پیام خراسان

آخرين مطالب

تصاویردیده نشده ازپیاده‌روی اربعین درنمایشگاه«چهارده، پنجاه و دو» اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد - نمایشگاه آثار هشت عکاس مشهدی با عنوان «چهارده، پنجاه و دو» با محوریت موضوعی هم‌قدم با زائران پیاده اربعین حسینی در نگارخانه رضوان شهر مشهد در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار مهر ، با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و عازم شدن بسیاری از مردم برای شرکت در پیاده‌روی اربعین، حال و هوای خاصی در شهر ایجاد شده است. در همین راستا، اقدامات مختلفی چون مراسمات مختلف، شبیه خوانی‌ها، نمایشگاه‌ها وهمایش‌های مرتبط با این ایام در شهر مشهد برگزار می‌شود. نمایشگاه عکس«چهارده، پنجاه و دو» با مضمون عکاسی پیاده‌روی اربعین، اولین نمایشگاه عکس برگزار شده در مشهد با این مضمون است.
ایمان جنتی، عکاس خبری و از عکاسان نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو» در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو» را با هدف تشویق مردم به حضور در راهپیمایی اربعین، برگزار کردیم. علت نام‌گذاری این نمایشگاه نیز، تعداد یک هزار و 452 عمود موجود در پیاده‌روی نجف تا کربلا است، که ستون شماره 1452 در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) قرار دارد.
وی افزود: آنچه در واقعیت، از حضور مردم در اربعین وجود دارد، با آنچه در ذهن مردم است، تفاوت فراوانی دارد. باوجود اینکه صداوسیما این حضور را به تصویر می‌کشد اما موفق نشدند تا همه ابعاد را به مردم نشان دهند و ما با این نمایشگاه سعی در نشان دادن همه زوایا اربعین حسینی داریم. مثلاً از اذیت شدن زوار در مرزها برای پیدا کردن ماشین تا استراحت آن‌ها و حتی دویدن یک زائر به دنبال یک کامیون برای سوار شدن در آن، همه در عکس‌ها ثبت شده‌اند.
این عکاس خبری با اشاره به اینکه تعداد چهار فریم از عکس‌های نمایشگاه، متعلق به اوست، تصریح کرد: باوجود اینکه طی سه سال گذشته، از پیاده‌روی اربعین عکاسی کرده‌ام، اما تمام چهار فریم انتخاب شده از عکس‌های من، مربوط به اربعین سال 96 می‌باشد. مسیر عکاسی نیز از دیوانیه به سمت نخلستان‌های کوفه است.
وی ادامه داد: همین که نمایشگاهی با عنوان اربعین و ابعاد مختلف آن برگزار شد، اتفاق خوبی است. اما ضعف‌هایی دارد که امیدواریم در سال‌های آینده، آن‌ها را برطرف کنیم.
جنتی با اشاره به اینکه علت انتخاب چهل عکس، قرابت معنایی با چهلم امام حسین(ع) دارد، بیان کرد: به علت کمبود زمان، عکس‌های آماده شده بیشتری برای چاپ و قرار دادن در نمایشگاه نداشتیم و امیدواریم در سال‌های آینده تعداد بیشتری از عکس‌ها را به نمایش بگذاریم.

در ادامه محمدحسن صلواتی، دبیر سرویس عکس روزنامه شهرآرا و از عکاسان نمایشگاه عکس چهارده پنجاه و دو، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین از گذشته جریان داشته است، حتی در زمان حکومت صدام در عراق، ایرانیانی که به کربلا سفر می‌کردند، از مسیر نخلستان‌ها عبور می‌کردند تا به دست نیروهای صدام، دستگیر و زندانی نشوند، اما از این دوره عکسی در دسترس نیست.
وی افزود: ما سعی کرده‌ایم، حضور مردم در پیاده‌روی اربعین را که بزرگترین اجتماع بشری است، در قالب هنر، ماندگار کنیم تا این عکس‌ها برگی از تاریخ را شکل دهند.
صلواتی با اشاره به اینکه حدود 12 فریم عکس در نمایشگاه دارد، تصریح کرد: این عکس‌ها طی حدود هفت سال شرکت مداوم من در پیاده‌روی اربعین از سال 91 تاکنون تهیه شده‌ است.
این عکاس نمایشگاه در خصوص علت برگزاری نمایشگاه عکس چهارده پنجاه و دو، بیان کرد: تاکنون نمایشگاهی با این مضمون در مشهد برگزار نشده بود. سعی کرده‌ایم تا به وسیله این عکس‌ها، برای کسانی که تا به امروز موفق نشده‌اند در پیاده‌رویی شرکت کنند و نیز برای کسانی که شرکت کرده‌ بودند، ارتباطی برقرار کنیم.
صلواتی افزود: در چندسال اخیر، صداوسیما از حضور مردم در پیاده‌روی اربعین تصاویر و فیلم‌های زیادی را پخش می‌کند اما در این نمایشگاه سعی شده است تا بخش‌هایی از پیاده روی اربعین که کمتر دیده شده است به تصویر کشیده شود.
وی با اشاره به اینکه چنین نمایشگاه‌هایی در ترویج فرهنگ عاشورایی میان مردم مؤثر است، افزود: در ایام نزدیک به شهادت امام رضا(ع) در مشهد، نمونه‌ای کوچکی از پیاده‌روی اربعین را داریم، اما پذیرایی‌ها و استقبال از زائرین اصلا قابل مقایسه با آنچه در مسیر نجف تا کربلا وجود دارد، نیست. مردم توانستند با حال و هوای تصاویر ارتباط خوبی برقرار کنند که این امر نیز در شرکت بیشتر مردم در پیاده‌روی اربعین تأثیرگذار است‌.
صلواتی ادامه داد: تمام امورات این نمایشگاه به صورت خودجوش و مردمی انجام شد، نگارخانه رضوان در این زمینه با تقبل کردن هزینه‌های چاپ و در اختیار قراردادن فضای خود، کمک شایانی در این زمینه به ما عکاسان کرد.
دبیر سرویس عکس روزنامه شهرآرا با اشاره به اینکه، ارگان‌های زیادی در سطح شهر و استان هستند که برای این امور بودجه دارند، ولی اقدامی انجام نمی‌دهند، افزود: اگر این سازمان‌ها و ارگان‌ها، آمادگی خود را اعلام کنند، ما می‌توانیم این گونه نمایشگاه‌ها را در خارج ازکشور هم اکران کنیم و به این صورت به بازتاب بیشتر پیاده‌روی اربعین کمک کنیم. زیرا رسانه‌های دنیا، این اجتماع بزرگ تاریخ بشریت را نادیده می‌گیرند.
وی ادامه داد: برای مثال نمایشگاهی در اسپانیا با محوریت اربعین، قرار است برگزار شود که ما درحال مکاتبه برای حضور در این نمایشگاه عکس هستیم، اما به دلیل همراه نبودن ارگان‌ها، هماهنگی‌ها به کندی پیش می‌روند، در حالی‌که به راحتی می‌توان از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این امر را پیگیری کرد.
در ادامه همچنین محمدجواد مشهدی، دبیرسرویس عکس آستان قدس رضوی و یکی دیگر از عکاسان نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو»، اظهار کرد: هدف ما از برپایی نمایشگاه، تشویق افراد به زیارت اربعین است.
وی با اشاره به استقبال خوب مردم از نمایشگاه، افزود: اربعین ادامه راه عاشورا است. برپایی چنین نمایشگاه‌هایی از این قبیل، مردم را بیشتر به سمت امام حسین(ع) می‌کشاند.
مشهدی که تعداد هشت فریم از عکس‌های نمایشگاه متعلق به اوست، در خصوص نیازهای نمایشگاه، تصریح کرد: در مشهد نگارخانه‌های خوب و مناسبی که از همه جهات ایده‌آل باشند و درعین حال استاندارها را نیز رعایت کنند، کم است.
دبیرسرویس عکس آستان قدس رضوی ادامه داد: مؤسسه آفرینش‌های هنری، بخشی از هزینه‌های اجرایی و هزینه‌های چاپ را تقبل کرد. نگارخانه رضوان نیز فضای نمایشگاه را در اختیار ما قرار داد.
وی با اشاره به اینکه عکس‌های متعلق به وی از سال 89 تا 97 جمع‌آوری شده است، بیان کرد: انتخاب چهل عکس از میان چهارصد عکسی که هر کدام قشنگ و خاطره انگیز هستند بسیار سخت بود، ولی در انتخاب عکس اولیه نمایشگاه، چهل عکس نهایی براساس نشان دادن تمام زوایا و جامعیت بخش‌های مختلف پیاده‌روی اربعین، انتخاب شدند.
همچنین مهدی جهانگیری، عکاس خبری و یکی دیگر از هشت عکاس نمایشگاه عکس «چهارده پنجاه و دو» ابراز کرد: این نمایشگاه را با هدف پررونق‌تر شدن حضور مردم در راهپیمایی اربعین، برپا شده است.
وی افزود: بسیاری از مردم هستند که به علت عدم آشنایی با فضای پیاده‌روی اربعین، از حضور در این اجتماع خودداری می‌کنند، اما با دیدن این عکس‌ها حال و هوای راهپیمایی را درک می‌کنند، لذا این نمایشگاه در مشتاق شدن افراد برای شرکت در پیاده‌روی اربعین تأثیرگذار است.
در ادامه مهدیه باقری، یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه که خود در زمینه عکاسی فعالیت‌هایی دارد، پیرامون انتخاب عکس‌ها و کیفیت برگزاری نمایشگاه، در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: این تصاویر اشتیاق مردم را برای حضور در پیاده‌روی اربعین افزایش می‌دهد. از دیدن مهر و محبت موجود میان مردم عراق و ایران، متوجه می‌شویم که تعصب غلط کنار رفته و، میان این دو کشور امروز محبت برقرار است.
وی افزود: نورپردازی عکس‌ها بسیار قوی است و حس و حال خوبی منتقل می‌کند، اما بهتر بود که در کنار این‌ها نوایی عاشورایی هم پخش می‌شد تا فضای بهتری را ایجاد می‌کرد. امیدواریم که نمایشگاه‌هایی با این موضوعیت در سطح شهر بیشتر برگزار شوند.

هادی احمدی، از دیگر بازدیدکنندگان، گفت: عکس‌ها نشان‌دهنده فرهنگ نزدیک مردم ایران و عراق است و استفاده از این عکس‌ها در چنین نمایشگاه‌هایی، می‌تواند به نزدیک‌تر کردن این دو کشور به یکدیگر کمک کند.
وی ادامه داد: ما مردم باید بیشتر از این سبک نمایشگاه‌ها حمایت کنیم، اما اگر تبلیغات گسترده‌تری صورت می‌گرفت و نمایشگاه در فضای باز برگزار می‌شد، با استقبال و به تبع آن با تأثیرگذاری بیشتری مواجه می‌شدیم.
مهدی جهانگیر، یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه «چهارده، پنجاه و دو»، بیان کرد: عکس‌هایی که انتخاب شده‌اند از زوایای کمتر دیده شده در پیاده‌روی اربعین هستند و این بسیار جذاب است. اما دوست داشتیم تا تعداد عکس بیشتری به نمایش گذاشته می‌شد، کیفیت چاپ عکس‌ها نیز بالاست و از نظر مکانی، نمایشگاه در موقعیت خوبی قرار دارد.
زینب روشن دل از دیگر بازدیدکنندگان، گفت: من قصد سفر به کربلا را دارم اما دودل بودم، با دیدن این عکس‌ها اشتیاق شرکت در پیاده‌روی اربعین در من افزایش پیدا کرد.
اسماء نزالی، یکی دیگر از بازدیدکننده، اظهار کرد: درعکس‌ها حس و حال خوبی وجود داشت، اما اگر نمایشگاه با عوامل دیگری چون تئاتر و بخشی مخصوص کودکان، ترکیب می‌شد، بسیار تأثیرگذارتر بود.
گفتنس است، نمایشگاه چهارده، پنجاه و دو زیر نظر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تا 17مهرماه از ساعت 17تا20 در نگارخانه رضوان واقع در کوهسنگی پذیرای علاقه‌مندان است .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/182671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی