پیام خراسان

آخرين مطالب

ظرفیت حمل و نقل خراسان رضوی در خدمت زائران اربعین اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- امسال باتوجه به افزایش شمار متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین از استان خراسان رضوی، ناوگان حمل و نقل عمومی و دستگاه های ذیربط استان تمام امکانات خود را در جهت خدمت رسانی به مشتاقان زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به کار گرفته اند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی روز چهارشنبه گفت: بر اساس برآوردها در مجموع 100 هزار نفر از اتباع کشورهای همسایه و 300 هزار نفر از این استان برای حضور در مراسم اربعین عازم عراق می شوند.
محمد صادق براتی افزود: امسال با توجه به لغو روادید سفر به عراق با افزایش شمار زائران اربعین مواجه هستیم و تاکنون حدود 200 هزار نفر از خراسان رضوی در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.
وی با بیان اینکه حدود 20 هزار نفر از اتباع کشورهای خارجی مقیم این استان نیز به همراه اتباع ایرانی عازم کربلا می شوند اظهار داشت: علاوه بر 50 هزار نفر از اتباع افغانستان که طی ایام اربعین از مرز دوغارون وارد استان خواهند شد، 50 هزار نفر از اتباع کشور پاکستان نیز پس از سفر به مشهد عازم عتبات عالیات می شوند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در مجموع 90 درصد مجموع زائران اربعین استان با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هوایی، ریلی و جاده ای عازم عراق می شوند و برآورد می شود 10 درصد نیز با خودروهای شخصی به مرزهای اعلام شده در کشور عراق سفر کنند.
به خاطر وجود بارگاه منور رضوی در مشهد سالانه بیش از 40 درصد قطارهای مسافربری ایران به این شهر رفت و آمد می کنند و در حال حاضر قطار به عنوان وسیله ای ایمن و ارزان برای مسافران اربعین در مسیر خراسان رضوی شناخته می شود.
86 رام قطار فوق العاده
مدیرکل راه آهن خراسان نیز گفت: طی روزهای 15 تا 30 مهر ماه در مجموع 166 رام قطار عادی و فوق العاده 81 هزار و 400 مسافر را در سه مسیر ریلی به غرب کشور جا به جا می کنند که از این تعداد 32 رام قطار فوق العاده در مسیر اهواز، 40 رام در مسیر کرمانشاه و 14 رام نیز در مسیر همدان فعال شده است.
مصطفی نصیری ورگ افزود: در مجموع 86 رام قطار به صورت رفت و برگشت برای جابجایی زائران اربعین استان برنامه ریزی شده است که پیش فروش بلیت آنها نیز از روز سوم مهرماه در تمام آژانس‌های مسافربری و مراکز و درگاه‌های اینترنتی مجاز آغاز شد.
وی به افزایش 43 درصدی ظرفیت قطارهای استان در مسیرهای منتهی به مرز عراق خبر داد و اظهار داشت: طبق سال‌های گذشته تمهیداتی برای مسیر ریلی مشهد - اهواز جهت دسترسی آسان مسافران راهپیمایی اربعین به مرز شلمچه در نظر گرفته شده است.
فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز که پس از فرودگاه مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پرترافیک در ایران است به طور میانگین روزانه 180 پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا 250 پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می‌ شود.
این فرودگاه روزانه به طور معمول محل رفت و آمد 40 هزار مسافر است که این ظرفیت در این روزها مورد توجه متولیان سفر اربعین قرار دارد، در این راستا مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی نیز از افزایش تعداد پروازهای فرودگاه مشهد به نجف اشرف در آستانه ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت: در این چارچوب از 15 مهر تا 15 آبان ماه 141 پرواز از مشهد به مقدس نجف اشرف صورت می‌گیرد.
افزایش 2 برابری پروزاها
محمدباقر قاسم‌زاده افزود: این تعداد پرواز نسبت به ماه‌های عادی سال 2 برابر شده و گنجایش هر هواپیمای مسافربری در پروازهای مشهد - نجف به صورت میانگین 250 نفر است.
وی اظهار داشت: پروازها هواپیماهای مسافربری در مسیر مشهد - نجف توسط پنج شرکت هواپیمایی ماهان، تابان، العراقیه، آتا و قشم‌ ایر صورت می‌گیرد.
فاصله زمینی مشهد تا مرز مهران هزار و 650 کیلومتر، مرز خسروی هزار و 580 کیلومتر، مرز چزابه هزار و 600 کیلومتر و شلمچه هزار و 750 کیلومتر است. همچنین نزدیک به 80 درصد ترددها از استان خراسان رضوی به مرزهای یاد شده از طریق جاده انجام می گردد لذا برنامه ریزی برای این نوع سفر دارای بیشترین اهمیت می باشد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این باره گفت: برای جابجایی زائران اربعین از این استان مطابق برنامه ریزی های کشوری 850 دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است.
ابراهیم نصری افزود: با توجه به اینکه سفر رفت زائران اربعین استان طی حدود 20 روز و برگشت آنان طی چند روز انجام می شود لذا هماهنگی برای بازگشت زائران به استان که فاصله بسیار با مرز عراق دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
سهم 90 درصدی ناوگان حمل ونقل عمومی
وی به طرح راهداری کشور برای انتقال زائران در مسیر بازگشت از مرز تا شهرهای بزرگ اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح امسال برای جابجایی بهتر و عدم ازدحام مسافر در مناطق مرزی انجام می شود و مسافران خراسانی در برگشت در مرحله نخست از مرز مهران به همدان و سپس از این شهر با ناوگان تدارک دیده شده ریلی، جاده ای و هوایی به مشهد انتقال می یابند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به فاصله زیاد این استان تا مرزهای غربی کشور اشاره کرد و گفت: برآورد می شود 90 درصد زائران اربعین با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی به مرزهای غربی کشور سفر کنند که این آمار مثبت و قابل قبول ارزیابی می شود.
وی افزود: از میان مسافرانی که با ناوگان یاد شده سفر می کنند حدود 30 درصد قطار، 65 درصد اتوبوس و پنج درصد هواپیما را برای این سفر انتخاب کرده اند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/182767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»