پیام خراسان

آخرين مطالب

12 میلیارد ریال بن در نمایشگاه کتاب مشهد عرضه می‌شود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد 23 هزار بن کارت به ارزش 12 میلیارد ریال توزیع می‌شود.

جعفر مروارید روز سه‌شنبه در نشست شورای سیاستگذاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد افزود: این نمایشگاه از هشتم آبان ماه به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر برپا خواهد شد.
وی اظهار داشت: این نمایشگاه در 20 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با یکهزار غرفه در 10 سالن برپا می‌شود که 200 هزار عنوان کتاب از ناشران داخلی و 20 هزار عنوان کتاب از ناشران خارجی در آن عرضه می‌گردد.
وی گفت: هزینه‌های مرتبط با فراهم کردن امکانات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مشهد نسبت به سال گذشته سه برابر شده لذا کمک‌های دستگاه‌های اجرایی نیز در این زمینه باید سه برابر شود.
مروارید برگزاری سرای اهل قلم، شب‌های فرهنگی، شب‌های شعر، اجرای نمایش‌های خیابانی، رونمایی از کتاب، نشست‌های تخصصی و علمی، موسیقی محلی، برنامه ویژه کودکان و برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال استان خراسان رضوی را از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه برشمرد.
وی افزود: امسال سه هزار عنوان کتاب در جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 6 عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت و کتاب‌های برگزیده طی مراسمی در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد معرفی می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، همه کتاب‌ها با 30 تا 40 درصد تخفیف عرضه می‌شود که 20 درصد تخفیف مربوط به بن‌های کتاب و باقی آن مربوط به ناشران است.
وی شعار این نمایشگاه را "کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی" ذکر کرد و افزود: بحث و بررسی پیرامون طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه خواهد بود.
کم‌ مهری نسبت به کتاب و کتابخوانی
معاون فرهنگی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از حوزه‌هایی که همواره در جامعه مورد کم‌ مهری قرار گرفته، حوزه فرهنگی و شاخص آن کتاب و کتابخوانی است.
حسن جعفری افزود: کتاب همواره در ادوار و ادیان مختلف مورد توجه بوده و اسلام نیز به آن عنایت ویژه‌ای داشته زیرا کتاب نخستین معجزه نبی مکرم اسلام (ص) است، به طوری که در قرآن کریم 155 مرتبه از کلمه کتاب و 582 مرتبه از علم نام برده شده که نشان‌دهنده توجه خاص اسلام به حوزه کتاب و کتابخوانی است.
وی ادامه داد: نخبگان و دانشمندان ایرانی از جمله خواجه نصیرالدین طوسی کتابدار بودند و به داشتن کتابخانه‌های شخصی خود افتخار می‌کردند اما امروز این اندیشه در جامعه از بین رفته و به یک نقیصه جدی تبدیل شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: انتظار می‌رود همه امکانات صرف گسترش فرهنگ کتابخوانی شود زیرا کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها مورد کم توجهی قرار گرفته اند.
جعفری اظهار داشت: سرانه بین‌المللی مطالعه چهار ساعت است اما این سرانه در ایران دقایقی بیش نیست، وضعیت کتابخانه‌ها نیز نابسامان است و حداقل 11 هزار کتابخانه دیگر در کشور مورد نیاز است.
وی ادامه داد: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک وظیفه ملی و یک امر واجب است که کمتر به آن توجه شده و دولت نیز با توجه به محدودیت‌های مالی قادر نیست به تنهایی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را گسترش دهد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پیشتر فرهنگ هدیه کتاب در مجالس و محافل مختلف رواج داشت که اکنون جای خود را به هدایای مادی داده است.
جعفری با تاکید بر نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای کتاب افزود: امروز فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند بازنگری است تا بتوان پیوند عمیق‌تری بین دانشجویان و دانش‌آموزان با این حوزه ایجاد کرد لذا انتظار می‌رود رسانه ها کتاب را در سبد هزینه خانوار بگنجانند.
وی با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب اظهار داشت: باید حضور نخبگان فرهنگی در نمایشگاه پررنگتر و به حوزه کتاب کودک و کتابخوانی خانواده توجه ویژه‌ شود.
وی توجه به کتابخوانی ناشنوایان و فراهم کردن زمینه عضویت رایگان دانش آموزان در کتابخانه‌ها را از نکات برجسته نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال برشمرد.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مشهد پایتخت فرهنگی و علمی کشور است لذا انتظار می‌رود نمایشگاه کتاب نه تنها در این شهر بلکه در سایر شهرهای خراسان رضوی نیز برپا شود.
وی توجه به کتابخوانی دیجیتال، معرفی و تشویق ناشران برگزیده، آسیب شناسی بیستمین دوره نمایشگاه کتاب و حضور پررنگ دستگاه‌های اجرایی در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد را مورد تاکید قرار داد.
عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این نهاد در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد 10 خدمت در 10 بخش ارائه می‌دهد که برخی از آنها شامل ارائه مشاوره برای کتاب و کتابخوانی، ایجاد قفسه‌های کتاب، ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی برای پژوهشگران، کتاب برای ناشنوایان و نابینایان، دعوت از نویسندگان برجسته و ارائه شیوه‌های نویسندگی توسط آنهاست.
حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان با اشاره به فراهم‌شدن امکان عضویت رایگان مراجعه‌کنندگان در کتابخانه‌های عمومی استان در این نمایشگاه افزود: پارسال از این محل یکهزار و 200 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی شدند.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد هم گفت: شورای شهر از دوره پنجم تاکنون همواره نگاه ویژه‌ای به نمایشگاه کتاب داشته و ردیف اعتبار خاصی به آن اختصاص داده است.
احسان اصولی افزود: امسال نیز اقدامات مطلوبی در حوزه تبلیغات محیطی در شهر، سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس رانی و برنامه‌های جانبی دیگر برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه انجام می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد نیز در این نشست گفت: هر سال 60 نمایشگاه در این محل برگزار می‌شود که یکی از مهمترین آنها نمایشگاه کتاب است.
سعید صیفی افزود: هزینه برپایی نمایشگاه‌ها در این محل به ازای هر مترمربع از فضای نمایشگاهی 70 هزار تومان است.
وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برای برپایی نخستین یادواره شهید حسین فهمیده که قرار است در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شود، استمداد طلبید.
بهره گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های دانشجویی، جلوگیری از غلبه ناشران کتاب‌های کمک آموزشی بر ناشران کتاب‌های درسی و حضور پرتعداد طلاب حوزه علمیه از مواردی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند