پیام خراسان

آخرين مطالب

بیرجندی ها از هنرهای سنتی استقبال کردند؛

آلبوم هنرنمایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/رخ نمایی هنر دست مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- چهارمین نمایشگاه ملی صنایع دستی خراسان جنوبی آلبومی از هنرهای کهن ایران زمین را به نمایش گذاشته که با استقبال مردم روبرو شده و فرصت بازاریابی محصولات را برای هنرمندان فراهم کرده است.

 صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بخشی از میراث فرهنگی آن نقطه بوده که از گذشتگان به یادگار مانده است. خراسان جنوبی با قدمت تاریخی خود دارای فرهنگی قدیمی بوده که در سطح جهانی می درخشد.
هنرمندان زیادی در گوشه گوشه از این استان کویری، تار و پودهای هنر های سنتی گذشتگان را بر هم می بافند تا قاب خاطره آیندگان، تصویری زیبا از صنایع دستی این خطه به ذهن بسپارد.
با وجود ریشه تاریخی صنایع دستی در فرهنگ مردمان شرق ایران زمین، رونق صنایع ماشینی و بازار کساد فروش صنایع دستی باعث شده تا شاهد مرگ تدریجی انگیزه هنرمندان در خراسان جنوبی باشیم. اگرچه بنا به گفته هنرمندان برگزاری نمایشگاه ها بستر مناسبی برای معرفی رشته های صنایع دستی به هنردوستان و ایجاد بازار فروش است که نگاه ویژه تری از سوی متولیان را می طلبد.

نمایشگاهی به رنگ هنرهای دیرینه
چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی هم از 13 آذرماه کار خود را در استان آغاز و زمینه فروش محصولات صنعتگران را فراهم کرده است. در گزارش های میدانی مهر پیداست که مردم و غرفه داران از تنوع و کیفیت نمایشگاه رضایت ویژه ای داشته و خواستار استمرار اینگونه از برنامه ها هستند.
گذشته از این، برپایی چادرهای عشایری، برگزاری مراسم کف زنی و نوای دلنواز سازهای سنتی در نمایشگاه از جمله جاذبه هایی بوده که شهروندان را به تماشا فرا می خواند.
اگرچه نمایشگاه زیبایی های زیادی را در لابه لای غرفه ها به نمایش گذاشته اما سختی مسیر رفت و آمد به نمایشگاه گلایه هایی را هم رقم زده است. نبود خط اتوبوس مشخص و تاکسی برای تماشای این زیبایی ها از نارضایتی هایی بود که می طلبد دیگر دستگاه ها برای رفع آن گام بردارند.
تنوع و کیفیت
یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به مکان قبلی برگزاری نمایشگاه ها در خیابان غفاری بیرجند بیان کرد: کمبود فضای نمایشگاهی و پارکینگ از مشکلات اصلی نمایشگاه بود که با مکان فعلی رفع شده است.
زینب فیاضی با بیان اینکه تنوع و کیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه مطلوب است، افزود: نظم غرفه ها و تمیزی مکان از دیگر ویژگی های مطلوب در نمایشگاه است.
وی با اشاره به قیمت کالاهای عرضه شده اظهار کرد: قیمت برخی از صنایع دستی خاص خراسان جنوبی بالا بوده اما بسیاری از کالاها را می توان به قیمت مطلوب تهیه کرد.
فیاضی با اشاره به ضرورت برگزاری اینگونه از نمایشگاه ها بیان کرد: این برنامه ها باعث معرفی هنرمندان خراسان جنوبی به دیگر استان ها می شود که می طلبد استمرار داشته باشد.

بستری برای فروش هنر
یکی دیگر از افراد حاضر در نمایشگاه هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: گرم بودن فضای نمایشگاه، فضای باز داخل و پیش بینی پارکینگ برای خودروها باعث رضایت شهروندان است.
داوود شکرابی با بیان اینکه در نمایشگاه های قبلی که در خیابان غفاری برگزار می شد، کمبود مکان باعث برخورد افراد با یکدیگر می شد، افزود: در نمایشگاه فعلی فضای باز باعث می شود تا مردم به راحتی بتوانند از غرفه ها بازدید داشته باشند.
شکرابی با بیان اینکه از طریق این نمایشگاه با هنرهای دیرینه خراسان جنوبی و هنرمندان دیگر استان ها آشنا می شویم، گفت: همچنین این نمایشگاه ها بستری برای دسترسی آسان مردم به صنایع دستی و معرفی این محصولات می شود.
وی با ابراز رضایت از محصولات عرضه شده در نمایشگاه بیان کرد: جاذبه های نمایشگاه باعث شده که طی سه روز بازگشایی، هر روز از غرفه ها بازدید و خرید داشته باشم.
انتقاد از سختی راه
یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: هرساله نمایشگاه صنایع دستی برنامه ای متنوع در خراسان جنوبی بوده که خواستار استمرار آن طی سال هستیم.
جعفر عباسی با بیان اینکه نمایشگاه باعث ارتباط مردم با هنرمندان می شود، افزود: تماشای هنرهای کهن خراسان جنوبی در بستر نمایشگاه باعث آشنایی شهروندان با گذشته زیبای استان می شود.
وی با بیان اینکه از متولیان خواستاریم مسیر نمایشگاه مدیریت شود، افزود: تاریکی و کم عرض بودن مسیر باعث بروز حوادثی می شود که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.
این شهروند بیرجندی با بیان اینکه رفت و آمد به نمایشگاه بسیار دشوار است، اظهار کرد: با توجه به دور بودن این مکان از مرکز شهر باید سرویس هایی اعم از تاکسی و اتوبوس پیش بینی شود تا تمام شهروندان و دوستداران از نمایشگاه بتوانند دیدن کنند.
عباسی با بیان اینکه با توجه به استقبال بالای مردم از نمایشگاه، می طلبد در مناسبت های مختلف سالشاهد برگزاری آن باشیم، اظهار کرد: با توجه به مشاهده ها، استقبال و حضور مردم هر ساله نسبت به سال گذشته افزایش می یابد.
وی با اشاره به برپایی چادرهای عشایری در ورودی نمایشگاه بیان کرد: برپایی چادرها و طنین نوای سنتی در نمایشگاه روح انسان را با زندگی های بی آلایش عشایری پیوند می دهد.

پل اتصال مردم و هنرمندان
یکی از غرفه داران هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با ابراز رضایت از استقبال گسترده مردم از نمایشگاه بیان کرد: هر روز نسبت به روز گذشته استقبال مردم بیشتر می شود که این نشان دهنده رضایت شان است.
علی حسن نیا با بیان اینکه تاکنون در چند نمایشگاه صنایع دستی شرکت داشته ام، گفت: این نمایشگاه ها باعث فروش محصولات و استفاده از تجارب دیگران می شود.
وی بازار فروش را مشکل اصلی صنعتگران دانست و گفت: نمایشگاه های صنایع دستی باعث معرفی هنرمندان به دیگر استان ها و وصل شدن به بازارهای بزرگ می شود.
حسن نیا با بیان اینکه هرساله تنوع محصولات در نمایشگاه صنایع دستی بیشتر می شود، افزود: هنرمندان از طریق این نمایشگاه ها با ذائقه بازار آشنا شده و در این مسیر خلق هنر می کنند.
حضور 240 غرفه در نمایشگاه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی همزمان با 13 آذر ماه در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند آغاز به کار کرده است، افزود: 240 غرفه در این نمایشگاه حضور دارند که از این تعداد 138 غرفه متعلق به صنعتگران و هنرمندان استانی است.
حسن رمضانی با بیان اینکه 65 غرفه نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان به هنرمندان سایر استان ها اختصاص دارد، گفت: هنرمندان استان های اصفهان و یزد به صورت ورکشاپ در این نمایشگاه حضور دارند.
وی بیان کرد: این نمایشگاه تا 18 آذر ماه از ساعت 16 الی 22 برای بازدید علاقمندان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی بیرجند دایر است.
رمضانی با ابراز رضایت از حضور و استقبال مردم‌ از نمایشگاه گفت: طی سال گذشته بیش از 11 میلیارد ریال فروش در این نمایشگاه داشته ایم که امیدورایم علی رغم مشکلات اقتصادی مردم امسال نیز شاهد افزایش فروش باشیم.
بدون شک برگزاری نمایشگاه های مختلف صنایع دستی باعث معرفی هرچه بیشتر هنرهای دیرینه خراسان جنوبی می شود و صنتعگران را با تجربه ای جدید روبه رو می کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی