پیام خراسان

آخرين مطالب

دغدغه‌هایی از جنس توسعه در نشست دانشگاهی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - نشست صمیمی استاندار خراسان جنوبی با روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی استان که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، با بیان دغدغه و پیشنهادهایی از جنس توسعه و پیشرفت همراه بود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی شنبه شب در این نشست که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد گفت: یکی از مشکلات کنونی عدم انگیزه نسل جوان به ویژه دانشجویان است؛ موضوعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
سید حسن هاشمی افزود: در حال حاضر در خراسان جنوبی از روند تکامل دانشگاه‌های جهان خارج نیستیم اما در نسل دوم دانشگاه‌ها مانده‌ایم و باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین پیش رفت.
وی تصریح کرد: سال‌های گذشته دانشگاه‌های خراسان جنوبی به نسبت پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند اما اگر با دانشگاه‌های نسل دوم مقایسه شود باز هم ضعیف هستیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز با رعایت آمایش اظهار داشت: در اسناد مختلف استان که از سال‌های قبل از انقلاب نیز پیش بینی شده است در دانشگاه‌های استان تجارت علم می‌تواند راهگشا باشد.
وی گفت: با انگیزه‌های قوی که در استان وجود دارد توجه به عرصه بین‌المللی در حوزه علم و فناوری حائز اهمیت است.
رییس دانشگاه بزرگمهر قاینات هم گفت: 16 آذرماه یادآور حضور مقتدرانه دانشجویان استکبارستیز در حماسه‌های ماندگار میهن اسلامی بوده و فرصتی ارزشمند برای بازنگری هویت انقلابی دانشجویان ایران اسلامی است.
محمدحسین شفیعی‌میم افزود: اعلام شد امسال نخستین بودجه بدون نفت بسته شد که خوشحال کننده است و امید است نفت از سفره‌های مردم برداشته شود.
وی بیان کرد: در مباحث فرهنگی گاهی اوقات سلیقه گرایی بیرون از دانشگاه حاکم است اما برخی فعالیت‌ها شاید برای برخی جناح‌ها و مسئولان به کامشان خوش نباشد در حالیکه در جهت اعتلای فرهنگی و برنامه‌های مقام معظم رهبری است.
رییس دانشگاه بزرگمهر گفت: اگر تلاشی در مجموعه فرهنگی دانشگاه‌ها انجام می‌شود برای زیرسوال بردن چارچوب‌ها نیست بلکه هدف ایجاد فضای نشاط و امید برای دانشجویان است تا از فضای ناامید و خمودگی فاصله بگیرند.
وی بر لزوم توسعه کارگروه‌های پژوهشی تاکید کرد و گفت: کارگروه‌های پژوهشی بیشتر در هفته پژوهش برگزار می‌شود اما در طول سال باید این کارگروه‌ها به صورت منسجم برگزار شود.
شفیعی‌میم به مشکلات کمبود بودجه اشاره کرد و گفت: طرح‌های کلان بودجه و عدم بودجه نمی‌شناسد یکی از دغدغه‌های عمده مردم استان تکمیل دوباندسازی جاده قاین - بیرجند است هرچند تلاش‌های زیادی در این زمینه در دست اجرا است اما انتظار داریم این تلاش‌ها مضاعف شود چون واقعا خطرساز است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ابن حسام خراسان جنوبی هم گفت: عدم مهارت کافی فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مشکلات عمده استان و سایر شهرستان‌ها است.
محمود نخعی افزود: یکی از مشکلات اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و به تبع آن استان، این است که قرار بود در برنامه توسعه پنجم سرانه دانشجویان به سطح سایر دانشگاه‌ها برسد که محقق نشد و با یک سوم سرانه دانشجویی سایر دانشگاه‌ها خدمات ارایه می‌دهیم.
وی تاکید کرد: فضای دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیشتر کارگاه و آزمایشگاه است لذا بودجه زیادی نیاز است تا دانشجوی ماهر را وارد جامعه کنیم بنابراین سرانه دانشگاه باید افزایش یابد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ابن حسام خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر 70 تا 75 درصد دانشجویان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند اما مهارت دانشجویان هنوز نیاز به افزایش دارد.
وی با اشاره به کمبودهای فیزیکی دانشگاه گفت: تنها تقاضای ما این است مشکل سرانه دانشجویی این دانشگاه به سطح مسئولان سراسر کشور منتقل و امکانی فراهم شود که از بودجه‌های طرح توازن نیز بهره‌مند شویم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند نیز گفت: انتظار داریم حضور استاندار محترم در دانشگاه‌ها بیشتر شود هرچند تلاش‌های یک سال گذشته در استان سبب شده بخشی از مشکلات دانشگاه‌ها حل و فصل شود.
محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: این نشست هرچند مربوط به دانشجویان بود اما حرف‌هایی گفته شد که ارتباطی با دانشجویان نداشت.
وی گفت: دانشجویان استان واقعا خوب هستند اما زمان ما روسای دانشگاه فراوان اذیت می‌شدند لذا انتظار داشتیم مشکلات خیلی جدی‌تر از دانشجویان شنیده می‌شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: دانشجویان آزاد هستند تا مشکلات و مطالبات خود را بیان کنند چون اینجا جای صحبت است و استاندار آمده تا حرف دانشجویان را بشنود و به دولت منتقل کند.
وی افزود: از تک تک دانشجویان استان تشکر می‌کنم که سطح فرهنگ و شعور خود را بارها و بارها نشان داده‌اند و اعتراضات خود را به سطح جامعه نکشاندند.
دهقانی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های اصلی استان و منطقه بحث آموزش است عنوان کرد: وجود دبیرستان شوکتیه به عنوان سومین مدرسه کشور نشان از توجه ویژه به حوزه آموزش و توسعه استان بوده و نشان می‌دهد این استان از قدیم صادرات معلم داشته است.
وی تاکید کرد: در خراسان جنوبی باید به آموزش به دید صنعت نگاه کرد در این صورت از طریق صنعت می‌توان سبب اعتلا و توسعه این استان مرزی شد.
رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی هم گفت: خراسان جنوبی در آستانه جهش جدی قرار گرفته و نور امید در دل جوانان استان ایجاد شده است.
سید سعیدرضا احمدی‌زاده افزود: بررسی‌های انجام شده توسط نخبگان استان نشان می‌دهد در یک سال گذشته و از بدو ورود استاندار خراسان جنوبی 14 هزار میلیارد تومان مصوبات استان بوده است.
وی بیان کرد: استاندار این اعداد را به صورت پراکنده اعلام می‌کند و شاید از این رقم بی‌اطلاع باشد اما این عدد در ذهن نمی‌گنجد و برخی مصوبات برای این مجموعه رویا است.
رییس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جوانان به ویژه دانشجویان موضوع اشتغال است که به دنبال فعال کردن صنایع بزرگ و استفاده از توان نخبگان هستیم.
وی با تاکید بر لزوم تشکیل شورای هم‌افزایی در استان گفت: شاید در گذشته نیروی انسانی لازم برای بخش راه‌آهن یا انتقال آب به استان تربیت نکرده‌ایم و نیاز به نیروی متخصص بومی داریم.
احمدی‌زاده تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی در حال تقویت است که تاثیر زیادی در توسعه استان خواهد داشت.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذار و بخش خصوصی وارد استان نمی‌شود چون تفاوت معناداری با استان‌های توسعه یافته و دارای زیرساخت دارد اما استاندار راه اشتباهی که گذشتگان رفته‌اند، نرفته‌ است و ریل‌گذاری برنامه‌ها در حال انجام است.
رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از نقدهای نخبگان این است که کارها تک نفره پیش برده می‌شود که با تشکیل شورای هم‌افزایی فعالیت‌های دانشگاهی در جهت اقداماتی که استاندار پیش می‌برد، لازم است.
رییس دانشگاه بیرجند هم گفت: 16 آذر روزی است که نقش پیشروی ‏دانشجویان و دانشگاه در اعتلا و سربلندی و آزادگی کشور رقم خورده است.‏
احمد خامسان رشد زیرساخت‌ها و توسعه آن را از اقدامات زیربنایی یک سال اخیر در استان دانست و گفت: برنامه‌های اجرایی بسیار خوبی درخصوص توسعه استان ریل‌گذاری شده که امید می‌رود سرمایه‌گذاری هنگفتی که در منطقه در حال انجام است به تحقق برسد.
رییس دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر بیرجند هم گفت: انتظار داشتیم در این نشست دبیران تشکل‌های دانشجویی موضوعاتی از قبیل مطالبه‌گری در حوزه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی را مطرح کنند.
ایرج مهدی‌زاده خواستار تسهیل در صدور مجوزهای تشکل‌های دانشجویی استان شد و افزود: برخی مواقع فرایند صدور مجوز یک سال طول می‌کشد لذا عطش دانشجویان برای تشکیل تشکل‌ها به مرور زمان کم می‌شود.
وی تداخل مسایل و برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را یکی از مشکلات بیان کرد و گفت: برخی برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف تکراری است این موضوع ممکن است دانشجویان را اذیت کند لذا اگر برنامه فرهنگی واحدی برای هر دانشگاه تعیین و بین تشکل‌ها تقسیم کار شود شاید بخش عمده‌ای از دغدغه‌های دانشجویان برطرف شود.
رییس دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر بیرجند عنوان کرد: یکی از خواسته‌های دبیران تشکل‌های دانشجویی استان استفاده از توان دانشجویان در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی بود که در این زمینه نیاز به مساعدت مسوولان داریم.
برچسب‌ها
توسعه اقتصادی دانشگاه خراسان جنوبی تشکل های دانشجویی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192583/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس

رفع تصرف اراضی دولتی شهرستان طرقبه و شاندیز به ارزش 200 میلیون تومان

مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود 6 هزار لیتر بر ثانیه آب

کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

برگزاری کنگره ابن حسام و آیت الله تهامی

فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود

تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات وعده صادق، فردا در بیرجند

مردمی سازی در خراسان شمالی باید به جایگاه اصلی خود دست یابد

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد

برگزاری اولین دوره مسابقات فوتشال در کلات

جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها | آدم‌ربایی و قتل در مشهد

یک جان باخته و 6 مصدوم در حادثه رانندگی مشهد تربت حیدریه

سیزده هزار فرصت شغلی پارسال در خراسان شمالی ایجاد شد

انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است

دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند

هزینه سفر حج بسیار سنگین است / مشکلات حج با تدبیر رفع شود

مجموعه آثار 15 جلدی همایش جهانی بقیع رونمایی شد

اعزام 11 کاروان حج تمتع از خراسان جنوبی

بازگشت 7 واحد راکد در تربت حیدریه به چرخه تولید

نشست ادواری شهرداران کلان شهرها و مراکز استان ها در مشهد+ عکس

افزایش حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

مقام نخست خراسان شمالی در مسابقات کوراش قهرمانی بانوان کشور

منطقه زیبای پامنار خوزستان

یگان تکاوری 123 هنگ مرزی درمیان ناجی بیمار کهنسال

پیش‌بینی بارندگی در برخی مناطق خراسان جنوبی

قتل مادر در تهران؛ دستگیری در مشهد!

کشف 7000 لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیندیشند

​​​​​​​«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» برگزار شد

بدهی 31 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد

نیروی زمینی ارتش مشغول انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان است

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

دستگیری 23 سارق و مالخر در چناران

بیش از 2 هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد