معاون پژوهشی دانشکده فنیوحرفهای شهید منتظری مشهد:
رشتههای فنیوحرفهای در کف جدول اعتبارات پژوهشی قرار دارند
علمي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفهای شهید منتظری مشهد گفت: مهمترین موضوع در رابطه با پژوهش، اعتبارات است که همیشه رشتههای ما در کف جدول اعتبارات قرار دارند.
مهندس علیرضا اسکندری نصرآباد در گفتوگو با ایسنا در خصوص مهمترین چالشهای حوزه پژوهش اظهار کرد: پژوهش در کشور ما مظلوم است و افراد تنها شعار آن را میدهند اما به عمل که میرسد کمترین توجه به آن میشود. مهمترین موضوع در رابطه با پژوهش، اعتبارات است که همیشه رشتههای ما در کف جدول اعتبارات قرار دارند و این امر یکی از معضلات اصلی حوزه پژوهش در کشور است.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفهای شهید منتظری مشهد اضافه کرد: افرادی که در حوزه کلان کشور تصمیم گیرنده هستند واقعا اگر حرفی هم میزنند باید عملیاتی شود و تنها درحد شعار نباشد. اکنون احساس میکنم که افراد به اهمیت پژوهش پی بردند و اگر به مقوله پژوهش توجه جدی شود دیگر محتاج کشورهای خارجی نخواهیم بود.
وی بیان کرد: از آنجایی که دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان یک دانشگاه کارآفرین مطرح است، برنامههای ما در راستای سیاستهای کلی دانشگاه فنی و حرفهای استان در نظر گرفته شده که جزء ملزومات دانشگاه کارآفرین به شمار میرود و اکنون کارآفرینی دانشگاهها موضوعی است که در دانشگاههای کشور مطرح میشود.
اسکندری تصریح کرد: بسیاری از دانشگاهها که دانشگاههای نسل اول و دوم بودند بیشتر بر روی این موضوع کار میکردند که در نهایت یک فارغ التحصیل داشته باشند و یا اینکه دانشجویان مدرکی ارائه کنند که گاهی اوقات در کنار ارائه مدرک فعالیتهای پژوهشی نیز انجام میدهند.
وی ادامه داد: در واقع انتظار میرود دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دیگر سر بار جامعه نباشند و در حقیقت بتوانند معضل و مشکل بیکاری را در جامعه حل کنند، برای تحقق یافتن این مسئله نیاز است که دانشجو مهارت لازم را به دست آورد و بتواند در صنعت مشغول به کار شود. این حداقل انتظاری است که باید در دانشگاه فنی و حرفهای انجام شود.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفهای شهید منتظری مشهد عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی 50 سال سابقه کار دارد. در حال حاضر دغدغه ما این است که دانشجوی ما دنبال کار نباشد بلکه در زمینه مهارتی که کسب کرده، کارآفرینی و فرصت شغلی برای جامعه ایجاد کند . در این راستا ما چند کار مهم مانند به روز کردن سرفصلهای قدیمی را انجام دادیم.
اختصاص سه میلیارد تومان برای بهروز شدن تجهیزات
وی با بیان اینکه « در زمینه تجهیز کارگاهها اتفاقات خوبی در خراسان رضوی افتاده است»، اضافه کرد: در سال جاری نزدیک به سه میلیارد تومان تجهیزات بهروز شدند. همچنین ارتباطات خوبی برای دانشجویان دورههای آموزشی در زمینه کارآفرینی با صنعت برقرار کردیم. دانشکده منتظری حداقل در طول سال، پنج سمینار اختصاصی و یا مخصوص کارآفرینی برگزار میکند.
اسکندری خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه فنی و حرفهای دانشجویان زیادی در اختیار داریم که هر کدام دارای ایدههای خوبی هستند. در گذشته اینگونه بود که دانشجویان تنها ایدههای خود را در قالب یک پروژه ارائه و محصولی را میساختند و در نهایت رها میشد اما اکنون فرصت و بستری برای آنها فراهم شده تا ایدههایی که قابل تجاری هستند و میتواند در آینده بازار فروش داشته باشد را به مرکز رشد سوق دهند تا نیازی را از جامعه حل کنند.
دانشکده شهید منتظری تنها دانشکده فنیوحرفهای است که مرکز رشد دارد
از جمله فعالیتهایی که دانشکده شهید منتظری مشهد انجام داده است، ایجاد مرکز رشد و دریافت مجوز از وزارت علوم بود که خوشبختانه اولین مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای کشور شناخته شد. بدین معنا تنها مرکزی که در دانشکده فنی و حرفهای کشور موفق شد تا مرکز رشد داشته باشد، دانشکده فنی و حرفهای شهید منتظری مشهد است که به تحقق یافتن شعار ما در زمینه کارآفرینی کمک میکند.
وی اظهار کرد: ما برای یک دوره 6 ماهه دانشجویان را به عنوان واحد فناور میپذیریم و اگر موفق شدند مراحل مقدماتی را طی کنند، تبدیل به هسته فناور طی دوره دو ساله میشوند و افراد در این دوره نیازهای بازار را شناسایی و متناسب با آن تولید و مقدمات لازم را انجام میدهند و در نهایت میتوانند به عنوان یک شرکت دانشبنیان در حوزه صنعت و برای جامعه ایجاد اشتغال کنند.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفهای شهید منتظری مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «دانشجویان این دانشکده در حوزه کارآفرینی چه اقداماتی را انجام میدهند؟»، خاطرنشان کرد: اگر تقسیمبندی کلی در رشتههایی که در اختیار داریم، داشته باشم دانشکده شهید منتظری دارای چهار گروه مکانیک که شامل مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، عمران و معماری و در نهایت خدمات است، میشود. دانشجویان ما بیشتر از جنس مهارتی هستند و یاد گرفتند که کار عملی انجام دهند چراکه اکثر آنها هنرستانی و در زمینههای مختلف دارای خلاقیتهای خاص هستند.
وی بیان کرد: دانشجویان با توجه به خلاقیتهایی که دارند و نیز بازدیدهایی که از شرکتهای مختلف صنعتی داشتند، نیازهای جامعه را میشناسند و متناسب با آن نیاز، ایده و یا محصولی را خلق میکنند. ما انتظار نداریم تمام ایدههای دانشجویان تبدیل به یک کسب و کار و یا تجارت شود اگر ایدههای آنها پنج الی 10 درصد هم باشد میتواند ثمره خوبی داشته باشد. در نتیجه رشتههایی مانند برق، مکانیک و عمران که در دانشکده دایر هستند، اقداماتی را برای اشتغال انجام دادند.
اسکندری اظهار کرد: بعضی از این دانشجویان برای خود کسب و کاری راه میاندازند و با توجه به اینکه مدت زیادی از تاسیس مرکز رشد ما نمیگذرد اما نزدیک به 6 الی 7 نفر در این مرکز مستقر هستند و اکنون این افراد قراردادهای خوبی منعقد کردند و درآمد مالی خوبی دارند. این امر میتواند به عنوان یک الگو برای سایر دانشجویان مطرح شود که در آینده تاثیرات مثبت آن را خواهیم دید.
تحریم برای صنعت و دانشگاه فرصتهای خوبی را فراهم کرده است
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «تحریم چه مشکلاتی را در حوزه پژوهش به وجود آورده است؟»، بیان کرد: تحریم برای صنعت و دانشگاه فرصتهای خوبی را فراهم کرده است. ما شاهد این هستیم که صنعت به سمت دانشگاه میآید و به این نتیجه رسیدیم که باید با اتکا به توانمندیهای داخلی، این مشکلات را حل کنیم. دانشگاه محلی برای علم، تکنولوژی و نیز صاحب علم و فناوری است.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفهای شهید منتظری مشهد ادامه داد: ما در این مدت شاهد ارتباطات خوبی از صنایع استان بودیم چراکه صنایع به صورت مرتب برای معضلاتی که دارند پیشنهاد نیروی کار و نیز همکاری از ما میخواهند. این امر میتواند فرصت خوبی برای دانشگاه و نیز صنعت باشد که دیگر محتاج کشورهای خارج نباشیم و در واقع به لحاظ فناوری و تکنولوژی به استقلال برسیم.
تمام پژوهشهای ما کاربردی است
وی در مورد کاربردی بودن پژوهشها در دانشکدههای فنی و حرفهای بیان کرد: با توجه به جنس دانشگاه که بیشتر مهارت محور است، تمام پژوهشهای ما کاربردی است و جنبه تئوری و پیشنهادی ندارد. ما در مرزهای دانش حرکت نمیکنیم بلکه در حوزه تبدیل دانش به فناوری و ثروت حرکت میکنیم چراکه دانشجویان ما دانشجویان کاردانی و از جنس مهارتی هستند. میتوان گفت تمام پژوهشهایی که در دانشگاه ما تعریف میشود همه جنبه کاربردی دارند.
اسکندری در خصوص بازنگری در آییننامه دانشگاهها اظهار کرد: در طی این چند سال، ما مرتبا شاهد بازنگریهای مثبت در آییننامهها هستیم و جدیدا این بازنگریها اتفاق افتاده و اگر بخواهم به مورد خاص اشاره کنم بحث سرفصلهای درسی بوده که این سرفصلها مربوط به 30 الی 40 سال گذشته بود و عموم آنها جایگاهی نداشتند اما امسال خوشبختانه تمام سرفصلهای ما در حوزه آموزش به روز شدند.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵:۴۹
-
۷۴ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/187478/