پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون پژوهشی دانشکده فنی‌وحرفه‌ای شهید منتظری مشهد:

رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در کف جدول اعتبارات پژوهشی قرار دارند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد گفت: مهم‌ترین موضوع در رابطه با پژوهش، اعتبارات است که همیشه رشته‌های ما در کف جدول اعتبارات قرار دارند.

مهندس علی‌رضا اسکندری نصرآباد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهم‌ترین چالش‌های حوزه پژوهش اظهار کرد: پژوهش در کشور ما مظلوم است و افراد تنها شعار آن را می‌دهند اما به عمل که می‌رسد کمترین توجه به آن می‌شود. مهم‌ترین موضوع در رابطه با پژوهش، اعتبارات است که همیشه رشته‌های ما در کف جدول اعتبارات قرار دارند و این امر یکی از معضلات اصلی حوزه پژوهش در کشور است.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد اضافه کرد: افرادی که در حوزه کلان کشور تصمیم گیرنده هستند واقعا اگر حرفی هم می‌زنند باید عملیاتی شود و تنها درحد شعار نباشد. اکنون احساس می‌کنم که افراد به اهمیت پژوهش پی بردند و اگر به مقوله پژوهش توجه جدی شود دیگر محتاج کشورهای خارجی نخواهیم بود.
وی بیان کرد: از آن‌جایی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با عنوان یک دانشگاه کارآفرین مطرح است، برنامه‌های ما در راستای سیاست‌های کلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در نظر گرفته شده که جزء ملزومات دانشگاه کارآفرین به شمار می‌رود و اکنون کارآفرینی دانشگاه‌ها موضوعی است که در دانشگاه‌های کشور مطرح می‌شود.
اسکندری تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها که دانشگاه‌های نسل اول و دوم بودند بیشتر بر روی این موضوع کار می‌کردند که در نهایت یک فارغ التحصیل داشته باشند و یا اینکه دانشجویان مدرکی ارائه کنند که گاهی اوقات در کنار ارائه مدرک فعالیت‌های پژوهشی نیز انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: در واقع انتظار می‌رود دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دیگر سر بار جامعه نباشند و در حقیقت بتوانند معضل و مشکل بیکاری را در جامعه حل کنند، برای تحقق یافتن این مسئله نیاز است که دانشجو مهارت لازم را به دست آورد و بتواند در صنعت مشغول به کار شود. این حداقل انتظاری است که باید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شود.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی 50 سال سابقه کار دارد. در حال حاضر دغدغه ما این است که دانشجوی ما دنبال کار نباشد بلکه در زمینه مهارتی که کسب کرده، کارآفرینی و فرصت شغلی برای جامعه ایجاد کند . در این راستا ما چند کار مهم مانند به روز کردن سرفصل‌های قدیمی را انجام دادیم.
اختصاص سه میلیارد تومان برای به‌روز شدن تجهیزات
وی با بیان اینکه « در زمینه تجهیز کارگاه‌ها اتفاقات خوبی در خراسان رضوی افتاده است»، اضافه کرد: در سال جاری نزدیک به سه میلیارد تومان تجهیزات به‌روز شدند. همچنین ارتباطات خوبی برای دانشجویان دوره‌های آموزشی در زمینه کارآفرینی با صنعت برقرار کردیم. دانشکده منتظری حداقل در طول سال، پنج سمینار اختصاصی و یا مخصوص کارآفرینی برگزار می‌کند.
اسکندری خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان زیادی در اختیار داریم که هر کدام دارای ایده‌های خوبی هستند. در گذشته این‌گونه بود که دانشجویان تنها ایده‌های خود را در قالب یک پروژه ارائه و محصولی را می‌ساختند و در نهایت رها می‌شد اما اکنون فرصت و بستری برای آن‌ها فراهم شده تا ایده‌هایی که قابل تجاری هستند و می‌تواند در آینده بازار فروش داشته باشد را به مرکز رشد سوق دهند تا نیازی را از جامعه حل کنند.
دانشکده شهید منتظری تنها دانشکده فنی‌وحرفه‌ای است که مرکز رشد دارد
از جمله فعالیت‌هایی که دانشکده شهید منتظری مشهد انجام داده است، ایجاد مرکز رشد و دریافت مجوز از وزارت علوم بود که خوشبختانه اولین مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور شناخته شد. بدین معنا تنها مرکزی که در دانشکده فنی و حرفه‌ای کشور موفق شد تا مرکز رشد داشته باشد، دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد است که به تحقق یافتن شعار ما در زمینه کارآفرینی کمک می‌کند.
وی اظهار کرد: ما برای یک دوره 6 ماهه دانشجویان را به عنوان واحد فناور می‌پذیریم و اگر موفق شدند مراحل مقدماتی را طی کنند، تبدیل به هسته فناور طی دوره دو ساله می‌شوند و افراد در این دوره نیازهای بازار را شناسایی و متناسب با آن تولید و مقدمات لازم را انجام می‌دهند و در نهایت می‌توانند به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت و برای جامعه ایجاد اشتغال کنند.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «دانشجویان این دانشکده در حوزه کارآفرینی چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟»، خاطرنشان کرد: اگر تقسیم‌بندی کلی در رشته‌هایی که در اختیار داریم، داشته باشم دانشکده شهید منتظری دارای چهار گروه مکانیک که شامل مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، عمران و معماری و در نهایت خدمات است، می‌شود. دانشجویان ما بیشتر از جنس مهارتی هستند و یاد گرفتند که کار عملی انجام دهند چراکه اکثر آن‌ها هنرستانی و در زمینه‌های مختلف دارای خلاقیت‌های خاص هستند.
وی بیان کرد: دانشجویان با توجه به خلاقیت‌هایی که دارند و نیز بازدیدهایی که از شرکت‌های مختلف صنعتی داشتند، نیازهای جامعه را می‌شناسند و متناسب با آن نیاز، ایده و یا محصولی را خلق می‌کنند. ما انتظار نداریم تمام ایده‌های دانشجویان تبدیل به یک کسب و کار و یا تجارت شود اگر ایده‌های آن‌ها پنج الی 10 درصد هم باشد می‌تواند ثمره خوبی داشته باشد. در نتیجه رشته‌هایی مانند برق، مکانیک و عمران که در دانشکده دایر هستند، اقداماتی را برای اشتغال انجام دادند.
اسکندری اظهار کرد: بعضی از این دانشجویان برای خود کسب و کاری راه می‌اندازند و با توجه به اینکه مدت زیادی از تاسیس مرکز رشد ما نمی‌گذرد اما نزدیک به 6 الی 7 نفر در این مرکز مستقر هستند و اکنون این افراد قراردادهای خوبی منعقد کردند و درآمد مالی خوبی دارند. این امر می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر دانشجویان مطرح شود که در آینده تاثیرات مثبت آن را خواهیم دید.
تحریم برای صنعت و دانشگاه فرصت‌های خوبی را فراهم کرده است
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «تحریم چه مشکلاتی را در حوزه پژوهش به وجود آورده است؟»، بیان کرد: تحریم برای صنعت و دانشگاه فرصت‌های خوبی را فراهم کرده است. ما شاهد این هستیم که صنعت به سمت دانشگاه می‌آید و به این نتیجه رسیدیم که باید با اتکا به توانمندی‌های داخلی، این مشکلات را حل کنیم. دانشگاه محلی برای علم، تکنولوژی و نیز صاحب علم و فناوری است.
معاون پژوهشی دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد ادامه داد: ما در این مدت شاهد ارتباطات خوبی از صنایع استان بودیم چراکه صنایع به صورت مرتب برای معضلاتی که دارند پیشنهاد نیروی کار و نیز همکاری از ما می‌خواهند. این امر می‌تواند فرصت خوبی برای دانشگاه و نیز صنعت باشد که دیگر محتاج کشورهای خارج نباشیم و در واقع به لحاظ فناوری و تکنولوژی به استقلال برسیم.
تمام پژوهش‌های ما کاربردی است
وی در مورد کاربردی بودن پژوهش‌ها در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای بیان کرد: با توجه به جنس دانشگاه که بیشتر مهارت محور است، تمام پژوهش‌های ما کاربردی است و جنبه تئوری و پیشنهادی ندارد. ما در مرزهای دانش حرکت نمی‌کنیم بلکه در حوزه تبدیل دانش به فناوری و ثروت حرکت می‌کنیم چراکه دانشجویان ما دانشجویان کاردانی و از جنس مهارتی هستند. می‌توان گفت تمام پژوهش‌هایی که در دانشگاه ما تعریف می‌شود همه جنبه کاربردی دارند.
اسکندری در خصوص بازنگری در آیین‌نامه دانشگاه‌ها اظهار کرد: در طی این چند سال، ما مرتبا شاهد بازنگری‌های مثبت در آیین‌نامه‌ها هستیم و جدیدا این بازنگری‌ها اتفاق افتاده و اگر بخواهم به مورد خاص اشاره کنم بحث سرفصل‌های درسی بوده که این سرفصل‌ها مربوط به 30 الی 40 سال گذشته بود و عموم آن‌ها جایگاهی نداشتند اما امسال خوشبختانه تمام سرفصل‌های ما در حوزه آموزش به روز شدند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/187478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است

حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است

اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال 1402 حدود111 درصد افزایش یافت

برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس

رفع تصرف اراضی دولتی شهرستان طرقبه و شاندیز به ارزش 200 میلیون تومان

مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود 6 هزار لیتر بر ثانیه آب

کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

برگزاری کنگره ابن حسام و آیت الله تهامی

فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود

تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات وعده صادق، فردا در بیرجند

مردمی سازی در خراسان شمالی باید به جایگاه اصلی خود دست یابد

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد