پیام خراسان

آخرين مطالب

جراحی مالیاتی به پزشکان رسید اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یاسوج- طرح‌های مختلفی در سال‌های اخیر برای بهبود نظام مالیاتی کشور طراحی و اجرا شد و اینک جراحی این بخش مهم از اقتصاد کشور به حوزه کار پزشکان و مشاغل پزشکی رسیده است؛ طرحی که همواره با چالش‌هایی روبرو بود.

در سالهای اخیر درآمدهای مالیاتی شاهد دگرگونیهای اساسی بوده و نقش مالیات در درآمدهای دولت افزایش یافته بطوریکه برای نخستین بار در تاریخ کشور درآمدهای مالیات از منابع نفتی بیشتر شده است.
بحث گرفتن مالیات از پزشکان و ضرورت نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان) در هفته های اخیر دوباره مطرح شده است و پزشکان مکلف شده اند که تا پایان مرداد ماه نسبت به نصب کارتخوان در مطب ها و ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.
البته براساس آخرین خبرها محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه پزشکان تا پایان مرداد برای ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی فرصت داشتند، گفت: این مهلت تا 15 شهریور امسال تمدید شد.
در هفته های اخیر این مهلت چند بار تمدید شد، بار نخست مهلت نصب کارتخوان و ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی تا 23 مرداد اعلام شده بود بار دوم تا پایان مرداد و اکنون تا پایان نیمه نخست شهریور این زمان تمدید شده است.
چرا پزشکان؟
موضوع گرفتن مالیات از پزشکان در سالهای اخیر همواره مطرح بوده است و کارشناسان معتقدند که مالیات به صورت عادلانه از این قشر از جامعه گرفته نمیشود.
یکی از مهمترین دلایل این امر را نبود کارتخوان بانکی در مطب پزشکان عنوان میکنند.
براساس آمارها ظرفیت مالیات‌ستانی مشاغل پزشکی در طول یک سال، 700 میلیارد تومان است که از این میزان تنها 130 تا 150 میلیارد تومان یعنی 20 تا 25 درصد مالیات خود را پرداخت می‌کنند.
البته درباره آمارهای اعلام شده درباره میزان مالیات های پزشکان و فرار مالیاتی از سوی مراجع مختلف اختلاف نظر وجود دارد اما ضرورت اخذ مالیات بصورت عادلانه و لوازم آن از جمله نصب کارتخوان پذیرفته شده است.
موضوع استفاده نکردن بسیاری از مطب‌های پزشکی از دستگاه کارتخوان (pos) که برای شناسایی نشدن درآمدهای آن‌ها و نپرداختن مالیات انجام می‌شود، در یکی دو سال اخیر به یکی از موضوعات مطرح در بین افکار عمومی تبدیل شده است.
این موضوع باعث شده که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای پزشکان را به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر 10 درصد از حق‌الزحمه آن‌ها از سوی مراکز درمانی به‌عنوان مالیات الزام کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، پزشکان موظف به نصب کارتخوان هستند.
غلامرضا تاجگردون افزود: با بررسیهای انجام شده و به نقل از سازمان امور مالیاتی 90درصد از پزشکان کارت خوان نصب کرده اند و نباید یک صنف را به خاطر قانون شکنی عده ای زیر سوال برد.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد در روزهای گذشته عنوان کرده بود که صاحبان حرفه ها و مشاغل پزشکی تا پایان مرداد ماه مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی) ثبت نام کنند که به نظر می رسد این طرح، شفاف شدن درآمدها و در نهایت، گرفتن مالیات عادلانه را هدف گیری کرده است.
محمدعلی غفاری گفت: طرح نصب پایانه فروشگاهی مشاغل بخش درمان که پیش از این روز بیست و سوم مرداد اعلام شده بود تا پایان مرداد تمدید شد.
وی اظهار داشت: طبق قانون مراکز خدمات درمانی شامل طرح صورتی که در مدت زمان تعیین شده اقدام به نصب پایانه فروشگاهی(کارتخوان)نکنند، جریمه خواهند شد.
غفاری بیان کرد : همه صاحبان حرفه و مشاغل مشمول برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کنند.
وی تصریح کرد: مودیان در صورت بروز هرگونه مشکل و یا به منظور رفع ابهام با سامانه پاسخگویی سازمان امور مالیاتی کشور به شماره 1526 تماس بگیرند.
محمد علی غفاری گفت: نصب پایانه فروشگاهی بخش درمان شفافیت مالیاتی را به دنبال دارد.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای نصب سامانه فروشگاهی (کارتخوان مشاغل پزشکی) سازمان امور مالیاتی با اطلاع رسانی و امکان برگزاری دوره آموزشی بصورت ویدئو کنفرانس همکاری موثری را با سازمان نظام پزشکی داشته است.
محمدعلی غفاری اظهار کرد که کارتخوان های نصب شده در مراکز پزشکی می بایست براساس استانداردهای تعریف شده در سازمان امور مالیاتی تا 31 مرداد راه اندازی شوند.
ابلاغ ضرورت نصب پایانه فروشگاهی به سازمان نظام پزشکی استان
مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد گفت که مشاغل پزشکی طبق قانون مکلف به نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان) متناسب با استاندارد تعریف شده سازمان امور مالیاتی هستند.
اسماعیل کیهان تصریح کرد که در نامه ای به دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد و سازمان نظام پزشکی استان ضرورت اجرای قانون و نصب پایانه فروشگاهی مشاغل پزشکی اعلام شده است.
وی به ضرورت عدالت مالیاتی در جامعه اشاره کرد و گفت همانطور که یک کارگر با کمترین حقوق و مزایا مالیات پرداخت می کند دیگر مشاغل نیز می بایست به صورت شفاف و عادلانه مالیات پرداخت کنند و مشاغل پزشکی در این راستا نیز ملزم به رعایت الزامات قانون هستند.
مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت سازمان امور مالیاتی در این راستا نقش مهمی را برعهده دارد و همه باید به تحقق عدالت مالیاتی کمک کنند.
آموزش راه اندازی سامانه فروشگاهی
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از دوره آموزشی راه اندازی سامانه فروشگاهی برای پزشکان استان خبر داد.
غفاری افزود: برگزاری دوره آموزشی راه اندازی سامانه فروشگاهی به پزشکان از طریق ویدئو کنفرانس فرصت خوبی برای متقاضیان نصب این پایانه است.
وی تصریح کرد: فراگیران در گروههای حداکثر 500 نفری در سه نوبت کلاس آنلاین برای دوره مورد نظر دسته بندی میشوند.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پزشکان برای نصب پایانه فروشگاهی مشاغل بخش درمان تا پایان مرداد فرصت دارند.
غفاری بیان کرد: همه صاحبان حرفه و مشاغل یاد شده مکلفند برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://tax.gov.ir مراجعه و اقدام به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کنند.
وی تصریح کرد: مودیان در صورت بروز هرگونه مشکل و یا به منظور رفع ابهام با سامانه پاسخگویی سازمان امور مالیاتی کشور به شماره 1526 تماس بگیرند.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد 50 هزار مودی مالیاتی دارد.
بیش از 800 نفر شامل پزشک، دندان پزشک،کارشناس و ماما در این استان فعالیت دارند.
به موجب بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 و تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌های مستقیم صاحبان حرفه ها و مشاغل پزشکی، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از سال 1398 اقدام کنند.
مالیات علی الحساب این بند شامل پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود.
این مقررات صرفاً ناظر بر حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان بوده و سایر شاغلان به حرفه‌های پزشکی از جمله دکترهای داروساز و دکترای علوم آزمایشگاهی، مشمول حکم این بند نخواهند بود.
درآمد پزشکانی که با مراکز درمانی دارای رابطه استخدامی بوده و مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق هستند، از شمول مقررات این دستورالعمل خارج است.
ملاک اعمال این مقررات پرداخت وجه به پزشکان است و بنابراین در صورت پرداخت وجه حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکان به صورت علی الحساب فارغ از دریافت مبالغ آن از بیمه‌ها، پرداختی مذکور مشمول مقررات این دستورالعمل خواهد بود.
مالیات در کهگیلویه و بویراحمد
در سال 97 افزون بر سه هزار میلیارد ریال مالیات در کهگیلویه و بویراحمد وصول شد و افزون بریک هزار میلیارد ریال از وجوه مالیات بر ارزش افزوده و آلایندگی به شهرداری ها و دهیاریهای استان پرداخت شد که این میزان سهم بالایی در توسعه عمران شهری و روستایی دارد.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت که در تیر ماه سال جاری در این استان 2هزار و 540 فعال اقتصادی از اشخاص حقوقی اقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی کردند که این میزان نسبت به 2هزار و 273مورد سال گذشته بیش از 11درصد افزایش نشان میدهد.
غفاری بیان کرد که در خرداد 98 نیز در کهگیلویه و بویراحمد اشخاص حقیقی افزون بر 17هزار و 300 اظهارنامه مالیاتی سال 97 را ثبت کردند که این میزان با رشد 104درصدی همراه بود.
یکی از اساسی ترین کارها برای توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و رشد متوازن هر کشوری جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی است، در واقع شهروندان با پرداخت به موقع مالیات، دولتها را در راستای اجرای وظایف خود برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک خواهند کرد.
9928/6110

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183666/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم