پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

افزایش چند برابری پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی غیر کارشناسی و برخلاف منافع ملی است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح افزایش چند برابری پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی، غیر کارشناسی، خام و برخلاف منافع ملی است.

دکتر محمد اعتضاد رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تورم غیر کارشناسی دانش آموخته ها در رشته های علوم پزشکی به نابودی اقتصاد سلامت و اخلاق جامعه پزشکی منجر می شود لذا تربیت نیرو در این زمینه باید متناسب با نیازهای تعیین شده و بر اساس سند شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
وی اظهار داشت: امروز برخی با اهداف گروهی، حزبی و شخصی و با هدف برنده شدن در انتخابات، طرح چند برابر کردن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح می کنند بدون آنکه اطلاعی از شاخص های کلی ظرفیت، امکانات و نیاز جامعه به نیروهای بخش سلامت داشته باشند.
وی گفت: این افراد می خواهند تایید نظر مردم ولو برای دوره کوتاه و پیروز شدن در انتخابات را داشته باشند در حالی که مستندات طرح این موضوع را یا نمی دانند یا نمی خواهند عرضه کنند، در اینگونه طرحها باید منافع درازمدت ملی در نظر گرفته شود در حالی که برخی دنبال نقد غیر مستند و غیر منصفانه جامعه پزشکی هستند.
اعتضاد رضوی افزود: از حدود 850 هزار شرکت کننده در کنکور دانشگاهها حدود 650 هزار نفر در رشته تجربی هستند در حالی که موضوع سلامت مساله حاکمیتی است و نباید با هر کیفیتی نیرو تربیت کنیم و سلامت مردم را دست آنها بدهیم.
وی اظهار داشت: کسانی که طرح 2 برابر شدن پذیرش دانشجو در این رشته ها را به دلایل شخصی، جناحی یا فشارهای اجتماعی پیشنهاد می کنند یا این اطلاعات را نمی دانند یا برایشان اعتباری ندارد در حالی که طبق اسناد آمایش علمی نه تنها نباید به این ظرفیت افزوده شود بلکه باید 30 درصد از ظرفیت موجود نیز کاهش یابد در غیر این صورت در بخش سلامت بحران ایجاد خواهد شد.
وی گفت: در تمام رشته های تخصصی نیروی مازاد داریم و از سویی گسترش دانشگاه های پولی که در این حوزه نیرو تربیت می کنند نیز نگران کننده است زیرا کسی که با پول و سرمایه وارد حرفه پزشکی می شود دیدگاه های اخلاقی و انسانی جامعه پزشکی برایش معنی ندارد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم بدون توجه به اهداف آمایش های شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیاز سنجی صرفا با هدف کسب درآمد به صورت بی حد و حساب دانشجو می پذیرد. تقاضای افزایش ظرفیت در شرایط موجود خیانت به منافع درازمدت کشور در حوزه سلامت است.
وی اظهار داشت: بر اساس آمار هم اکنون در استان خراسان رضوی حدود هشت هزار پزشک عمومی داریم که فقط 4200 نفر آنها مشغول طبابت هستند و بقیه به رغم دانش آموختگی به شغل های دیگر مشغولند.
وی ادامه داد: حتی اگر نیاز داشته باشیم باید ابتدا زیرساخت های آموزشی را مهیا کنیم و بعد پزشک تربیت نماییم در غیراین صورت پزشکان کم سواد و کم انگیزه به جامعه تحویل خواهیم داد.
اعتضاد رضوی گفت: بر اساس آمار بانک جهانی به طور میانگین به ازای هر هزار نفر جمعیت 1،5 پزشک وجود دارد و طبق این آمار بین 30 تا 40 درصد از کشورهای دنیا کمتر از یک پزشک به ازای هر هزار نفر دارند. این سازمان تعداد پزشکان ایران را در سال 2014 حدود 116 هزار و 536 نفر اعلام کرد که با توجه به جمعیت 77 میلیونی نسبت پزشک به جمعیت در سال 93 در ایران 1،5 پزشک به ازای هر هزار نفر است که بر اساس این آمار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی در کشور حدود 55 هزار نفر هستند که با فارغ التحصیلی آنها سرانه پزشک در کشور به حدود 2،2 پزشک به ازای هر هزار نفر می رسد که هم سطح برخی کشورهای پیشرفته است.
وی افزود: افزایش تعداد دانشجو به تفکیک رشته از سال 88 تا 96 در منطقه 9 آموزش عالی در رشته پزشکی 101 درصد، دندانپزشکی 112 درصد، داروسازی 105 درصد، پرستاری 82 درصد و مامایی 16 درصد بوده است در حالی که در افزایش امکانات آموزشی تغییرات چندانی بوجود نیامده و این افزایش نیز بدون نیاز سنجی واقعی صورت گرفته است.
وی در مورد سهیمه های موجود در کنکور نیز اظهار داشت: هر سال جمع کثیری از داوطلبان سهمیه آزاد کنکور به رغم برخورداری از توانایی علمی از رسیدن به رشته مطلوب خود باز می مانند که علت این امر هم سهمیه هایی است که در پذیرش دانشجویان در نظر گرفته شده است، وجود اینگونه سهمیه ها موجب نارضایتی اجتماعی بویژه جوانان گشته و می تواند امید به تحصیل و آینده بهتر را از آنان سلب کند و بیم آن می رود که کیفیت سطح علمی کلان جامعه در آینده به مخاطره بیفتد.
اعتضاد رضوی ادامه داد: 60 درصد داوطلبان ورود به رشته های پزشکی بر اساس سهیمه وارد دانشگاه می شوند و در برخی رشته ها بیش از 90 درصد وردی ها رتبه بالای 5000 و در برخی موارد رتبه بالای 100 هزار دارند و به علت توان اندک علمی با ارفاق های قانونی و فراقانونی تحصیلاتشان به درازا می کشد.
وی گفت: کشور به افزایش ظرفیت در حوزه علوم پزشکی نیازی ندارد و از سویی دانشگاههای موجود امکان این افزایش ظرفیت را نیز ندارند.
وی افزود: در حال حاضر حدود 150 هزار پزشک عمومی و متخصص فعال و حدود 55 هزار دانشجوی پزشکی در کشور داریم که تا چند سال آینده بیش از 200 هزار پزشک عمومی و متخصص در کشور خواهیم داشت که تا سال 1404 ایران را به استاندارد های جهانی در سرانه تعداد پزشک بدون هیچ افزایش ظرفیت می رساند.
6070/6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

◄ الحاق 5 هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی

راه اندازی  9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

استخراج 2 میلیون و 650 هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

اعتبار 4000 میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی

161 واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در خواف به بهره برداری رسید

اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است

ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند

رنگین شدن دشت‌های انابد با شکوفه‌های کلزا + تصاویر

برای اولین بار: اعلام سازوکار محرومیت تیمها از تماشاگران

فرماندار مشهد: پیگیر کار مردم در میزهای خدمت باشید

مروری بر آخرین تیم‌هایی که برای اولین بار در پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شده‌اند

واگذاری بیش از 33 هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

عملیات «وعده صادق» دنیا را تکان داد

تجمع مردم خواف در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل غاصب

اعزام 2 بوکسور خراسان شمالی به مسابقات بیشکک قرقیرستان

اعزام بیش 3 هزار یزدی به سرزمین وحی

ثبت دو اختراع برای نخستین بار در رشته طراحی شهری توسط نخبه دانشگاه ارومیه

«وعده صادق» انتقامی که دل ملت ایران را شادمان و دشمن را ناتوان کرد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

خانه دار شدن مددجویان در خراسان شمالی

مدیرمسئول سازندگی در دادگاه مجرم شناخته شد

بهره برداری از هزار و 427 واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی

راز تمیزترین هوای زمین

عدم رعایت قوانین صنفی 4 کافه بازی را در مشهد پلمب کرد

مردم چناران به شکرانه عملیات وعده صادق تجمع کردند

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تحقق 4200 میلیار از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی

لیگ‌یک/ باخت عجیب شاگردان قربانی در خانه

افزایش 7.6 درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی در سال گذشته

شب شعر وعده صادق در مشهد برگزار شد

راز ناپدید شدن شهاب سنگ‌ها/ زنگ خطر در قطب جنوب

اجرای 5 طرح محوری برای حمایت از عشایر خراسان رضوی

افزایش 375 درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دانش آموزان گنابادی

افزایش مسمومیت کودکان با مواد مخدر در درگز خراسان رضوی

تاخیر در مسافرگیری خط سوم قطار شهری مشهد پذیرفتنی نیست

عدم رعایت قوانین صنفی چهار کافه بازی را در مشهد بست

محکومیت آموزشگاه رانندگی متخلف در مشهد

افزایش 51 درصدی واگذاری زمین به متقاضیان در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

1427 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد استان تحویل داده شد

بیش از هزار واحد مسکن محرومان افتتاح شد

اعزام بیش 5 هزار عمره‌گزار در ماه شوال به سرزمین وحی

نشریه علمی «آموزش زبان دوم» دانشگاه آزاد مشهد مجوز نشر گرفت

نشریه علمی «آموزش زبان دوم» دانشگاه آزاد مشهد مجوز انتشار گرفت

تعزیرات، متمرکز بر حذف کالای قاچاق از بازار است