پیام خراسان

آخرين مطالب

‌نسخه‌های طلایی برای خراسان جنوبی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خراسان جنوبی، سرزمین طلای سرخ، دیار کویرهای رویایی با آب و هوای متنوع در شرق کشور واقع شده است. در حال حاضر این استان دارای 11 شهرستان، 28 شهر، 25 بخش، 61 دهستان و 3555 آبادی با جمعیت بالغ بر 768٬898 نفر است.

به گزارش ایسنا، خراسان جنوبی سرزمینی که تالاب و کوه‌های مریخی نهبندان و چشمه آبگرم فردوس، کویر طبس با مزارع برنج و قاینات سرزمین طلای سرخ با قدمت 30 هزار ساله را با هم دارد، خاک گوهرخیز خوسف و خور که عقیق آن شهرت دارد.
خراسان جنوبی مدال امن‌ترین استان کشور را بر گردن دارد و افتخار دیگری برای آن شهر بیرجند به عنوان تمیزترین شهر ایران است.
اینجا سومین مدرسه نوین آموزشی ایران یعنی شوکتیه را در خود دیده و پدران علومی مانند علم جغرافیا پروفسور محمد حسن گنجی و علم ارتباطات دکتر کاظم معتمدنژاد و استاد فروزانفر ادبیات، پدر علم سم‌شناسی ایران پرفسور بلالی مود و دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران را در خود پرورانده است.
مردمان خراسان جنوبی در زمینه کشاورزی مهارت بالایی داشته و موفق به کسب رتبه اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران و پنبه در سطح ایران شده است، هم‌چنین ششمین تولیدکننده انار و هشتمین تولیدکننده چغندرقند در کشور و در شمار 5 استان برتر ایران در زمینه گیاهان دارویی و دمنوش‌های طبیعی قرار دارد.

7 6 درصد زغال سنگ کشور در طبس خراسان جنوبی است
محمدصادق معتمدیان، ضمن دیدار با مدیرعامل ایسنا و بازدید از تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تشکر از زحمات این خبرگزاری، اظهار کرد: ایسنا خبرگزاری وزین و مستقلی است که در استان مرجع است.
وی با بیان این‌که این خبرگزاری شاکله دانشجویی دارد و این افراد با عشق و علاقه موضوعات را دنبال می‌کنند، افزود: خراسان جنوبی استان تازه تاسیسی است که 15 سال از عمر این استان می‌گذرد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی، استان پهناوری است که کمتر از یک درصد جمعیت کشور را داشته و طولانی‌ترین مرز را با کشور افغانستان دارد.
معتمدیان با بیان اینکه این استان برخوردار از نعمات الهی و خدادادی است، تصریح کرد: این استان با دارابودن 49 ماده معدنی، بهشت معادن کشور بوده و 76 درصد زغال سنگ کشور در شهرستان طبس خراسان جنوبی است.
وی با بیان اینکه این استان‌خشک و کویری است، اظهار کرد: 20 سال خشکسالی این منطقه باعث شده مردم در بخش‌های مختلف متضرر شوند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی علاوه بر اقلیم خشک با کاهش نزولات آسمانی نیز مواجه بوده و یکی از مناطقی است که بیشترین تبخیر آب را در کشور دارد.

تامین آب شرب به ویژه روستا از اولویت‌هاست
معتمدیان ازکمبود آب به عنوان معضل اصلی استان نام برد و افزود: منابع آبی بیشتر روستاها خشک شده و از نظر ساختار جمعیتی کم تراکم ترین استان کشور است که با وجود 160 هزار نفر جمعیت، در برخی مناطق استان در هرکیلومتر مربع یک نفر زندگی می‌کنند.
استاندار خراسان جنوبی با بیان این‌که طبس پهناورترین شهرستان خاورمیانه است، افزود: این شهرستان 56 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.
معتمدیان با بیان این‌که مجموع میانگین تراکمی استان 5 نفر در هر کیلومتر است که در کشور46 نفر است، تصریح کرد: بحث تامین آب شرب به ویژه روستا از اولویت‌هاست.
وی نبود نقشه راهی برای مدیریت منابع آبی در استان را یک آسیب برشمرد و تصریح کرد: در سال‌های اخیر به سمت تولید محصولات کشاورزی پرآب از جمله پنبه حرکت کردیم و این امر یکی از چالش‌ها بوده است.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: کار شایسته‌ای که در دولت یازدهم و دوازدهم از سوی منابع طبیعی و وزارت نیرو انجام شد، بحث ساماندهی شرایط کم‌آبی بود که در قالب کارگروهی با دبیری وزارت علوم شکل گرفت.

1 425 برنامه روشن برای نیاز آبی خراسان جنوبی پیش‌بینی شده
معتمدیان ادامه داد: در خراسان جنوبی اولین پروژه‌ای که دنبال کردیم، تدوین سند مبارزه با کم‌آبی بود، هم‌چنین سند آمایش سرزمینی نیز در کارگروه ملی به تصویب رسید و شروع فعالیت ما در حوزه مدیریت منابع موجود آبی و تامین کسری مخازن آبی است.
وی بیان کرد: به دلیل خشکسالی برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی بیش از اندازه بوده است و بعضی مناطق در شرایط بحرانی قرار گرفته است.
معتمدیان گفت: برای افق 1425 تدوین برنامه کردیم و در آن راستا برای بلندمدت میزان نیاز آبی مشخص شد.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: چندین برنامه و تکلیف در این سند برای استان تکلیف شده که طی آن حدود 100 میلیون متر مکعب صرفه جویی داشته باشیم.
معتمدیان بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها تغییر الگوی کشت بود که آن را اجرایی کردیم و به محصولاتی که با اقلیم استان همخوانی نداشته و توجیه اقتصادی ندارد، اجازه تولید نمی‌دهیم.
‌وی افزود: بحث کشت گلخانه یکی از برنامه‌های جدی ماست که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور به امضا رسید که مقرر شد تا پایان دولت هزار گلخانه در استان احداث شود.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا در نظر داریم بخش‌های مختلف پرورش دام و طیور و شیلات و آبزیان در شرایط گلخانه‌ای تولید شود.
معتمدیان با بیان این‌که خراسان جنوبی 67 هکتار گلخانه‌ دارد، افزود: کشت گلخانه‌ای علاوه بر مزیت صرفه‌جویی در مصرف آب فاز جدیدی برای صادرات خواهد بود.

اشتغالزایی 8000 هزار شغل از طریق نهضت گلخانه‌ای
وی ادامه داد: ستاد گلخانه در استان و شهرستان تشکیل شده و این امر طرح بزرگی است که در استان بسیار تاثیرگذار است.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در بحث اشتغال به طور مستقیم 8000 شغل از طریق نهضت گلخانه‌ای ایجاد خواهد شد.
معتمدیان با اشاره به این‌که بحث توجه به سیستم‌های نوین آبیاری که از اجزای اصلی سند سازگاری با کم آبی است نیز مورد تاکید است، ادامه داد:با وجود محدودیت منابع آبی، جزو استان‌هایی هستیم که نیازمند کار ویژه در این بخش هستیم.
وی با بیان این‌که منابع خوبی در این خصوص داریم تا عقب افتادگی را برطرف کنیم، یادآور شد: آورده دولت در این خصوص عدد قابل توجهی است، به طوری که 85 درصد سهم دولت و 15 درصد سهم مردم است.
وی با بیان اینکه منابع خوبی در این خصوص داریم تا عقب افتادگی را برطرف کنیم، یادآور شد: آورده دولت در این خصوص عدد قابل توجهی است، به طوری که در بحث سیستم آبیاری نوین 85 درصد سهم دولت و 15 درصد سهم مردم است.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: با ارزیابی که با وزارت جهادکشاورزی انجام شد، آورده دولت در سیستم آبیاری نوین مبلغ 120 میلیارد تومان کمک بلاعوض است.
وی اظهار کرد: به طور میانگین 500 میلیون متر مکعب روان آب‌هایی داریم که مخرب است و نتوانستیم مهار کنیم و سیلاب‌هایی وجود دارد که آسیب می‌زند.
معتمدیان گفت: در بحث مهار سیلاب‌ها و توجه به آبخوان‌داری و آبخیزداری 4 برابر افزایش اعتبارات در استان داشتیم که برنامه سند سازگاری با کم آبی برنامه اجرایی و جامعی است که اعتبارات مورد نیاز هم دارد و ما اولین استانی هستیم که به صورت پایلوت این طرح را اجرا می‌کند.
وی یادآورشد: بحث شبکه‌های انتقال آب میانگین کشوری 25 درصد پرت آب دارد اما خراسان جنوبی بیش از 30 درصد است که باید با اصلاح شبکه‌های انتقال آب، مدیریت لازم انجام شود.

*بخش دوم این مصاحبه فردا منتشر می‌شود*
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184595/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان