پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش

نسخه‌ای برای سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خراسان جنوبی استانی است که با محدودیت منابع آبی روبرو است، با این حال در سال‌های گذشته از کشت گلخانه‌ای آن چنان که باید بهره نبرده، اما در سال‌های اخیر توجه به این موضوع بیشتر جلب شده و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه، شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار و بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان بیکار فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، کشاورزی و باغداری از آن دسته شغل‌هایی است که شاید به خاطر سختی‌های آن جوانان دیگر کمتر به آن رغبت نشان دهند و شاید از نظر خیلی سوددهی نداشته باشد.
اما برخلاف تصور اغلب افراد جامعه کشاورزی شغلی است که با بهره‌گیری از اصول و روش‌های مناسب و تجربه علمی می‌تواند سودآوری خوبی حتی در استان‌های خشک و کویری داشته باشد.
15 مهرماه امسال بود که معاون رئیس جمهور و جمعی از وزرا به خراسان جنوبی سفر کرده و در همایش روز ملی روستا و عشایر، 8 تفاهم‌نامه را امضا کردند.
یکی از این تفاهم‌نامه‌ها بین شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید. در این تفاهم‌نامه مشارکت در تامین اعتبار مورد نیز برای کمک به زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و احداث و توسعه هزار هکتار شهرک گلخانه‌ای برای خراسان جنوبی درنظر گرفته شده است.
در این راستا و به منظور تبیین و آگاه سازی محتوای این تفاهم‌نامه برای افراد جامعه، میزگرد تخصصی نهضت گلخانه‌ای با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط و اصحاب رسانه برگزار شد.
فعالیت 8 مجتمع گلخانه‌ای در خراسان جنوبی
محمدحسین اکبری، مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این میزگرد اظهار کرد: در سطح استان هشت مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد.
وی با بیان اینکه در شهرستان طبس برای ایجاد شهرک خصوصی مجوز داده شده، افزود: در شهرستان خوسف نیز برای احداث مجتمع گلخانه‌ای خصوصی مجوز داده شده است.
مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 12.5 هکتار سطح گلخانه در استان افزایش یافت و تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید، در تسریع بخشی به تعهدات کمک کرده است.
اکبری ادامه داد: طی سال جاری شش هکتار گلخانه ایجاد شده و 35 هکتار گلخانه دیگر به بانک‌ها برای اخذ تسهیلات معرفی شدند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری نخستین تولید ناشی از این طرح در استان را خواهیم داشت، افزود: پروانه بهره‌برداری بدون هیچ مشکلی صادر می‌شود.
مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: افرا برای ثبت‌نام می‌توانند به شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی واقع در خیابان پاسداران و یا به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.
طرحی برای رشد درآمد کشاورزان و افزایش بهره‌وری آب
حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این میزگرد با اشاره به نقش تاثیرگذار گلخانه‌ها در صرفه جویی آب، تصریح کرد: زیرساخت‌هایی برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان پیش‌بینی شده، به این ترتیب که هر شهرستان یک شهرک گلخانه‌ای خواهد داشت.
وی یادآور شد: اجرای این طرح باعث رشد درآمد کشاورزان، افزایش بهره‌وری آب و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.
وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بر حسب تقاضای بخش خصوصی در زمینه تامین زیرساخت‌ها همکاری لازم را خواهد داشت.
بهره‌گیری از دانش متخصصان
محمد جاده‌گی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی در این میزگرد گفت: و تاکنون 100 نفر از کارشناسان و فارغ‌التحصیلان در استان آموزش داده شده‌اند تا در این طرح از دانش آنان بهره گرفته شود.
وی با بیان اینکه 2700 کارشناس بخش کشاورزی و متخصص در سطح استان وجود دارد که این طرح مقش موثری در اشتغال آنان خواهد داشت، تصریح کرد: برای کشت گلخانه‌ای به متقاضیان فراخوان داده شده و 60 هکتار نیز آماده است که افرادی اعلام آمادگی کرده‌اند.
ارائه تسهیلات به متقاضیان
غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این میزگرد گفت: این طرح در چند بخش در حال اجرایی شدن است.
وی افزود: برنامه‌ریزی‌ برای تعیین بازار فروش محصولات، تعیین زمان‌های سال برای میزان تولید محصول و تعیین نوع و ویژگی محصول، نوع خاک از نظر بافت، دستمزد کارگر و مسافت گلخانه تا بازار فروش از الزاماتی است که در این تفاهم‌نامه رعایت خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تسهیلات 5 ساله با بهره هفت درصد بدون محدودیت برای احداث سازه‌ها به متقاضیان داده می‌شود.
قوسی ادامه داد: هدف ما در کشت‌های گلخانه‌ای تولید محصول در مکانی است که امکان تولید محصول در آن نیست و نیز تولید در زمانی که در فضای آزاد امکان برداشت محصول وجود ندارد مدنظر است..
وی تصریح کرد: افزایش کیفیت محصول تولید شده، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و تولید بیش از یک محصول در سال از جمله مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع گلخانه‌ای در استان، 190 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
قوسی با تاکید بر اشتغالزایی این طرح برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و مرتبط، اظهار کرد: افراد می‌توانند به صورت انفرادی نیز در این طرح شرکت کنند.
وی افزود: برای گلخانه‌های کوچک مقیاس کمتر از 300 متر توسط صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارائه می‌شود و هیچ محدودیتی برای کشت گلخانه‌ای وجود ندارد.

اعتبار 190 میلیارد تومانی برای کمک به زیرساخت‌ها و توسعه گلخانه‌ها
مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در جمع بندی این میزگرد اظهار کرد: توسعه هزار هکتار گلخانه در این نفاهم‌نامه به منظور ایجاد هشت هزار شغل پایدار در استان و تولید سالانه 280 هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادرات محور انجام می‌شود.
وی ادامه داد: دولت 190 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای کمک به زیرساخت‌ها و توسعه گلخانه‌ها را تامین خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: از هزار هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان، 700 هکتار شهرک گلخانه‌ای، 150 هکتار مجتمع بارگاه‌های زرشک، 100 هکتار مجتمع‌های دامداری و 50 هکتار شهرک‌های شیلات است.
عابدی با اشاره به بازدید مسئولان از استان‌های موفق این عرصه از جمله یزد، ادامه داد: کارشناسان خراسان جنوبی از تجربیات این استان‌ها در این زمینه در اجرا بهره خواهند برد.
تاکید بر تولید محصولات صادرات‌محور
وی با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی، تصریح کرد: اگر محصولات جنبه صادرات داشته باشد، با کیفیت بالایی تولید خواهد شد و به همین دلیل تولید محصول صادرات‌محور در اولویت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان‌های همجوار و در سطح استان نیز صادرات مد نظر است، بیان کرد: بسیاری از زیرساخت‌ها در شهرک‌های گلخانه‌ای فراهم شده و در راستای تفاهم‌نامه تکمیل خواهد شد.
عابدی ادامه داد: سطح زیرکشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کم است که با این تفاهم‌نامه گام بزرگی در این موضوع برداشته خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: شناسایی، آموزش و انتقال تجربیان به سرمایه گذاران در دستور کار قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم با فرمانداران برای توسعه گلخانه‌ها صورت پذیرفته است.
وی افزود: برای اولین بار سند جامع سازگاری با کم آبی خراسان‌جنوبی تهیه شده که در این راستا طرح‌هایی تعریف شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از نظارت بر حسن اجرای این طرح سخن گفت و اظهار کرد: خراسان جنوبی جزو چهار استانی است که مجوز ماهی تیلاپیلا را گرفته و از آنجایی که یکی از بخش‌های تفاهم‌نامه کشت گلخانه‌ای موضوع شیلات است، افراد برای ثبت‌نام در این بخش نیز مشابه مورد گلخانه‌ها باید به سامانه سیتا مراجعه کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183275/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!