پیام خراسان

آخرين مطالب

/وفات حضرت معصومه(س)/

حضرت معصومه(س) در آینه کتاب فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی فضیلت و شرافت حضرت فاطمه معصومه(س) باعث شده که از زمان‌های دور تاکنون ده‌ها کتاب پیرامون قم و حضرت فاطمه معصومه(س) به رشتۀ تحریر آورده شود که البته شناخت و درک جایگاه رفیع آن حضرت نیازمند مطالعه دقیق است.

دهم ماه ربیع‌الثانی سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) است که با ورود ایشان به شهر قم، این خطه نیز جلوه دیگری به خود گرفت. در همه کتاب‌های مربوط به حضرت معصومه(س) بخش مهمی پیرامون قم آمده و در همه کتاب‌های مربوط به قم نیز فصلی در زمینه حضرت معصومه(س) آمده؛ لذا به مناسبت وفات این بانوی بزرگوار ما به معرفی چندین کتاب‌ در این زمینه و همچنین شخصیت و کرامات حضرت معصومه(س) می‌پردازیم.
«فروغی از کوثر»
«فروغی از کوثر»؛ کتابی به نویسندگی الیاس محمدبیگی است که در انتشارات امور فرهنگی آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) به چاپ رسیده است. این کتاب با معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) و وقایع زندگی این بانو به نگارش درآمده و نخست مطالبی درباره پیشینه تاریخی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی قم آورده شده تا نقش و جایگاه این شهر در نشر معارف اسلامی و زنده نگه داشتن مظاهر فرهنگ غنی دینی در جهان اسلام نمایان شود.
کتاب «فروغی از کوثر» در 9 بخش پیشینه‌های درخشان که شامل پیشینه تاریخی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی، بخش نگاه کوتاه به زندگی فاطمه معصومه(س) که شامل از ولادت تا هجرت، سفر مقدس به شهر مقدس و مراسم خاک‌سپاری، بخش فضائل و مناقب حضرت معصومه(س) که شامل شرافت خانوادگی، عبادت آن حضرت، عالمه و محدثه اهل‌بیت(ع)، معصومه بودن، کریمه اهل‌بیت(ع)، مقام شفاعت حضرت معصومه(س) و فضیلت زیارت حضرت، بخش روایاتی از حضرت معصومه(س)، بخش کرامات کریمه اهل‌بیت(ع)، بخش فاطمه معصومه(س) در شعر شاعران، بخش سیر تحولات معماری، هنری آستانه مقدسه که شامل دور نمایی از اماکن متبرکه بارگاه فاطمی و مساجد حرم مطهر، بخش زیارت‌نامه‌های معتبر برای حضرت معصومه(س) و بخش مجموعه‌ای از عکس‌های حرم مطهر تهیه شده است.
«عمه سادات»
کتاب «عمه سادات» با موضوع زندگی حضرت معصومه(س) و تاریخ مختصر شهر مقدس قم به قلم ابوالقاسم حمیدی تدوین شده است.
فصل‌های این کتاب شامل «فصل اوّل تاریخ قم‌»؛ «فصل دوم زندگی حضرت معصومه(س)»؛ «فصل سوم زیارت حضرت معصومه(س)»؛ «فصل چهارم کرامات حضرت معصومه(س)»‌؛ «فصل پنجم امام‌زادگان مدفون در قم‌» و «فصل ششم مساجد معروف و شخصیت‌ها و پادشاهان مدفون در قم» است.
«بانوی کرامت»
«بانوی کرامت» نوشته صادق طالبی مازندرانی و مشتمل بر 80 صفحه است که از سوی انتشارات بهار دل‌ها چاپ شده و به زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) پرداخته است. این مچموعه شامل چهار بخش زندگی‌نامه حضرت معصومه(س)، پیشینه حرم مطهر، کرامات حضرت معصومه(س) و اشعار در وصف حضرت معصومه(س) است.
در بخشی از کتاب « بانوی کرامت» می خوانیم؛ «دختران امام کاظم(ع) بر اساس توانایی و تکلیف خویش، مسئولیت‌های مهمی را ایفا کردند و به تشریح دیدگاه امامت و ولایت و روشن ساختن اذهان زنان پرداختند. آنان عالمانی بودند که با نقل روایات مستند و معتبر در مورد فضایل امام علی(ع) و عاشورا در جهت استمرار ولایت و معرفی امام زمان خویش می کوشیدند. در این میان حضرت فاطمه معصومه(س) با تأسی به عمه بزرگوارشان، حضرت زینب(س) در مقابل تهدید و فشارهای حکومت علیه خاندان عصمت علاوه بر فعالیت‌های علمی و بیان احادیث درباره غدیرخم، ولایت و امامت در حرکتی سیاسی اجتماعی همراه برادران خویش وارد عرصه مبارزه شدند و هجرت را به عنوان عامل اعتراض به وضعیت موجود برگزیدند.»
«بانوی ملکوت»
کتاب «بانوی ملکوت» را آیت‌الله علی کریمی جهرمی نوشته و در انتشارات بوستان کتاب و در 168 صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب در ابتدا به بررسی ویژگی‌های شهر قم و پس از آن به معرفی سیره و مقام والای چراغ حرم اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) در چند بخش پرداخته است. درخشش حضرت معصومه (س)، موقعیت و محبوبیت حضرت معصومه(س)، کرامات حضرت و افتخارات و گروهی از مفاخر قم گزیده‌ای از فصول این کتاب است.
در ابتدای این کتاب به معرفی اجمالی شهر قم و اهمیت آن از لحاظ فرهنگی و مذهبی پرداخته شده و مزایای این شهر و مردم آن از منظری روایی بیان شده است. آنگاه به گوشه‌هایی از حیات فاطمه معصومه(س)، نسب و خاندان ایشان و علل هجرت آن بانوی بزرگ به ایران و جریان وفات ایشان در شهر قم و مدفون شدن وی در این شهر اشاره شده و اهمیت و آثار زیارت ایشان و نیز برخی از فضایل وی از دیدگاهی روایی ذکر شده است.
در بخشی دیگر، نویسنده به ابعادی از کرامات و معجزات فاطمه معصومه(س) اشاره نموده و آثار توسل به ایشان و تکریم او را ذکر کرده است. در بخش پایانی کتاب نیز برخی از افتخارات شهر قم از لحاظ علمی و دینی و نیز برخی از مفاخر مهم مدفون در این شهر معرفی شده و سیر تاریخی حضور علما و بزرگان شیعی در آن بررسی شده است.
«یادگار عصمت»
کتاب «یادگار عصمت» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی و چاپ شده در انتشارات زائر است. این کتاب نگاهی به زندگی و هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) دارد.
«یادگار عصمت» در 6 بخش تنظیم شده؛ بخش اول نگاهی به زندگانی حضرت معصومه (س) دارد، بخش دوم به بیان پاره‌ای از فضایل حضرت معصومه(س) پرداخته و بخش سوم پیشینه سرزمین قم را مورد توجه قرار داده، بخش چهارم کتاب نیز علل هجرت علویان و حضرت معصومه (س)را بررسی می‌کند و بخش پایانی کتاب به مساله هجرت زنان می پردازد
«کریمه اهل‌بیت(ع)»
«کریمه اهل بیت(ع)» نوشته علی‌اکبر مهدی‌پور در 53 صفحه است که در قم و توسط موسسه نشر و مطبوعات حاذق و با محور موضوعی کتاب‌شناسی قم و حضرت معصومه(س) به چاپ رسیده است.
این کتاب بدون فصل‌بندی است و اهم مطالب آن شامل دارالایمان قم، شخصیت و القاب حضرت معصومه(س)، احادیثی که حضرت معصومه(س) روایت نموده‌اند، احادیث در فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)، حرکت تاریخی حضرت معصومه (س)، تاریخچه حرم حضرت، کرامت‌های حضرت، سیمای تابناک حضرت در ادب فارسی، چهل حدیث پیرامون قم، مسجد جمکران و تاریخ و آداب آن، ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) و نامه امام هشتم به حضرت معصومه(س) است
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192360/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور مجری برنامه سمت خدا در چایخانه حضرت

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به قافله شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی آغاز شد

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است

شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است

طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند

تداوم بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی

سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است

2 سواری حامل سوخت قاچاق در نهبندان توقیف شد

باند‌های دوم جاده‌ها در خراسان جنوبی اعتبار می‌گیرند

ساخت باندهای دوم محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

جاده مه‌آلود و بارانی بجنورد به آشخانه

پایان‌ راز آلود قسمت 10 سریال شوگون؛ فصل دوم حماسه پرطرفدار ژاپنی در راه است؟

جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور

این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور

آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی

تراکتور برای دومین بار، پرسپولیس را صدرنشین لیگ برتر می‌کند؟

وزیر ارتباطات: بررسی رفع فیلتر «گوگل پلی» در کارگروه فیلترینگ برای بار سوم

فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد

فهرست قیمت کتاب‌های درسی سال 1404-1403 + سایت و مدارک ثبت نام

قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی از امروز پنجم اردیبهشت

مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد

توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس

ثبت بیش از 20 هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی

لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها

فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد

باران در راه خراسان رضوی است

آغاز واکسیناسیون بیش از 9 هزار عمره گزار خراسان رضوی

خراسان رضوی بارانی می‌شود

آتش‌سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس مشهد اطفا شد

مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی

کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند

برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس

آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند

اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع

کشف هزار و 900 لیتر سوخت قاچاق در نهبندان

کلینیک تخصصی خیر ساز بیمارستان امام حسین (ع) محمدشهر افتتاح شد

توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل

در دومین جلسه دادگاه «تتلو» چه گذشت؟ + عکس

آتش سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس اطفا شد

برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور

اعزام کاروان خودرویی غیرت از مشهد به سبزوار

بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت

600 نیاز صنایع خراسان شمالی در سامانه «نان» ثبت شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟