پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی:

توسعه بدون درنظرگرفتن معلولان ناممکن است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون توانبخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی گفت: اگر قرار باشد که به توسعه دست یابیم، حتما باید این بزرگترین اقلیت جهان را به رسمیت بشناسیم و در کنارشان باشیم و با خودشان برای خودشان تصمیم بگیریم تا بتوانیم از توانمندی این 15 درصد از جامعه استفاده کنیم.

مسعود فیروزی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان که با حضور مسئولان و شخصیت‌های استانی در محل موسسه توانبخشی همدم برگزار شد، با اشاره به شعار روز جهانی معلولان عنوان کرد: در چند سال گذشته، سازمان ملل و بانک جهانی با همکاری یکدیگر تحقیقی را انجام داده بودند که محوریت آن، افراد دارای معلولیت و توسعه بود و درواقع موضوع اصلی که این دو نهاد را وادار به این تحقیق کرد، این بود که کشورهای توسعه‌یافته به افراد دارای معلولیت توجه بیشتری می‌شود و امکانات ویژه‌تری نیز برای این افراد وجود دارد.
وی گفت: سازمان ملل و بانک جهانی در نگاه اول بر این باور بودند که کشورهای توسعه‌یافته ذاتاً به افراد دارای معلولیت توجه بیشتری می‌کند که این امر را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که یک اتفاق وارونه‌ای وجود دارد. کشورهایی که به افراد دارای معلولیت توجه بیشتری کرده‌اند، زودتر به توسعه می‌رسند.
فیروزی این واقعیت را عینی دانست و افزود: مطلب دیگری که وجود دارد و به کراّت هم در محافل مختلف به آن اشاره می‌شود، این است که ما دائماً پشت تریبون‌ها می‌گوییم که معلولیت محدودیت نیست، در حالی که این باور، باور اشتباهی بوده، زیرا که معلولیت محدودیت است و هر فرد دارای معلولیت دارای یک‌سری محدودیت‌هایی است که وقتی ما این محدودیت را نادیده بگیریم، دلیلی هم برای رفع این محدودیت‌ها نمی‌کنیم.
فیروزی تاکید کرد: درواقع معلولیت به‌خودی‌خود و بر اساس شرایط فیزیکی، حسی و سایر شرایطی که به عنوان فرد دارای معلولیت در جامعه شناخته می‌شود، محدودیت‌هایی دارد که وظیفه جامعه رفع این محدودیت‌ها و وظیفه خود افراد معلول نیز این است که در فضایی که برای آن‌ها فراهم شده حضور پیدا کنند و با یک مشارکت حد اکثری نسبت‌به رفع مشکلات خود اقدام و عمل کنند تا با این اقدام خود جامعه را در مسیر توسعه سوق دهند.
معاون توانبخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه «در بحث توسعه تعریفات متعددی وجود دارد»، تصریح کرد: شاید یکی از بهترین تعاریفی که از توسعه می‌شود، این است که توسعه واژه ارزشمند و مقدسی است که تنها در زمانی اتفاق می‌افتد که تمام گروه‌ها و افراد دیده شوند. توسعه زمانی‌ست که جامعه‌ای یک‌دست ایجاد شود و ضمن آن در جهت رفع فقر، سوءتغذیه و مشکلات درمانی و مربوط به افراد ناتوان اقداماتی انجام شود.
وی عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که داشته‌ام باید بگویم که مشکلات افراد دارای معلولیت و تبعیض‌هایی که نسبت به این افراد وجود دارد، در تمام دنیا وجود دارد و مختص به یک‌جا نیست؛ بنابراین در سال 1992 مجمع سازمان ملل، سوم دسامبر یا روز 12 آذر را روز جهانی معلولان نامگذاری کردند و هر ساله شعارهای متعددی را برای این روز در نظر می‌گیرند.
معاون توانبخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همواره این شعارها در جهت مورد توجه قرار دادن اذهان عمومی و همچنین ارتقاء سطح آگاهی و دانش افراد نسبت‌به افراد دارای معلولیت است و چند سالی می‌شود که این شعارها توسعه‌محور بوده و بر مبنای توسعه تعریف می‌شوند. اما تفاوت ویژه‌ای که شعار امسال با سال‌های دیگر دارد این است که امسال در کنار بحث توسعه، مقوله مشارکت هم مطرح شده است. طی جلساتی که با افراد و گروه‌های مختلف که حدود سه یا چهارسال گذشته در راستای اجرا و تهیه سرود توانبخشی«منم» داشتیم، در آن جلسات به این نتیجه رسیدیم که مادام اینکه افراد دارای معلولیت خودشان بخواهند کنار باشند و افراد دیگری را برای رفع مشکلاتشان مسئول بدانند آن مشکلات همچنان پا برجا خواهد ماند.
وی اظهار کرد: در واقع این همان مشارکتی است که مفاد این سرود و ترانه بر این مبنا تهیه شده است که معلولان باید خودشان برای خودشان تلاش کنند و از طریق یک روحیه مطالبه‌گرانه و پرسشگر، مسئولان و جوامع جهانی، ملی، منطقه‌ای، گروه‌ها و رسانه‌ها را وادار به این امر کنند تا امکان مشارکت برای آن‌ها فراهم شود.
معاون توانبخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: در بحث مشارکت باید گفت که افراد دارای معلولیت دوران مختلف و البته سختی را در طی زندگی خود گذرانده‌اند و شاید اگر حوزه معلولیت پانصد ساله گذشته را مطالعه کنیم، باید گفت که آن دوران برای افراد دارای معلولیت دوران انزوا، ترس، محدودکردن و حضورشان هم صرفاً در منازل و مراکرز بوده است اما هنگامی که به دوران طلایی تاریخ ورود پیدا می‌کنیم شاهد این امر خواهیم بود که در جهت حضور افراد دارای معلولیت در جامعه گام‌های متعددی برداشته شده است.
وی عنوان کرد: در زمینه توسعه هم بر اساس آماری که در دست من است، مطلبی که مطرح می‌شود این است که افراد کم‌توان و ناتوان حدود 12 تا 15 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و در یک جهانی که جمعیت آن هفت میلیارد نفر است، بیش از یک میلیارد نفر از آن جمعیت افراد داری معلولیت هستند. همواره توسعه‌ای که قرار باشد که بیش از یک میلیارد نفر از آن جامعه نادیده گرفته شود توسعه نیست و تنها یک آپارتاید است که خطرناک بوده و در تمام دنیا نیز مورد توجه قرار گرفته است.
سید محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: حدود 35 هزار نفر نیروی انسانی برای شعب اخذ رای انتخابات مجلس شورای اسلامی که دوم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد سعی خواهیم کرد که در این شعب از افرادی که دارای معلولیت بوده و تحت پوشش اداره بهزیستی هستند، استفاده شوند.
وی افزود: اشتغال و مهارت‌آموزی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به معلولان است و اجراشدن سهم سه درصدی جامعه معلولان در حوزه اشتغال باید به صورت جدی پیگیری‌ شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/191884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی