پیام خراسان

آخرين مطالب

یک روز به جای معلولان اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - اگر در یک روز خاص افراد جامعه خود را به جای معلول قرار دهند و از درد این قشر آگاه شوند شاید ضرورت مناسب‌ سازی بیشتر احساس شود.

بند 25 مصوبه سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حقوق افراد معلول اشاره کرده اصل تساوی حقوق معلولان و افراد سالم حاکی از آن است که نیاز همه افراد جامعه از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و رفع این نیازها اساس برنامه‌ریزی جوامع را تشکیل می‌دهد.
کمبود بودجه و امکانات لازم، موانع فکری، نبود فرهنگ‌سازی و اطلاعات جامع، نبود باورپذیری مسئولان و برنامه محور نبودن مناسب سازی معابر عمومی شهر برای تردد معلولان از چالش‌هایی است که کارشناسان و دست اندرکاران این امر به آن اشاره می‌کنند.
آنچه که معلولان از فضاهای موجود در جامعه انتظار دارند این است که معیار مطلوبی برای استفاده این قشر که ناخواسته با یک کمبود جسمی روزگار را سپری می‌کنند وجود داشته باشد.
البته نکته مهمی که در این میان نباید از آن غافل شد این است که مناسب‌ سازی تنها برای معلولان و جانبازان نیست بلکه سالمندان، کودکان و مادران باردار نیز از منافع مناسب‌ سازی بهره‌مند می‌شوند لذا از این همین رو باید گفت همه افراد جامعه بالقوه به این مناسب‌ سازی نیاز دارند.
دستگاه‌هایی که مشمول برنامه مناسب‌ سازی هستند شامل تمامی وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی و موسسات و سازمان‌های دولتی هستند که به نحوی بودجه آنها از طریق دولت تامین می‌شود.
گرچه تا 10 سال پیش مناسب‌ سازی یک امر بیگانه در جامعه بود، اما به تدریج با تشکیل ستادهای هماهنگی و پیگیری مناسب‌ سازی در استان‌ها حداقل ساختمان‌هایی تازه تاسیس الزام دارند که نکات مد نظر این ستاد را رعایت کنند.
پروژه‌ها را تا مناسب‌ سازی نشده افتتاح نکنیم
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی که دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌ سازی استان نیز هست در یکی از نشست‌های این ستاد که چندی پیش با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد پیشنهاد داد: مدیران روز جانباز یا روز معلول موظف شوند با عصا، سوار ویلچر یا با چشم بسته به محل کار حاضر شوند تا شاید مشکلات این قشر به دغدغه بیشتری تبدیل شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به خاطره‌ای از افتتاح یک پروژه راه‌آهن در یکی از شهرهای کشور گفت: یک شهرداری ابتکاری انجام داده بود که یک هفته قبل از افتتاح یکی از معلولان را سر پروژه برد و شهردار اعلام کرد تا وقتی این فرد معلول نتواند به راحتی از این محل گذر کند پروژه افتتاح نخواهد شد.
جعفر شهامت افزود: به نظر می‌آید کلید کار این است که در فضای عملیاتی نیز اقدامات مناسب سازی را تست کنیم و به خصوص شهرداری‌ها اقدام‌های خوبی انجام داده‌اند اما گاهی از معلولان غفلت می‌شود که نشان می‌دهد باید زمان افتتاح پروژه مسئولان یک ویلچر قرض بگیرند و بیبنند که آیا می‌شود به راحتی از آن بلوار یا خیابان عبور کرد.
وی ادامه داد: برخی پروژه‌ها مثل پارک و پیاده‌رو هم به نحوه عالی انجام شده اما پیش فرض این بوده که حتما باید افراد با خودرو به آن محل بروند و پیش‌بینی برای فردی که با ویلچر تردد می‌کند نشده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: گاهی آنقدر دغدغه‌های مسئولان زیاد است که از نیازهای معلولان غافل می‌شوند اما سازمان‌های مردم نهاد و بهزیستی می‌توانند نظارت کنند.
وی اضافه کرد: ما هم خود را باید مقید بدانیم و با دید یک توانیاب پروژه‌ها را بررسی کنیم چرا که واقعیت این است در آینده همه به عوارضی دچار می‌شوند که ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشند و به طور اتفاق گذرشان به همین خیابان‌ها بیفتد.
شاخصی برای تعیین وضعیت مناسب سازی وجود ندارد
مسئول دبیرخانه مناسب سازی مستقر در اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه شاخصی برای تعیین وضعیت مناسب‌ سازی مشخص نشده است گفت: اداره کل بهزیستی به عنوان دبیرخانه ستاد مناسب‌ سازی وضعیت دستگاه‌های اجرایی را در این خصوص می‌تواند بررسی کند اما مناسب‌ سازی فضاهای شهری شاخص‌هایی نیاز دارد که دفتر فنی استانداری به دنبال تهیه آن شاخص‌ها است.
افسانه اسلامی اظهار داشت: شاخص‌های بررسی وضعیت مناسب‌ سازی فضاهای شهری پس از اینکه از سوی دفتر فنی استانداری اعلام شود قطعا به یک جمع بندی خوبی خواهیم رسید و آن زمان می‌توانیم هر شهری را بر اساس این شاخص‌ها بسنجیم.
وی در عین حال معتقد است که مدیران دستگاه‌های اجرایی در سال‌های اخیر تمایل به مناسب‌ سازی داشته‌اند و اگر در برخی دستگاه‌ها اقدامی نشده به خاطر ساختار فیزیکی ساختمان آن بوده که هزینه‌های زیادی را برای مناسب‌ سازی می‌طلبد.
فرهنگ‌سازی مهمترین نیاز در بحث مناسب‌ سازی
مسئول دبیرخانه مناسب سازی مستقر در اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان از دستگاه‌ها زیاد گلایه کرد افزود: آنچه که مهم است باید جامعه، مردم و مسئولان به این باور برسند که معلولان نیز حق زندگی دارند و اگر این باور فرهنگ سازی شود آن زمان در تمام شهرها و اماکن این مناسب‌ سازی اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: همانطور که معلولان نیاز به مناسب‌ سازی ادارات دارند تا بتوانند مثل افراد عادی امور زندگی خود را به تنهایی انجام دهند این حق را هم دارند که از رستوران‌ها، مراکز خرید وغیره نیز به طور مساوی استفاده کنند.
اسلامی، نقش رسانه‌ها را امر فرهنگ سازی برای مناسب سازی متذکر شد و گفت: اگر مستندی از زندگی یک معلول برای امور روزانه او تهیه شود آن وقت جامعه پی‌خواهد برد که این قشر در استفاده از امکان شهری به چه میزان مشکل دارند.
وی در عین حال اعتقاد دارد از یک سال گذشته به خصوص در شهر بیرجند اقدامات قابل ملاحظه‌ای در بحث مناسب‌ سازی انجام شده و برای معلولان نیز قابل لمس است.
وی ادامه داد: شهرهایی همچون نهبندان و بشرویه نیز اقدامات خوبی انجام داده‌اند به خصوص بشرویه که شهر دوستدار سالمند نیز نامگذاری شده است.
دستگاه‌های عابربانک به سیستم بریل و گویا مجهز شوند
نماینده نابینایان و کم‌بینایان خراسان جنوبی هم با گلایه از اینکه برخی اتوبوس‌ها و عابربانک‌ها هنوز برای استفاده نابینایان مناسب‌ سازی نشده است گفت: گویا سازی ناوگان‌های شهری و ایستگاه‌های اتوبوس از قبل به عنوان نیاز بیان شده اما تاکنون عملی نشده است.
زهرا زحمتکش با اشاره به ورود 18 دستگاه اتوبوس جدید به شهر بیرجند اظهار داشت: در این اتوبوس‌ها بلندگوهایی هست و امکان اینکه راننده توقف در هر ایستگاه را اعلام کند وجود دارد تا نابینای مطلق یا سالمندی که سواد ندارد بداند کدام ایستگاه باید پیاده شود، اما همکاری لازم از طرف رانندگان نیست و حتی برای امتحان از یک راننده سوال کردم آیا صدای داخل اتوبوس به بیرون هم می‌آید تا طرحی را برای نابینایان بیرون از اتوبوس هم بدهیم ولی متاسفانه هیچ همکاری صورت نگرفت.
وی با تاکید بر لزوم مناسب‌ سازی عابر بانک‌ها نیز عنوان کرد: دستگاه‌های عابر بانک یا مجهز به بریل هستند یا سیستم گویا اما نیاز مددجویان نابینا این است که هم بریل باشد هم گویا تا وقتی با دستگاه کار می‌کنند بتوانند کلیدها را تشخیص دهند.
این نماینده جامعه نابینایان استان افزود: برخی عابربانک‌ها نیز مجهز هستند اما سیستم تا پایان عملیات فعال نیست و فرایند درخواست شده از سوی نابینا نیمه کاره می‌ماند.
وی در عین حال از اقدام بانک ملی قدردانی کرد که سامانه‌ای را ایجاد کرده‌اند و مددجوی نابینا به راحتی فعالیت‌های بانکی خود را از این سامانه انجام می‌دهد.
زحمتکش با بیان اینکه مستمر مددجویان به بانک رفاه واریز می‌شود پیشنهاد داد: این بانک شعبه مرکزی یا شعبی که در شهر خاص‌تر هستند الگوی موفق بانک ملی را پیاده‌سازی کند.
وی اظهار داشت: گرچه که شعب مرکزی همه بانک ها نیز می‌توانند با استفاده از این سامانه خدمات به نابینایان را افزایش دهند.
نابینایان و کم‌بینایان خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم مناسب‌ سازی ادارات و پیاده‌روها گفت: با برخی سازمان‌ها که در خصوص مناسب‌سازی بینایی صحبت می‌کنیم از هزینه‌های بالا سخن به میان می‌آورند و سرباز می‌زنند.
وی گفت: گاهی نیاز به هزینه بالا برای علایم حسی نیست بلکه مددجویان نابینا با استفاده از فرش‌های پلاستیکی پرزدار هم می‌توانند مسیر خود را پیدا کنند.
زحمتکش با این پیشنهاد که فرش پرزدار در اداره‌های پر تردد و برخی دانشگاه‌ها استفاده شود عنوان کرد: برخی پیاده روهای پرتردد هم در شهر بیرجند مناسب سازی نشده که گاهی حوادثی را برای نابینایان و معلولان را رقم زده است.
وی ادامه داد: موانع هلالی توخالی در سطح شهر نیز برای نابینایان دردسر ساز شده که نیاز به توجه دارد.
نماینده نابینایان و کم‌بینایان گفت: در برخی خیابان‌ها نیز پیاده رو مناسب‌ سازی شده است اما در وسط خط مخصوص نابینایان کانکسی مانع بر سر راه آنان است که جای تامل دارد.
  

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد

شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

باغ‌های زیرکوه زیر آب

رواناب‌هایی که به‌نفع افغانستان از کشور خارج می‌شوند!

افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس

حال و هوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

کشف بیش از 7 تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

فیلم| فریاد‌های این زن به خاطر 400 هزار تومان، مشهد را لرزاند

اتصال جاده گردشگری گلمکان به گلبهار

شناسایی 100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور

1200 شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی

سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه

مسدود شدن برخی از محورهای خراسان جنوبی در اثر سیلاب

شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد

تیر، فرصت دوم برای جاماندگان کنکور سراسری در خراسان جنوبی

هوای بارانی در انتظار نیمه شرقی کشور

اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور

عملیات تخلیه سیلاب در شهرستان زیرکوه ادامه دارد

زیرکوه در محاصره سیلاب

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آبگیری 30 درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

88 مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به 109 کلاس درس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

کشف 50 تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است

400 هزار مترمربع معابر روستاهای خراسان شمالی آسفالت شد

تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب

لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

بیش از سه هزار و 500 دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد

ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

انسداد محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی در اثر سیلاب

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند