پیام خراسان

آخرين مطالب

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

دانشگاه‌های ایران در 10 حوزه رتبه‌بندی تایمز درخشیدند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تهران- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: براساس نتایج رتبه‌بندی موضوعی سال 2020 پایگاه رتبه‌بندی جهانی تایمز، دانشگاه‌های ایران در 10 حوزه از جمله پزشکی، علوم کامپیوتری، مهندسی و فناوری در بین دانشگاه های برتر جهان حضور چشمگیری دارند.

به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمد جواد دهقانی سرپرست این پایگاه گفت: یکی از رتبه بندی های مهم رتبه بندی جهانی تایمز است که به صورت سالانه انجام می دهد. این رتبه بندی ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف انجام می دهد.
وی افزود: این رتبه بندی در 11 حوزه موضوعی کلی که برخی از آنها دارای چندین موضوع فرعی است، دانشگاه های برتر جهان را معرفی می کند.
به گزارش ایرنا، پایگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.
11 حوزه موضوعی رتبه بندی تایمز
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد از میان 11 حوزه موضوعی که رتبه بندی تایمز اعلام کرد دانشگاه های ایران توانستند در 10 حوزه موضوعی پزشکی (Clinical Pre-Clinical Health)، علوم فیزیکی، هنر و علوم انسانی، روانشناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد و تجارت، علوم زیستی، آموزش، علوم کامپیوتری و مهندسی و فناوری در بین دانشگاه های برتر جهان قرار گیرند.
دهقانی حوزه های در 11 حوزه موضوعی را مهندسی و فناوری (شامل مهندسی عمومی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی هوا و فضا، مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی شیمی)، علوم زیستی (شامل علوم بیولوژیکی، علوم ورزشی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگل داری)، علوم فیزیکی (شامل فیزیک و نجوم، شیمی، زمین شناسی، محیط زیست و علوم دریایی، آمار و ریاضی) هنر و علوم انسانی (شامل زبان، ادبیات و زبانشناسی، تاریخ، ‌فلسفه و الهیات، هنر، هنرهای نمایشی و طراحی، باستان شناسی، معماری)، پزشکی (Clinical, pre-Clinical & Health) (شامل Other Health، پزشکی و دندانپزشکی) ذکر کرد.
وی ادامه داد: اقتصاد و تجارت (شامل اقتصاد و اقتصاد¬سنجی، تجارت و مدیریت، حسابداری و امور مالی)، علوم اجتماعی (شامل جغرافی، جامعه شناسی، سیاست و مطالعات بین الملل، ارتباطات و رسانه)، علوم کامپیوتر، ‌ روانشناسی، آموزش و حقوق از دیگر حوزه های موضوعی رتبه بندی دانشگاه ها است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: رتبه بندی موضوعی تایمز بر اساس همان 13 شاخص عملکردی رتبه بندی جهانی تایمز انجام و هر کدام از این شاخص ها متناسب با هر حوزه موضوعی مجدداً محاسبه می شود.
دانشگاه های برتر ایران در رتبه بندی تایمز
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: دانشگاه تهران در حوزه های آموزش با بازه رتبه ای 400-301، هنر و علوم انسانی با رتبه 401+، علوم اجتماعی با بازه رتبه ای 500-401 و روانشناسی با بازه رتبه ای 400-301 تنها دانشگاه ایران در بین دانشگاه های برتر جهان در این حوزه ها است.
دهقانی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد و تجارت از ایران چهار دانشگاه در میان 632 دانشگاه برتر جهان قرار دارند؛ دانشگاه علم و صنعت ایران با بازه رتبه ای 300-251 رتبه اول، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران با قرار گرفتن در بازه رتبه ای 400-301 رتبه دوم و دانشگاه اصفهان با قرار گرفتن در بازه رتبه ای +501 رتبه سوم را در جمع دانشگاه های برتر جهان دارا هستند.
به گفته این مقام مسئول، در حوزه پزشکی از ایران 9 دانشگاه در میان 775 دانشگاه برتر جهان قرار دارند؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران با قرار گرفتن در بازه رتبه ای 400-301 در بین دانشگاه های ایرانی رتبه نخست را دارد.
وی ادامه داد: در رتبه های بعدی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تبریز با بازه رتبه ای 600-501 و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شاهد با رتبه +601 در بین دانشگاه های برتر قرار دارند.
به گفته دهقانی، در حوزه علوم زیستی 14 دانشگاه از ایران در بین 821 دانشگاه برتر جهان در این حوزه قرار دارند که دانشگاه صنعتی اصفهان با قرار گرفتن در بازه رتبه ای 600-501 رتبه اول دانشگاه های ایران را دارد.
وی ادامه داد: پس از این دانشگاه، دانشگاه های بوعلی سینا، فردوسی مشهد، گیلان، علوم پزشکی ایران، اصفهان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، شهرکرد، شیراز، تبریز، تهران، شهید چمران اهواز و ارومیه با بازه رتبه ای 601+ در این فهرست دیده می شوند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به حوزه های علوم فیزیکی اشاره کرد و گفت: در حوزه علوم فیزیکی 31 دانشگاه از ایران در میان هزار و 54 دانشگاه برتر جهان در این حوزه دیده می شوند که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با قرار گرفتن در بازه رتبه ای 300-251، دانشگاه یاسوج با قرار گرفتن در بازه رتبه ای 400-301 و دانشگاه کاشان با بازه رتبه ای 500-401 بین دانشگاه های ایران به ترتیب در رتبه اول و دوم و سوم قرار دارند.
دهقانی درباره حضور سایر دانشگاه ها در این رتبه بندی اظهار داشت: دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران با بازه رتبه ای 600-501 و دانشگاه های بوعلی سینا، فردوسی مشهد، گیلان، صنعتی اصفهان، دانشگاه کردستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه سمنان، شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه شیراز، تبریز، تهران با بازه رتبه ای 800-601 و دانشگاه های الزهرا، شهید مدنی آذربایجان، بیرجند، اصفهان، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی و شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، ارومیه، یزد و زنجان با بازه رتبه ای +801 در این فهرست دیده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه علوم کامپیوتری 12 دانشگاه از ایران در بین 749 دانشگاه برتر جهان قرار دارند که دانشگاه صنعتی شریف با بازه رتبه ای 250-201، دانشگاه تهران با بازه رتبه ای 400-301 و دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و دانشگاه شیراز با بازه رتبه ای 500-401، ‌ دانشگاه های تبریز و شهید بهشتی با بازه رتبه ای 600-501 و دانشگاه های فردوسی مشهد، اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی و شهید باهنر کرمان با رتبه 601+ در این فهرست حضور دارند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: در حوزه موضوعی مهندسی و فناوری، 33 دانشگاه از ایران در بین هزار و هشت دانشگاه برتر جهان در این حوزه دیده می شود که دانشگاه تهران با بازه رتبه ای 250-201 رتبه اول و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بازه رتبه ای 300-251 در بین دانشگاه های ایران رتبه دوم را در این حوزه دارند.
دهقانی یادآور شد: دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، کاشان، صنعتی شریف، تبریز و یاسوج با بازه رتبه ای 400-301، دانشگاه های بین المللی امام خمینی، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، مازندران و شهرکرد با بازه رتبه ای 500-401، دانشگاه های بوعلی سینا، فردوسی مشهد، گیلان و سمنان با بازه رتبه ای 600-501، دانشگاه های الزهرا، شهید مدنی آذربایجان، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی، کردستان، شهید بهشتی، شهید چمران اهواز، صنعتی شاهرود، شیراز، صنعتی شیراز، ارومیه و زنجان با بازه رتبه ای 800-601 و در نهایت دانشگاه های بیرجند، اصفهان، شاهد، شهید باهنر کرمان و یزد با رتبه 801+ در این فهرست دیده می شوند.
برچسب‌ها
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پایگاه رتبه‌بندی تایمز دانشگاه ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق