پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی:

بودجه اندک نمایشگاه کتاب مشهد از شکوه برگزاری آن کم نکرد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هرچند بودجه‌ای که امسال برای برپایی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد اختصاص یافت یک سوم بودجه پارسال بود اما از شکوه برگزاری آن و استقبال مردم کم نکرد.

جعفر مروارید افزود: مردم مشهد و خراسان رضوی به واسطه سنت عقلانی که در فرهنگ و تربیت این خطه از ایران نهادینه شده است هیچ گاه اصحاب فرهنگ را تنها نگذاشته اند و از مهمترین رویداد فرهنگی سالانه شهر مشهد که برگزاری نمایشگاه کتاب است استقبال کرده اند.
وی اضافه کرد: بودجه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد دو میلیارد و 250 میلیون ریال برای حضور720 ناشر بود که تقریبا یک سوم بودجه سال گذشته به شمار می رود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با صرفه‌جویی در هزینه‌های جنبی نمایشگاه و اجتناب از هزینه‌های اضافی، موفق شد با همین بودجه نمایشگاه را برگزار کند و این در حالی است که نمایشگاه امسال کتاب تهران با بودجه 150 میلیارد ریالی و حضور سه هزار ناشر برگزار شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: 70 میلیارد ریال کتاب در بیستمین دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد فروخته شد و هم اینک وقف کتاب نیز از سوی شهروندان مشهدی در نمایشگاه کتاب جریان دارد و مردم هم کتاب می خرند و هم آن را وقف می کنند.
مروارید افزود: یک میلیارد و 100 میلیون تومان بن خرید کتاب برای نمایشگاه کتاب مشهد اختصاص یافت و کتاب‌ها نیز با 40 درصد تخفیف در نمایشگاه عرضه می شود.
وی ادامه داد: شعار امسال نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد "کتاب، پیشران توسعه اقتصادی – فرهنگی" است که متناسب با نام‌گذاری امسال با عنوان "رونق تولید" و طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی انتخاب شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: معتقدیم توسعه متوازن اقتصادی در بستر متوازن فرهنگی رخ می دهد و کتاب نیز در واقع بهترین ابزار و بستر و رسانه‌ای برای توسعه فرهنگی است که اساس برپایی نمایشگاه کتاب مشهد نیز بر این مهم استوار است.
مروارید با اشاره با برگزاری 90 رویداد جنبی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد افزود: فضایی تحت عنوان "باغ کتاب" برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه ایجاد شده تا آنان ضمن خرید کتب ویژه خود با تماشای نمایش، نقالی و شاهنامه‌خوانی با میراث فرهنگی و هنری ایران آشنا شوند.
وی اظهار داشت: "سرای اهل قلم" از دیگر ویژه برنامه‌های نمایشگاه کتاب مشهد است که مباحث نخبگانی را پیگیری می‌کند زیرا نمایشگاه صرفا فروشگاه کتاب نیست بلکه یک کلان رویداد فرهنگی است که بستر گفت و گوهای میان فرهنگی را فراهم می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رونمایی از کتاب‌های جدید، کرسی‌های نقد و نظریه پردازی، گفت و گوی بین مولفان و مخاطبان، مباحث اندیشه‌ای پیرامون گام دوم انقلاب و مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، نگاه بین‌الملل و جهان اسلام پیرامون مسائل فرهنگی از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب است.
مروارید با اشاره به اهمیت نشر دیجیتال افزود: امسال 11 ناشر دیجیتال برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب مشهد حضور یافتند تا فناوری‌های جدید در عرصه کتاب را به نمایش بگذارند.
وی اضافه کرد: نشر دیجیتال به معنای فروش لوح فشرده و سی دی نیست بلکه این نوع از نشر، فناوری‌های جدید برای صرفه جویی در مصرف کاغذ و انتقال سریع اندیشه ها را به منصه ظهور می رساند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به وجود کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب مشهد گفت: از آنجا که کتابفروشی‌ها مکمل ناشران و بازوان حمایتی ترویج فرهنگ مطالعه هستند حضور آنان در نمایشگاه پررنگ دیده شد تا مردم با فرهنگ کتابگردی، خرید کتاب و کتابخوانی آشنا شوند.
مروارید اظهار داشت: حضور مجموعه ای از رویدادهای فرهنگی و ناشرانی از فضای ملی و بین المللی در نمایشگاه کتاب مشهد و به شکل متمرکز به مردم انگیزه خرید کتاب می‌دهد و بعد از اتمام نمایشگاه تامین خواسته‌های مردم بر دوش کتابفروشی ها و پردیس های کتاب قرار می‌گیرد.
وی حضور ناشران دانشگاهی و کتاب‌های تخصصی دانشگاهی و کمک آموزشی مدارس، حضور بخش‌های مربوط به نشر کتاب نهادهای فرهنگی مانند آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسیمشهد و سایر دانشگاه های استان، حوزه علمیه ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جامعه المصطفی، شهرداری و شورای شهر مشهد را از دیگر بخش‌های این نمایشگاه برشمرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حضور تولیت آستان قدس رضوی در مراسم آغازین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد حاوی این پیام بود که امام رضا (ع) علاوه بر اینکه منبع معنویت هستند منبع فرهنگ، خلاقیت و گفت و گوهای فرهنگی نیز به شمار می روند.
مروارید افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد بعد از دو ماه عزاداری محرم و صفر و در ماه ربیع الاول که زمان سرور و نشاط مسلمانان است برگزار شد تا داشته‌های معنوی مردم با فرهنگ کتابخوانی که عقلانیت، تدبر و تفکر است پیوند داده شود.
وی ادامه داد: همزمان با بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد، شانزدهمین نمایشگاه انتخاب کتاب سال استان نیز برگزار شد که از مولفان پنج عنوان کتاب و یک ناشر قدردانی به عمل آمد.
بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد از هشتم آبان ماه در فضایی به مساحت 20 هزار مترمربع با برخورداری از هزار غرفه تا 15 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/186236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی

برپایی 2 اردوی جهادی بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مشهد

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار

650 فقره انشعاب غیر مجاز در شهرستان طرقبه - شاندیز قطع شد

سراشیبی طلاق در خراسان شمالی با زبان آمار

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری