پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

گردش مالی ما در سال 2 هزار و 350 میلیارد تومان است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق شاخص‌ها، 2 هزار و 500 تخت در خراسان‌رضوی زیر پوشش خودمان کم داریم. گردش مالی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 2 هزار و 350 میلیارد تومان در سال است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا دارابی در پنجمین نشست مجمع نمایندگان استان با موضوع «بهداشت و درمان» که در دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: طبق شاخص‌ها، 2 هزار و 500 تخت در خراسان‌رضوی زیر پوشش خودمان کم داریم. بعد از انقلاب، به دلیل اینکه بخش‌های خصوصی سوددهی کمی داشته‌، تعطیل شده‌ است. این نشان می‌دهد که حوزه سلامت، حوزه سوددهی برای بخش خصوصی نیست.
رئیس دنشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «استان خراسان رضوی بیش از 6 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد»، عنوان کرد: 5 میلیون نفر آن‌ها زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی هستند. مشهد بیش از 30 میلیون زائر در طول سال دارد و بیش از 500 هزار نفر تبعه خارجی و توریست گردشگری سلامت هستند. من مسئولیت دارم که سه بخش، خصوصی، دولتی و خیریه را حمایت کنم و نظام پزشکی مشهد هم همین وظیفه را دارد.
وی افزود: من به استاندار و وزیر گفته‌ام، هرکسی می‌خواهد در بخش خیریه و خصوصی در حوزه بهداشت و درمان سرمایه‌گذاری کند، به گرمی دستشان را می‌فشاریم. به کراّت آمده‌اند، اما حاضر نشده‌اند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که سوددهی ندارد.
دارابی با اشاره به اینکه «در سال 97، 50 میلیارد تومان از خیرین، در شکل‌های مختلف دریافت کرده‌ایم»، گفت: اما گردش مالی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 2 هزار و 350 میلیارد تومان در سال است. این حجم سنگین گردش مالی، مشکلات عدیده‌ای را به بار آورده‌است. از زمانی که من آمده‌ام، بارها نامه نوشته‌ام که با مجمع نمایندگان جلسه داشته‌باشیم. در سال گذشته، برای نمایندگان، به طور مستند مشکلات حوزه سلامت را فرستادم.
رئیس دنشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سرانه اعتبارات عمومی ما به جمعیت مقیم و جمعیت مازاد از شهرستان‌های اهواز، تبریز و شیراز کمتر است. سرانه اعتبارات بهداشت روستایی این دانشگاه با جمعیت، نهصد و 14 هزار نفر در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها از تهران، اصفهان و شیراز کمتر است.
وی ادامه داد: 60 هزار متر کمبود فضای آموزشی داریم. سرانه تخت به جمعیت در این شهر نسبت‌به سرانه تخت به جمعیت اهواز، شیراز تهران و تبریز کمتر است. سرانه اعتبار به جمعیت در شهر مشهد از اهواز، تبریز، اصفهان، تهران و شیراز کمتر است. اعتبار طرح تحول سلامت در این دانشگاه با جمعیت حدود 5 میلیون نفر در مقایسه با جمعیت شهرهای اهواز، اصفهان و دانشگاه‌های شرق تهران، کمتر است.
دارابی تصریح کرد: با این اعتبارات و با 30 میلیون زائر، با جمعیت شناور 500 هزار نفر، از استان سیتان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، استان گلستان و سمنان پذیرش بیمار داریم.
وی با اشاره به اینکه «بخش خصوصی برای بخش‌های هزینه‌دار و بدون درآمد هیج برنامه‌ای ندارد»، عنوان کرد: هیچ بخش خصوصی در بخش نورولوژی، اطفال، داخلی، سوختگی و جراحی برنامه‌ای ندارد. سال 97، 30 درصد افزایش پذیرش بیمار در MCMC نسبت‌به سال 96 داشته‌ایم. چطور این کمبود اعتبارات را جبران کنیم؟ همه هم به بخش دولتی هجوم می‌آورند.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه «در سال گذشته هم گفته‌ام، باید جبران اعتبارات ما جایی دیده شود»، گفت: اعتبارات پژوهشی این دانشگاه فاجعه است، در بین دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در بین دیگر دانشگاه‌های کشور، در رتبه‌بندی TIMES 2020 رتبه اول کشوری را آورده است. اعتبارات پژوهشی دانشگاه تهران 83 میلیارد تومان، فارس 45 میلیارد تومان، شهید بهشتی 32 میلیارد تومان، تبریز 24.5 میلیارد تومان، اصفهان 11.4 میلیارد تومان و مشهد 5 میلیارد تومان بوده‌ است.
وی افزود: بارها به وزیر و معاون پژوهشی گفته‌ام، ما با 5 میلیارد تومان اعتبار، توانسته‌ایم در حوزه پژوهشی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، سرآمد شویم. آیا تشویق لازم نداریم یا حق ما را هم نباید بدهند؟
دارابی با اشاره به اینکه «در بیمه سلامت، سقف تعیین کرده‌اند»، گفت: ما مدعی مدافع محرومین‌ هستیم، محرومین کجا می‌روند؟ بیمارستان دی تهران، آتیه یا آیندگان؟ خیر به بیمارستان امام‌رضا، قائم مشهد یا طالقانی و شریعتی می‌روند. این افراد هم حق دارند، دولت کم به آن‌ها پول می‌دهد و این بیمه برایشان سقف تعیین کرده‌است. 10 درصد از سال 96 کمتر است. در سال 97 تا 40 درصد تورم داشته‌ایم.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیان کرد: علی‌رغم تمام این‌ها ما در استان خراسان رضوی به هیچ وجه سقف نگذاشته‌ایم. یعنی هرگز نگذاشته‌ایم بیمارستان امام رضا (ع) بیماری را نخواباند. در پایان سال 97، 60 میلیارد تومان مازاد سقف داشته‌ایم، 30 میلیارد تومان برای قصورات کم کردند. اما آیا 30 میلیارد تومان ارزش دارد که به مردم خدمت نکنیم و تحت فشار قرار بگیرند و به سمت بخش خصوصی بروند و و فرش زیر پایشان را بفروشند! مگر این افراد محرومین نیستند؟ مگر ادعا نداریم که طرفدار محرومین هستیم، پس چرا شعار می‌دهیم؟
وی اذعان کرد: چطور می‌شود من رئیس دانشگاه با این سقف، بیش از 60 درصد مردم را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی‌ داشته باشم؟ اگر درِ فلان‌دانشگاه را گِل بگیریم اتفاقی نمی‌افتد، اما اگر یک ساعت اورژانس عدالتیان را ببندیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ 16 ماه است که کارانه بدهکاریم.
دارابی با اشاره به اینکه «در سال گذشته، 670 میلیارد تومان، مطالباتی از بیمه‌ها به وزارت‌خانه‌ها دادم»، عنوان کرد: طبق ماده 48 تامین اجتماعی، تامین اجتماعی وظیفه دارد املاکش را بفروشد و ما در استان می‌توانیم مکانی از تامین اجتماعی را بلوکه کنیم، اما چون سازمان دولتی است، دستمان کوتاه است.
وی خاطرنشان کرد: مریض عراقی در بیمارستان امام رضا (ع) بستری شده و 2 ماه در آی‌سی‌یو بوده و فوت کرده، 270 میلیون تومان هزینه‌اش شده‌است و می‌گویند اگر جنازه‌اش را ندهید ما می‌رویم و باید پول کفن و دفنش را هم بدهی. قاضی به من می‌گوید اگر ترخیص نکنی، بازداشتت می‌کنیم. پول این موارد را چه کسی باید بدهد؟ کجا دیده می‌شود؟ با کدام پول؟ قرار بوده‌است دانشگاه علوم پزشکی در سال 97، 1400 میلیارد تومان درآمد داشته باشد و 1100 میلیارد تومان درآمد کسب کرده، که 300 میلیارد تومان کم شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بیمارستان 540 تخت خوابی اظهار کرد: بیشترین مدافع این بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است. هیچ اسمی از ما برده نشده و ما را متهم می‎کنند. آقای استاندار در روزنامه گفته است دانشگاه علوم پزشکی از ساخت این بیمارستان سرپیچی کرده است و ما می‌گوییم، نیاز واجب، ملزوم و مسلم حاشیه شهر مشهد است. پولش را چه کسی باید بدهد؟ وزارت بهداشت یا مسکن؟ برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد هیچ وظیفه‌ای تعریف نشده است. آمادگی داریم پول را بدهیم و در کمترین زمان این بیمارستان ساخته شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. چرا دانشگاه را متهم می‌کنند؟
دارابی عنوان کرد: سامانه دولت رقابتی نیست. سامانه دولت من را ملزم می‌کند که در چارچوب خاصی قرار داشته باشم. شرکت‌ها باهم گاوبندی می‌کنند و می‌گویند جنس را از این سامانه کمتر ندهیم، به نفع دولت نیست. اختلاس‌ها جای دیگری است. در کدام دانشگاه علوم پزشکی، دزدی‌گرگی شده است؟
وی تاکید کرد: یک مقداری استقلال دانشگاه‌ها را به دانشگاه‌ها بدهند، بگذارند خودشان باشند. چرا مدام باید از تهران دستوراتی داشته باشیم؟ و دستورالعمل‌هایی را بدهند که جز زحمت و هزینه مازاد چیزی برای ما نداشته باشد. اوراق خزانه به من می‌دهند و نمی‌توانم خرج کنم. باید پول نقد داشته باشم.
دارابی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت، نیاز به بازبینی دارد. از مرکز ما را این‌قدر تحت فشار نگذارند. اجرای خدمات پرستاری 2 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. مجلس تصویب کرده‌است؛ اعتبارش را هم بدهند دیگر. ما را در چرخ‌گوشت گذاشته‌اند و همه از بازرسی، دیوان محاسبات و دادگستری و... چرخمان می‌کنند که مشکل مردم را حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مشکل همه ما پول است و لاغیر. اگر پول به ما برسد استان را از لحاظ بهداشت و درمان گلستان می‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/182955/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی