پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس موسسه پژوهشی علوم ‌و ‌صنایع ‌غذایی مطرح کرد؛

یک درصد جمعیت جهانیم، اما 6 درصد بلایای طبیعی دامن‌گیر ماست/انواع جیره‌های غذایی در بحران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس موسسه پژوهشی علوم ‌و ‌صنایع ‌غذایی گفت: در یک تحلیل آماری، کشور ما بر اساس شواهد تاریخی، جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و از 41 بلای طبیعی شناخته‌شده در جهان، 31 نوع آن در ایران تا کنون دیده ‌شده ‌است؛ متاسفانه با حدود 1 درصد جمعیت جهان، 6 درصد بلایای طبیعی مربوط به کشور ماست.

به ‌گزارش ‌ایسنا، قدیر رجب‌زاده در نشست تخصصی «جیره‌های غذایی در شرایط بحران» که در محل تالار همایش نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، بیان‌کرد: ما نمی‌توانیم در بسیاری از موارد، شرایط بحران را پیش‌بینی کنیم؛ چه جنگ باشد و چه بلایای طبیعی. اما می‌توانیم تمهیداتی داشته باشیم که شرایط را قابل‌تحمل‌تر یا تبعات ناشی از آن را کمتر کنیم. از طرفی کشور ما در شرایطی از لحاظ طبیعی قرار دارد که به کرات دچار مشکلات بحران شده‌است و این اتفاقی‌ است که در مورد بلایای طبیعی شاهدش هستیم و در مورد جنگ گاهی دچارش شده‌ایم.
وی در خصوص اهمیت تهیه‌ جیره‌های غذایی اظهار کرد: ‎در شرایط بحران، اصلی‌ترین عواملی که وجود دارد، عواملی مثل آب و غذاست. موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع در برنامه 5 سال دوم خود بحث جیره غذایی را به‌عنوان یک محور اصلی تعریف کرده‌است. این موضوع در تعریف درون‌سازمانی جیره‌های غذایی برای گروه‌های سنی خاص و برای امراض خاص این طراحی را در بر دارد. بحث جیره‌های غذایی در شرایط بحران، یکی از زیرمجموعه‌های جیره‌های غذایی ماست و در این مسیر، احتیاج به همکاری سازمان‌ها و شرکت‌هایی‌ است که در این زمینه فعالیت داشته‌اند.
نماینده موسسه پژوهشی علوم ‌و ‌صنایع‌غذایی در ارتباط با فعالیت‌های این موسسه تشریح‌کرد: ما در این‌جا زمینه‌سازی می‌کنیم، ابعاد موضوع را بررسی می‌کنیم، در وهله بعد فراخوان ایده و غربالگری ایده‌ها را خواهیم‌داشت و هدف نهایی این است که در یک فرایند شتابدهی منجر به ‌ایجاد محصول شویم و این موضوع علاوه‌بر اینکه یک ضرورت است، می‌تواند یک فرصت اقتصادی برای کسانی باشد که سرمایه‌گذاری می‌کنند و امیدواریم در انتها ما محصولی داشته‌‍ باشیم که از خراسان به سایر نقاط کشور معرفی می‌شود.
در ادامه این مراسم، مهدی زیارت‌نیا، معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، در خصوص تعریف بحران عنوان‌کرد: بحران حادثه‌ای‌ است که به طور طبیعی یا توسط بشر به طور ناگهانی و فزاینده ایجاد می‌شود و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی تحمیل می‌کند و نیاز به اقدامات فوری دارد. 90 درصد بلایایی که اتفاق می‌افتد، از جنس بلایای طبیعی‌ است و 75 درصد تلفاتی که داریم، مربوط به تبعات اقتصادی‌ است. در پنج دهه گذشته خوشبختانه کاهش بلایای طبیعی را شاهد هستیم، اما در بحث زلزله ‌این روند روبه‌رشد است و علی‌رغم اینکه بلایای طبیعی روبه‌کاهش است، اما بحث تلفات آن روبه‌افزایش است. در یک تحلیل آماری کشور ما بر اساس شواهد تاریخی، جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و از 41 بلای طبیعی شناخته‌شده در جهان، 31 نوع آن در ایران تا کنون دیده شده‌است. متاسفانه با حدود 1 درصد جمعیت جهان، 6 درصد بلایای طبیعی مربوط به کشور ماست.
وی اضافه کرد: طبق آمار در خصوص حجم حوادث، ایران مقام ششم جهان و مقام چهارم آسیا را دارد. 90 درصد مردم در کشور ایران در معرض بلایای طبیعی هستند. همچنین 70 درصد افراد این کشور در معرض زلزله و 50 درصد در معرض سیل هستند. در بررسی‌های اخیر و زلزله‌هایی که اتفاق افتاده‌است، نزدیک به 70 هزار نفر تلفات داشته‌ایم.
معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در ارتباط با عوامل موثر بر تغذیه در بحران گفت: تاثیر بحران بر وضع تغدیه بستگی به نوع بحران، مدت زمان، اثر بحران، وسعت منطقه تحت تاثیر بحران و وضعیت تغدیه منطقه قبل از بحران تغییر می‌کند. اما در مجموع ما در مواجهه با بحران‌های این‌چنینی منابع خود را از دست می‌دهیم یا کم می‌شوند، انبارهای خود را از دست می‌دهیم، لوازم و وسایل تخریب می‌شوند و این‌ها متاسفانه از تبعاتی هستند که در این شرایط گریبان‌گیر خواهند شد. بیشترین و شدیدترین وضعیتی که در بحث بحران داریم، مربوط به سیل و زلزله ‌است. در بحث مدیریت تغذیه، کارشناسان بیشتر به دنبال جلوگیری از سوءتغذیه در شرایط بحران و ارتقاء خدمات کیفیت غذایی هستند و به عبارت دیگر برای کسانی که از شرایط بحران نجات پیدا کرده‌اند، مهم‌ترین نیاز انرژی‌ است.
زیارت‌نیا در خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر در شرایط بحران بیان‌کرد: گروه‌های آسیب‌پذیری داریم که براساس فیژیولوژیکی به نوزادان وکودکان، نوجوانان، زنان باردار، سالمندان و معلولین تقسیم می‌شوند که باید مورد توجه قرار بگیرند و جزء اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب ‌می‌شوند. همچنین از لحاظ آسیب‌پذیری جغرافیایی به مناطق در معرض خشک‌سالی، مناطقی که آوارگان و پناهندگان حضور دارند و مناطقی با سکونت افراد با بیماری مزمن تقسیم می‌شوند.
وی افزود: ما بحران‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم؛ مرحله اول هنگام بحران که دوره 3 روزه تا 7 روزه ‌است و اولویت نجات و حفظ حیات فرد است و در شرایط خاص روحی و جسمی ‌قرار گرفته‌اند و برای آن‌ها جیره‌های خاص و بسته‌بندی‌شده توزیع می‌شود؛ مرحله دوم این افراد در مراکز موقت مستقر شده‌اند و مقداری از تب‌وتاب بحران اصلی خارج شده‌اند؛ زمان این مرحله از هفته دوم تا سوم متغیر است و مرحله سوم مرحله‌ای ست که برخی موارد برای نجات آسیب‌دیدگان فراهم شده‌است و همچنان نیاز است تا پیش بینی‌های خاصی برای این قسمت دیده ‌شود.
معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی عنوان کرد: کارشناسان برای نجات‌یافتگان در مرحله اول نیاز به چیزی در حدود 2100 کیلو کالری و 50 گرم پروتئین و برای کودکان و افراد خاص مکمل‌های غذایی و برای مرحله دوم در حدود 2500 کیلو کالری و 50 گرم پروتئین و توزیع مکمل و البته افزودن مواد تازه‌تری به سبد غذایی و در مرحله آخر2500 کیلو کالری و 50 گرم پروتئین و مواد مکمل که بیشتر جنبه تازه‌خوری را دارند و مکمل‌های تقویتی، پیش‌بینی کرده‌اند.
زیارت‌نیا در همین خصوص ادامه داد: بحث جیره‌های غذایی منحصر به شرایط بحران نیست؛ ما بحران‌هایی در پیش رو خواهیم داشت که باید به آن‌ها نیز توجه‌شود. با توجه به آمار، در سال 95 بیشترین جمعیت ما در محدوده سنی حدود 30 سال است و این زنگ خطر و هشداری‌ است که نشان می‌دهد ما در کشور شروع مراحل کهن‌سالی را در آینده خواهیم داشت و چون موجی‌ در حال حرکت است و نیاز به توجهی ویژه دارد.
در بخش دیگری از این مراسم، محمدکاظم تارخ، مشاور امنیتی استاندار گفت: یکی از بحران‌هایی که کشور ما را هشت سال درنوردید، جنگ تحمیلی بود که مردم نیمه شرقی ما جنگ را کم‌تر حس کردند، اما نیمه غربی با آن کاملاً درگیر بودند. بمباران‌هایی که در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، قم و همدان که مناطق مسکونی و غیرمسکونی ما را مورد هدف قرار داد، توجه ما را به‌ این امر بیشتر جذب کرد که نیاز به آذوقه داریم.
مشاور امنیتی استاندار در ارتباط با موارد مهم در جیره‌های غذایی اظهار کرد: جنگ‌های آینده جنگ بر سر آب و غذا خواهد بود و آنچه که مسلم است ما به طرف بحران نزدیک می‌شویم و نیاز است خود را از این لحاظ غنی کنیم. جیره‌های غذایی ما را در هنگام این بحران قوی‌تر می‌کند و مدیریت بحران ساده‌تر خواهد بود. جیره‌های عملیاتی و اضطراری، نوع خاصی از جیره‌است که به یگان‌ها و افرادی که از منبع غذایی عادی دور شده‌اند، در شرایط رزم تعلق می‌گیرد. این جیره باید سالم باشد و ترکیب کاملی از مواد غذایی داشته باشد که علاوه‌بر تنوع، انرژی لازم را هم داشته باشد. جیره جنگی نامناسب تا حد زیادی توانایی سرباز را کاهش می‌دهد.
وی در همین خصوص اضافه کرد: این جیره‌ها باید به تغذیه هدفمند بپردازد که تغدیه هدفمند، جنبه‌های سلامت را در برمی‌گیرد و تاثیرات روحی و جسمی ‌مفیدی می‌گذارد.
تارخ عنوان کرد: ما جزء اولین کشورهایی هستیم که در زمان صفویه جیره اضطراری و جیره جنگی را با نام جوزقند برای اولین‌بار ایجاد کردیم و در نهادهای جهانی ثبت شده‌است و در این زمینه از امریکایی‌ها هم قدیمی‌تر هستیم. کشورهای صاحب‌نامی ‌چون فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سنگاپور و روسیه بر مبنای شاخصه‌هایی که دارند جیره اضطراری خود را ساماندهی کردند. جیره ایرانی نیز باید بر طبق ذائقه ‌ایرانی و با فرمولاسیون مناسب باشد و بر این اعتقادیم که غذای فشرده و مقوی با دوام بالا و فسادناپذیر با وزن مناسب و حمل آسان و دسترسی آسان مورد نیاز شرایط اضطراری‌ است. جیره اضطراری باید یک غذای کامل باشد و مقبولیت حسی و چشایی مناسب را داشته باشد.
وی در ارتباط با خطرات بروز زلزله در مشهد گفت: بنابر آمار شورای شهر مشهد، متاسفانه ما 1 میلیون و 200 هزار نفر حاشیه‌نشین در مشهد داریم که همه در سازه‌های غیرامن زندگی می‌کنند و در صورت بروز زلزله‌ای در حدود 7 ریشتر، در مشهد تلفات بسیاری خواهیم داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد

پاکسازی محیط شهری طبس از زباله با عنوان کمپین بی زباله

رنجش شهروندان دوگنبدان از تاخیر در راه اندازی خط تاکسی در محله باغ فردوس + تصویر

زیرساخت‌های خدمات بین راهی دیگ رستم متحول می شود

آغاز کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی

مسئولان خراسان‌ شمالی یک ساعت معلم می‌شوند

هشدار وقوع شورش در آمریکا درصورت بازداشت ترامپ

رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)

تحقق 100 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان درگز

افتتاح نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز در چناران

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر افزایش یافت

کیفیت هوای مشهد در اولین روز اردیبهشت، ناسالم است

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر مربع افزایش یافت

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تکمیل بیمارستان «عطار» نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

125ون طبق شیوه‌نامه وزارت کشور باید از طریق تاکسیرانی واگذار شود

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار