پیام خراسان

آخرين مطالب

حضور دانش‌آموختگان رشته الهیات در مجامع علمی باعث ترویج اسلام ناب است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- حضور دانش آموختگان دانشکده الهیات در مجامع علمی و آکادمیک جهان می‌ تواند سوءبرداشت از دین اسلام را خنثی و آموزه‌ های ناب و اصیل اسلام و مذهب تشیع را ترویج کند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از مهم‌ترین اهداف دانشکده الهیات، تربیت نیروهای آشنا با معارف اسلامی به صورت آکادمیک و روش مند است.
حجت الاسلام غلامرضا رئیسیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نیروها با آموزش‌های فرا گرفته می‌توانند در آن سوی مرزهای کشور به عنوان پژوهشگر در مجامع علمی شرکت داشته و آموزه‌های دینی اسلام را به زبان روز به مخاطبین منتقل نمایند.
وی به توانایی دانشجویان رشته الهیات در مراکز علمی و پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به برداشت‌هایی که از رفتار داعش در باره دین اسلام ارائه شده، چهره خشن از اسلام به دیگران معرفی شده است و همچنین سو تفاهم‌ها و برداشت‌های نادرست از مذهب تشیع انجام شده که باید توسط دانش آموختگان رشته الهیات در مجامع علمی و آکادمی مطرح شود و آموزه‌های صحیح، ناب و اصیل اسلام و شیعه به دیگران منتقل گردد.
وی گفت: امکان حضور در عرصه بین المللی موجب مطرح شدن پیام و آموزه‌های دین با زبان و ادبیات روز می‌شود و این مراودات و دیپلماسی علمی می‌تواند زمینه ساز ایجاد تفاهم بیشتر بین دولت‌ها شده و منجر به دیپلماسی سیاسی شود.
حجت الاسلام رئیسیان افزود: برای ارائه باورهای اعتقادی خود و ایجاد گفت و گو در عرصه بین المللی باید در مجامع علمی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های مختلف حضور داشته باشیم و از محیط بسته پیرامونی فراتر برویم.
وی با اشاره به فعالیت‌های گروه آموزشی ادیان و عرفان تطبیقی در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: دانشکده الهیات این دانشگاه در حوزه‌های مختلف اخلاقی و عقیدتی می‌تواند نقش آفرین باشد، به همین دلیل با توجه به شبهاتی که از طریق عرفان‌های نوظهور پیدا شده، پایان نامه‌هایی در زمینه بررسی آرا و نظرات مطرح شده و پاسخ گویی به شبهات توسط دانشجویان با راهنمایی استادان نوشته شده است.
وی گفت: در مواردی نیز استادان در برنامه‌های مختلف صدا و سیما و رسانه‌ها شرکت می‌کنند تا روشنگری‌های لازم را انجام دهند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
حجت الاسلام رئیسیان به فعالیت‌های پژوهشی انجام شده اشاره کرد و افزود: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی به دلیل اینکه مردم به صورت راحت به نتایج این پژوهش‌ها دسترسی ندارند، کافی به نظر نمی‌رسد و در حال حاضر نهادها و مؤسسات دیگر در حال استفاده از نتایج این پژوهش‌ها هستند.
وی اظهار داشت: دغدغه‌های دانشجویان و استادان اغلب از طریق تهیه پایان نامه مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین برخی مراکز نیز مانند نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری‌ها، تقاضاهایی در راستای نیازهایشان مطرح کرده‌اند که از طریق تهیه پایان نامه و با نگارش مقالات پیگیری می‌شود با این حال تعداد این درخواست‌ها زیاد نمی‌باشد.

وی با اشاره به آغاز مسئولیت خود از سال 92 گفت: یکی از مأموریت‌های این دانشکده نگاه به بیرون مرزها و ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی دنیا و توسعه فعالیت‌های برون مرزی است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی افزود: با توجه به تجربه 4 سال حضورم در مرکز اسلامی منچستر انگلستان و کنفرانس‌های بین المللی، زمینه لازم برای توسعه روابط بین المللی و فعالیت در این عرصه برای این دانشکده فراهم شده است.
وی اظهار داشت: در این راستا زمینه حضور اندیشمندان خارجی در قالب نشست‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد مهیا گردید و تفاهمنامه هایی با دانشکده فقه دانشگاه کوفه، مرکز مطالعات دینی هارتفورد، دانشگاه پادربرن آلمان، دانشگاه اسلامی نجف، دانشگاه تصوف و علوم جدید بیتشاه پاکستان، دانشگاه گراتس اتریش و دانشگاه ماساریک جمهوری چک امضا و بندهایی از آنها اجرایی شده است.
وی گفت: این تبادلات و پذیرش دانشجو توانسته است برای دانشگاه فردوسی مشهد ارز آوری نیز داشته باشد و همچنین موجب شده است بتوانیم با هزینه طرف مقابل در مجامع دانشگاهی و علمی خارج از مرزهای ایران حضور داشته باشیم.
حجت الاسلام رئیسیان به شرایط کمک هزینه "گرند اراسمومس" اشاره کرد و افزود: در مجموعه اتحادیه اروپا کمک هزینه‌ای وجود دارد که اگر یکی از دانشگاه‌های کشورهای اتحادیه اروپا با یک دانشگاه که جزو پیمان اراسمومس نیست تفاهمنامه ای امضا کند، به عنوان طرح "اراسمومس پلاس" شناخته می‌شود و می‌تواند مورد حمایت مالی آنها قرار گیرد که فرصت بسیار مغتنمی برای ما به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: همچنین در زمستان پارسال جمعی از استادان به همراه دانشجویان دانشگاه فردوسی به کشور اتریش رفتند که هزینه اسکان و اقامت آنان با دعوت کننده بود و به صورت متقابل نیز قرار است سال آینده میلادی تعدادی از استادان و دانشجویان آن کشور به ایران بیایند.
وی با اشاره به برگزاری و شرکت در دوره‌های مشترک گفت: از سال 93 تاکنون 21 دیدار و 33 نشست علمی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی توسط میهمانان خارجی از دانشگاه‌هایی از قبیل شیکاگو و جرج میسون آمریکا، پونا از هند، توبینگن آلمان و دیگر کشورها انجام شده است و علاوه بر آن توانسته‌ایم در کنفرانس‌های بین المللی، دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های مختلف حضور یافته و نظرات خود را به صورت علمی مطرح نمائیم.
2030/‏6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/184713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس