پیام خراسان

آخرين مطالب

14 اثر نمایشی به جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی راه یافت سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: 14 اثر از گروه‌های نمایشی مشهد و 6 شهرستان دیگر استان به بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی رضوان راه یافت.

محمدرضا محمدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: "آدیداس" به کارگردانی پوریا غازی از مشهد، "حادثه در نوسا" به کارگردانی دانوش یزدان پناه از مشهد، "ژنتیک" به کارگردانی مهسا غفوریان از مشهد، "مکبث" به کارگردانی امین رضایی و وحید عباسی و مسعود میرنیکزاد از مشهد از جمله آثار نمایشی راه یافته به این جشنواره هستند.
وی "نسخه پشتیبان" به کارگردانی علی ایزدپناه از مشهد، "زن سرخ پوش" به کارگردانی مجید بخششیان از مشهد، "سونامی" به کارگردانی احسان روحی از مشهد، "ناحملط" به کارگردانی مسعود صفری از مشهد، "دور سه فرمان با ماری" به کارگردانی رضا بیقشی از سبزوار، "منیژه 1400 و چند" به کارگردانی رضا حسن زاده از خواف، "پرونده عجیب مرگ آقایان ف.الف و عین.الف" به کارگردانی حمید مهدوی از گناباد، "نفت" به کارگردانی عبدالحسین مهرکام از فریمان، "چرا خداحافظی نکردی با نجمه سورچی" به کارگردانی محمد رضایی از نیشابور، "آوات" به کارگردانی رسول محمدنیا از تربت جام را از دیگر آثار راه یافته به جشنواره تئاتر استانی برشمرد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در صورت عدم حضور آثار نمایشی یاد شده در جشنواره تئاتر استانی، هفت اثر نمایشی دیگر شامل "کشیده" از نیشابور، استکهلم" از مشهد، "برچسب" از کاشمر، "دژاوو" از مشهد، "موجود سوم" از مشهد، "کارنامه بنددار بی‌دخش" از مشهد، "جنگ سوم" از مشهد به ترتیب جایگزین می‌شوند.
محمدی اظهار داشت: افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی 27 آبان ماه در مجتمع فرهنگی- هنری امام رض ا(ع) و مراسم پایانی آن 30 آبان ماه در سالن اصلی تئاتر شهر خواهد بود و در این مدت آثار نمایشی در سالن اشراق و مجموعه تئاتر شهر به نمایش درمی‌آیند.
وی گفت: عمده متون نمایشی در این جشنواره جدید و مربوط به نویسندگان بومی است و پس از انتخاب هیات داوران 2 اثر نمایشی برگزیده این جشنواره به جشنواره تئاتر فجر راه می‌یابد.
وی افزود: سهمیه این استان 2 اثر نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر است که بارها از مسئولان وزارتخانه درخواست شده است که با توجه به گستردگی خراسان رضوی و تعداد زیاد گروه‌های نمایشی سهمیه بیشتری برای حضور در جشنواره فجر برای این استان در نظر بگیرند که هنوز میسر نشده است.
محمدی اظهار داشت: همه شهرستان‌های استان مجتمع فرهنگی و هنری در اختیار دارند اما هنوز ساختمان مجتمع سه یا چهار شهرستان به بهره‌برداری کامل نرسیده است.
وی گفت: از آنجا که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با محدودیت اعتباری مواجه است، از توان بخش خصوصی برای ساخت سالن‌های تئاتر بهره گرفته شده که تاکنون در نیشابور 2 سالن نمایش توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.
وی افزود: برخی دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها سالن‌های خوبی در اختیار دارند که می‌توانند آن را به گروه‌های نمایشی اختصاص دهند، از سوی دیگر شهرداری مشهد نسبت به راه‌اندازی پردیس تئاتر شهر تا سال 1400 قول مساعد داده و یک مجتمع تجاری نیز در این شهر 2 یا سه سالن تئاتر تا پایان امسال آماده راه‌اندازی خواهد کرد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع فضای اجرای نمایش در شهرستان‌های استان در حد استاندارد نیست و باید با کمک گرفتن از توان بخش خصوصی و نهادها این میزان را به حد مطلوب رساند.
رشد تئاتر شهرستانی در جشنواره تئاتر
رییس انجمن نمایش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از پنج ماه قبل 145 اثر برای بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی به دبیرخانه این رویداد ارسال شد که از این تعداد 120 اثر به مرحله بازبینی رسید و باقی آنها به دلایل مختلف از جمله نداشتن مجوز نویسنده و نداشتن امکانات از گردونه جشنواره حذف شدند.
آرش خیرآبادی افزود: 120 اثر برای سه بازخوان متن نمایشی ارسال شد و پس از بررسی 30 اثر از این تعداد حذف گردید، سپس سه داور بازبین در 15 شهرستان در مدت چهار هفته 90 اثر نمایشی را مورد بازبینی قرار دادند که از این تعداد 45 اثر از مشهد و باقی آنها از شهرستان‌های دیگر بود.
وی اظهار داشت: در بررسی آثار نمایشی موضوعاتی که مرتبط با دغدغه‌ها و مشکلات کنونی جامعه یا آثار فولکلور بودند، در اولویت انتخاب داوران قرار گرفتند که در نهایت داوران هفت اثر اصلی و چند اثر به عنوان رزرو برای حضور در جشنواره برگزیدند.
وی حضور پرتعداد آثار شهرستانی را از موفقیت‌های این دوره از جشنواره تئاتر استانی برشمرد و گفت: حضور هنرمندان هفت شهرستان که آثار آنان به مرحله نهایی این جشنواره رسید، نشان دهنده سرمایه‌گذاری موفقیت آمیز گروه‌های نمایشی شهرستانی است.
خیرآبادی افزود: در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی 88 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد 43 اثر به مرحله بازبینی رسید که تعداد آثار رسیده به جشنواره امسال نشان‌دهنده ارتقای سطح کمی و کیفی آثار نمایشی حوزه شهرستانی است.
وی اظهار داشت: چارچوب آموزشی تئاتر در شهرستان‌های خراسان رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و محلی و همچنین تهران سازماندهی و برنامه‌ریزی بهتری نسبت به گذشته داشت و در نتیجه امروز شاهد بارور شدن تئاتر در شهرستان‌های استان هستیم.
وی گفت: گروه‌های نمایشی که مجوز ورود به بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی را دریافت کردند، باید تا پنجشنبه هفته جاری، یک نسخه از متن نمایشی اثر، مجوز متن نمایشی ، مجوز نویسنده، مجوز اجرای عمومی در مشهد و شهرستان‌ها و لوح فشرده یکی از اجراهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
برچسب‌ها
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره خراسان رضوی تئاتر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/187353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خروج بیش از 2 هزار کیسه آرد غیرمجاز از شبکه پخت نان مشهد

ضرورت تقویت همدلی و همبستگی در امت اسلامی

دقایق سرنوشت‌ساز بازی/ حمایت مسؤولان از هندبال قوچان حیاتی است

دقایق سرنوشت‌ساز برای هندبال قوچان/ حمایت مسؤولان حیاتی است

معتادان متجاهر در شیروان جمع‌آوری شدند

سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب

تولید ادبیات کودک و نوجوان با مشکل روبروست

وزیر فرهنگ: بنای دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است

سهم سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب

90 درصد کارهای اجرایی کارخانه کاغذ زاگرس انجام شده است

هدیه 400 هزار تومانی خرید کتاب برای بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی

هدیه 400 هزار تومانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

محکوم متواری 300 میلیاردی در این شهر به دام افتاد

ستاد مدیریت بحران گناباد به حالت آماده‌باش کامل درآمد

معتادین متجاهر در شیروان جمع‌آوری شدند

انواع هزینه ها در سفر داخلی

صادرات مرغ برای نخستین بار در کشور انجام شد

ببینید | لحظه ورود طوفان وحشتناک شن به شهر بردسکن

نمایشگاه کتاب تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه مردم است

کتاب اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی است

اسارت مظلوم‌ترین حوزه دفاع مقدس است

پرداخت یارانه خرید کتاب برای کارمندان دولت

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

درخواست ابطال افزایش 35 درصدی حقوق کارگران به دیوان عدالت اداری

برگزاری جشنواره ملی هنرهای نمایشی در بیرجند

شکسته شدن سد عدم اعزام زائران عمره به همت دولت سیزدهم

بانکداری ویدئویی، خدمت جدید بانک ملت به مشتریان برای اولین بار در کشور

اصلاح 44 نقطه از گره‌های ترافیکی مشهد تا پایان سال جاری

هشدار فرماندار طرقبه-شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب

برای حفاظت از جنگل‌های ایلام همه پای کار بیایند

مصائب روستای سوخته؛ این‌بار ماشین آتش‌نشانی آب داشت، اما نیرو نه!

تداوم افشاگری‌ها علیه قالیباف/ بیگی: جماعتی از سازمان میادین میوه و تره‌بار، تاکسیرانی، بهشت‌زهرا، اتوبوسرانی و... وارد مجلس شده‌ و پست گرفتند

پیشرفته‌ترین موشک‌ کروز روس‌ها سالم در جنگل پیدا شد | تصویر

افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز شد

افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز شد + فیلم

جشن بزرگ دختر ماه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود

نمایشگاه کتاب تجلی همگرایی سلایق مختلف زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی است

سکوت در قبال صهیونیست‌ها ظلم بزرگ به بشریت است/ دستور کار ویژه برای «رفع مشکل بیکاری»

نمایشگاه کتاب تجلی همگرایی سلایق مختلف است

بنای  دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

هفت پله قرمز بورس؛ پیش‌بینی کارشناسان از بازار کم‌رونق در سال جاری

بارش باران در خراسان رضوی فردا به اوج می‌‌رسد

گام هایی برای محرومت زدایی/اتمام 42 پروژه جاده ای بین مزارع

تاکنون تخلفات انتخاباتی خاصی در خراسان جنوبی نداشته‌ایم

شبکه‌های برق 538 روستای خراسان جنوبی بهینه‌سازی شد