پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش تلفات در جاده‌های روستایی خراسان رضوی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- تلفات ناشی از حوادث رانندگی در راه‌های روستایی خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال برخلاف جاده‌های بین شهری و دورن شهری با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه بوده و 105 نفر در این حوادث جان خود را از دست داده اند.

خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است هر چند سهم جمعیت روستایی و تردد در این جاده ها در مقایسه با جاده های بین شهری و شهری کمتر است اما رشد تلفات رانندگی در راه های روستایی طی سال‌ های گذشته بر خلاف دیگر جاده ها زیاد بوده و آمار دستگاه های متولی موید این واقعیت تلخ است.
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی روز یکشنبه گفت: در اثر تصادفات رانندگی 6 ماه نخست امسال 201 نفر در جاده های شهری، 370 نفر در جاده های برون شهری، 105 نفر در راه های روستایی و سه نفر نیز در سایر راه ها از جمله راه های اختصاصی خراسان رضوی جان خود را از دست داده اند.
679 نفر قربانی حوادث رانندگی
دکتر سید آریا حجازی افزود: در حالی که شمار تلفات یاد شده در راه های درون شهری و راه های اختصاصی کاهش یافته و در راه های بین شهری نیز 9.1 درصد افزایش داشته است، مرگ و میر حوادث رانندگی در جاده های روستایی استان با 64 درصد افزایش مواجه بوده است.
وی اظهار داشت: در مجموع 679 نفر در حوادث رانندگی خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال فوت شده اند که از این تعداد 219 نفر مربوط به شهرستان مشهد بوده است.
وی گفت: در حالی که تلفات رانندگی در جاده های شهری، بین شهری و اختصاصی شهرستان مشهد در این مدت کمتر از میانگین استانی گزارش شده، تعداد این تلفات در راه های روستایی با افزایش 71.4 درصدی نسبت به میانگین استانی برخوردار بوده است.
میل به سرعت در راه های روستایی
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در تحلیل این آمار گفت: رشد 9 درصدی تلفات جاده های بین شهری استان به خاطر افزایش ترددها می باشد اما دلیل افزایش قابل توجه تلفات در جاده های روستایی، روکش آسفالت، مرتب شدن جاده ها و به تبع آن میل به رانندگی با سرعت بیشتر توسط رانندگان است.
جواد وحدتی فرد افزود: سرعت در جاده های روستایی محدود و مشخص و بین 40 تا 60 کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است همچنین علامت گذاری در این جاده ها وجود دارد ولی عدم رعایت قانون توسط رانندگان منجر به وقایع ناگوار شده است.
وی اظهار داشت: آنچه باعث کاهش یا مهار رشد سریع تعداد جان باختگان راه های برون شهری شده، تغییر رفتار رانندگان از طریق کنترل جاده ای و نصب سامانه های نظارتی همچون دوربین های کنترل و ثبت سرعت در جاده هاست بطوریکه با این نظارت ها شاهد کنترل سرعت متوسط خودروها در جاده های یاد شده بوده ایم.
وی گفت: علت رشد تلفات در راه های روستایی استان، عدم تغییر رفتار رانندگان در راه های روستایی است و از طرفی نظارت مناسب و سامانه های نظارتی همچون دوربین های ثبت سرعت در این راه ها وجود ندارد.
راه های روستایی نیازمند اصلاح رفتار رانندگان
پیش از این نیز رئیس اداره راهداری شهرستان مشهد در پاسخ به انتقادات در زمینه نبود ایمنی در راه های روستایی شهرستان گفته بود: عامل 75 درصد تصادفات عنصر انسانی است و بقیه به ایمنی وسیله نقلیه و راه باز می گردد لذا باید سطح فرهنگ و آگاهی مردم ارتقا یابد تا به شکل اصولی جلو تصادفات و تلفات انسانی در جاده های روستایی گرفته شود.
جواد پورعلی با بیان اینکه نمی توان تنها با نصب سرعت گیر رفتار انسانی در جاده ها را کنترل کرد افزود: مشکل عمده این است که در روستاها 95 درصد موتورسواران به قوانین و مقررات آشنا نیستند که این امر علت عمده بروز حوادث مرگبار شده است.
وی به تردد ماشین آلات کشاورزی در راه های روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: بروز بخشی از تصادفات در فصل کشاورزی به دلیل تردد این ماشین آلات در راه های روستایی است.
وی گفت: نصب چراغ سرعت گیر، انعکاس دهنده و خط کشی در محل وقوع تصادف از جمله اقدامات فوری این اداره برای کاهش تصادفات است و تاکنون در بخش های رضویه و مرکزی مشهد 12 نقطه پرتصادف روستایی شناسایی شده است.
پورعلی طول راه های روستایی و بین شهری (اصلی و فرعی) شهرستان مشهد را به ترتیب هزار و 800 کیلومتر و 850 کیلومتر عنوان کرد.
تردد بسیار درجاده های روستایی مشهد
سرپرست معاونت عمرانی شهرستان مشهد نیز گفت: حجم تردد و طول راه های روستایی این شهرستان بیش از دیگر شهرستان‌ های خراسان رضوی است و از سوی دیگر علاوه بر کیفیت وسیله نقلیه و ایمنی راه ها، عامل بسیاری از تصادفات رانندگی مربوط به رفتار رانندگان است.
مهدی برامکی افزود: این شهرستان متشکل از سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه است که وضعیت راه های بخش رضویه مناسب نیست و از نظر آسفالت از میانگین استانی کمتر است.
افزایش تلفات رانندگی در جاده های روستایی استان بیش از 100 درصد است
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز رشد تلفات جاده های روستایی در این استان را بیش از رقم اعلام شده از سوی پزشکی قانونی خواند و گفت: تلفات جاده ای در راه های روستایی طی 6 ماه نخست سال جار ی بیش از 100 درصد افزایش داشته که به زودی آمار دقیق آن اعلام خواهد شد.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: راه های روستایی و پیچ و قوس های آن ها برای حداکثر سرعت 60 کیلومتر در ساعت طراحی شده اند ولی تردد خودروها با سرعت غیرمجاز موجب بروز سوانح رانندگی در این جاده ها شده است.
وی اظهار داشت: از طرفی حضور پلیس در این جاده ها با توجه به حجم کمتر ترددها نسبت به راه های اصلی کمتر است و بیشتر نظارت پلیس در محل تلاقی چند راه روستایی پرتردد متمرکز می باشد.
وی گفت: آسفالت جاده های روستایی هرچند مزایایی برای مردم منطقه داشته اما موجب افزایش سرعت و به تبع آن تصادفات در این جاده ها نیز شده است.
واژگونی خودرو عامل نخست تلفات در جاده های روستایی
رییس پلیس راه خراسان رضوی به کاهش آمار تصادفات با موتورسیکلت در جاده های روستایی اشاره کرد و افزود: آنچه باعث افزایش تلفات در جاده های روستایی شده است واژگونی خودرو ناشی از سرعت زیاد و تصادف رخ به رخ با چند کشته می باشد.
وی ادامه داد: در آخرین نشست کمیسیون پیشگیری از تصادفات دادگستری خراسان رضوی مقرر شد بر اساس تصادفات روی داده در جاده های روستایی راه های پر خطر شناسایی و اولویت بندی شود تا نسبت به نصب سرعت گیرهای پلاستیکی یا آسفالتی با هدف کاهش سرعت در نقاط پر خطر اقدام گردد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم