پیام خراسان

آخرين مطالب

شرکت نیمی از مردم خراسان رضوی در ورزش همگانی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- یکی از راه‌های افزایش تحرک در زندگی شهرنشینی روی آوردن به ورزش است که در این راستا براساس آمار دستکم نیمی از مردم خراسان رضوی در ورزش همگانی شرکت دارند.

براساس آمار در سال گذشته از جمعیت سه میلیون و 323 هزار نفری مردان خراسان رضوی یک میلیون و 700 هزار نفر و از سه میلیون و 265 هزار نفر جمعیت زنان این استان یک میلیون و 640 هزار نفر و به عبارتی 51،15 درصد مردان و 50،02 درصد زنان این استان در برنامه‌های ورزش همگانی شرکت کردند.
پارسال همچنین دستکم 400 برنامه کوه نوردی و 600 همایش پیاده روی خانوادگی و یک هزار برنامه ورزشی در محلات شهرهای مختلف خراسان رضوی برگزار شد که حضور گسترده مردم و تعداد بسیار زیاد برنامه‌های ورزش همگانی باعث شد این استان رتبه برتر کشور در این زمینه را کسب کند.
مدیر دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: ورزش همگانی از جمله فعالیت هایی است که نیاز به امکانات خاص ندارد و هر کس با توجه به علاقه و هدف مورد نظر می تواند آن را انجام دهد و همه مردم از زن و مرد، کودک و بزرگسال و سالمند با هر نوع نگرش و گرایش می توانند در فعالیت منظم و عمومی ورزش همگانی شرکت کنند تا کیفیت زندگی خود را ارتقا و سلامت خود را افزایش دهند.
مهدی سهرابی افزود: ورزش همگانی از جمله فعالیت هایی است که افراد به صورت آزادانه می‌توانند در هر زمان و مکان آن را انجام دهند تا کیفیت و کارایی و عملکرد آنها در زندگی افزایش یابد.
وی اظهار داشت: ورزش همگانی محدود به پیاده روی نیست و هر فعالیتی که بتواند ضربان قلب را از حالت عادی بالاتر ببرد و عضلات را منقبض و منبسط کند در این مسیر موثر است به شرطی که با علاقه، آزادانه و با هدف تفریح و سرگرمی باشد.
وی گفت: مشکلی که عموم مردم دارند فرهنگ سازی در این زمینه است. ورزش همگانی با توجه به اینکه نیاز به امکانات آنچنانی ندارد هر کس در زندگی و خانه خود و فضای اطراف خود می تواند آن را انجام دهد.
سهرابی توجه دادن شهروندان به ورزش و فعالیت بدنی را ضروری دانست و افزود: این مهم از خانواده ها شروع می شود. مدارس هم باید به این موضوع اهمیت دهند و از نیازهای اساسی کودکان شمرده شود و هر آموزشی باید در قالب بازی و حرکت برای آنها نهادینه شود.
وی اظهار داشت: وعاظ، مبلغان، اطبا و اصحاب رسانه نقش مهمی در ترویج و توسعه ورزش همگانی دارند.
سابقه 50 ساله ورزش همگانی در خراسان رضوی
رییس هیات ورزش های همگانی خراسان رضوی گفت: ورزش همگانی در کشور از سال 58 به عنوان ورزش محلات کار خود را آغاز کرد و در سال 62 با عنوان جهاد تربیت بدنی رسمیت یافت. فدارسیون ورزش های همگانی کشور نیز با هدف ایجاد امکانات و بستر مناسب به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مردم و افزایش مهارت ها در سال 1371 تشکیل شد.
امیررضا آذریان افزود: فدراسیون ورزش همگانی با شعار "ورزش برای همه" سعی در نزدیک کردن مردم به ورزش دارد و معتقد است مردم با توجه به سلیقه و علاقه خود هرکجا که بتوانند باید ورزش کنند و با کمترین امکانات و هزینه به ورزش بپردازند.
وی اظهار داشت: ورزش همگانی در خراسان رضوی و به خصوص مشهد دارای سابقه بسیار طولانی است و گرچه سال تاسیس فدراسیون ورزش های همگانی و به تبع آن تأسیس هیات های استانی به سال 71 و بعد از آن برمی‌گردد اما ورزش همگانی در قالب ورزش صبحگاهی، پیاده روی و کوهپیمایی خانوادگی، دو و میدانی و دوچرخه سواری و برخی ورزش های بومی و محلی در این استان سوابق طولانی و دستکم 50 ساله دارد.
وی گفت: در این راه سعی شده است از طریق تبلیغات در صدا و سیما و رسانه‌های گروهی برای آگاهی مردم و ایجاد انگیزه از طریق برگزاری جشنواره ها، مسابقات، همایش و کنگره‌ و برگزاری کلاس‌های آموزشی در کنار تهیه تجهیزات مورد نیاز از جمله میزهای سیمانی تنیس روی میز و میز های شطرنج در اماکن عمومی و تهیه بروشور، پوستر، کتاب، لباس و توزیع آنها بین مردم سعی در گسترش ورزش و تندرستی و سلامتی در جامعه شود.
آذریان افزود: در حال حاضر خراسان رضوی از استان های برتر در حوزه ورزش همگانی کشور است و 31 کمیته اصلی و بیش از 60 کمیته زیرمجموعه در این حوزه در حال فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی فدراسیون ورزش همگانی و وزارت ورزش تا سال 1404 باید جمعیت فعال در ورزش همگانی بر اساس شاخص ها و تعریف‌ های از قبل مشخص شده به 50 درصد جمعیت کشور برسد.
رییس هیات ورزش همگانی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر میانگین حضور شهروندان کشور در این ورزش بیش از 23 درصد است و برای رسیدن به شاخص تعیین شده تلاش تمام دستگاه‌ها و مسئولین مورد نیاز است.
وی افزود: در حال حاضر ورزش همگانی در قالب برنامه های مختلف، همایش ها، جشنواره ها و مسابقات مختلف به صورت دائمی و مناسبتی در تمام شهرستان‌های استان و تا دورترین روستاهای زیرپوشش اجرا می شود.
وی ادامه داد: کمبود فضا و امکانات زیرساختی در مشهد و سایر شهرستان‌های بزرگ استان، کمبود فضای اختصاصی برای ورزش بانوان، مشکلات زندگی و کمبود وقت شهروندان، سرمای شدید در زمستان و گرمای شدید در تابستان و عدم توجه جدی رسانه ها به تبلیغات و فرهنگ سازی در این زمینه از جمله مشکلات ورزش همگانی در استان است.
کسب عنوان برتر کشور در سه سال متوالی
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی هم گفت: این استان از نظر زیرساخت و اماکن ورزشی برای ورزش همگانی در وضعیت خوبی قرار دارد و هیات ورزش همگانی این استان از سوی وزارت ورزش برای سومین سال پیاپی عنوان نخست کشور را به دست آورده است.
امیر زارعی افزود: رسالتی که بر عهده اداره کل ورزش و جوانان است فراگیر شدن ورزش همگانی برای همه است تا مردم بدون هزینه و بدون دغدغه در فعالیت ورزش های همگانی شرکت کنند. یکی از این فعالیت ها برگزاری همایش های پیاده روی خانوادگی است.
وی اظهار داشت: بر اساس اساسنامه و آیین‌ نامه فدراسیون ورزش همگانی در هر فصل باید یک همایش پیاده روی برگزار شود اما در نیمه نخست امسال سه همایش پیاده روی برگزار کرده ایم که از سوی رسانه ملی هم پوشش داشته است.
وی گفت: دستگاه های مختلف از قبیل شهرداری و آموزش و پرورش هم در کنار ما قرار دارند و حمایت می‌کنند و امکانات آنها در زمینه ورزش همگانی مورد استفاده قرار می گیرد.
زارعی افزود: ورزش همگانی پیش زمینه ورزش قهرمانی است. استقبال و حضور مردم در شهرستان ها در این زمینه فوق‌العاده است بطوریکه تابستان امسال در همایش پیاده روی شهرستان فریمان دستکم 40 هزار نفر شرکت کردند.
وی اظهار داشت: اینگونه فعالیت ها در شهر مشهد با توجه به گستردگی محیط و شرایطی که وجود دارد با شهرستانها متفاوت و سخت تر است اما با این وجود در همایش های مختلف حضور شهروندان گسترده است بطوریکه در پنجم مهر ماه امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس و نیروی انتظامی همایش پیاده روی از میدان شریعتی مشهد به سوی پارک کوهسنگی با استقبال بسیار خوب مردم روبرو شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود