پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارشگران فساد در برزخ تنبیه یا تشویق مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- فساد و کجی‌های نظام اداری نتیجه عدم شفافیت و غفلت است که با افشاگری می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد اما گاه مطلعان از وقوع فساد، ترس از افشای آن دارند و هراسی در این خصوص در بین شهروندان و اقشار مختلف وجود دارد.

یکی از مهمترین اهداف حکومت اسلامی مبارزه با ظلم و فساد و جلوگیری از دست‌اندازی به بیت‌المال بوده است که به عنوان اصلیترین شاخصه در حکومت علوی نمود داشته و دارد.
جوامع مختلف و به ویژه جوامع اسلامی نیز با الگوگرفتن از حکومت علوی سعی در مبارزه با فساد دارند اما به رغم تلاش‌های صورت‌گرفته همچنان شاهد بروز فسادهای خُرد و کلان هستیم.
این در حالی است که به اذعان کارشناسان مرتبط می‌توان با تدابیری نظیر افزایش نظارت‌ها و همچنین تشویق افشاگران، گلوگاه‌های فساد را بست اما همواره ترس و هراسی از افشای فساد در جامعه وجود داشته که مانع از افشاگری شده‌ است.
اهمیت این موضوع در حدی است که رئیس قوه قضائیه هفته گذشته در همایش دادستان‌های سراسر کشور در مشهد بر حمایت از افشاکنندگان فساد تاکید و تصریح کرد: اگر فرد یا خبرنگاری، دادستان را از فساد و آسیبی مطلع نمود نه تنها نباید توبیخ شود بلکه باید مورد تشویق نیز قرار گیرد.
رییس جمهوری نیز یکشنبه هفته جاری در اجتماع مردم استان یزد با تاکید بر مبارزه جدی با فساد گفت: مردم باید بدانند که عزم جمهوری اسلامی برای مبارزه با فساد جدی است و در این رابطه دستگاه‌های متولی برخود با فساد باید سراغ دانه درشت‌ها رفته و نهادها و افرادی را که فسادهای میلیارد دلاری مرتکب شده‌اند را مورد پیگرد قرار دهند.
در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز دستگاه‌های مختلف عزم خود را بر مبارزه با فساد جزم کرده‌اند و در این میان شورای شهر و شهرداری مشهد با مصوبه تشویق افشاگران، سوت قطار مبارزه با فساد را کشیده‌اند.
تحقق شعار شورای شهر مشهد در راستای مبارزه با فساد عملیاتی
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر مبارزه با فساد در لایه های مختلف  افزود: با تصویب آئین نامه تشویق اعلام کنندگان مفاسد اداری در شورای اسلامی شهر مشهد در ماه جاری در راستای مبارزه با فساد در شهرداری، سوت قطار مبارزه عملی با فساد را به صدا درآوردیم.
محمد رضا حیدری افزود: برای مثمر بودن این مصوبه، مردم برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی باید پای کار بیایند و بازوان پولادین مدیریت شهری در این زمینه باشند.
وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه به افشاکنندگان فساد مالی و اداری پاداش تعلق می گیرد و هویت آنها نیز کاملا محرمانه باقی می ماند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر این اساس حدود 20 درصد از منافع مکتسبه از فساد اعلام شده به فرد گزارش دهنده فساد پرداخت می شود و سقف آن نیز تا میزان دو میلیارد ریال است.
حیدری با تاکید بر فراهم شدن زمینه تسریع فرایند مبارزه با فساد افزود: اراده عمومی و همت همگانی نیز در تحقق این مهم بسیار تاثیرگذار است لذا باید در این خصوص فرهنگ سازی شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات اندیشیده شده شاهد برچیده شدن هر چه سریع تر فساد در جامعه و دستگاه اداری باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شفافیت، انظباط مالی و مبارزه با فساد از مهمترین رویکردهای شورای پنجم شهر مشهد است و این مصوبه نیز در راستای تحقق این رویکرد، عملیاتی می‌شود.
حیدری افزود: در راستای شفافیت و مبارزه با فساد سامانه فاش هم از سال گذشته در شهرداری مشهد با هدف شفافیت مالی و قراردادها فعال شد که به مرور اطلاعات مختلف نظیر سفرهای خارجی اعضای شورای شهر و مدیریت شهری جهت اطلاع شهروندان بر روی آن بارگذاری شده‌است.
سازمان عاری از فساد
شهرداری مشهد نیز مبارزه با فساد را از اولویت‌های خود قرارداده به طوری که طبق اعلام شهردار این شهر طی بهار امسال با 700 نفر از کارمندان متخلف برخوردهای لازم از تذکر تا انفصال از خدمت صورت گرفته است.
شهردار مشهد در این خصوص گفت: مبارزه با فساد همواره مورد تاکید مدیریت شهری در دوره پنجم بوده است لذا دستورالعمل سازمان عاری از فساد با جدیت پیگیری می‌شود.
محمد رضا کلایی افزود: بدون جلب اعتماد شهروندان، شفایت و پاسخگویی، نمی توان در شهر کار کرد و ما در مبارزه با فساد جدی هستیم و ذره ای از خواست مردم در مبارزه با فساد کوتاه نخواهیم آمد.
وی ادامه داد: در این راستا دستورالعمل مبارزه با فساد تدوین و با جدیت پیگیری می‌شود و طبق این دستورالعمل تمامی مناطق باید گزارش روزانه از دریافت شکایات و نحوه رسیدگی را به شهردار ارائه دهند.
شهردار مشهد گفت: همچنین تمهیدات لازم جهت کنترل گلوگاه‌های فساد در حوزه مالی توسط معاونت مالی و پشتیبانی صورت گرفته است و از همکاران و شهروندان فعال در حوزه مقابله با فساد توسط تمام ارکان سازمان حمایت لازم انجام می شود.
کلایی افزود: بازبینی فرایندهای فسادخیز توسط معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری و فراهم کردن زمینه همکاری مدیریت شهری با سایر نهادهای نظارتی خارج از مدیریت شهری و دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با فساد از دیگر بندهای این دستورالعمل است.
وی تحقق شهر هوشمند را از دیگر اولیت‌های مدیریت شهری بیان و تصریح کرد: تحقق شهر هوشمند از طریق گردش آزاد اطلاعات وقوع فساد را کاهش داده و این مبارزه را آسان تر از قبل می کند.
شهردار مشهد گفت: شهر هوشمند زمینه های تماس فیزیکی را از بین می برد و امکان مبارزه با فساد و کاستن آن در جامعه را فراهم می کند.
کلایی افزود: اغماض و قصور در رسیدگی به تخلفات انجام شده در مدیریت شهری قابل پذیرش نیست.
از برنامه های مبارزه با فساد حمایت می‌کنیم
فرماندار مشهد نیز مبازه با فساد را از اولویت‌های فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی در مشهد ذکر و تصریح کرد: کلیات مصوبه شورای شهر مشهد با عنوان تشویق اعلام کنندگان مفاسد اداری در کمیته تطبیق مصوبات فرمانداری مشهد تایید شده‌ است.
محمد رضا هاشمی افزود: این اقدام شورای شهر مشهد تدبیر خوبی در مبارزه با فساد است و از این گونه طرح‌ها و برنامه‌ها حمایت می‌کنیم.
وی ادامه داد: برخورد با فساد، اصلی پذیرفته در حکومت اسلامی است و هیچ اغماضی در این خصوص نباید وجود داشته‌ باشد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/187198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی