پیام خراسان

آخرين مطالب

کمبود فضای آموزشی و خوابگاهی دغدغه دانشگاه‌های خراسان شمالی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- دانشگاه‌های خراسان شمالی با کمبود فضای آموزشی، خوابگاهی، رفاهی و ورزشی مواجه هستند به نظر می رسد این مشکلات در سال تحصیلی جدید به مهم ترین معضل این مراکز تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه کوثر و برخی از دانشکده‌های زیر مجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمبود فضای آموزشی دارند.
دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی علیرغم اختصاص سهمیه 700 نفری برای جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری و آزمون استخدامی، اما به گفته مسئولان این دانشگاه، فضای آموزشی لازم را برای پذیرش و میزبانی از دانشجویان را ندارد.
در شرایط فعلی توان جذب این تعداد دانشجو در این دانشگاه به علت کمبود فضای آموزشی وجود ندارد، هم اکنون دانشگاه فرهنگیان، کوثر و دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان نیز در ساختمان‌های استیجاری آن هم در مدرسه به سر می‌برند که آموزش و پرورش هم خواهان تخلیه این فضاها است.
استان خراسان شمالی 40 هزار دانشجو دارد که در 39 واحد دانشگاهی و مرکز آموزش عالی در رشته‌های مختلف پزشکی، صنعتی، مهندسی، فنی و علوم انسانی تحصیل می‌کنند و می‌توان گفت که این استان از نظر کمی و بعضاً کیفی آموزش عالی بعد از تشکیل استان، رشد قابل توجهی یافته داشته است.
هم اکنون تنها افزون بر 700 استاد و عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های این استان فعالیت علمی دارند که این نیروی انسانی یک ظرفیت برای استان محسوب می‌شود.
سه دانشگاه دولتی، پنج دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سه دانشگاه وابسته به دستگاه‌های اجرایی، هشت واحد پیام نور، 12 مرکز علمی کاربردی، چهار واحد دانشگاه آزاد اسلامی، سه مرکز غیردولتی و غیر انتفاعی و یک مرکز گروه پژوهشی در این استان فعالیت دارند.
دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ظرفیت بسیار خوبی برای تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش است در این استان وجود دارد که در دو پردیس دختران و پسران فعالیت می‌کند.
این مرکز آموزش عالی نیز اگرچه در سال‌های گذشته ساختمان‌هایی داشته است اما در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قرار گرفته است و هم اکنون با مشکل کمبود فضای فیزیکی مواجه هستند.
پردیس خواهران این مرکز آموش عالی در فضای بسیار کوچک و مدرسه‌ای فعال است.
400 دانشجومعلم از محل ردیف 40 هزار استخدامی از طریق کنکور سراسری برای این مرکز آموزش عالی منظور شده و 300 نفر هم از طریق ماده 28 دانش آموختگان دیگر مراکز دانشگاهی، مشروط به گذراندن یک دوره آموزشی یکساله در زمینه دروس مهارتی، به این دانشگاه اختصاص یافته است.
اما شرایط فعلی توان جذب این تعداد دانشجو را ندارد، دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی جاری تنها 27 نفر دانشجومعلم خروجی دارد.
هم اکنون هزار و 200 دانشجومعلم در 2 پردیس دختران و پسران این دانشگاه اسکان یافته و خدمات علمی و آموزشی دریافت می‌کنند که 400 تن آنان دختر و 800 نفر پسر هستند.
دانشجویان دختر در فضایی مدرسه‌ای در داخل شهر تحصیل می‌کنند و دانشجویان پسر نیز در فاصله 10 کیلومتری شهر بجنورد، در محل اصلی سایت دانشگاه اسکان یافته و به تحصیل مشغولند.
هم اکنون در خوابگاه دختران این دانشگاه، سه برابر ظرفیت دانشجو اسکان یافته‌اند با وجود اینکه ظرفیت هر یک از اتاق‌های این پردیس 6 تا 8 نفر است اما بعضاً 18 تا 20 دانشجو در این اتاق‌ها پذیرش شده‌اند.
دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد نیز به عنوان تنها مرکز تک جنسیتی آموزش عالی شرق کشور از کمبود فضای آموزشی در رنج است.
این دانشگاه با 2 هزار و 700 دانشجو، پس از الزهرای تهران، دومین دانشگاه بزرگ تک جنسیتی و تنها مرکز دانشگاهی ویژه دختران در شرق کشور است.
حدود 60 درصد دانشجویان این مرکز غیربومی و از استان‌های مختلف کشور جذب شده‌اند.
ساخت سایت مرکزی این مرکز آموزش عالی در منطقه تخته ارکان بجنورد با عنوان 19 مهر، سال 93 آغاز شد که اعتبار اولیه آن از محل منابع سفر مقام معظم رهبری تأمین شد و تاکنون با صرف 55 میلیارد ریال، بیش از 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مساحت کلی این سایت آموزشی 5800 متر در گستره فضای آموزشی 400 متر مربع است اما روند ساخت و ساز طرح مزبور اکنون به علت نبود اعتبار، متوقف شده است.
این دانشگاه از کمبود فضای فیزیکی در رنج است به همین علت هم اکنون در فضاهای استجیاری به سر می‌برند حتی دانشجویان این دانشگاه در فضای مدرسه‌ای تحصیل می‌کنند.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای در استان نیز دارای پنج دانشکده شامل آموزشکده فنی و حرفه‌ای دارالفنون پسران و آموزشکده انقلاب اسلامی دختران در بجنورد، آموزشکده دکتر حسابی در شیروان، آموزشکده جاجرم و آموزشکده کشاورزی سمنگان در مانه و سملقان است که افزون بر سه هزار دانشجوی دختر و پسر در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد کارآفرینی و مهارت آموزی به دانشجویان راه اندازی شده است و تربیت نیروی فن ورز و متخصص در حوزه کاردانی و کارشناسی مأموریت این مرکز آموزش عالی است تا افراد بعد از دانش آموختگی وارد بازار کار شوند.
هم اکنون دو فضای آموزشی آموزش و پرورش در اختیار دانشکده دارالفنون است، علاوه بر اینکه‌ای فضا کوچک و نامناسب برای دانشگاه است، آموزش و پرورش نیز این امر را تصرف می‌داند و خواهان پس گیری است.
دانشگاه کوثر و دارالفنون که چندین سال است به علت کمبود فضای آموزشی در مدرسه مستقر شده‌اند هرساله اداره کل آموزش و پرورش استان نیز خواستار تخلیه این فضاها است که متأسفانه این امر نیز به یک چالش تبدیل شده است.
آموزش و پرورش شهر بجنورد خود کمبود فضای آموزشی دارد و به این علت از دانشگاه‌ها می‌خواهد که فضای مدرسه را تحویل دهند اما هم اکنون برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر این فضاهایی که در اختیار دارند به علت کمبود فضا خواستار مکان جدیدی نیز هستند.
سایر مراکز آموزش عالی استان نیز حداقل امکانات برای فضای آموزش عالی را دارند اما با کمبود و نبود فضای خوابگاهی، رفاهی و ورزشی به سر می‌برند که به دغدغه دانشجویان و مسئولان تبدیل شده است.
دانشگاه بجنورد، فعالیت خود را از مهر 84 با پذیرش 210 دانشجو در سه رشته آغاز کرد که امسال 4500 دانشجو را در 49 رشته زیر چتر خود دارد.
این دانشگاه، به عنوان دانشگاه جامع و مادر در استان، با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد هرساله دانشجویان زیادی را دانش آموخته می‌کند که بخشی از نیروی انسانی این استان در زمینه‌های مختلف را تربیت می‌کند.
اما به دلیل اینکه دانشگاه دولتی بجنورد تازه تأسیس است هم اکنون به کارگاهی تبدیل شده است که ساخت و سازهای زیادی در آن انجام می‌شود اما در این سال‌ها به علت کمبود اعتبارات روند این ساخت و سازها بسیار کند و بعضاً متوقف شده است.
یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مدیران و دانشجویان این مرکز دانشگاهی، مشکلات سرویس رفت و آمد دانشجویان است که به دلیل وضعیت نامناسب و پرمخاطره جاده ارتباطی، کمبود ناوگان و فرسودگی اتوبوس‌های مورد استفاده برای جا به جایی دانشجویان، موجب نگرانی مسئولان دانشگاه و خانواده‌های دانشجویان شده است.
مسائل و مشکلات رفت و آمد دانشجویان بین دانشگاه و محل اسکان و خوابگاه‌ها، چالشی است که نارضایی دانشجویان و خانواده‌های آنان را موجب شده است.
متأسفانه بخش زیادی از دانشجویان این دانشگاه به علت نبود خوابگاه مجبور به اجاره مسکن شده و یا در خوابگاه‌های خودگردان مستقر شده‌اند که هر دو این مکان‌ها باعث ایجاد مشکلاتی برای این قشر شده است.
هم اکنون 9 هزار دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان مشغول به تحصیل هستند.
از مجموع این تعداد تنها دانشگاه آزاد واحد بجنورد 6 هزار دانشجو دارد و مابقی دانشجویان مربوط به مراکز شیروان، مانه و سملقان و اسفراین است.
اکنون با داشتن اساتید مجرب و با فضایی بیش از 50 هکتار در 2 سایت دانشگاهی و سایت جدید گلستانشهر و با زیر بنایی بیش از 44 هزار و 885 مترمربع و امکانات وسیع آزمایشگاهی و کارگاهی و مجتمع ورزشی با ظرفیت 6000 نفر در 86 رشته در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در سطح درجه جامع خدمات ارزنده‌ای را به جوانان و مشتاقان ادامه تحصیل در کشور و به ویژه در استان خراسان شمالی ارائه داده است.
هشت واحد پیام نور در خراسان شمالی
این مرکز آموزش عالی دارای هشت واحد در این استان است که در شهرهای بجنورد، اسفراین، آشخانه، شیروان، فاروج، گرمه، جاجرم و راز مستقرند.
هم اکنون افزون بر پنج هزار و 500 دانشجو در واحد بجنورد و هفت واحد دیگر این مرکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند.
واحدهای پیام نور استان نیز کمبود خوابگاه دارند، دانشجویان این مراکز که بیشتر از شهرهای دور و نزدیک و روستاها هستند برای خوابگاه مشکل اساسی دارند.
مجتمع آموزش عالی اسفراین با 2064 دانشجوی مهندسی
این مجتمع در سال 91 تأسیس شد و هم اکنون 2 هزار و 64 دانشجو در 13 رشته فنی و مهندسی آن تحصیل می‌کنند.
هم اکنون دانشجویان در 13 رشته مقاطع کاردانی، کاردانی به کارشناسی و کارشناسی پیوسته این مجتمع آموزش عالی تحصیل می‌کنند.
زیرساخت‌های این مرکز آموزش عالی را پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست.
بیشتر دانشگاه‌های این استان حتی یک فضای ورزشی استاندارد ندارند، سلف و سرویس‌های نیز در مکان‌های بسیار محقر ایجاد شده‌اند.
هم اکنون در این استان آنقدر کمبود فضا وجود دارد که رؤسای دانشگاه‌ها خواستار حمایت خیران برای خوابگاه، فضای آموزشی، ورزشی، کتابخانه و سایر حوزه‌ها هستند.
رئیس دانشگاه کوثر بجنورد گفت: توسعه آموزش عالی در استان خراسان شمالی دیرتر از سایر استان‌ها شروع شده و از متوسط کشوری پایین‌تر است و نسبت سرانه دانشجویی نیز به جمعیت در این استان از اکثر استان‌های دیگر پایین‌تر است.
دکتر علیرضا حسینی کمبود عضو هیأت علمی در استان و پایین بودن آن از نسبت آموزش عالی، نبود فضای آموزشی و خوابگاهی مناسب، کمبود رشته‌های تحصیلی در مقاطع لیسانس در حوزه علوم انسانی و اسلامی را از جمله مشکلات دانشگاه‌های استان دانست و گفت: این استان پایین‌ترین شاخص کشوری در توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی دارد.
وی فقدان مجلات علمی و پژوهشی در آموزش عالی استان و چالش کمبود خدمات آموزشی و فرهنگی در خراسان شمالی را از دیگر مشکلات مراکز آموزش عالی استان دانست.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ظهار داشت: 400 دانشجومعلم از محل ردیف 40 هزار استخدامی از طریق کنکور سراسری برای این مرکز آموزش عالی منظور شده و 300 نفر هم از طریق ماده 28 دانش آموختگان دیگر مراکز دانشگاهی، مشروط به گذراندن یک دوره آموزشی یکساله در زمینه دروس مهارتی، به این دانشگاه اختصاص یافته است.
حبیب صفرزاده با بیان اینکه ما در شرایط فعلی توان جذب این تعداد دانشجو را نداریم، افزود: دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی جاری تنها 27 نفر دانشجومعلم خروجی دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی گفت: هم اکنون هزار و 200 دانشجومعلم در 2 پردیس دختران و پسران این دانشگاه اسکان یافته و خدمات علمی و آموزشی دریافت می‌کنند که 400 تن آنان دختر و 800 نفر پسر هستند.
وی با بیان اینکه دانشجویان دختر در فضایی مدرسه‌ای در داخل شهر تحصیل می‌کنند، گفت: دانشجویان پسر نیز در فاصله 10 کیلومتری شهر بجنورد، در محل اصلی سایت دانشگاه اسکان یافته و به تحصیل مشغولند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون در خوابگاه دختران این دانشگاه، سه برابر ظرفیت دانشجو اسکان یافته، گفت: ظرفیت هر یک از اتاق‌های این پردیس 6 تا 8 نفر است اما بعضاً 18 تا 20 دانشجو در این اتاق‌ها پذیرش شده‌اند.
صفرزاده، زیرساخت‌های این مرکز آموزش عالی را پاسخگوی نیاز دانشجویان ندانست.
وی تنها راه کنونی برون رفت از این بحران را واگذاری فضایی مدرسه‌ای در کنار پردیس دختران دانست و گفت: تنها راه کار برای جذب دانشجومعلمان و سایر نیروی استخدامی در استان، تأمین فضای آموزشی و خوابگاهی مورد نیاز این دانشگاه است.
صفرزاده افزود: از آموزش و پرورش می‌خواهیم تا برای مهر امسال فضای مورد نیاز برای این مرکز آموزش عالی را فراهم کند تا بتوانیم از این فرصت استخدامی استفاده کنیم در غیر این صورت این سهمیه به دامن دیگر استان‌ها می‌افتد.
وی از شورای آموزش و پرورش نیز خواست تا فضای مورد نیاز برای این دانشگاه را در جوار پردیس خواهران در اختیار قرار دهند و افزود: این فضا به صورت دو تا سه ساله نیاز است که بعد از دانش آموخته شدن تعدادی از دانشجویان می‌توانیم نقل مکان کرده و آن‌را بازگردانیم.
وی با بیان اینکه داشتن فضای وزرشی مثل زمین چمن، غذاخوری مناسب و تسهیل رفت و آمد دانشجویان ضروری است گفت: این در حالی است که اکنون دانشگاه فرهنگیان از ضروریات نیز بی بهره است که نیاز به کمک و حمایت دستگاه‌ها و نیکوکاران دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی خواستار یاری رساندن خیران به این مرکز آموزش عالی شد و افزود: سایت این دانشگاه با گستره 32 هکتار محصور شده که بدون هیچ معارضی خیابان کشی و به شبکه فیبر نوری و دیگر امکانات خدماتی از جمله آب، برق، گاز مجهز شده و اکنون آماده برای ساخت و ساز و توسعه است.
صفرزاده اظهار داشت: خیرانی که تمایل دارند در زمینه ساخت مسجد، خوابگاه، فضای آموزشی، ورزشی، کتابخانه و سایر حوزه‌ها فعالیت کنند، زمین مورد نیاز را در زودترین زمان در اختیار آنان قرار می‌دهیم.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/‌‬ 6042
برچسب‌ها
خراسان شمالی دانشگاه ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود