پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون وزیر علوم:

ایجاد نسل جدید دانشگاه‌ها در کشور آغاز شده است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد نسل سوم دانشگاه‌ها در جهت تامین نیازهای جامعه و تربیت دانشجوی کارآفرین در کشور آغاز شده که نشانه آن راه‌اندازی 70 بنیاد علم و فناوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

عبدالرضا باقری پنجشنبه شب در دومین مجمع عمومی انجمن دانش آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ورود به عرصه فناوری و تجاری سازی دانش، راه‌اندازی واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه‌ها از اقدامات جدید در کشور است.
وی با اشاره به وجود 500 واحد فناور در اطراف دانشگاه صنعتی شریف تهران و همچنین واحدهای فناور دیگر در کنار دانشگاه‌های سایر نقاط کشور ادامه داد: وجود شرکت‌های دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری که همه آنها توسط دانش آموختگان دانشگاه‌ها اداره می‌شود، یاریگر دانشگاه‌ها در دوره جدید فعالیتشان می‌باشد.
معاون وزیر علوم اظهار امیدواری کرد با تلاش‌ها و حمایت‌های دولت بویژه انجمن دانش آموختگان دانشگاه‌ها بتوان از این ظرفیت برای تربیت دانشجویان کارآفرین و رفع نیازهای جامعه بهره گرفت.
وی گفت: امروز تمرکز این وزارتخانه معطوف به اعزام دانشجویان مقطع دکتری به خارج از کشور به منظور رفع کاستی‌های احتمالی در تدریس به دانشجویان مقطع دکتری داخل کشور است.
باقری افزود: گرچه امسال به دلیل محدودیت‌های ارزی با تنگنا مواجه شدیم اما در سال قبل یکهزار و 700 نفر از دانشجویان ایران در مقطع دکتری بهترین دانشگاه‌های دنیا دوره‌های 6 تا 9 ماهه را گذراندند.
وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های جدی وزارت علوم و دولت، حفظ ارتباط با دنیای بیرون و انتقال دانش و فناوری جدید به کشورهای دیگر و حضور در عرصه‌های بین‌المللی است اما با این حال نیاز کشور به نیروهای کارشناس از داخل قابل تامین است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود دوره دکتری در همه رشته‌های دانشگاهی در کشور گفت: امروز بسیاری از مقالات استادان و دانشجویان دوره دکتری در ایران در مجلات بسیار معتبر بین‌المللی داوری و چاپ و استناد می‌شود و براساس ارزیابی‌های بین‌المللی ایران در این حوزه جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تربیت دانش‌آموخته کارآفرین برای رفع نیازهای جامعه مطالبه جدی مردم بویژه خانواده‌ها از دانشگاه‌هاست افزود: در راستای تامین این نیاز دانشگاه باید اقدامات بسیار انجام دهد که یکی از مهمترین آنها ایجاد ارتباط سازمان یافته و منسجم با دانش آموختگان دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های اجتماعی است.
باقری ادامه داد: انتقال تجربیات دانش آموختگان به دانشگاه‌ها، رفع کاستی‌های احتمالی در دانشگاه، مطالبه گری از دانشگاه برای پاسخگویی به نیاز جامعه از طریق انجمن‌های دانش آموختگان انجام می‌گیرد و می‌تواند برای دانش آموختگان نیز مثمرثمر باشد.
وی از انجمن دانش آموختگان در دانشگاه‌ها خواست برای هر دانش‌آموخته کارت دانش آموختگی صادر کند تا ارتباط دانشگاه با دانش آموخته استمرار داشته باشد و دانشگاه بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه از طریق آنان باشد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دوره جدید تلاش خواهیم کرد، نهادهایی که در دانشگاه برای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم یا دانشگاه‌های کارآفرین نیاز است، مانند انجمن دانش آموختگان، نهاد خیرین و انجمن نیکوکاری را توسعه دهیم.
وی یکی از دستاوردهای جدید وزارت علوم را افزایش پذیرش دانشجویان خارجی دانست و افزود: هم اکنون 40 هزار دانشجوی خارجی از همه کشورها در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند که دانشگاه فردوسی با برخورداری از 2 هزار و 200 دانشجو از 29 کشور بیشترین آمار دانشجویان خارجی در کشور را دارد.
باقری ادامه داد: در سال‌های اخیر شرایط معکوس شده به طوری که به جای افزایش اعزام دانشجوی ایرانی به خارج از کشور، پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران رو به گسترش نهاده است.
وی گفت: از طریق دیپلماسی علمی با زبان علمی خواهیم توانست ارتباط بهتری با کشورهای همسایه برقرار کنیم و روابط کشور را با همسایگان و سایر نقاط دنیا در بلندمدت توسعه دهیم.
معاون وزیر علوم افزود: کارنامه علم و فناوری کشور طی 40 سال گذشته پربارتر از سایر حوزه‌ها بوده به طوری که امروز دانشگاه‌های ایران تربیت کننده بسیاری از دانشجویانی هستند که بعد از دانش آموختگی به عنوان استادان دانشگاه‌های کشور خود مشغول تدریس می‌شوند.
تشکیل نخستین انجمن دانش آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد
امروز طی مراسمی با برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره از بین دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد، اعضای نخستین انجمن دانش‌آموختگان این دانشگاه پس از سال‌ها وقفه انتخاب شدند.
24 نفر برای اعضای هیات مدیره این انجمن و هشت نفر برای انتخاب بازرس انجمن در این انتخابات نامزد شدند.
انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد برای نخستین بار به همت "عبدالرضا باقری" رییس سابق این دانشگاه تشکیل شده بود که از سال 1384 غیرفعال شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم گفت: دانش‌آموختگان این دانشگاه سالها رها شده بودند و هیچ گاه نسبت به صدور کارت دانش آموختگی برای آنان اقدام نشد.
رضا پیشقدم افزود: برای جبران این نقیصه، سال گذشته نخستین مجمع عمومی دانش آموختگان این دانشگاه تشکیل شد و در پی آن نخستین کارت دانش‌آموختگی برای دکتر کافی، رییس این دانشگاه در اردیبهشت ماه امسال صادر شد و صدور کارت برای سایر دانش‌آموختگان نیز تداوم یافت.
وی ادامه داد: در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد تلاش شد نماینده‌ای در حوزه دانش‌آموختگان منصوب شود که امیدواریم امروز با برگزاری انتخابات، اعضای هیات مدیره و بازرس تعیین و نخستین انجمن دانش آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد شکل گیرد.
دانشگاه فردوسی مشهد دومین دانشگاه ایران از نظر نظام رتبه بندی و دومین دانشگاه جامع کشور با 25 هزار دانشجو در 60 گروه آموزشی و سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.
در این نشست نشان عالی دانش آموخته برتر دانشگاه فردوسی مشهد به "عبدالرضا باقری" اهدا شد.
برچسب‌ها
وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشهد دانشگاه فردوسی مشهد مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ‌های زیرکوه زیر آب

رواناب‌هایی که به‌نفع افغانستان از کشور خارج می‌شوند!

افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس

حال و هوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

کشف بیش از 7 تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

فیلم| فریاد‌های این زن به خاطر 400 هزار تومان، مشهد را لرزاند

اتصال جاده گردشگری گلمکان به گلبهار

شناسایی 100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور

1200 شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی

سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه

مسدود شدن برخی از محورهای خراسان جنوبی در اثر سیلاب

شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد

تیر، فرصت دوم برای جاماندگان کنکور سراسری در خراسان جنوبی

هوای بارانی در انتظار نیمه شرقی کشور

اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور

عملیات تخلیه سیلاب در شهرستان زیرکوه ادامه دارد

زیرکوه در محاصره سیلاب

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آبگیری 30 درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

88 مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به 109 کلاس درس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

کشف 50 تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است

400 هزار مترمربع معابر روستاهای خراسان شمالی آسفالت شد

تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب

لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

بیش از سه هزار و 500 دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد

ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

انسداد محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی در اثر سیلاب

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم