پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

جای خالی مجتمع های صادراتی برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- سهم ناچیز محصولات استراتژیک استان از بازارهای جهانی و لزوم تشکیل کنسرسیوم یا مجتمع های صادراتی برای این محصولات از موضوعات مطرح شده در کمیته شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: هجدهمین جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به منظور بررسی مصوبات جلسه قبل این کمیته برگزار شد.
نخستین موضوع مطرح شده در این جلسه بحث ایجاد کنسرسیوم صادراتی با مشارکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان بود که در این خصوص رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: خراسان جنوبی در بخش کشاورزی محصولات استراتژیکی خاصی دارد که هنوز در سطح بازارهای داخلی و خارجی به نحو شایسته معرفی نشده است.
خامه زر با بیان اینکه حرکت جزیره ای در همه بخش ها به ما خسارت زده است، بیان داشت: بیشتر دستگاه های اجرایی بخش های حمایتی دارند اما برای محصولات استراتژیک کنار هم قرار نگرفته اند.
وی تأکید کرد: تأمین مالی این کنسرسیوم به تنهای از عهده بخش خصوصی ساخته نیست و باید از حمایت های بخش دولتی در کنار بخش خصوصی استفاده کنیم.
رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات استان این است که تولید محصولاتی از جمله زرشک، زعفران و عناب به حد کفایت بوده اما آمار صادرات این محصولات درسطح بسیار پایینی است.
سهم ناچیز محصولات استراتژیک از صادرات
بهشتی فر به صادرات دو درصدی زرشک و 2.5 درصدی عناب تولیدی استان اشاره کرد و گفت: این نشان می دهیم تاکنون نتوانسته ایم موانع صادراتی و گمرکی را برای این محصولات رفع کنیم و ارزش افزوده برای آن ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید کارهای تحقیقاتی در حوزه بازاریابی و فروش این محصولات انجام شود تا بتوانیم به سهم خود از بازارهای جهانی دست پیدا کنیم، افزود: طبق بررسی های انجام شده شرکت های کوچک توان حضور در بازارهای جهانی را ندارد و به همین دلیل نیاز به ایجاد کنسرسیوم یا مجتمع های صادراتی برای محصولات استراتژیک استان داریم.
رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی اضافه کرد: کنسرسیوم یعنی همه این شرکت ها و تولید کنندگان کوچک در کنار هم قرار گیرند تا هم هزینه های آن ها کاهش یابد و هم بتواند در صادرات تخصص پیدا کنند.
بهشتی فر بیان کرد: با تشکیل این کنسرسیوم ها تولید کننده تنها دغدغه تولید دارد چراکه بخش بازاریابی کار بازاریابی و فروش را انجام خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک کنسرسیوم یا مجموعه های صادراتی در حوزه محصولات استراتژیک استان نداریم، عنوان داشت: در این زمینه طرحی تهیه شده و بر اساس آن کنسرسیوم صادراتی یک همکاری میان مدت یا بلند مدت چند شرکت است.
وی، انجام مطالعات تحقیقاتی، توسعه صادرات، تولید فرآورده هایی با ایجاد ارزش افزوده از محصولات استان، هدف مند شدن آموزش ها، از بین بردن رقابت های منفی و تعیین یک قیمت منطقی و تنظیم شده برای همه فعالان را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.
رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی اضافه کرد: فلسفه تشکیل کنسرسیوم این است که خرده مالک ها به صورت جمعی کار کنند که در این ارتباط در حال حاضر یک خلأ در استان و حتی در کشور وجود دارد.
بهشتی فر با تأکید بر اینکه تحقق این امر به یک کار مستمر و بلند مدت نیاز دارد، بیان کرد: در قدم نخست این طرح باید کسانی که توانایی حضور در این زنجیره را دارند شناسایی و از دل این زنجیره کنسرسیوم تشکیل شود.
جای خالی سازمان زرشک، زعفران و عناب
نماینده جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در تمام نقاط کشور بر اساس مزیت های آن منطقه یک سری امکانات و سازمان هایی شکل گرفته است، اظهار کرد: به عنوان مثال در استان هایی همانند گیلان سازمان چای و سیستان و بلوچستان سازمان شیلات شکل گرفته است.
بهدانی با بیان اینکه جای این سازمان ها برای محصولات استراتژیک استان خالی است، بیان کرد: این در حالی است که خراسان جنوبی در حال حاضر 20 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بحث تولید زرشک فعالیت دارند.
وی با اشاره به تولید 100 هزار تن زرشک تر در استان، گفت: حداقل 20 هزار تن زرشک خشک خواهیم داشت که همه آن می تواند صادراتی باشد.
بهدانی با تأکید بر اینکه تمام محصولات استراتژیک استان صادراتی هستند، عنوان داشت: در خراسان جنوبی به شدت نیازمند سازمان زرشک، زعفران و عناب هستیم.
وی با اشاره به اینکه تشکیل کنسرسیوم صادراتی می تواند نقطع شروعی برای شکل گیری این سازمان باشد، بیان داشت: باید در قدم نخست این کنسرسیوم شکل بگیرد تا در مرحله بعد به دنبال تشکیل سازمان باشیم تا از این طریق بتوانیم تمام دغدغه های تولید کننده، صادرکننده و فرآوری کننده این محصولات را پیگیری کنیم.
فرآوری محصولات استراتژیک استان به روش 50 سال قبل
نماینده جهاد کشاورزی با بیان اینکه تکنولوژی صنایع تبدیلی و فراوری محصولات استان مربوط به حداقل 50 سال قبل است، افزود: در حال حاضر برای محصولاتی از جمله زرشک و عناب تنها بسته بندی را داریم در صورتی که از فرآوری این محصولات بی بهره ایم.
بیکی نیز در این جلسه اظهار کرد: تجربه های گذشته نشان می دهد که استان در زمینه تجمیع خرده مالکی همیشه به مشکل برخورده است از این رو باید افرادی که می توانند این کنسرسیون را تشکیل دهند در ابتدا آمادگی ذهنی در این زمینه داشته باشند وکنسرسیوم در ابتدا با تعداد محدود تشکیل و در مراحل بعد گسترده گردد.
وی با بیان اینکه با توجه به سازگاری بالای زرشک در استان سطح زیر کشت این محصول در حال افزایش است، بیان کرد: با ادامه این روند تشکیل سازمانی برای محصولات استراتژیک استان بسیار مهم و ضروری است.
بیکی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده وقتی بخش دولتی در مسند کاری باشد که قرار است منافع بخش خصوصی دیده شود 100 درصد بخش خصوصی متضرر شده است، افزود: بدنه این سازمان یا تشکل باید از بخش خصوصی تشکیل شود.
وی یادآور شد: بار روانی که این کنسرسیوم می تواند ایفا کند بسیار بیشتر از اثر میدانی آن برای تنظیم قیمت و بازار خواهد بود.
سینا سرحدی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز دراین ارتباط مهمترین مانع توسعه محصولات استراتژیک استان را کشت این محصولات در سایر مناطق از جمله افغانستان اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا است اما سهم آن از بازارهای جهانی خیلی ناچیز است،اضافه کرد: بنابراین باید فضای جدی، عملی و اجرایی در این زمینه با محوریت یک نفر ایجاد شود و همه بخش های دیگر نیز در کنار این فرد قرار گیرند.
وی با تأکید بر اینکه قدم نخست برای تشکیل این کنسرسیوم تأمین منابع مالی است، بیان کرد: در مرحله دوم باید استانداردهای جهانی را برای صنایع فرآوری و بسته بندی در نظر گرفت.
وی تأکید کرد: برای ایجاد این کنسرسیوم حضور بخش دولتی در کنار بخش خصوصی ضروری است اما باید این کار با محوریت اتاق بازرگانی انجام شود.
رویدادهای گردشگری بدون بازده
نماینده شرکت شهرک های صنعتی نیز از آمادگی این مجموعه برای انجام بحث های حمایتی از کنسرسیوم خبر داد و گفت: در زمینه خشکبار از جمله زرشک، زعفران و عناب هفته آینده مناقصه ای برای تعیین عامل خوشه خشکبار برگزار می شود.
لکزایی، نماینده استانداری نیز تشکیل این کنسرسیوم را طرحی بسیار خوب دانست و گفت: باید اتاق بازرگانی به سمت تشکیل کنسرسیوم و استانداری و جهاد کشاورزی به سمت تشکیل سازمان زرشک، عناب و زعفران بروند.
بحث تلفیق کشاورزی و گردشگری به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت های ایجاد شده از طریق برگزاری تورها و جشنواره های عکاسی برای معرفی محصولات تولیدی استان یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که آقای خامه زر خصوص نیز گفت: فصل برداشت محصولات استراتژیک استان خود یک جشنواره است و اگر برداشت آن به تصویر کشیده شود می تواند در بخش گردشگری بهترین بهره برداری را داشته باشد.
درستکار، نماینده میراث فرهنگی نیز در این ارتباط اظهار کرد: در حال حاضر برگزاری رویدادهای گردشگری در استان ضعیف بوده و بازخوردی مناسب را نداشته است.
احسان درستکار بیان کرد: برگزاری این رویدادها باید سب ایجاد موج سفر و رونق در اقتصاد محلی شود اما رویدادهای گردشگری استان این بازخورد را نداشته چراکه چشم اندازی برای رویدادهای فرهنگی استان نداریم.
لزوم تدوین تقویم گردشگری استان
وی با تأکید بر اینکه این چشم انداز با تقویم گردشگری استان محقق می شود، عنوان داشت: اگر این تقویم را برای محصولات استراتژیک استان داشته باشیم علاوه بر اینکه سبب بهبود معیشت مردم خواهد شد در معرفی محصولات استان نیز نقش مهمی خواهد داشت.
در خصوص موضوع توسعه و نوسازی صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی که نماینده جهاد کشاورزی اعلام داشت : متقاضیان می توانند از تسهیلات بند الف تبصره ی 18 قانون بودجه سال 97 استفاده نمایند.
خامه زر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به مصوبه تشکیل ستاد هماهنگی برای حضور موثر تولیدات استان در نمایشگاه های استانی، ملی و بین المللی افزود: این مصوبه توسط اتاق بازرگانی پیگیری و در این زمینه اطلاع رسانی لازم را به فعالان تجاری انجام می دهد.
وی به برگزاری نمایشگاه گلد فود در کشور امارات در پایان بهمن ماه اشاره و خواستار حضور فعالان اقتصادی استان در هیات تجاری اتاق بازرگانی جهت بازدید از این نمایشگاه شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب