پیام خراسان

آخرين مطالب

دانشگاه کارآفرین چگونه شکل می‌گیرد؟ علمي

دانشگاه کارآفرین چگونه شکل می‌گیرد؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - همکاری و مشارکت دانشگاه و صنعت با داشتن چارچوب ساختاری مشترک از طرف دانشگاه و توجه به ارزش‌های مشترک، انعطاف‌پذیری و برنامه‌های هوشمند برای شروع یک استارتاپ، بسیار سود آفرین خواهد بود.

 مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در یک جامعه، تعلیم و تربیت افراد آن جامعه است و آموزش نامناسب، مشکلاتی به همراه خواهد داشت که بیانگر عدم تاثیرگذاری آموزش‌ خواهد بود.
کارآفرینی به‌عنوان فعالیت، نوآوری، ظرفیت پذیرش ریسک و مدیریت تغییر است و دانشگاه از این طریق، شانس شرکت در توسعه جامعه را می‌یابد.
کارآفرینی در دانشگاه، فرمولی برای توسعه دانشگاه ارائه می‌کند تا از طریق تامین بودجه، استقلال خود را بدست ‌آورد و وابستگی خود به دولت را کاهش ‌دهد.
دانشگاه کارآفرین به دانشگاهی گفته می‌شود که قادر است در شرایط بسیار پیچیده و نامشخص، محیطی که در آن فعالیت می‌کند را حفظ کرده و با آن سازگار شود. کارآفرینی در دانشگاه‌ها موجب تغییرات ساختاری در بخش‌ها و فعالیت‌های جدید مطابق با تقاضای جامعه خواهد شد.
حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین به این معنا نیست که دانشگاه کمتر به سمت پژوهش، گرایش پیدا کند، بلکه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی به‌عنوان سرمایه تلقی می‌شوند و دانشگاه انتظار دارد از فعالیت‌های خود از طریق پروژه‌هایی همگام با اهداف جامعه تجاری، سود کسب کند.
در تعریف و معنی دانشگاه کارآفرین در ایالات‌متحده و اروپا تفاوت زیادی وجود دارد.
روند تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین در ایالات‌متحده فرایندی از پایین به بالا است، درحالی‌که در اروپا این روند، از بالا به پایین است، یعنی ابتکار عمل برای تحول دانشگاه از دولت شروع می‌شود.
تفسیر آمریکایی از اصطلاح دانشگاه کارآفرین کاملا واضح است: دانشگاه کارآفرین با تجارت در بازار و برآوردن نیازهای مشتریان در ارتباط است و دانشگاه استنفورد اولین نمونه دانشگاه‌های کارآفرین است.
همکاری دانشگاه با صنعت و ایجاد کارآفرینی با در نظر گرفتن مواردی ممکن خواهد بود و یکی از این روش‌ها شفاف‌سازی ساختار دانشگاه برای همکاری با صنعت است.
همکاری دانشگاه و صنعت در انگلیس، نمونه‌ای قابل‌توجه‌ در این زمینه است. بودجه تحقیق بیشتر برای حمایت از برنامه‌های مشترک، منجر به نوآوری در دانشگاه شده و از این طریق به صنعت هم کمک بزرگی شده است، این تلاش‌ها نیاز به ظرفیت بیشتر صنعت برای جذب نتایج تحقیقات پیشرو را نشان می‌دهد.
برخی دانشگاه‌ها، مانند امپریال کالج لندن، همکاری با صنعت را تشویق می‌کنند. این مؤسسه آموزشی در حال حاضر با بیش از 500 شریک در زمینه فناوری همکاری دارد و به‌طور قابل‌توجهی در افزایش درآمد اصلی تحقیقات خود مؤثر واقع‌شده است.
این روابط و مدیریت در داخل دانشگاه، همچنان در حال پیشرفت است و همان‌طور که به رسمیت شناخته می‌شود، مزایای متعددی فراتر از همکاری تحقیقاتی ازجمله دسترسی بهتر و همکاری با دانشجویان و کارکنان بااستعداد و حمایت از استارتاپ‌ها دارد.
این مشارکت‌ها زمانی موفق می‌شوند که طرف‌های همکاری، خواسته‌های مکمل و ارزش‌های مشترک داشته باشند.
البته نتایج همه مشارکت‌های بین دانشگاه و صنایع موفقیت‌آمیز نیستند و همکاری آنها با توجه به انتظارات متفاوت از موفقیت، زمان‌بندی و سرمایه‌گذاری، گاهی با شکست مواجه خواهند شد.
یک‌راه حل برای رفع این مشکل، ایجاد یک برنامه مشترک برای همکاری با تهیه فهرستی از همتایان، نتایج مطلوب، سرمایه‌گذاری و فرایندهای توافق شده برای حل اختلاف است که در ابتدای همکاری مشخص‌شده است.
این تعهد می‌تواند چشم‌اندازی مشترک، برای همکاری دانشگاه با صنعت ایجاد کند، اما باید انعطاف‌پذیر باشد تا آمادگی برای تحول اوضاع را داشته باشد. این امر زمانی مهم است که نتایج غیرمنتظره بتواند مشارکت‌ها را در جهت‌های جدید سوق دهد.
هر مشارکت دانشگاه و صنعت به‌عنوان یک تجربه یادگیری است، زیرا تجربه می‌تواند همکاری‌های بیشتر را به موفقیت‌های طولانی‌مدت و روابط پایدار تبدیل کند. البته موفقیت‌ها نیز مهم، شکست‌ها یا اهداف ناشناخته هم ارزشمند هستند.
دانشگاه‌ها می‌توانند با آموزش برنامه‌های کارآموزی به هنرآموزان، اجازه کار در شرکت‌های نوپا را بدهند و از این طریق، شانس موفقیت خود را افزایش دهند.
راه دیگر برای اینکه دانشگاهی بتواند کارآفرینی را در خود پرورش دهد، فراهم کردن فضایی برای گروه‌های کارآفرین، شرکت‌ها و مربیان است. این فضا می‌تواند مکانی جذاب برای همکاری دانشگاه‌ها با شرکت‌های بزرگ فراهم کند.
به طور کل، رویکرد جامع کارآفرینی، برای دانشگاه‌ها و کارآفرینانی که در دانشگاه و صنعت شروع به کار می‌کنند، سودمند خواهد بود و با داشتن متخصصان باانگیزه این مشارکت دانشگاه و صنعت می‌تواند به نتایج استثنایی منجر شود.
دانشگاه‌ها می‌توانند به‌منظور رفع نیازهای خود و مشارکت در توسعه اقتصادی منطقه‌ای و ملی به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند، اما هیچ راه‌حل واحدی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین نیست و هر دانشگاه باید تحول مخصوص خود را که متناسب با اوضاع، منابع و محیط دانشگاه است را کشف کند.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در کف جدول اعتبارات پژوهشی قرار دارند

فراخوان شرکت در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ثبت‌نام تکمیل ظرفیت در علمی کاربردی خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی در خراسان شمالی

نخستین دوره مناظرات دانشجویی دانشگاه‌های خراسان رضوی به پایان رسید

اثرات درمانی قارچ "گانودرما" اغواگرانه است

تصویب لوایح FATF برای همراهی با اقتصاد جهانی ضروری است

فاتح مسابقات منطقه ای مناظرات دانشجویان شرق کشور مشخص شد

دانشگاهیان پیشگام نهادینه سازی گفتمان اخلاق محور در جامعه باشند

معرفی دانشگاه‌های پیشرو آموزش جهانی در سال 2019

نتایج بخش نیمه نهایی مرحله منطقه ای مسابقات مناظره دانشجویان ایران اعلام شد

گذر عطارد از مقابل خورشید با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست

پژوهشگران مشهدی موفق به تولید سلول‌های بنیادی کبد و پانکراس شدند

رونمایی از دستگاه هوشمند بازیافت زباله خشک در بجنورد

تأثیر تمرینات هوازی و عصاره چای سبز بر درمان سرطان پروستات

برگزاری اولین همایش ملی کارکرد وقف در توسعه انسانی با تأکید بر "وقف علمی"

وجود 30 موقوفه علمی در خراسان جنوبی

اعلام نتایج ‌یک چهارم نهایی مرحله منطقه‌ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران‌

تولید سلول‌های بنیادی شبه کبد و شبه پانکراس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

عدم حمایت مالی، یکی از مشکلات کانون حس هفتم دانشگاه فردوسی مشهد

مورینگا اولیفرا؛ مهم‌ترین منعقدکننده طبیعی در دنیا

پذیرش مقاله پژوهشگران جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مجله علمی ترویجی زرشک و عناب

عدم برقراری ارتباط مناسب با اعضاء خانواده شما را بیمار می‌کند

HTLV و ایدز هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند

راه‌اندازی دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف در عراق، آذربایجان و امارات

ویتامین هایB‌وD، موثر در پیشگیری از افسردگی

ویتامین هایBو Dموثر در پیشگیری از افسردگی

نتایج بخش مقدماتی مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اعلام شد

مناظرات دانشجویی، زیست جهان دانشگاه ها را حفظ می کند

متولیان امر فرهنگی در دانشگاه ها کمترین تاثیرگذاری را در فضای دانشجویی دارند

درک ریاضی دختران و پسران یکسان است

آموزش تغییرات آب وهوایی در برنامه درسی دانش‌آموزان ایتالیایی اجباری شد

ظریف: راه مذاکره باز است

ظرفیت‌های خراسان رضوی می‌تواند پاسخ‌گوی مشکلات صنایع باشد

نخواهم گذاشت هیچ کم‌سوادی در کسوت آقازادگی بر صندلی دانشگاه بنشیند

2 واکسن جدید به برنامه ایمن سازی کشور اضافه می شود

آغاز مرحله منطقه‌ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در خراسان شمالی

درمان‌های سنتی در بسیاری موارد در حد اعجازند

افتتاح چهار سلامتکده طب سنتی در مشهد

شانزدهمین کنگره بین‌المللی ام‌اس در مشهد برگزار می‌شود

46 درصد افراد مبتلا به ایدز در مشهد زنان بوده‌اند

تغییرات در قانون اساسی، لازمه تصویب قوانین کامل است

حتی اقتصادانان هم نمی‌دانند اخلال در نظام اقتصادی یعنی چه/ قوانین باید به زبان مردم نوشته شود

تنقیح قوانین باید قبل از قانون‌گذاری انجام شود

قوه قضائیه باید در چهارچوب قوانین فعالیت کند/تعدد مراجع قانون‌گذار در کشور ما یک آفت بزرگ است

دانشگاه بیرجند؛ از دغدغه‌هایی برای محیط زیست تا راه‌اندازی موزه‌هایی از تاریخ منطقه

پایان‌نامه‌ها باید با هدف خلق محصول یا نرم‌افزار جدید نوشته شود

پروتکل‌هایی برای اخذ داده‌های اطلاعات مکانی وجود ندارد

جایگاه رشته سنجش از راه دور و GIS در تصمیم‌گیری‌ها مشخص شود

اگر کارشناسان سنجش از دور و GIS جایگاه اداری داشته باشند، تصمیم‌گیری‌ها تسهیل می‌شود