پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر از سیزدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی؛

گرانی کتاب حریف فرهنگ‌ دوستان نشد/گلایه از دوری مکان نمایشگاه فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب هر چند مشکلاتی چون گرانی کتاب و دوری مکان را مطرح می‌کنند ولی با این وجود شلوغی نمایشگاه کتاب دوباره فرهنگ دوستی مردم دیار خاوران را به اثبات رساند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: ساعت نزدیک 15:30 دقیقه بعد ازظهر است و کم‌کم مردم و غرفه‌داران در محل نمایشگاه بین‌المللی خراسان‌جنوبی حضور پیدا می‌کنند. البته این دفعه دغدغه حاضران در نمایشگاه، نه غذای جسم و پوشاک تن که غذای روح است.
سری به غرفه ها می‌زنیم، از کتب روانشناسی تا مذهبی، دفاع مقدس، رمان، تاریخی، کمک درسی و حقوقی در بین انبوه کتاب‌ها وجود داشت. محتوای برخی از کتب وسوسه‌انگیز برای خرید است اما قیمت آن باعث می‌شود که به قول عامیانه پاپس بکشیم.
افزایش قیمت کتاب دلیلی برای غفلت از آن نیست
مریم خزاعی، معلم و فعال فرهنگی در خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر ، گفت: یک دغدغه و ناراحتی برای من این است که استقبال برخی از مردم از نمایشگاه‌های فرهنگی چون کتاب نسبت به سایر نمایشگاه‌ها بسیارکم است.
وی بیان‌کرد: هر چند قیمت کتاب افزایش یافته اما در مقایسه با بسیاری از کالاهای دیگر باز هم کتاب کالای مقرون به صرفه‌ای است و با توجه به نیاز فکری نباید از آن غفلت کرد.
خراعی یادآور شد: هر چند برخی از انتشاراتی‌هایی که تمایل به خرید کتاب هایشان داشتم در این نمایشگاه حضور نداشتند ولی با این حال آنقدر کتاب‌های خوب و به روز وجود داشت که دست خالی برنمی‌گردیم.

رفت و آمد به مکان نمایشگاه مشکل است
امین حسینی، دانشجوی کارشناسی ارشد نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: هر چند فضای فعلی نمایشگاه بین‌المللی خراسان جنوبی بسیار بزرگتر از مکان قبلی است ولی از جنبه‌ای به واسطه دوری از مرکز شهر رفت و آمد را با مشکل مواجهه کرده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال‌های قبل من شاید دو- سه بار به نمایشگاه کتاب سر می‌زدم و هر بار نیز با دست پر برمی‌گشتم ولی امسال به واسطه دوری مکان نمایشگاه شاید بیش از یک بار نتوانم در نمایشگاه حضور پیدا کنم.
حسینی با تأکید بر اینکه تخفیفات انگیزه‌ای برای رونق فروش کتاب در ایام نمایشگاه است، یادآورشد: علی رغم اینکه همه از نامهربانی با یار مهربان یعنی کتاب می‌گویند ولی شلوغی نمایشگاه علی‌رغم فاصله داشتن مکان نمایشگاه نشانی از تمایل مردم برای خرید کتاب است.
سید الهام حسین‌زاده از جوانان خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به اینکه جای غرفه‌ای که در آن کتب ویژه و مخصوص محصولات و جاذبه‌های گردشگری خراسان‌جنوبی را معرفی کند، خالی است، گفت:تفاوت ویژه نمایشگاه کتاب امسال و سال قبل بزرگی نمایشگاه و حضور ناشرانی بیشتر نسبت به قبل است.
وی بیان‌کرد: البته دور بودن نمایشگاه از مرکز و داخل شهر یک مشکل عمده است که شاید موجب شود برخی نتوانند برای بازدید از نمایشگاه حضور پیدا کنند.
تخفیف‌ها راهگشای افزایش قیمت کتاب
این جوان خراسان‌جنوبی با اشاره به قیمت بالای کتاب گفت: این افزایش قیمت به حدی است که حتی برای ما که علاقمند به حوزه کتاب هستیم برای خرید برخی کتب با تردید رو به رو می‌شویم و البته تخفیف ها تا حدی مشکل گشاء شده است.
حسینی یادآور شد: کتاب کالایی است که باید در سبد خانوارها وجود داشته باشد ولی متأسفانه افزایش روزافزون قیمت کتاب بر این موضوع تأثیر گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه کتاب‌های به روزی در نمایشگاه وجود دارد، اظهارکرد: البته هر ساله که در نمایشگاه شرکت می‌کنم حضور خیلی از کتاب‌ها به ویژه در حوزه رمان و موفقیت را می پ‌بینم که احتمالا به واسطه گرایش مردم به آن است.

محمد فریدونی یکی از غرفه‌داران در نمایشگاه که از استانی دیگر مهمان خراسان‌جنوبی شده و بیشتر کتب اعتقادی و مذهبی را عرضه می‌کند، بیان‌کرد: استقبال مردم در این دو روزه از نمایشگاه بسیار خوب بوده است و مشکل خاصی نیست.
وی با اشاره به اینکه بی‌شک قیمت کتاب بر میزان فروش تأثیرگذار است، اظهارکرد: البته با تمام این مسائل مردم اگر عاشق کتاب باشند با تمام سختی‌ها و مشکلات مالی آن را تهیه کرده و می‌خرند و البته در نمایشگاه‌ها با توجه به تخفیف‌ها این گرایش برای خرید بیشتر است.
فریدونی گفت: در همین یکی – دو روزه صحنه‌های بسیار زیبایی از علاقمندی مردم به کتاب و انجام کار فرهنگی مشاهدهکردم که برای من بسیار جالب و جذاب بود.
این فعال فرهنگی یادآورشد: به عنوان مثال یکی از روحانیون بیرجندی تعداد بسیار زیادی کتاب از من خریداری کرد که برای من جای سؤال بود و البته پاسخ ایشان بعد از پرسش من بسیار جالب و شیرین بود.
خرید کتاب در راستای وقف
وی با اشاره به اینکه آن روحانی بیرجندی بیان‌کرده که این کتاب‌ها را برای وقف در گردش خریداری می‌کند، یادآورشد: وقف در گردش به این معنا که کتاب را به نیت وقف کردن خریداری کرده و سپس برای مطالعه در اختیار دیگران قرار می‌دهد و از آنها می‌خواهد که بعد از مطالعه به دیگر علاقمندان بدهند تا این سلسله زنجیره‌وار مطالعه رایگان ادامه داشته باشد.
حسن رمضانی، معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: به واسطه طولانی بودن مکان نمایشگاه از مرکز شهر کمی نگران حضور مردم بودیم ولی حضور علاقمندان به کتاب در همان شب اول ما را شگفت‌زده کرد.
وی با اشاره به گلایه برخی از بازدیدکنندگان از نبود برخی از انتشاراتی‌های معتبر در نمایشگاه اظهارکرد: برخی از انتشاراتی‌ها به واسطه دلایل فردی نه تنها در نمایشگاه خراسان‌جنوبی بلکه در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی‌کنند.
مشوق‌هایی برای حضور ناشران در نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی
معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور 464 ناشر و نمایندگی نشر در نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی یادآور شد: تلاش کردیم با رایگان بودن غرفه‌های کتاب برای ناشران و نمایندگی‌های نشر و کمک در زمینه هزینه حمل بار کتاب برای حضور ناشران در نمایشگاه مشوق‌هایی به وجود آوریم.
وی گفت: در راستای کمک به موضوع ایاب و ذهاب شهروندان برای حضور در نمایشگاه مقرر شده که از میدان ابوذر بیرجند هر یک ساعت یک سرویس ویژه نمایشگاه، علاقمندان کتاب را به نمایشگاه برساند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/189554/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد