پیام خراسان

آخرين مطالب

حاکم بودن غبار رکود بر بازار صادرات خراسان شمالی با کالاهای فاقد ارزش افزوده اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد، از سوی دیگر ظرفیت های مختلفی در حوزه های کشاورزی، صنایع دستی و صنعت دارد که می تواند از این ظرفیت ها با صادرات کالا برای ایجاد بهره وری اقتصادی از آن ها بهره ببرد.

این در حالی است که تاکنون نتوانسته از این ظرفیت ها به خاطر وجود برخی از مشکلات همچون نبود آگاهی، مهیا نبودن زیرساخت ها و ... استفاده کند.
به جای صادرات مواد خام ارزش افزوده صادر کنیم
امرالله فیاض یکی از صادرکنندگان فعال در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه باید این استان تاجر پرور باشد و بازرگان هایی را پرورش دهد که به صورت عملی وارد عرصه کار شوند، گفت: باید نیازسنجی های لازم در کشورهای مختلف انجام شود و برای تامین نیازهای آن ها در داخل استان برنامه ریزی و هدف داشته باشیم.
وی با تصریح بر اینکه باید تجار و واحدهای تولیدی این استان به این سو گام بردارند که ارزش افزوده صادر کنند نه کالای خام، توضیح داد: به عنوان مثال در سال های گذشته کشور ترکمنستان نیاز به تخم مرغ داشت و در بجنورد موفق شدم تا تعدادی قفس مرغ تخم گذار تولید و به کشور مذکور ارسال کنم.
فیاض افزود: ساخت یک قفس مرغ تخم گذار فقط نیاز به چند ورق گالوانیزه، یک دستگاه CNC و وصل کردن این ورق ها به یکدیگر دارد و در حقیقت با انجام این کار هم ارزش ورق های گالوانیزه را با صادرات قفس های مرغ تخم گذار افزایش داده و هم اینکه به آن کشور در تامین مزغ تخم گذار کمک کرده ایم اما هیچ فردی وارد این عرصه از این استان و کشور نشده بود ولی ترکیه وارد این وادی شد و ترکمنستان قفس های مرغ تخم گذار مورد نیاز را از ترکیه وارد کرده بود.
وی به گلخانه سازی در کشور ترکمنستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: با کمک تکنسین های ایرانی در ترکمنستان دو هکتار گلخانه را با یک میلیون و 200 هزار دلار احداث کردم و دلار حاصل از ایجاد این ارزش افزوده را به داخل کشور بازگرداندم.
فیاض تصریح کرد: باید در این استان بانک اطلاعاتی در مورد محصولات صادرات محور ایجاد شود و براساس آن وارد عرصه صادرات شد در غیر این صورت با این پراکنده کاری، سنتی کار کردن راه به جایی نخواهیم برد و رکود حاکم بر تجار و تولیدکنندگان باقی خواهد ماند.
ایران کالاهای با ارزش افزوده کم به سایر کشورها صادر می کند
حبیب الله مظفری یکی دیگر از صادرکنندگان این استان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با صادرات ارزش افزوده بیان کرد: خراسان شمالی دارای چندین صنعت مادر است که اگر در این صنایع، صنعت های پایین دستی، کارگاه های کوچک و متوسط شکل گیرد می توان ارزش افزوده را به سایر کشورها صادر کرد.
وی با بیان اینکه امروزه عصر تکنولوژی و فناوری های جدید است، گفت: می توان با ظرفیت پارک علم و فناوری استان، مجموعه های کوچک که در آن افراد باهوش و دارای ایده فعالیت می کنند را تبدیل مجموعه های ارزش آفرین کرد و از طریق آن از هیچ، ارزش تولید کرد.
مظفری افزود: به عنوان مثال می توان به جای فروش ماده خام، دانش را با تولید محصولات نانو و .... به سایر کشورها فروخت و به سودآوری رسید.
وی تصریح کرد: ارزش هر تن کالایی که وارد کشور می شود یک هزار و 300 دلار است این درحالیست که ارزش صادراتی کالاهای ایرانی 300 دلار است و این نشان دهنده آن است که ایران کالاهای با ارزش افزوده کم ارسال و کالاهایی با ارزش افزوده بالا وارد می کند.
فقط دو موسسه دانش بنیان خراسان شمالی صادرات محصول دارد
نادر لطفی مدیر مراکز رشد، موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری خراسان شمالی همچنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تصریح بر اینکه موسسات دانش بنیان می توانند نقش مهمی در صادرات ارزش افزوده به خارج از کشور داشته باشند، اظهارکرد: در حال حاضر 20 موسسه دانش بنیان و 65 مرکز رشد زیر نظر پارک علم و فناوری استان قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه تا سال 95 میزان صادرات کالاها از موسسات زیر نظر این پارک قابل قبول بود، افزود: اما بعد از وقوع تحریم و سایر مسائل تعداد زیادی از این شرکت ها نتوانستند محصولات خود را صادر کنند.
لطفی ادامه داد: در حال حاضر فقط دو موسسه هستند که محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کنند که یکی از این موسسات در حوزه فعالیت های IT و دیگری در زمینه تولید دستگاه میوه خشک کن فعالیت دارند.
وی اظهارکرد: با تلاش های انجام شده شرکت تولیدی صنایع دستی روژین موفق شد تا محصول خود را به ثبت یونسکو برساند و از سوی دیگر یکی دیگر از موسسات نیز نیز توانست دستگاه مثلث برگشت صدا(مختص کودکان اوتیسم) را به اوکراین صادر کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان این استان برای اینکه بتوانند در زمینه صادرات محصول و ارزش افزوده موفق باشند باید در وهله نخست ساختار داخلی خود را اصلاح کرده و صادرات محور شوند.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت ها باید بازارهای هدف خود را پیدا کرده و سپس به دنبال اقداماتی همچون اخذ استاندارد کالا و بسته بندی مطالبق درخواست آن کشور پیش روند.
مدیر مراکز رشد، موسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری خراسان شمالی، وضعیت فروش محصولات تولیدی مراکز و موسسات زیر پوشش پارک علم و فناوری استان در بازار داخل را نه خیلی خوب و نه خیلی بد عنوان کرد.
به گفته وی قسمت عمده محصولات تولیدی توسط این شرکت و موسسات در استان در حوزه کشاورزی و 25 درصد در حوزه IT است.
محصولات فورجی از کالاهای صادرات محور مجتمع صنعتی فولاد اسفراین
معاون صنایع و معدن سازمان صمت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا نیز با اشاره به اینکه چندین صنعت بزرگ همچون آلومینیای جاجرم و مجتمع صنعتی فولاد اسفراین در این استان در حال فعالیت هستند، گفت: کارخانه شمش آلومینیای جاجرم یکی از صنایع پایین دستی این شرکت است که به بهره برداری رسیده است اما تمامی محصول تولیدی آن نیاز داخل را تامین می مند.
وی افزود: واحد تولیدی بیلت نیز در این شرکت در حال ساخت است که محصول تولیدی در این واحد نیز نیاز کشور را تامین خواهد کرد.
رضا زاده در خصوص مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: این واحد تولیدی تعدادی از فازهای توسعه ای خود را راه اندازی کرده و همچنین به دنبال ایجاد فازهای تولیدی دیگری است که تولیدات آن محصولات صادرات محور با ارزش افزوده بالا هستنند.
به گفته وی قطعات ماشین کاری شده و محصولات فورجی از جمله کالاهای صادراتی این مجتمع صنعتی هستند.
این مقام مسئول گفت: فاز چهارم مجتمع صنعتی اسفراین در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی در ارتباط با سفر رئیس جمهور به استان در تابستان امسال و توسعه این مجتمع صنعتی توضیح داد: طی این سفر تفاهم نامه هایی منعقد شد که از این تفاهم نامه ها دو بند مربوط به مجتمع صنعتی فولاد اسفراین است.
وی گفت: یکی از این بندها تکمیل زنجیره فولاد با اجرای طرح های انواع محصولات فولادی آلیاژی است که انواع پروفیل، نورد و ... تولید می شود.
رضازاده افزود: بند دیگری نیز تکمیل زنجیره فولادی با اجرای طرح قطعات فورجی است که مورد استفاده خطوط راه آهن و ریل سازی قرار می گیرد و باید ایدرو مطالعات لازم را به منظور اینکه طرح ها قابلیت اجرایی شدن در این مجتمع را دارند، انجام دهد.
وی ادامه داد: اکنون مطالعات توسط ایدرو در حال انجام است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/188408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد