پیام خراسان

آخرين مطالب

میوه‌های پاییزی در بازار مشهد؛ فراوان اما گران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- حجم و میزان انواع میوه‌ پاییزی موجود امسال در بازار مشهد بیشتر از پارسال اما قیمت آنها گران است به طوری که این وضعیت به گفته دست‌اندرکاران باعث کاهش خرید و ماندن میوه روی دست فروشندگان شده است.

انواع میوه های پاییزی در هر کوچه و خیابان مشهد به وفور یافت می‌شود و فروشندگان نیز با سلیقه‌ای که در چیدمان میوه‌ها به خرج داده‌اند صحنه‌هایی جذاب برای رهگذران پدید آورده‌اند اما قیمت‌ها به گونه‌ای نیست که بتوان مانند گذشته کیلویی خرید کرد از این رو اغلب شهروندان به خرید دانه‌ای میوه روی آورده‌اند.
در این شرایط هزینه‌های سربار میوه‌ و تره‌بار فروشان نیز افزایش یافته و قادر به اعمال کاهش در قیمت فروش جزئی نیستند تا بتوانند با صرف نظر کردن از سود قانونی، مشتری بیشتری جذب کنند.
بر این اساس هرچند شرایط تولید میوه و عرضه در بازار به خاطر بارندگی‌های مطلوب امسال بهتر از سال‌های پیش است اما در مقابل، شرایط حاکم اقتصادی هزینه‌ تولید را بالا برده که تاثیری مستقیم بر نرخ عرضه جزیی اقلام در بازار داشته است.
کشاورزی و باغداری خراسان رضوی با فعالیت 363 هزار بهره‌بردار در این بخش از اقتصاد استان با تولید سالانه هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی نیز وضعیت مساعدی برای خراسان رضوی در سطح کشور پدید آورده است.
سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت 83 نوع محصول می‌رود که 20 هزار هکتار آن باغ‌های بارور انواع میوه‌ دانه‌دار است. این استان در تولید محصولاتی همچون سیب و انار رتبه بالایی در کشور دارد اما عمده پرتقال و نارنگی مصرفی اهالی خراسان رضوی از خارج این استان تامین می‌شود.
وضعیت تولید میوه‌های پاییزی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با آغاز فصل برداشت میوه صادراتی و پرمتقاضی انار از باغ‌های استان حجم تولید امسال این محصول در استان 70 هزار تن برآورد شده است.
هاشم نقیبی افزود: کار برداشت انار که چند روزی است در این استان آغاز شده است تا پایان آبان ماه پیش رو از سطح هفت هزار و 700 هکتاری باغ‌های این محصول ادامه می یابد.
وی مساحت کل باغ‌های بارور و غیربارور انار را در خراسان رضوی هشت هزار و 400 هکتار ذکر و بیان کرد: به باغداران انار به طور اکید توصیه شده است که تا انتهای نیمه نخست آبان ماه کار برداشت این محصول را به پایان برسانند تا متحمل زیان ناشی از سرمازدگی احتمالی انار نشوند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان برداشت انار در شرایط عادی و مناسب آب و هوایی و باغداری افزون بر 15 تن از هر هکتار است با این وجود حجم برداشت انار از باغ‌های استان در پی رخداد سرمازدگی پاییزی دو سال پیش به شدت کاهش یافت.
نقیبی میزان برداشت انار را از هر هکتار باغ‌های خراسان رضوی برای امسال هشت هزار و 500 تن پیش‌بینی کرد و افزود: افزون بر 70 هزار تن محصول تا انتهای آبان ماه از باغ‌های این محصول در خراسان رضوی برداشت می شود.
وی درباره میزان تولید سیب در خراسان رضوی گفت: تنوع اقلام سیب در استان بسیار زیاد است به طوری که سه قلم سیب بهاره، تابستانه و پاییزی در خراسان رضوی برداشت می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 15 هزار و 700 هکتار باغ سیب در استان وجود دارد که 15 هزار هکتار آن بارور است و سالانه 40 تا 45 هزار تن سیب تولیدی این استان به خارج از کشور صادر می شود.
نقیبی افزود: پارسال حدود 220 هزار تن سیب از باغ‌های خراسان رضوی برداشت شد اما برداشت سیب امسال تا پایان شهریور ماه بیش از این میزان بود.
فراوان اما گران
فروشندگان میوه های پاییزی در مشهد از کسادی بازار گلایه دارد و می گویند: با اینکه میوه های پاییزی فراوان است اما مردم خرید زیادی انجام نمی دهند.
رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک میوه های پاییزی در مشهد فراوان است زیرا تولید میوه در سال جاری بیش از سال‌های گذشته بوده است.
حیدر ساکن برجی افزود: میوه هایی که ویژه فصل پاییز بوده و در این ایام در بازار متقاضی زیادی دارد شامل سیب، انار، پرتقال و نارنگی است که سیب و انار عرضه شده در بازار، محصول کشاورزی خود استان خراسان رضوی است.
وی اضافه کرد: پرتقال و نارنگی عرضه شده در بازار خراسان رضوی از استان های شمالی و جنوبی کشور تامین می شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: در پاییز برخی میوه های گرمسیری استوایی نیز بین مردم خراسان رضوی خواهان زیادی دارد که از جمله این میوه ها موز و آناناس است.
ساکن برجی افزود: عرضه و تقاضا دو مولفه تاثیرگذار بر قیمت کالاها و محصولات است و کاهش یا افزایش یک مولفه تاثیر معکوس بر قیمت دارد لذا از آنجا که امسال پرتقال، نارنگی، سیب و انار عرضه شده در بازار بیش از سال گذشته است قیمت آن به نسبت در بازار کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: قیمت میوه های استوایی مانند آناناس و موز که از کشورهای هند، مالزی، فیلیپین، پاکستان و اکوادور وارد کشور می شود متاثر از قیمت ارز است و هرچه قیمت ارز نسبت به سال گذشته کمتر شده باشد به همان نسبت این نوع میوه ها قیمت پایین تری در بازار دارند.
او تاکید کرد: با این حال هنوز قیمت میوه ها برای مردم گران است و به دلیل کاهش بضاعت اقتصادی خانوارها، خرید میوه در بازار کمتر از گذشته است و فروش زیادی ندارد.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت میوه های پاییزی در بازار این شهر نسبت به پاییز پارسال 10 تا 30 درصد کاهش یافته است.
حسین مصدق افزود: باران امسال بسیاری از باغ‌های میوه را سیراب کرد و باعث تولید فراوان میوه در خراسان رضوی و استان های دیگر شد.
وی ادامه داد: میوه های پرطرفدار پاییزی مانند سیب، نارنگی، پرتقال و انار در بازار مشهد به وفور یافت می شود و قیمت آنها به دلیل فراوانی محصول نسبت به سال گذشته کمتر است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو گرم نارنگی در میدان بار (عمده فروشی) از 20 هزار تا 35 هزار ریال، قیمت هر کیلوگرم سیب از 20 هزار تا 80 هزار ریال، قیمت هر کیلوگرم پرتقال از 30 هزار تا 120 هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم انار از 30 هزار تا 80 هزار ریال بسته به کیفیت محصول است.
مصدق افزود: قیمت میوه در خرده فروشی ها با احتساب حداکثر 35 درصد سود قانونی فروشندگان بیشتر از میدان بار یا عمده فروشی است.
وی ادامه داد: بیشتر پرتقال هایی که در این ماه به بازار می آید نارس است و برخی فروشندگان اقدام به رنگ کردن آنها می کنند که خریداران باید آن را مدنظر داشته باشند با این حال هم اکنون پرتقال محصول جیرفت در بازار مشهد به قیمت مناسب عرضه می شود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد گفت: میوه های تابستانی از اول مهرماه تاکنون به دلیل کاهش آنها در بازار مقداری افزایش قیمت داشته به طوری که به عنوان مثال هم اکنون قیمت هر کیلو خربزه به 35 هزار ریال رسیده است.
مصدق افزود: قیمت میوه های استوایی گرمسیری که در پاییز خواهان زیادی دارد نیز نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته است مثلا هم اینک هر عدد آناناس بسته به کوچک یا بزرگ بودن آن بین 250 هزار ریال تا 400 هزار ریال و هر کیلوگرم موز بین 70 هزار ریال تا 110 هزار ریال در بازار عمده فروشی میوه مشهد به فروش می رسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184278/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است