پیام خراسان

آخرين مطالب

پادرمیانی دستگاه قضا برای رونق تولید اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - با اهتمام قوه قضائیه در کنار توجه ویژه دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی و رونق تولید، بسیاری از کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل دوباره فعالیت خود را از سر گرفته ‌و به چرخه تولید باز می‌گردند که در این زمینه پادرمیانی دستگاه قضا در خراسان جنوبی نیز آغاز شده است.

رونق تولید شعاری است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اصلی‌ترین مسیر کشور در سال 98 انتخاب شده است. شعاری که امسال مهمترین اصل و مأموریت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی قرار گرفته است.
واحدهای تولیدی و صنعتی در سال‌های گذشته با مشکلات و موانع بسیاری مواجه بودند، یکی از این مسائل همیشگی، درگیری‌های حقوقی و دستورالعملی واحدهای تولیدی و بانک‌ها در ارائه و شرایط اهدای تسهیلات است، مسأله‌ای که گاهی یک واحد تولیدی را از رونق می‌اندازد یا عامل رونق آن می‌شود.
بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به قوای سه‌گانه، در کنار اقداماتی که از سوی دولت انجام می‌شود، ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه نیز شکل گرفت و به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ شد.
این ستاد با هدف ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های متولی و از سوی دیگر پای کار آوردن ظرفیت‌های درون قوه قضائیه برای کمک به اشتغال و تولید تشکیل شده است.
بر اساس این دستورالعمل نباید احکام دادگاه‌ها و دستورات قضایی به شکلی صادر شود که به اصل تولید و اشتغال لطمه وارد کند یا واحدی پلمب، محدود یا توقیف شود.
در این زمینه برای نخستین بار در خراسان جنوبی کمیته اقتصاد مقاومتی و حمایت از سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی با حضور رئیس کل دادگستری استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیران کل حوزه اقتصاد و صنعت و برخی مدیران امور بانک‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان با موضوع رسیدگی و حل مشکلات تنها واحد تولیدی شمش منیزیم کشور و خاورمیانه در شهرستان فردوس برگزار شد.

ابتدا رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اهداف ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه را تشریح کرد و گفت: در سال رونق تولید هیچ دستوری مبنی بر تعطیل کردن واحد تولیدی در این استان صادر نشده است.
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: در راستای اجرای سیاست قوه قضائیه، یکی از اولویت‌های کاری ما بازدید از واحدهای تولیدی در مرکز استان و شهرستان‌ها است که در این زمینه واحدهایی که مشکل دارند، در دستور کار قرار دارد.
دبیر کمیته اقتصاد مقاومتی و حمایت از سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی قوه قضائیه در خراسان‌ جنوبی هم گفت: دستگاه‌های نظارتی وظیفه مهم حمایت از سرمایه‌گذاری را بر عهده دارند.
ابوالفضل داریوش افزود: در کمیته اقتصاد مقاومتی و قوه قضائیه همه توان خود را برای احیای پروژه‌های صنعتی و تولیدی و رفع موانع تولید به‌کار می‌گیریم.
وی بیان کرد: مشکلات واحد تولیدی شمش منیزیم فردوس از چند سال قبل توسط دادستان و رئیس دادگستری این شهرستان در حال پیگیری است اما در این کمیته به صورت ویژه و با حضور مدیران شرکت‌های خدمات‌رسان و بانک‌ها برای حل مشکل این واحد چاره‌اندیشی می‌کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌ جنوبی هم گفت: کمیته اقتصاد مقاومتی گامی در راستای هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی است.
مشیرالحق عابدی افزود: هدف همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، رفع موانع تولید و ایجاد و افزایش اشتغال‌زایی است.
وی اظهار داشت: رفع مشکلات واحدهای تولیدی به معنای پرداخت نکردن مطالبات دستگاه‌هایی مانند مالیات، تأمین اجتماعی و بانک‌ها نیست بلکه باید با یک برنامه‌ریزی دقیق شرایطی را فراهم کرد که هر واحد تولیدی بتواند مطالبات خود را نیز پرداخت کند.
مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس نیز در تشریح فعالیت این واحد تولیدی گفت: این کارخانه سال ١٣٩٣ در سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی با حدود 16 میلیون یورو سرمایه ارزی و ٢٠ میلیارد تومان سرمایه داخلی به بهره‌برداری رسید.
فرامرز کافی افزود: به دلیل اینکه سرمایه در گردش این کارخانه تامین نشد به ناچار این واحد تولیدی مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی 18 ماهه آن شد.
وی ‌ظرفیت تولید روزانه این کارخانه را 6 تن شمش خالص عنوان کرد و گفت: خواسته ما این است که مسئولان استانی در سال رونق تولید، راهبرد حمایت از تولید و رفع مشکلات را مدنظر قرار دهند.
مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس با بیان اینکه این کارخانه از چند روز گذشته با 25 درصد ظرفیت تولید آغاز به‌کار کرده است عنوان کرد: با همکاری و مساعدت دستگاه‌های مربوطه تا آبان ٩٨ نیز به ظرفیت اسمی ١٠٠ درصد خواهد رسید.
وی تاکید کرد: بزرگترین نیاز ما در کشور صنایع نظامی است و به شدت ایران به این واحد تولیدی نیاز دارد، این کارخانه شهریور 1400 روی تابلوی بورس قرار می‌گیرد از بانک ها انتظار داریم با ما همکاریی کنند و مطمئن باشند از این همراهی پشیمان نخواهند شد.
کافی ادامه داد: نتیجه همراهی و سعه‌صدر مسئولان راه‌اندازی مجدد کارخانه شد اما برای پرداخت معوقات بانکی نیاز به یکسال تنفس داریم.
وی با اشاره به تسهیلات 15.5 میلیون یورویی بانک صنعت و معدن یادآور شد: تسهیلات را با یوروی یکهزار و 300 تومان دریافت کردم اما بازپرداخت آن باید با یورو 14 هزار تومانی پرداخت شود و در این زمینه نیاز به مساعدت داریم.
مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس یکی دیگر از مشکلات این واحد را مطالبات دستگاه‌های خدمات‌رسان برق و گاز دانست و بیان کرد: اکنون کارخانه 450 میلیون تومان بدهی معوقه و 35 میلیون تومان بدهی جاری به شرکت گاز دارد که نهایت تلاش خود را برای پرداخت این بدهی در فرصت زمانی که تعیین شود، انجام می‌دهیم.
به گفته نماینده اداره کل مالیات خراسان جنوبی، این واحد تولیدی 97 میلیون تومان مالیات دارد اما جرایم مالیاتی آن 178 میلیون تومان شده است.
بر اساس گفته نماینده شرکت برق استان در این کمیته کارخانه شمش منیزیم حدود 120 میلیون تومان بدهی به این شرکت دارد در حالیکه مصرف برق آن روز به روز نیز افزایش خواهد یافت.
عسگری افزود: اگر تا پایان سال مبلغ مالیات پرداخت شود تا 90 درصد جرایم نیز بخشوده خواهد شد، همچنین از سال آینده بیش از 70 درصد بخشودگی را نمی‌توان لحاظ کرد.
اولتیماتوم رئیس کل دادگستری بر اجرای تعهدات
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ضمانت اجرایی تعهدات طرفین با رئیس کل دادگستری است اگر طرفین در این نشست پذیرفتند اما در موعد مقرر به آن عمل نکردند از شرط حمایتی دستگاه قضا حذف خواهند شد.
این واحد تولیدی در مجموع به بانک صادرات 25 میلیارد ریال، بانک مهر اقتصاد هشت میلیارد ریال، بانک ملی 16 میلیارد ریال، بانک صنعت و معدن 15.5 میلیون یورو و 78 میلیارد ریال و تجارت پنج میلیارد ریال بدهی دارد که در این نشست مقرر شد اگر پنج درصد بدهی خود را به بانک‌ها تسویه کند از استمهال 6 ماهه و تقسط بدهی‌ها برخوردار شود.
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ارتباط با بدهی‌های مدیرعامل این کارخانه به بانک‌ها با لبخندی که به لب داشت گفت: مدیر کارخانه، شما همه بانک‌های استان را گرفتار کرده‌ای که کافی در جواب گفت، دولت ما را گرفتار کرد چون از ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم نکرد و ما را در تسهیلات غرق کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی هم گفت: تاکنون یکهزار و 400 پرونده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مورد بررسی قرار گرفته است.
داود شهرکی افزود: مشکل کارخانه شمش منیزیم در حوزه مطالبات بانکی، نبود وثیقه مدنظر بانک برای رفع مشکل این واحد تولیدی است چون محل اجرای طرح آن نیز در وثیقه بانک صنعت و معدن قرار دارد.
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته به ویژه اکنون بانک‌های استان علیرغم همه مسائل و سختی‌ها، نهایت تلاش خود را برای همکاری با واحدهای تولیدی انجام داده‌اند که جای قدردانی دارد.
در این نشست مقرر شد اجرائیات اداره کل ثبت اسناد و املاک استان برای این واحد تولیدی به مدت یکسال متوقف شود.
مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم نیز متعهد شد ظرفیت تولید این واحد را از 25 تا 50 درصد تا پایان سال افزایش دهد سال آینده به ظرفیت 100 درصد برساند.
رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی از اعضای حاضر در نشست درخواست کرد به توافقات و تعهدات که امروز مطرح شد پایبند باشند و گفت: ضمانت اجرایی مصوبات امروز در دستگاه قضایی را بر عهده می‌گیرم.
حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: موارد مربوط به این واحد تولیدی از طریق دادستان و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی و حمایت از سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی قوه قضائیه در استان پیگیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند از چتر حمایتی ما خارج خواهد شد و به اقداماتی از قبیل توقیف، پلمپ، دستگیری و سایر کاری نخواهیم داشت.
رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی یکی از تعهدات مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم را افزایش تولید اعلام کرد و گفت: دادستان فردوس بر این واحد نظارت کامل خواهد داشت و ابتدای آبان ماه از وضعیت تولید و افزایش ظرفیت نیز باید گزارشی ارایه شود.
در پایان این نشست که بیش از 2.5 ساعت طول کشید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از خبرنگاران خواست اسمی از این واحد تولیدی در اخبار برده نشود که با واکنش خبرنگاران و رئیس کل دادگستری استان مواجه شد.
حجت الاسلام حمیدی در این باره افزود: از آنجایی‌که برای رفع مشکلات این واحد تولیدی و بازگشت مجدد آن به چرخه تولید همه با یکدیگر همکاری می‌کنیم هیچ لزومی بر حذف نام کارخانه نیست چراکه همه حتی خواجه حافظ شیرازی در جریان مشکلات واحدهای تولیدی استان هستند.
وی از نحوه اطلاع رسانی خبرنگاران درباره پیگیری حل مشکلات واحدهای تولیدی قدردانی کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا موانع تولید از پیش‌روی تولیدکنندگان برداشته و زمینه اشتغال و تولید در استان مرزی خراسان جنوبی فراهم شود.
7557* 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد