467 نفر در سال 95 رسیده و این آمار گویای افزایش جمعیت روستایی در این مدت و مهاجرت معکوس از شهر به روستاست.
وی ادامه داد: در خصوص پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تمهیداتی توسط دولت تدبیر و امید اندیشیده شد که می توان اجرای طرح حمایت از اشتغال روستایی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینان روستایی، افزایش سطح رفاه ساکنان روستاها، همکاری نهادهای فعال نظیر بسیج، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان‌های مردم نهاد در فرهنگ سازی مناطق حاشیه شهر برای برگشت به روستاها را از جمله این اقدامات دانست.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: به طور کلی باید با اقدامات تسهیلگرانه در مناطق مختلف به ویژه روستاها نرخ بیکاری به صفر نزدیک شود که در این خصوص طرح توسعه اشتغال روستایی ویژه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با همکاری همه اداره ها، ارگان‌ها و بانک‌های عامل به ویژه دبیرخانه کارگروه اشتغال استان در حال پیگیری است.
همدمی نژاد افزود: در این راستا تاکنون بیش از 40 هزار درخواست تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی در خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفته است که از این میزان، تسهیلات بانکی به بیش از 6 هزار طرح پرداخت و برای 18 هزار نفر شغل ایجاد شده است.
وی ادامه داد: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب که به ابتکار استاندار خراسان رضوی در حال اجراست یکی از رویکردهای اصلی اش ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با محوریت معین های اقتصادی فعال در مناطق 12 گانه استان است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی مد نظر داشت، نقش مهم و کلیدی دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی است که می توانند به امور تسهیل گری و اعتماد آفرینی در روستاهای استان کمک شایانی کنند.
همدمی نژاد افزود: در این راستا این دفتر با هماهنگی و همکاری نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی تسهیلگری در شهرستان‌ها کرده است و این مهم به صورت مستمر برای همه دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی انجام خواهد شد.
مهمترین هدف اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تحقق مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهاست
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی برپایه توسعه اقتصاد روستا یا انجام مهاجرت معکوس از شهر به روستا پایه ریزی و معین های اقتصادی در این طرح محور فعالیت خود را بر توانمندسازی روستاییان و مشارکت آنان در طرح‌های اشتغال‌زا قرار داده اند.
علی اکبر لبافی افزود: این طرح ابتکاری توسط استاندار خراسان رضوی از اواخر پاییز سال گذشته در استان آغاز شد و تاکنون 100 معین اقتصادی در مناطق 12 گانه استان، 98 درصد از کل روستاها را پوشش می دهند.
وی ادامه داد: بیشتر روستاهای خراسان رضوی از زیرساخت های آب، برق، گاز و راه دسترسی برخوردار هستند و در واقع بستر توسعه اشتغال در آنها ایجاد شده است و در صورت توانمندسازی روستاییان و شناساندن ظرفیت های توسعه هر روستا به ساکنان آن می توان به مهمترین هدف اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که همان مهاجرت معکوس است دست یافت.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: 6 گام مشترک به عنوان وظایف معین های اقتصادی در مناطق 12 گانه ترسیم شده که شامل تهیه الگو و جمع آوری اطلاعات کامل منطقه، ایجاد زیرساخت‌های نظام سازی فکری مبتنی بر الگوی تهیه شده، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و نظام سازی شکلی، توانمندسازی و فراهم کردن زمینه اجرای الگو، عملیاتی کردن طرح و اجرای پروژه ها در منطقه و در نهایت، نظارت و بررسی بر تمام مراحل اجراست.
لبافی افزود: هم اینک معین های اقتصادی عملیات اجرایی پروژه های مرتبط با توسعه را در 300 روستا از خراسان رضوی آغاز کرده اند و پیش بینی می شود که تا پایان امسال از محل اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی شاخص های بهبود اقتصادی شامل افزایش سرانه های درآمدی مردم روستا و کاهش نرخ بیکاری در 50 روستای خراسان رضوی محقق شود.
وی به ذکر نمونه هایی از موفقیت معین های اقتصادی در روستاها پرداخت و گفت: تاکنون معین اقتصادی روستاهای شهرستان رشتخوار که مجتمع سنگ آهن سنگان خواف است در حوزه مشاغل خرد و خانگی، تسطیح اراضی و توسعه دامپروری در روستا اقدامات موثری انجام داده است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: قرارگاه سازندگی سپاه هم به عنوان معین اقتصادی در بخش صالح آباد از توابع شهرستان تربت جام اقداماتی انجام داده که منجر به رشد شاخص های توسعه در روستاهای این بخش شده است.
لبافی افزود: بانک رسالت نیز به عنوان معین اقتصادی روستاهای شهرستان بجستان و بخش کاخک در قالب راه اندازی هسته های کار و زندگی موفق به توانمندسازی روستاییان و اشتغال‌زایی در رسته های تولیدی مانند پوشاک شده است.
وی اضافه کرد: سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی با همکاری سپاه امام رضا (ع) به عنوان معین اقتصادی شهرستان طرقبه - شاندیز هم اقدام به راه اندازی 22 صندوق خرد روستایی با مشارکت روستاییان کرده است و در این راستا کسب و کارهای خردی در روستاها ایجاد شده است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: معین اقتصادی شهرستان جغتای با استفاده از کارت های یارانه ای 200 سرپرست خانوار روستایی که 770 نفر مشمول دریافت یارانه نقدی را شامل می شد زمینه دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید را فراهم کرده است به طوری که این کارت ها ضامن دریافت تسهیلات از این صندوق توسط روستاییان شده و با استفاده از آن پروژه گلخانه ای را اجرا کرده اند که پیشرفت اجرایی این پروژه 40 درصد است.
لبافی افزود: معین اقتصادی هر روستا اقدامات و اطلاعات مربوط به طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را در سامانه ای ثبت می کند که این اطلاعات توسط فرماندار هر شهرستان بررسی می شود و پس از تایید صحت آن، این اطلاعات در اختیار استانداری خراسان رضوی قرار می گیرد تا در نهایت مبنای ارزیابی عملکرد معین های اقتصادی در کل استان شود.
وی ادامه داد: طی نشستی که با دست اندرکاران تعاونی ها و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار شد مقرر گردید که تعاونی های استان، معین اقتصادی 30 روستا شوند و مسئولیت توانمندسازی ساکنان، آبادانی روستا و توسعه صنایع را در آنها برعهده گیرند.
7489/1922

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/182632/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان