پیام خراسان

آخرين مطالب

توزیع گردشگر در خراسان رضوی ضرورتی برای توسعه سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- ورود سالانه میلیون ها زائر ومسافر به خراسان رضوی در شرایطی رقم می خورد که مقصد اصلی و حتمی همه آنان مشهد و زیارت امام رضا (ع) است اما همچنان در مدیریت این حجم بالای زائر و تقویت حضور آنان در دیگر عرصه های گردشگری و جاذبه های دیدنی استان و توزیع گردشگران موفقیت چندانی حاصل نشده و توسعه گردشگری در سطح استان پر جاذبه ای چون خراسان رضوی هنوز هم لنگ می زند.

ورود بیش از 32 میلیون زائر به خراسان رضوی در شرایطی رقم می خورد که بیش از 95 درصد از این شمار به مشهد می آیند و پس از طی دو تا سه روز اقامت و زیارت به شهر و مبدا اولیه سفر خود باز می گردند حال آنکه این جمعیت، ظرفیتی غنی و منحصر به فرد برای هدایت به سمت جاذبه های گردشگری، طبیعی، تاریخی و بومی در سراسر استان است و می توان با توزیع گردشگر به شکل مطلوب در استان شاهد تقویت عایدات اقتصادی خراسان رضوی، رونق اشتغال و نیز جذب بیشتر و بیشتر گردشگران بود تا به این ترتیب تحقق افق 1404 و جذب 40 میلیون گردشگر به عنوان برنامه عالی پیش روی گردشگری خراسان رضوی تسهیل شود.
ماندگاری 95 درصد مسافران ورودی استان در مشهد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسافران ورودی از سه محور اصلی به مشهد از مسیر شهرستانهای مختلف عبور می کنند افزود: می توان گفت بین 90 تا 95 درصد شمار مسافران ورودی به استان در مشهد ماندگار می شوند.
یوسف بیدخوری گفت: این میزان ماندگاری مسافران در مشهد فرصتی است تا از آنان برای توسعه و رشد گردشگری در استان و عایدات ناشی از گردشگری بهره برد.
وی ادامه داد: با توزیع گردشگری در استان خراسان رضوی می توان شاهد افزایش بهره اقتصادی بود و از همه مهمتر آشنا شدن گردشگران با مسیرها و جاذبه های جدید و ایجاد ظرفیت برای معرفی و تبلیغ این جاذبه ها در سطحی گسترده تر نیز حاصل می شود.
اقامتگاه‌های بوم‌گردی راهی برای توزیع گردشگر
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: راه اندازی و ایجاد اقامتگاه های بوم‌گردی یکی از سیاست های پیش رو برای توزیع گردشگران است.
بیدخوری افزود: برای کاهش تمرکز ماندگاری مسافران در مشهد و هدایت آنان به سمت سایر جاذبه های گردشگری در استان تا کنون حدود 70 واحد اقامتگاه بوم‌گردی در استان مجوزدار و مشغول فعالیت هستند به طوری که برخی شهرستان‌ها در حال حاضر هفت یا هشت اقامتگاه دارند.
وی ادامه داد: شهرستان گناباد با هشت واحد اقامتگاه بوم گردی رتبه نخست استان خراسان رضوی را در این زمینه دارد و بینالود با هفت اقامتگاه، کلات، نیشابور، خواف و چناران با پنج واحد، تربت حیدریه با چهار واحد، بردسکن، بجستان و داورزن هر یک با سه واحد، مشهد و سبزوار هر یک با دو واحد شهرستان‌هایی هستند که بیش از یک واحد اقامتگاه بوم گردی دارند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: علاوه بر حدود 70 اقامتگاه بوم‌گردی فعال تعداد 90 واحد نیز موافقت اصولی دریافت کرده اند که پیش بینی می شود تا پایان امسال شمار واحدهای فعال در استان به 100 واحد بوم‌گردی برسد.
بیدخوری افزود: در شهرستان‌هایی مانند تربت جام، تایباد، مه ولات و جغتای که اقامتگاه بوم‌گردی ندارند نیز موافقت اصولی برای راه اندازی 9 واحد متقاضی صادر شده است که با بهره برداری از این اقامتگاه‌ها، شهرستان‌های مذکور نیز به جمع سایر شهرستان‌های دارای اقامتگاه بومی در استان ملحق می شوند.
شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری
معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: با هدف جلب حضور و نقش آفرینی پررنگ‌تر فعالان بخش خصوصی، فرصت‌های جدید سرمایه گذاری گردشگری در خراسان رضوی اعلام شد و پیش بینی می شود بهره گیری بهینه از 137 فرصت سرمایه گذاری گردشگری شناسایی و معرفی شده در خراسان رضوی نیازمند تحقق 16 هزار و 160 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
محمدصادق براتی افزود: بخش دولتی نیز در همین چارچوب موظف به تامین زیرساخت‌ها در محدوده 137 فرصت سرمایه گذاری شناسایی و معرفی شده استان است و بر این اساس باید 350 میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در این نقاط طی دو سال آینده هدف‌گذاری شده و امید است با تحقق این امر شاهد افزایش مدت ماندگاری مسافران، افزایش شمار گردشگران ورودی و نیز رفاه حال بیشتر مسافران و زائران در خراسان رضوی باشیم.
معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری به صورت مکتوب به معین‌های اقتصادی خراسان رضوی که در چهارچوببب طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی فعال شده اند معرفی شده است و 90 معین اقتصادی در این استان موظف به معرفی فرصت‌ها و جذب سرمایه گذار برای مشارکت در آنها هستند.
براتی تاکید کرد: خراسان رضوی و وجود مضجع مبارک حضرت امام رضا(ع) و نیز برخورداری از آثار تاریخی، فرهنگی، مراکز تفریحی و جاذبه های متنوع گردشگری قابلیت جذب سالانه میلیون‌ها گردشگر و زائر را دارد.
1500 اثر تاریخی در خراسان رضوی
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی سالانه میزبان افزون بر 32 میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی است و مقصد حدود نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران هم این استان و شهر مشهد است افزود: مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان افزون بر 250 هزار نفر گنجایش اقامت موقت و دائم سالانه دارد اما ظرفیت های موجود در شهرستان‌ها نیز بسیار متنوع و متعدد است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود:تاکنون هزار و 500 اثر تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و این تعداد شامل 930 بنای تاریخی، 471 تپه و محوطه تاریخی، 58 مورد میراث معنوی، 28 مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول هستند و در مجموع خراسان رضوی حدود 10 هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی همچنین با 90 رشته صنایع دستی دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است. 14 موزه و 22 مکان تاریخی و فرهنگی نیز در خراسان رضوی زیر نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.
27 هزار مکان مذهبی جاذب زائران
معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی با اشاره به شمار زیاد مراکز مذهبی در استان گفت: هم اکنون حدود 27 هزار مکان مذهبی و 304 بقعه متبرک در خراسان رضوی داریم که برخی قطب فرهنگی هستند اما در حقیقت همه این ظرفیت ها در اصل فرصت هایی برای گردشگر و زائر مهیاست.
براتی افزود: وجود ظرفیت های مذهبی در کنار فضاهای طبیعی و شهرستانهایی که زمینه پذیرش گردشگر را دارند با آب و هوای منحصربفردمی تواند موجب جذب بالای گردشگران شود.
وی تاکید کرد: باید نسبت به معرفی و اطلاع رسانی نسبت به ظرفیت ها و جاذبه های مختلف فرهنگی، مذهبی و طبیعی استان بیشتر اقدام شود.
افق 1404 با 40 میلیون مسافر
معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در افق 1404 ورود 40 میلیون مسافر و زائر به استان هدف گذاری شده است افزود: توجه به فرصت های سرمایه گذاری، معرفی جاذبه ها و افزایش کیفیت میزبانی می تواند در افزایش مدت ماندگاری و توزیع گردشگران در شهرستان‌های مختلف موثر باشد.
براتی گفت: هم اکنون مدت ماندگاری مسافر در مشهد 3.7 روز می باشد که باید این مدت را با استفاده از فرصت های سرمایه گذاری افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه پارسال تعداد 32 میلیون و 900 هزار زائر و مسافر وارد استان خراسان رضوی شده اند افزود: طی 6 سال آینده باید این شمار به 40 میلیون نفر برسد که پیش بینی می شود به این موفقیت برسیم.
معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه دو بعد فرهنگی و اقتصادی اولویت‌های مهم مدیریت عالی استان در زمینه حضور زائران و مسافران است گفت: در این رابطه اول باید زمینه حضور گردشگران را فراهم کرد زیرا در صورت نداشتن بازگشت اقتصادی و صرفه، سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به استان مراجعه نمی کنند لذا باید حضور گردشگر پررنگ تر از گذشته شود.
براتی افزود: در این رابطه تلاش می کنیم تا حضور بخش خصوصی در مناطق نمونه گردشگری را فعال تر کنیم زیرا این حضور می تواند به جذب بیشتر گردشگر در استان خراسان رضوی کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184193/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد