پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

افزایش پذیرش رشته‌های علوم پزشکی برخلاف منافع ملی است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح افزایش چند برابری پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی، غیر کارشناسی، خام و برخلاف منافع ملی است.

دکتر محمد اعتضاد رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تورم غیر کارشناسی دانش آموخته ها در رشته های علوم پزشکی به نابودی اقتصاد سلامت و اخلاق جامعه پزشکی منجر می شود لذا تربیت نیرو در این زمینه باید متناسب با نیازهای تعیین شده و بر اساس سند شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
وی اظهار داشت: امروز برخی با اهداف گروهی، حزبی و شخصی و با هدف برنده شدن در انتخابات، طرح چند برابر کردن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح می کنند بدون آنکه اطلاعی از شاخص های کلی ظرفیت، امکانات و نیاز جامعه به نیروهای بخش سلامت داشته باشند.
وی گفت: این افراد می خواهند تایید نظر مردم ولو برای دوره کوتاه و پیروز شدن در انتخابات را داشته باشند در حالی که مستندات طرح این موضوع را یا نمی دانند یا نمی خواهند عرضه کنند، در اینگونه طرحها باید منافع درازمدت ملی در نظر گرفته شود در حالی که برخی دنبال نقد غیر مستند و غیر منصفانه جامعه پزشکی هستند.
اعتضاد رضوی افزود: از حدود 850 هزار شرکت کننده در کنکور دانشگاهها حدود 650 هزار نفر در رشته تجربی هستند در حالی که موضوع سلامت مساله حاکمیتی است و نباید با هر کیفیتی نیرو تربیت کنیم و سلامت مردم را دست آنها بدهیم.
وی اظهار داشت: کسانی که طرح 2 برابر شدن پذیرش دانشجو در این رشته ها را به دلایل شخصی، جناحی یا فشارهای اجتماعی پیشنهاد می کنند یا این اطلاعات را نمی دانند یا برایشان اعتباری ندارد در حالی که طبق اسناد آمایش علمی نه تنها نباید به این ظرفیت افزوده شود بلکه باید 30 درصد از ظرفیت موجود نیز کاهش یابد در غیر این صورت در بخش سلامت بحران ایجاد خواهد شد.
وی گفت: در تمام رشته های تخصصی نیروی مازاد داریم و از سویی گسترش دانشگاه های پولی که در این حوزه نیرو تربیت می کنند نیز نگران کننده است زیرا کسی که با پول و سرمایه وارد حرفه پزشکی می شود دیدگاه های اخلاقی و انسانی جامعه پزشکی برایش معنی ندارد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم بدون توجه به اهداف آمایش های شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیاز سنجی صرفا با هدف کسب درآمد به صورت بی حد و حساب دانشجو می پذیرد. تقاضای افزایش ظرفیت در شرایط موجود خیانت به منافع درازمدت کشور در حوزه سلامت است.
وی اظهار داشت: بر اساس آمار هم اکنون در استان خراسان رضوی حدود هشت هزار پزشک عمومی داریم که فقط 4200 نفر آنها مشغول طبابت هستند و بقیه به رغم دانش آموختگی به شغل های دیگر مشغولند.
وی ادامه داد: حتی اگر نیاز داشته باشیم باید ابتدا زیرساخت های آموزشی را مهیا کنیم و بعد پزشک تربیت نماییم در غیراین صورت پزشکان کم سواد و کم انگیزه به جامعه تحویل خواهیم داد.
اعتضاد رضوی گفت: بر اساس آمار بانک جهانی به طور میانگین به ازای هر هزار نفر جمعیت 1،5 پزشک وجود دارد و طبق این آمار بین 30 تا 40 درصد از کشورهای دنیا کمتر از یک پزشک به ازای هر هزار نفر دارند. این سازمان تعداد پزشکان ایران را در سال 2014 حدود 116 هزار و 536 نفر اعلام کرد که با توجه به جمعیت 77 میلیونی نسبت پزشک به جمعیت در سال 93 در ایران 1،5 پزشک به ازای هر هزار نفر است که بر اساس این آمار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی در کشور حدود 55 هزار نفر هستند که با فارغ التحصیلی آنها سرانه پزشک در کشور به حدود 2،2 پزشک به ازای هر هزار نفر می رسد که هم سطح برخی کشورهای پیشرفته است.
وی افزود: افزایش تعداد دانشجو به تفکیک رشته از سال 88 تا 96 در منطقه 9 آموزش عالی در رشته پزشکی 101 درصد، دندانپزشکی 112 درصد، داروسازی 105 درصد، پرستاری 82 درصد و مامایی 16 درصد بوده است در حالی که در افزایش امکانات آموزشی تغییرات چندانی بوجود نیامده و این افزایش نیز بدون نیاز سنجی واقعی صورت گرفته است.
وی در مورد سهیمه های موجود در کنکور نیز اظهار داشت: هر سال جمع کثیری از داوطلبان سهمیه آزاد کنکور به رغم برخورداری از توانایی علمی از رسیدن به رشته مطلوب خود باز می مانند که علت این امر هم سهمیه هایی است که در پذیرش دانشجویان در نظر گرفته شده است، وجود اینگونه سهمیه ها موجب نارضایتی اجتماعی بویژه جوانان گشته و می تواند امید به تحصیل و آینده بهتر را از آنان سلب کند و بیم آن می رود که کیفیت سطح علمی کلان جامعه در آینده به مخاطره بیفتد.
اعتضاد رضوی ادامه داد: 60 درصد داوطلبان ورود به رشته های پزشکی بر اساس سهیمه وارد دانشگاه می شوند و در برخی رشته ها بیش از 90 درصد وردی ها رتبه بالای 5000 و در برخی موارد رتبه بالای 100 هزار دارند و به علت توان اندک علمی با ارفاق های قانونی و فراقانونی تحصیلاتشان به درازا می کشد.
وی گفت: کشور به افزایش ظرفیت در حوزه علوم پزشکی نیازی ندارد و از سویی دانشگاههای موجود امکان این افزایش ظرفیت را نیز ندارند.
وی افزود: در حال حاضر حدود 150 هزار پزشک عمومی و متخصص فعال و حدود 55 هزار دانشجوی پزشکی در کشور داریم که تا چند سال آینده بیش از 200 هزار پزشک عمومی و متخصص در کشور خواهیم داشت که تا سال 1404 ایران را به استاندارد های جهانی در سرانه تعداد پزشک بدون هیچ افزایش ظرفیت می رساند.
6070/6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار