پیام خراسان

آخرين مطالب

دانشگاه کارآفرین چگونه شکل می‌گیرد؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - همکاری و مشارکت دانشگاه و صنعت با داشتن چارچوب ساختاری مشترک از طرف دانشگاه و توجه به ارزش‌های مشترک، انعطاف‌پذیری و برنامه‌های هوشمند برای شروع یک استارتاپ، بسیار سود آفرین خواهد بود.

 مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در یک جامعه، تعلیم و تربیت افراد آن جامعه است و آموزش نامناسب، مشکلاتی به همراه خواهد داشت که بیانگر عدم تاثیرگذاری آموزش‌ خواهد بود.
کارآفرینی به‌عنوان فعالیت، نوآوری، ظرفیت پذیرش ریسک و مدیریت تغییر است و دانشگاه از این طریق، شانس شرکت در توسعه جامعه را می‌یابد.
کارآفرینی در دانشگاه، فرمولی برای توسعه دانشگاه ارائه می‌کند تا از طریق تامین بودجه، استقلال خود را بدست ‌آورد و وابستگی خود به دولت را کاهش ‌دهد.
دانشگاه کارآفرین به دانشگاهی گفته می‌شود که قادر است در شرایط بسیار پیچیده و نامشخص، محیطی که در آن فعالیت می‌کند را حفظ کرده و با آن سازگار شود. کارآفرینی در دانشگاه‌ها موجب تغییرات ساختاری در بخش‌ها و فعالیت‌های جدید مطابق با تقاضای جامعه خواهد شد.
حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین به این معنا نیست که دانشگاه کمتر به سمت پژوهش، گرایش پیدا کند، بلکه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی به‌عنوان سرمایه تلقی می‌شوند و دانشگاه انتظار دارد از فعالیت‌های خود از طریق پروژه‌هایی همگام با اهداف جامعه تجاری، سود کسب کند.
در تعریف و معنی دانشگاه کارآفرین در ایالات‌متحده و اروپا تفاوت زیادی وجود دارد.
روند تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین در ایالات‌متحده فرایندی از پایین به بالا است، درحالی‌که در اروپا این روند، از بالا به پایین است، یعنی ابتکار عمل برای تحول دانشگاه از دولت شروع می‌شود.
تفسیر آمریکایی از اصطلاح دانشگاه کارآفرین کاملا واضح است: دانشگاه کارآفرین با تجارت در بازار و برآوردن نیازهای مشتریان در ارتباط است و دانشگاه استنفورد اولین نمونه دانشگاه‌های کارآفرین است.
همکاری دانشگاه با صنعت و ایجاد کارآفرینی با در نظر گرفتن مواردی ممکن خواهد بود و یکی از این روش‌ها شفاف‌سازی ساختار دانشگاه برای همکاری با صنعت است.
همکاری دانشگاه و صنعت در انگلیس، نمونه‌ای قابل‌توجه‌ در این زمینه است. بودجه تحقیق بیشتر برای حمایت از برنامه‌های مشترک، منجر به نوآوری در دانشگاه شده و از این طریق به صنعت هم کمک بزرگی شده است، این تلاش‌ها نیاز به ظرفیت بیشتر صنعت برای جذب نتایج تحقیقات پیشرو را نشان می‌دهد.
برخی دانشگاه‌ها، مانند امپریال کالج لندن، همکاری با صنعت را تشویق می‌کنند. این مؤسسه آموزشی در حال حاضر با بیش از 500 شریک در زمینه فناوری همکاری دارد و به‌طور قابل‌توجهی در افزایش درآمد اصلی تحقیقات خود مؤثر واقع‌شده است.
این روابط و مدیریت در داخل دانشگاه، همچنان در حال پیشرفت است و همان‌طور که به رسمیت شناخته می‌شود، مزایای متعددی فراتر از همکاری تحقیقاتی ازجمله دسترسی بهتر و همکاری با دانشجویان و کارکنان بااستعداد و حمایت از استارتاپ‌ها دارد.
این مشارکت‌ها زمانی موفق می‌شوند که طرف‌های همکاری، خواسته‌های مکمل و ارزش‌های مشترک داشته باشند.
البته نتایج همه مشارکت‌های بین دانشگاه و صنایع موفقیت‌آمیز نیستند و همکاری آنها با توجه به انتظارات متفاوت از موفقیت، زمان‌بندی و سرمایه‌گذاری، گاهی با شکست مواجه خواهند شد.
یک‌راه حل برای رفع این مشکل، ایجاد یک برنامه مشترک برای همکاری با تهیه فهرستی از همتایان، نتایج مطلوب، سرمایه‌گذاری و فرایندهای توافق شده برای حل اختلاف است که در ابتدای همکاری مشخص‌شده است.
این تعهد می‌تواند چشم‌اندازی مشترک، برای همکاری دانشگاه با صنعت ایجاد کند، اما باید انعطاف‌پذیر باشد تا آمادگی برای تحول اوضاع را داشته باشد. این امر زمانی مهم است که نتایج غیرمنتظره بتواند مشارکت‌ها را در جهت‌های جدید سوق دهد.
هر مشارکت دانشگاه و صنعت به‌عنوان یک تجربه یادگیری است، زیرا تجربه می‌تواند همکاری‌های بیشتر را به موفقیت‌های طولانی‌مدت و روابط پایدار تبدیل کند. البته موفقیت‌ها نیز مهم، شکست‌ها یا اهداف ناشناخته هم ارزشمند هستند.
دانشگاه‌ها می‌توانند با آموزش برنامه‌های کارآموزی به هنرآموزان، اجازه کار در شرکت‌های نوپا را بدهند و از این طریق، شانس موفقیت خود را افزایش دهند.
راه دیگر برای اینکه دانشگاهی بتواند کارآفرینی را در خود پرورش دهد، فراهم کردن فضایی برای گروه‌های کارآفرین، شرکت‌ها و مربیان است. این فضا می‌تواند مکانی جذاب برای همکاری دانشگاه‌ها با شرکت‌های بزرگ فراهم کند.
به طور کل، رویکرد جامع کارآفرینی، برای دانشگاه‌ها و کارآفرینانی که در دانشگاه و صنعت شروع به کار می‌کنند، سودمند خواهد بود و با داشتن متخصصان باانگیزه این مشارکت دانشگاه و صنعت می‌تواند به نتایج استثنایی منجر شود.
دانشگاه‌ها می‌توانند به‌منظور رفع نیازهای خود و مشارکت در توسعه اقتصادی منطقه‌ای و ملی به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند، اما هیچ راه‌حل واحدی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین نیست و هر دانشگاه باید تحول مخصوص خود را که متناسب با اوضاع، منابع و محیط دانشگاه است را کشف کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!