پیام خراسان

آخرين مطالب

فضای دانشگاه باید امن باشد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - استاندار خراسان جنوبی گفت: فضای دانشگاه باید امن باشد اما هرگز به دنبال فضای امنیتی نیستیم و نباید باشیم.

محمدصادق معتمدیان در نشست صمیمی با روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی استان خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند که به مناسبت 16 آذر روز دانشجو برگزار شد افزود: سیاست همه دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و سیاست‌گذاران بر امن بودن دانشگاه‌ها است.
وی گفت: دانشگاه‌ها ساز و کار و قوانین و مقررات خاص خود را دارند لذا تصمیم‌گیری‌ها باید درون دانشگاه‌ها انجام شود و فعالیت‌های سیاسی را تنظیم کند.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: دانشگاه‌ها دارای نهادهای نظارتی و تصمیم ساز و مانند یک کشور هستند لذا باید مدیریت شود و زیر بار توصیه‌های غیرقانونی و از بیرون نروند.
وی در عین حال با بیان اینکه مبنای اقدامات دانشگاه‌ها باید قانونی باشد تصریح کرد: دانشجویان از بینش و دانش لازم برخوردارند و ما از کارهای قانونی در دانشگاه حمایت می‌کنیم و مخالف کارهای غیرقانونی هستیم.
معتمدیان بر لزوم تشکیل شورای هم‌افزایی بین روسا و تشکل‌های مختلف دانشگاه‌های استان تاکید کرد و گفت: تشکیل این شورا در بحث توسعه به عنوان مهمترین موضوع استان که مطالبه‌ مقام معظم رهبری نیز هست بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قطار توسعه استان را به سرعت پیش می‌بریم و با معرفی که از استان طی یک سال اخیر نزد مسئولان کشور انجام دادیم و حمایت‌های خوب دولت، امیدواریم تا پایان این دولت، بخش عمده‌ای از توسعه استان رقم بخورد.
وی اظهار داشت: در یک سال گذشته علاوه بر دولت، شاهد حضور دستگاه‌های حاکمیتی برای محرومیت‌زدایی استان بودیم که در این زمینه چهار تفاهم‌نامه امضا شد و براساس آن سپاه پاسداران، مسوولیت محرومیت‌زدایی شهرستان زیرکوه، کمیته امداد امام خمینی (ره) مسوولیت شهرستان سربیشه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) معین شهرستان نهبندان و بنیاد مستضعفان معین شهرستان درمیان انتخاب شدند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب این تفاهم‌نامه‌ها شاخص‌های عقب افتادگی استان ترمیم خواهد شد چون معتقدیم اگر از همه ظرفیت‌های استان استفاده و آن را به کشور معرفی کنیم بدون شک در برنامه میان مدت، حتی پایان دولت کنونی از بخش زیادی از محرومیت خارج خواهیم شد.
وی در پاسخ به دانشجویان درباره حضور در جلسات مربوط به دانشجویان اظهار داشت: هرچند رییس 95 شورا و کمیسیون در استان هستم و زمان محدود است اما گلایه شما به حق است و سعی می‌کنیم ارتباط بیشتری با مجموعه‌های دانشگاهی برقرار کنیم.
معتمدیان عنوان کرد: در ارتباط با موضوعاتی که توسط تشکل‌های دانشجویی در این نشست مطرح شد بی اطلاع نیستم اما انتظار می‌رفت چالش‌های بیشتری مطرح می‌شد.
وی گفت: اینکه گفته شود بعد از یک سال وارد دانشگاه بیرجند شده‌ایم شاید درست نباشد چون از بدو ورود به خراسان جنوبی و به صورت غیررسمی حوزه فعالیت‌های مربوط به توسعه استان را با استفاده از توان اساتید و فرهیختگان دانشگاه آغاز کردیم و ادامه دادیم.
نماینده عالی دولت در استان به تکمیل و تدوین سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی توسط اساتید دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: برنامه میان مدتی که برای توسعه استان مدنظر است منطبق با سند آمایش است تا مرتکب آزمون و خطا نشویم چراکه در گذشته این آزمون‌ها هزینه‌های زیادی به دنبال داشته است.
وی افزود: خراسان جنوبی 20 سال دوره خشکسالی را تجربه کرده است و بیش از چهار برابر تبخیر آب در سطح منطقه دارد لذا براساس این سند نباید به سراغ کشت محصولات کشاورزی آب‌بر رفت یا قطب پنبه در استان شکل گیرد.
معتمدیان با بیان اینکه خطاهای استراتژیک گذشته در استان هزینه‌های جدی به جا گذاشته است تصریح کرد: نگاهمان به دانشگاه، اندوخته‌های آن و تلاش‌ها و زحمات دانشگاهیان است.
وی تاکید کرد: مشورت‌هایی که از اساتید دانشگاه‌های خراسان جنوبی گرفته‌ایم در روند توسعه و تبیین نقشه راه استان به ما کمک کرده است تا برای اجرایی کردن این برنامه‌ها و اسناد توسعه‌ای مسیرهای میانبر را انتخاب کنیم و در حداقل زمان به اهداف خود برسیم.
استاندار خراسان جنوبی گفت: طبیعتا انتظاراتی از مجموعه دانشجویان و دانشگاهیان استان داریم، به اینکه دور هم جمع شویم و با الفاظ بازی کنیم و در نهایت گروه‌های هم‌اندیشی تشکیل شود اما اجرایی نشود اعتقاد نداریم.
وی افزود: از مجموعه دانشگاهیان استان درخواست داریم در مسیر سختی که پیش رو گرفته‌ایم و کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه است و هر روز محدودیت‌ها بیشتر می‌شود ما را یاری کنند.
معتمدیان گفت: در دو سال اخیر دیدید بودجه‌هایی که تدوین می‌شود کاملا انقباضی است لذا باید واقع‌نگر باشیم و شرایط موجود را ببینیم.
وی اضافه کرد: درآمدهای کشور در 40 سال گذشته از محل فروش نفت بوده و این نقطه ضعفی است که دشمن روی آن دست گذاشته لذا سخت‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: این به معنای نبود ظرفیت در کشور نیست بلکه بیش از هشت هزار کیلومتر مرز با 15 کشور را داریم لذا امکان اینکه بتوان نیازهای کشور را تامین و از تحریم‌ها عبور کرد، فراهم است.
وی گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه با مدیریت منابع، صرفه‌جویی و استفاده از ظرفیت‌های موجود این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.
معتمدیان افزود: خراسان جنوبی طولانی‌ترین مرز را با کشور افغانستان دارد که با استفاده از این ظرفیت به دستاوردهای زیادی دست خواهیم یافت کما اینکه این مسیر را آغاز کرده و توفیقات خوبی در صادرات، واردات و تامین نیازهای استان کسب کرده‌ایم.
وی مرز را یکی از مزیت‌های استان عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از مرزهای استان به یک مطالبه و موضوع ملی مبدل شده یعنی نخستین بار است که موضوع مرزهای استان با کشور افغانستان در سطح ملی دنبال می‌شود.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به ریل‌گذاری و برنامه‌هایی که در یک سال اخیر انجام شده است اظهار داشت: خراسان جنوبی عقب افتادگی‌های جدی در حوزه زیرساختی دارد کما اینکه در 40 سال گذشته فعالیت‌های زیادی انجام شده اما در محرومیت‌زدایی استان کافی نبوده است.
او با بیان اینکه اصلی‌ترین مطالبه مردم موضوع زیرساخت‌های استان است عنوان کرد: ارتباط با استان‌های شرقی به عنوان سند توسعه شرق کشور سال‌های قبل تدوین شده است اما بخشی از این برنامه‌ها در استان زمین مانده بود.
معتمدیان گفت: اتصال ریل چابهار - سرخس از جمله این سندها بود که راه دسترسی اقیانوس هند و دریای عمان به کشورهای آسیای میانه است و در توسعه منطقه نقش آفرینی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه توسعه شرق کشور برای جمهوری اسلامی حائز اهمیت است یادآور شد: یکی از اَبرپروژه‌هایی که سال اخیر مورد توجه دولت قرار گرفت استفاده از روش‌ها و شیوه‌های جدید تامین مالی است که شرایط تحریم بی تاثیر نبوده است.
وی گفت: در سه ماه گذشته دولت 2 مصوبه در زمینه تامین مالی راه‌آهن از جمله تامین فایناس داخلی سه هزار و 800 میلیارد تومان برای اتصال بیرجند به گناباد داشت.
استاندار خراسان جنوبی افزود: همچنین تشکیل کنسرسیوم از شرکت‌های خصوصی یعنی نقش دادن به بخش خصوصی از مهمترین نگاه‌هایی است که نظام به انجام ابرپروژه‌ها دارد که در این زمینه بیش از 70 درصد از طریق تامین مالی صندوق توسعه، 10 درصد منابع دولتی و 20 درصد منابع مستقیم کنسرسیوم است که فاز نخست قطعه 16 راه آهن استان کلنگ‌زنی شده است.
وی بیان کرد: دومین مصوبه دولت درخصوص فاینانس خارجی بود که سال 95 مبلغی به استان اختصاص داده شد و اخیرا در شورای اقتصاد طرح موضوع شد و با پیگیری انجام شده مجموعه تیم مدیریتی استان، اتصال راه آهن شرق به عنوان یک مطالبه مطرح و 700 میلیون یورو تخصیص داده شد که با مشارکت کنسرسیوم، نهایی خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برای پروژه راه آهن بیرجند - زاهدان، بیرجند - یونسی قطعه‌ای که سال‌ها قبل در چابهار - زاهدان آغاز شده بود 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافت و همه مسیر کریدور شرق کشور تعیین تکلیف مالی شد که به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی خواهیم بود.
وی دوباندسازی جاده‌های استان را از دیگر دغدغه‌های مردم خراسان جنوبی برشمرد و یادآور شد: هزینه‌های زیرساختی در استان بسیار بالا است اما امسال با استفاده از ظرفیت سازمان برنامه و بودجه و حضور وزرا در استان، اعتبارات این حوزه بیش از چهار برابر افزایش یافت.
معتمدیان گفت: در این زمینه 420 کیلومتر پروژه دو باند و بزرگراه در یک سال گذشته آغاز شد و برخی پروژه‌ها در حال انجام مناقصه و برخی در حال اجرا است که تاکنون 220 میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده است.
وی با تاکید بر اینکه نباید به منابع مالی و دولتی متکی باشیم تصریح کرد: برای تکمیل جاده بیرجند - قاین از ظرفیت برنامه ششم توسعه ماده 56 استفاده کردیم و 50 میلیارد تومان از این محل تامین اعتبار شد و تا پایان سال آینده عملیات اجرایی آن به پایان می‌رسد.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از اشتباهات عمده استان این است که متکی به اعتبارات دولتی شده‌ایم در حالیکه یکی از شاخص‌های اعتباری، نرخ جمعیت است که در این زمینه انتقاد نیز داریم.
وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های استان محرومیت‌زدایی است تاکید کرد: هنوز استان به شاخص‌های توسعه نرسیده در حالی که بیست و هشتیمن استان از نظر جمعیت است و میانگین جمعیت در هر هکتار استان یک نفر و میانگین کشور 48 نفر است.
برنامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به یک هزار هکتار با پیش‌بینی تولید 280 هزار تن محصولات صادرات محور، تدوین سند سازگاری با کم‌آبی با 6 برنامه محوری از جمله صرفه‌جویی 100 میلیون مترمکعب آب در استان، تبدیل استان به هاب منطقه‌ای شتر، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و توسعه واحدهای فراوری و صنایع تبدیلی، افزایش سهمیه سوخت مرزنشینان، توسعه پروازهای استان، استفاده از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن از دیگر مباحثی بود که استاندار به آنها اشاره کرد و خواستار مشارکت فعالانه و مسوولانه دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان در مسیر توسعه استان شد.
معتمدیان گفت: از ارائه ایده‌های متناسب با ظرفیت‌ها و سند آمایش استان استقبال می‌کنیم.
شماری از روسای دانشگاه‌ها و مسئولان تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی نیز در این نشست به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره مسائل روز و دانشگاه پرداختند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است