در مراسم بهرهبرداری از ایستگاه کوهسنگی خط دو قطارشهری عنوان شد؛
افزایش 15 درصدی مسافر با بهرهبرداری از ایستگاه کوهسنگی/شروع پروژه ایستگاه سلامت در دیماه
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با بهرهبرداری ایستگاه کوهسنگی تعداد مسافر 10 تا 15 درصد افزایش خواهد داشت.
خلیل الله کاظمی امروز در مراسم بهرهبرداری از ایستگاه کوهسنگی خط دو قطار شهری در بوستان کوهسنگی اظهار کرد: این ایستگاه با اعتبار بیش از 150 میلیارد تومان احداث شده و دارای 135 متر طول، 20 متر عرض و 23 متر عمق است. یکی از ویژگیهای این ایستگاه نسبت به ایستگاههای دیگر شیشهایبودن سازه و قرارگرفتن آن در فضای بوستان کوهسنگی است.
وی افزود: با بهرهبرداری ایستگاه کوهسنگی تمامی ایستگاههای خط دو قطار شهری به اتمام میرسد و در مطالعات اولیه ایستگاه سلامت برای برداشت و تخلیه مسافر برنامهریزی نشده بود اما بعدا تصمیمگیری شد و در اولویت برنامههای ما قرار دارد. فاصله ایستگاه سلامت تا کاوه 500 متر است. با بهرهبرداری این ایستگاه تعداد مسافر 10 تا 15 درصد افزایش خواهد داشت.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: امسال فرآیندی را انجام و طی آن لایحهای را اعلام خواهیم کرد که در صورت مورد مساعدت قرارگرفتن، پرداخت هزینه قطارشهری را بر اساس زمان و مسافت طیشده، تعریف خواهیم کرد تا نگرانی شهروندان مبنیبر میزان هزینههای پرداختی را نسبتبه مسافت و زمان برطرف کنیم.
کاظمی عنوان کرد: قرار بود این ایستگاه در اوایل آذرماه افتتاح شود که با کمی تاخیر انجام شد و دلیل آن مربوط به سازههای شیشهای است وگرنه روند کار در اوایل آذرماه تکمیل شده بود. ما برای ایستگاه سلامت مطالعات مربوط به توقف اتوبوس و پارکینگ شهری را انجام میدهیم تا بتوانیم ایستگاههایی که در میدان فلسطین توقف دارند را به این ایستگاه منتقل کنیم و مشکل این قسمت را حل کنیم. اوایل سال آینده کلنگ اجرایی این موضوع خواهد خورد.
در ادامه، محمدهادی مهدینیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: پروژههای ریلی شهری بسیار پرهزینه است و برای توجیهدارکردن آن باید در بسط زمانی دیده شود؛ به عنوان مثال اگر بخواهیم توجیه اقتصادی را در زمان سه تا پنج ساله در نظر بگیریم، بازگشت سرمایه صورت نمیگیرد اما اگر آن را طولانی کرده و پارامترهای دیگری را در آن لحاظ کنیم خواهید دید که یکی از موثرترین پروژههای شهری در بهبود کیفیت و زندگی شهری پروژههای حملونقل ریلی است.
وی اضافه کرد: کشورهای توسعهیافته زودتر از ما این موضوع را دنبال کردند و یکی از دلایل اینکه در کشورهای توسعهیافته کمتر با آلودگی هوا مواجه هستیم، تاکید بر حملونقل پاک است. شهر مشهد بعد از تهران در این زمینه پیشتاز است و این موضوع جای افتخار دارد و این الگو را شورای پنجم از ابتدای کار خود، علیرغم مشکلات کلان و شهر، در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: امروز در حال برنامهریزی برای این هستیم که خط سه قطارشهری در طول هفت ایستگاه را حداقل تا سه ایستگاه بهرهبرداری کنیم و عملاً لوپ خط یک تا سه را تکمیل کنیم و این درحالیست که عملاً تعهدی برای کلنگزنی خط چهار در سال 98 و 99 نداریم اما زیر گود رفتیم و این کلنگزنی را انجام دادیم تا شبکه حملونقل ریلی مورد استفاده مردم قرار بگیرد.
مهدینیا تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین نشان داد زمانی که قیمت بنزین به حد واقعی خود نزدیکتر شد، سهم استفاده از حملونقل عمومی افزایش پیدا کرد و برای این اتفاق، باید زیرساختهای خود را کامل کنیم و شبکه حملونقل عمومی به صورت شبکه است و باید با یکدیگر کامل شود؛ وگرنه کارکرد خود را از دست خواهد داد.
وی ادامه داد: ما درخط یک و دو زحمات زیادی کشیدیم اما در حوزه معماری ایستگاهها نتوانستیم شخصیتسازی ایستگاه انجام دهیم، در کشورهای دیگر ایستگاههای قطار شهری هر کدام شخصیت خود را دارد و طراحی های منحصربهفرد خود را دارد و مترو روسیه و مسکو در این زمینه شاخص هستند و مترو لندن و پاریس الان در این راستا تلاش میکنند تا هر ایستگاه شناسنامه هویتی معماری خود را داشته باشد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: در این ایستگاه به نوعی این اتفاق رخ داده و شما با خارجشدن از ایستگاه به نوعی متوجه خواهید شد که به ایستگاه پارک شهری وارد خواهید شد و امیدوارم در خط سه و چهار این شاخصه معماری و منحصربهفردبودن طراحی ایستگاهها در دستور کار قرار بگیرد.
در بخش دیگری از این مراسم، احمد یزدانپناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، اظهار کرد: ما تلاش میکنیم در کنار شهرداری و مدیریت شهر توسعه حملونقل عمومی را داشته باشیم؛ زیرا با توجه به آلودگی هوا ما باید زیرساختهای خود را روزبهروز بیشتر کنیم.
وی افزود: در زمینه واگن نیز با توجه به پیگیریهای آقای کیامرز در تلاش هستیم با همکاری وزارتخانه مجوز 60 واگن را دریافت کنیم؛ زیرا اگر به صورت کلی اقدام کنیم نمیتوانیم بهزودی این واگنها را تهیه کنیم.
در ادامه، سردار یعقوبعلی نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی بیان کرد: حتماً باید اهداف بلند نظام مقدس اسلامی را که تعالی جامعه و بهرهمندی از امکانات، خدمات، زندگی آرام و بهرهمند است را مدنظر قرار دهیم و هنر مسئولان تلفیق این دو است.
وی اضافه کرد: به عقیده من مسئولان مشهدی به برکت امام رضا(ع) که همه ما به آن توجه داریم، میتوانند الگوی موفقی در ارتباط با خدمت به مردم باشد. موفقیتها نتیجه اتحاد، اتفاق، همدلی، انسجام و نگاه بلند به آرمانهاست.
نظری افزود: ما اگر نگاه خود را بلند و متعالی کنیم، در خدمت به مردم موفقتر خواهیم بود و خدمت ما بیمنت خواهد بود. هرچه آرمانها و نگاههای خود را کوچک کنیم، به همان اندازه فرصتهای ما محدود خواهد شد و به نظر در مشهد فضای خوبی برای خدمت به زائران و مجاوران فراهم است.
در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا کلایی گفت: امیدوارم این پروژه مبارک مردم مشهد باشد. تا پایان دیماه پروژه مجموعه ایستگاه سلامت و پایانه اتوبوسرانی آغاز میشود تا بتوانیم اهداف تعریفشده برای محدودههای پیرامونی را به کمال برسانیم.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱:۱۶
-
۳۳ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/192957/