پیام خراسان

آخرين مطالب

شهرک‌های صنفی در خراسان رضوی توسعه می‌یابند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: شهرک‌های صنفی- تولیدی نظیر سوغات، پوشاک، آجیل و خشکبار در استان ایجاد می‌شوند و لازم است هر چه سریع‌تر مکان‌یابی لازم برای راه‌اندازی آنها انجام گیرد.

علی رسولیان روز جمعه در نشستی با موضوع توسعه شهرک‌های صنفی در خراسان رضوی افزود: ضروری است تا کمیته‌ای برای مکان‌یابی مناسب شهرک‌های صنفی تشکیل شود.
وی ادامه داد: توسعه شهرک‌های صنفی یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود و سال‌های گذشته نیز این موضوع مورد توجه مسئولان بود و مقرر شد تا شهرک صنفی سوغات در استان راه اندازی شود و حتی نشست هایی نیز در این خصوص برگزار و طرحی هم تدوین شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در این راستا اتحادیه‌های صنفی پای کار آمدند و همین موجب شد تا سهم آنها از سوغات زائر افزایش زیادی پیدا کند همچنین در حوزه کیف، کفش و پوشاک اقدامات خوبی انجام گرفت و از منطقه سپاد هم برای راه‌اندازی شهرک صنفی تولیدی بازدید شد و تفاهم‌نامه‌ای نیز با مجموعه سپاد به امضا رسید تا در آن منطقه، شهرک سوغات ایجاد شود.
رسولیان افزود: معاونت اقتصادی استانداری، شهرداری مشهد و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با همکاری یکدیگر طی یک بازه دو ماهه مطالعات مربوط به طرح سوغات را به نتیجه برسانند.
وی ادامه داد: جایگاه خراسان رضوی در حوزه پوشاک اهمیت زیادی دارد و این استان در این حوزه از ظرفیت بالایی برخوردار است و به زودی واحد تولیدی پوشاک در بردسکن با سرمایه گذاری پنج میلیارد ریال راه اندازی می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت تولید آجیل و خشکبار در استان افزود: خشکبار نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های سوغات استان به شمار می آید که باید برای راه اندازی شهرک صنفی در این خصوص مطالعه بیشتری صورت گیرد.
تغییر کاربری زمین‌ها، عمده ترین مشکل
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و این اتاق در خصوص ایجاد شهرک‌های صنفی گفت: علاوه بر این، راه‌اندازی شهرک‌هایی برای صنوف کارگاهی نیز مدنظر است که در این خصوص نقطه نظراتی وجود دارد.
محمود بنانژاد افزود: برخی از این صنوف، کارگاهی هستند و برخی دیگر با توجه به رسته خود توانایی تجمیع دارند و تجمیع این صنوف در مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند امکانات مشترک برای این دسته از اصناف ایجاد کند که به رشد آنها کمک خواهد کرد.
وی اضافه کرد: عمده‌ترین مساله مربوط به راه‌اندازی شهرک‌های صنفی- تولیدی، تغییر کاربری زمین‌های آنهاست به عنوان نمونه، زمین شهرک آجیل و خشکبار با سرمایه اصناف خریداری شده اما باید تسهیلاتی در خصوص صدور مجوزها برای آن ارائه شود.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در حال حاضر تغییر کاربری‌ها برای راه اندازی شهرک های صنفی به هزینه بالایی نیاز دارد که سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز باید در این موضوع مشارکت کند زیرا راه اندازی شهرکی مانند آجیل و خشکبار به نوعی صنایع تبدیلی نیز به شمار می رود.
بنانژاد افزود: برای راه‌اندازی شهرک صنفی- تولیدی چوب نیز طی بازدیدهایی منطقه‌ای در نظر گرفته شده است و اگر بتوان تسهیلاتی برای این موضوع در نظر گرفت می‌توان کار را آغاز کرد و به تدریج شهرک صنفی- صنعتی خصوصی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه برای تغییر کاربری اراضی به منظور راه اندازی شهرک صنفی، 80 درصد قیمت زمین بعد از تغییر کاربری دریافت می‌شود که چنین ارقامی اصلا برای اصناف توجیه‌پذیر نیست.
رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص راه‌اندازی شهرک پوشاک نیز گفت: یکی از مشکلات موجود در روند راه‌اندازی شهرک‌های صنفی- تولیدی پوشاک، مساله قیمت‌هاست که بر توجیه‌پذیری اقتصادی این اقدامات تاثیرگذار است.
بنانژاد افزود: در واقع مشکل کارگاره‌های تولیدی این است که باید هزینه‌های مکان فعالیت خود را به صورت تجاری بپردازند و در شرایط غیر استاندارد به کار ادامه دهند به همین جهت ضروری است تا با راه‌اندازی شهرک‌های صنفی- تولیدی، این وضعیت را از حالت غیراستاندارد خارج کنیم.
بلاتکلیفی راه اندازی هفت شهرک صنفی در استان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به بی ‌سرانجام بودن اقدامات گذشته برای راه‌اندازی هفت شهرک صنفی در استان گفت: به نظر می‌رسد 90 درصد موارد مربوط به ایجاد شهرک صنفی با هدف تغییر کاربری اراضی و واگذاری آن به آینده دنبال می شود.
مسعود مهدی زاده مقدم گفت: پیشنهاد می شود که اراضی شهرک‌های صنفی تولیدی را شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مدیریت کند و در واقع این شرکت اراضی را در اختیار گرفته و راه اندازی شهرک‌های صنفی- تولیدی را به دست بگیرد.
وی افزود: بر این اساس، شرکت شهرک‌های صنعتی می تواند زمین را در اختیار بگیرد و اصناف زیرساخت‌های خود را در آن ایجاد کنند و از این طریق قیمت تمام شده برای اصناف در راه‌اندازی شهرک صنفی تولیدی کمتر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: همچنین پیشنهاد می شود که شهرک‌های صنفی در قالب نواحی صنعتی راه‌اندازی شوند چون از این طریق به راحتی می‌توان مجوز نواحی صنعتی را در استان صادر کرد.
مهدی زاده مقدم با اشاره به زمین‌های موجود در اطراف شهر برای راه‌اندازی شهرک صنفی پوشاک افزود: در حال حاضر شهرک صنعتی کلات از ظرفیت لازم برای توسعه 200 هکتار برخوردار است و در حریم مشهد نیز قرار دارد که صنوف می‌توانند در آن مستقر شوند و حداقل فاصله را با مشهد داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم