پیام خراسان

آخرين مطالب

پله پله تا سقف مهربانی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - مسکن ایمن همواره یکی از نیازهای اساسی مددجویان است و با شروع نهضت ساخت مسکن محرومان در استان خراسان جنوبی، این افراد پله‌های امید را بالا می‌روند تا زیر سقف مهربانی زندگی کنند.

خودشان می‌گویند قسمت ما این بوده، یکی همسرش سال‌ها بیمار و از کارافتاده است؛ آن دیگری بدون سایه سرپرست، کودکان یتیم را بزرگ می‌کند.
میان آنها سالمندانی هم هستند که عمرشان را در خانه‌های خشت و گلی سرکرده‌اند و اکنون درد پیری توانی برایشان نگذاشته که برای ادامه زندگی زیر یک سقف ایمن کوچ کنند.
هر کدام در گوشه‌ای از یک آبادی این دیار مشغول گذران زندگی هستند. ماندگار زنی 40 ساله ساکن روستای«مَهِنج» شهرستان قاینات به خاطر شدت فقر و بیماری همسرش، از سال گذشته تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفته است.
زندگی مشترک آنها در منزل پدری آغاز می‌شود، خانه‌ای قدیمی که 2 اتاق در گوشه‌ای از حیاط سهم آنها شده و 25 سال سرپناهی برای زندگی می‌شود.
تا زمانی که مرد توان داشت با کشاورزی می‌توانست نان‌آور پنج نفر در خانه باشد اما از روزی که تنگی نفس، نفس‌هایش را به شماره انداخته دیگر توان کار کردن ندارد و به زیر چتر حمایت کمیته امداد پناه می‌برد.
مددکاران امداد در بازدیدهای خود علامت قرمز روی وضعیت مسکن این خانواده می‌گذارند. دیوارهای ترک خورده و سقف‌هایی که هر لحظه امکان فروریختن دارند، هشداری برای این نهاد حمایتی است که مددجوی خود را از این بیغوله خطرناک نجات دهد.

هر بار از مددکاران کمیته امداد اصرار، اما از ماندگار و همسرش انکار؛ انگار هشدارهای جدی هیچ اثری در آنها ندارد. بالاخره ترسیم یک زلزله چهار ریشتری که با توجه به زلزله خیز بودن این دیار دور از انتظار نیست آنها را به فکر فرو می‌برد که اگر از فرصت‌های پیش رو استفاده نکنند شاید ناگهان خیلی زود دیر شود.
اما این خانه قدیمی که تلی از خاک و خشت است را نمی‌شود به راحتی خراب کرد و از نو ساخت، زیرا هزینه آواربرداری آن از ساخت یک خانه جدید هم بیشتر می‌شود، ضمن اینکه همسایه‌های دیوار به دیوار چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند که اگر هم راضی شوند، دیوارهای در هم کلاف شده فرو می‌ریزد و قابل جبران نیست.
یک راه برایشان باقی می‌ماند اینکه زمینی در نقطه‌ای دیگر از روستا بیابند و با کمک تسهیلاتی که کمیته امداد برای مددجویان خود در نظر گرفته دست به کار ساخت منزلی جدید شوند.
اینجا روزنه امیدی باز می‌شود و ماندگار امیدوار است که در آینده نه چندان دور با سه فرزند و همسرش به منزل جدید کوچ کنند و زیر سقف مهربانی امداد، کتاب زندگی‌شان را با خط‌های سفید ادامه دهند.
روزشماری برای پایان زندگی در خانه قدیمی
دیگری فرزند یتیمی است که تولد او با مرگ پدر همزمان می‌شود و 15 سال بدون پدر، زیر سایه مادر قد کشیده است اما تمام این روزها در 2 اتاقی از خانه قدیمی که پدربزرگ به آنها داده زندگی کرده‌اند.
روزی که می‌شنود قرار است از خانه‌های جدید امداد آنها هم سهمی ببرند، دست به کار می‌شود، تمام دارایی‌اش کمک‌هایی است که چند نفر حامی ماهانه برایش واریز می‌کنند.
دست مادر را می‌گیرد و به چند نفر از فامیل دور و نزدیک هم رو می‌اندازد پس بالاخره موفق می‌شود 12 میلیون و 500 هزار تومان را جمع کرده و زمینی در بافت جدید روستا خریداری کند.

زمین که تامین می‌شود راه برای گرفتن وام و شروع ساخت منزل جدید باز شده و در کمتر از چهار ماه، خانه سرپا شده پس احمد رضا و مادر برای نشستن در آن روزشماری می‌کنند.
پایان خواب‌های آشفته زیر سقف‌های ترک خورده
فِضه پیرزن 60 ساله‌ای است که سال‌ها به همراه همسر و فرزندانش در خانه‌ای قدیمی از روستای پهنایی شهرستان قاینات زندگی کرده است، چه زمستان‌ها که او مجبور نبود آب‌های روان شده در حیاط منزل را کاسه کاسه بیرون بریزد و چه شب‌ها که از ترس فرو ریختن سقف‌های ترک خورده خواب آرام به چشمانشان نرفت.
تا اینکه دهیار روستا چاره‌ای برایشان می‌اندیشد، با معرفی به کمیته امداد درخواست تسهیلات ساخت مسکن می‌دهند و هنوز چند ماهی از آواربرداری آن خانه قدیمی نگذشته که منزل جدید به مرحله نازک کاری رسیده است.
در و پنجره‌ها که نصب شود طولی نخواهد کشید که اتاق جدید آنها رنگ سفید به خود گرفته و آن وقت می‌توانند زندگی بدون دغدغه را زیر سقف مهربانی شروع کنند.
تعبیر رویای پرده‌های سفید
خدیجه دختر جوانی که سال‌هاست بعد از مرگ پدر، پرستار مادر شده و دل از آرزوهای جوانی‌اش برکنده تا مادر تنها نماند.
شاید او همچون تمام دختران روستای شیرمرغ قاینات آرزو داشت روزی در خانه‌ای زیبا با پرده‌های سفید و فرش‌های هزار رنگ زندگی کند، اما همیشه در اتاقی که سقف آن یک ورق آهنی بود از مادر پیر مراقبت کرد و سوز سرمای نداری را به جان خرید.
تا روزی که به پیشنهاد مددکار کمیته امداد، خود پیش قدم ساخت یک خانه جدید کنار آن کلبه قدیمی می‌شود. بیشتر از سه ماه نگذشت که منزل نو آماده است حالا می‌تواند پرده‌های سفید آرزوهایش را سفارش دهد.
کمک خیران موجب می‌شود که یک جفت فرش رنگارنگ همانطور که همیشه در تصور خدیجه بود کف این خانه جدید پهن شده و تمام لوازم زندگی‌شان هم یکی یکی با کمک‌های کمیته امداد نو می‌شود.
حالا برق شادی در چشمان خدیجه و مادرش موج می‌زند سال‌هاست آرزوی چنین خانه‌ای را در دل داشتند و اکنون به لطف مهربانی خیران و کمک‌های حمایتی کمیته امداد لذت داشتن خانه‌ای با سقف ایمن را می‌چشند.
اسفندماه سال گذشته بود که رییس سازمان برنامه و بودجه در چارچوب سفر به خراسان جنوبی تفاهم‌نامه‌ای را برای ساخت 10 هزار واحد مسکن محرومان امضا کرد.
سهم کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان یک نهاد حمایتی از این واحدهای مسکونی پنج هزار واحد بود.
چهارم تیرماه امسال 20 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای ساخت مسکن مددجویان به حساب کمیته امداد استان واریز شد و کمیته امداد نیز مکلف بود که معادل آن اعتبار اختصاص دهد تا ساخت واحدهای مددجویان هرچه سریع‌تر شروع شود.
اجرای این طرح تحولی را در بخش عمرانی و ساخت و ساز در سراسر استان خراسان جنوبی ایجاد کرده است به طوری که فرماندار قاینات چند روز پیش در بازدید جمعی از خبرنگاران استان از روند ساخت مسکن مددجویان در این شهرستان گفت: یک واحد تولیدی در این شهرستان به دلیل پروژه سازندگی ساخت مسکن محرومان مجدد راه‌اندازی شده و ماهانه 200 سازه فلزی را تولید می‌کند.
استاندار خراسان جنوبی هم گفت: از آغاز تاسیس استان تاکنون ابر پروژه در این استان نداشتیم اما طی سال جاری با رایزنی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم 2 ابر پروژه راه آهن و احداث 10 هزار واحد مسکن محرومان را در خراسان جنوبی آغاز کنیم و به مرحله اجرایی و احداث برسانیم.
محمدصادق معتمدیان اظهار داشت: با تزریق اعتبارات چشمگیر و کم‌سابقه به این 2 پروژه به ویژه در پروژه احداث مسکن محرومان، دولت 500 میلیارد تومان یارانه تخصیص داد به طوری که در کوتاه‌مدت نتایج و تاثیرات آنها در حوزه افزایش میزان اشتغال و تولید مصالح ساختمانی و کاهش پنج درصدی نرخ بیکاری در استان، مشهود و ملموس است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی از شروع ساخت 2 هزار و 500 واحد مسکن مددجویی در فاز نخست این تفاهم‌نامه خبر داد و افزود: از سهمیه کمیته امداد استان برای ساخت پنج هزار مسکن محرومان، احداث 2 هزار و 500 واحد شروع شده و در مراحل مختلف ساخت است.
رضا سلم‌آبادی با بیان اینکه کمبود یا نبود زمین در برخی روستاها روند ساخت مسکن مددجویی را با کندی مواجه کرده است اظهار داشت: عده‌ای از مددجویان که وضعیت مالی ضعیفی دارند، در روستاهای کوهستانی ساکن مسکن نامقاوم هستند که بنیاد مسکن در این روستاها زمین برای واگذاری ندارد و تسطیح اراضی ملی نیز هزینه زیادی در برمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: امیدواریم با همفکری دستگاه‌های مرتبط بتوانیم مشکل تامین زمین را رفع کنیم تا سهمیه مدنظر برای مددجویان واجد شرایط در زمان مناسب جذب شود.
مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: همه تلاش‌ها بر این است که قیمت تمام شده مسکن برای مددجویان پایین باشد و اغلب این مددجویان در ساخت و ساز به عنوان نیروی انسانی به کار گرفته شده‌اند تا در هزینه‌های کارگری صرفه‌جویی شود.
وی یکی دیگر از مشکلات پیش روی ساخت مسکن مددجویی را دلبستگی این افراد به منازل قدیمی عنوان کرد و افزود: تلاش‌های زیادی از سوی مددجویان انجام می‌شود تا بتوانیم آنها را متقاعد کنیم که برای ساخت مسکن مقاوم اقدام کنند.
سلم‌آبادی گفت: در مرحله نخست از 2 هزار و 500 واحد، سهمیه شهرستان قاینات 255 واحد است که 105 واحد در قاین، 70 واحد در خضری دشت بیاض و 80 واحد در آرین شهری ساخته می‌شود.
جمعیت روستایی خراسان جنوبی 310 هزار نفر است که 49 درصد کل جمعیت استان را تشکیل می دهد.
از 88 هزار و 835 واحد مسکونی روستایی استان 49 هزار و 335 واحد غیرمقاوم هستند و شهرستان های قاینات و بیرجند هر کدام 20 درصد از واحدهای نامقاوم را دارا هستند.
درمیان با 14 درصد، سربیشه 12 درصد، خوسف هشت درصد، نهبندان 6 درصد، طبس و فردوس پنج درصد، بشرویه و سرایان چهار درصد و زیرکوه با یک درصد واحدهای غیرمقاوم در رده‌های بعدی هستند.
21 هزار و 151 خانوار در نقاط روستایی و عشایری خراسان جنوبی زیرپوشش کمیته امداد هستند که این خانوارها برابر 40 هزار و 583 نفر، 68 درصد جمعیت زیرپوشش را شامل می‌شوند. ساخت پنج هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن محرومان سهمیه مددجویان تحت حمایت است که 80 درصد آن در روستاها ساخته می‌شود.
برچسب‌ها
کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی مسکن

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/190132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 7 اردیبهشت

قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود

آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

گوزن سفید

برگزاری کنکور سراسری 1403گروه علوم تجربی در خراسان رضوی

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد

اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است