پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش شدت اضطراب در افراد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- اضطراب و استرس یکی از احساسات عاطفی انسان است که اگر شدت یابد ممکن است به نتایج نامطلوب منجر شده یا پیش‌زمینه بیماری‌های دیگر مانند افسردگی گردد.

به اعتقاد پزشکان، اضطراب، نوعی پاسخ بدن ما به محیط اطرافمان است و این واکنش اغلب در اثر وقایع خاصی پدید می‌آید. تغییرات استرس آفرین می‌توانند فیزیکی، روانی یا رفتاری باشند.
بررسی‌ها از افزایش میانگین اضطراب در جامعه حکایت دارد که این میانگین در زنان بیشتر از مردان و در شهرنشینان و ساکنان شهرهای بزرگ بیشتر از سایر مناطق گزارش شده است.
به گفته دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان شیوع اضطراب و افسردگی در ایران طی سه دهه گذشته 2 برابر شده که عوامل مختلف از جمله شرایط اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی در این زمینه موثر بوده است.
اضطراب از جمله اختلالات روانی است
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده هم‌اکنون بطور متوسط بیش از 23 درصد افراد جامعه به اختلالات روانی مبتلا هستند.
دکتر ندا اخروی افزود: اختلالات خلقی، اضطراب، روان پریشی، اختلالات جسمی، اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر و الکل، افسردگی و اختلالات جنسی از جمله اختلالات روانپزشکی به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: درمان برخی اختلالات روانی طولانی مدت و 6 تا 24 ماه به طول می‌انجامد.
وی گفت: اختلالات روانی نیز مانند سایر بیماری‌ها با تشخیص و انجام امور درمانی قابل علاج است اما نگرش غلط و انگ بیماری روانی در بسیاری مواقع مانع برخورداری اینگونه بیماران از خدمات تخصصی روانپزشکی می‌گردد.
آسیب‌های اجتماعی نتیجه اضطراب در جامعه است
رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اضطراب به شکل پیش‌رونده‌ای در تمام جوامع رو به افزایش است و این مشکل به یک کشور یا منطقه‌ خاص تعلق ندارد و معضل تمام جوامع بشری امروز محسوب می‌شود.
پروفسور علی گرجی افزود: سازمان بهداشت جهانی، اضطراب را یکی از مشکلات اساسی جوامع در نسل‌های پیش‌رو می‌داند و برنامه‌هایی را برای کاهش اضطراب و افزایش ضریب سلامت اجتماعی، به کشورها توصیه کرده است.
وی معضلاتی مانند اعتیاد، طلاق و خشونت را نتیجه‌ عوامل متعدد از جمله افزایش میزان اضطراب در جامعه دانست و ادامه داد: بسیاری از حوادث خونین و خشونت آمیز که در حال حاضر در جامعه رخ می‌دهد، پیامد کاهش آستانه تحمل و افزایش اضطراب در افراد جامعه است.
اضطراب در بین شهرنشینان بیشتر است
استاد دانشگاه مونستر آلمان اظهار داشت: شیوع بیماری‌های ناشی از اضطراب در ساکنین شهرها 20 درصد بیشتر از سایرین است و شهرنشینان بیشتر در معرض بروز واکنش‌های مخرب ناشی از تنش قرار دارند.
پروفسور گرجی افزود: مطالعات پرتو نگاری مغز نشان داده است بخشی از نواحی مغز که مسوولیت مقابله با تنش‌ها را برعهده دارد، در افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند تحریک پذیری بیشتر نسبت به افراد ساکن در شهرهای کوچک دارد.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: هسته بادامی مغز، حسگر مغز است و نقش برجسته در تنش و اضطراب دارد و این منطقه در مغز ساکنین شهرهای بزرگ دچار بیش فعالی است.
وی افزود: گرچه سکنی گزیدن در شهرهای کوچکتر یا روستاها می‌تواند آرامش بیشتری برای ما به همراه بیاورد ولی با توجه به سبک غالب زندگی در اکثر نقاط جهان، نمی‌توان از آن به عنوان نسخه‌ای واقع گرایانه برای جلوگیری از تنش و اضطراب یاد کرد.
وی قدم زدن در طبیعت پاک، تغذیه سالم، اختصاص ساعتی در روز به فعالیت بدنی و ورزش، گوش دادن به موسیقی و نواهای آرام بخش و پرهیز موقت از رانندگی و خودرو شخصی و دور شدن از هیاهوی سر و صدا را از راهکارهای مقابله با اضطراب و استرس برشمرد.
اضطراب با آلودگی هوا مرتبط است
رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: گرچه تنش‌های اجتماعی که اغلب در ساکنین کلانشهرها به صورت مزمن در می‌آید عامل اصلی تغییراتی است که آنها را در معرض مشکلات روحی و روانی قرار می‌دهد ولی از نقش آلودگی هوا نیز نباید غافل ماند.
پروفسور گرجی افزود: تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند از میزان بیشتری از اضطراب رنج می‌برند.
وی گفت: همانطور که آلودگی هوا شانس بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، شانس بروز تنش و اضطراب را نیز می‌افزاید.
وی با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دانشگاه مونستر آلمان برای کاهش اضطراب در منطقه‌ 9 آموزشی افزود: در این برنامه به دنبال آن هستیم که به مردم آموزش دهیم که چگونه از عوامل اضطراب‌آور فاصله بگیرند یا استرس‌ها را کنترل کنند که به مراحل مزمن و مشکل‌زا تبدیل نشود.
استرس عامل بیماری‌های التهاب سیستم عصبی
پزشک متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: استرس و تنش‌های روزانه یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌های التهاب سیستم عصبی نظیر ام.اس شناخته شده‌اند.
دکتر علی شعیبی افزود: بیماری‌های مختلف نظیر پارکینسون، زوال عقل، اضطراب، افسردگی، جنون، سکته‌های مغزی، تشنج، صرع، سردردها و اختلالات حرکتی در زمره بیماری‌های التهاب سیستم عصبی قرار دارند.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که هر چه به سوی مدرن شدن پیش برویم، ارتباط انسان‌ها با طبیعت کمتر شود و استرس و اضطراب در جامعه افزایش یابد، شاهد ابتلای بیشتر به بیماری‌های التهاب سیستم عصبی خواهیم بود.
وی گفت: در جامعه ایران با توجه به تغییرات نسلی، فشارهای اقتصادی و روابط بین فردی، اضطراب، استرس و عصبانیت رو به افزایش است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ارتقای علوم اعصاب را یکی از ماموریت‌های ویژه منطقه 9 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانست و افزود: طبق برنامه‌ریزی های انجام شده قرار است برای کنترل و کاهش اضطراب در استان خراسان رضوی با همکاری‌های نهادهای دیگر وارد عمل شویم.
خود هیپنوتیزمی راهکاری برای کنترل اضطراب
رییس انجمن هیپنوتیزم آسیا یکی از راهکارهای کنترل استرس و اضطراب در جامعه را خود هیپنوتیزمی دانست و گفت: افراد جامعه می‌توانند استرس‌های خود را با فراگیری تکنیک خودهینوتیزمی کاهش دهند، همچنانکه اکنون در برخی کشورهای اروپایی آموزش خود هیپنوتیزمی به افراد برای کنترل استرس در حال اجراست.
دکتر مهدی فتحی افزود: خود هیپنوتیزمی تکنیکی است که فرد می‌تواند از طریق فراگیری آن ذهن خود را مدیریت و استرس‌ها را کاهش دهد و این تکنیک بین هفت تا 20 دقیقه به طول می‌انجامد و هیچ خطری ندارد و هنگامی که فرد تصویرپردازی را رها کند به حالت قبل خویش باز می‌گردد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: فرآیند خود هیپنوتیزمی به این معناست که خود شخص مغزش را در حالتی قرار بدهد که انفکاک از محیط داشته باشد و نسبت به چیزهایی در محیط که اهمیت ندارند مانند رفت و آمدها و صداها بی‌توجه باشد و از سوی دیگر ذهنش را متمرکز بر یک موضوع خاص از قبیل بی‌دردی در قسمتی از بدن که درد دارد یا ارتقای آرامش خود نماید.
دکتر فتحی گفت: در این تکنیک، شخص می‌نشیند یا دراز می کشد، چشم‌هایش را می‌بندد و با القائات هیپنوتیزمی که فرا گرفته است تصویرپردازی می‌کند بطور مثال بر تصویر قرار گرفتن در ساحل دریا و آرامشی که از صدای دریا می‌شنود متمرکز می‌شود.
برچسب‌ها
اختلالات اضطرابی مشهد خراسان رضوی بیماری

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق