پیام خراسان

آخرين مطالب

استاندار خراسان رضوی: نبود تفکر سیستمی در اداره کشور رنج‌آور است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- استاندار خراسان رضوی گفت: نبود تفکر سیستمی در اداره کشور مشکل رنج‌آور است و تا زمانی که خرد جمعی برای پیشبرد و توسعه سیستم کلی حاکم نشود با تصمیم‌های خرد و جزیره‌ای به جایی نمی‌رسیم.

علیرضا ‌رزم حسینی عصر چهار شنبه در همایش ملی "تفکر سیستمی در عمل" در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دانشمندان نبود تفکر سیستمی در جامعه را در نبود آموزش‌های لازم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه می‌دانند و این نقیصه مهم به دلیل نبود آموزش‌های لازم از مراکز آموزشی پایه تا سطح عالی است.
وی ادامه داد: توسعه اقتصادی مراحلی دارد و چنانچه این مراحل به ترتیب طی نشود حتی اگر به وفور نفت بفروشیم و هر بشکه نفت هم بیش از 150 دلار باشد، هرگز به پیشرفت و توسعه نمی‌رسیم.
استاندار خراسان رضوی از تمرکز گرایی نظام اداره کشور، بوروکراسی اداری، عدم انسجام ارکان دولت، نزاع های سیاسی، بزرگ و گران بودن اداره دولت، عدم تبلیغ فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی، نگاه منفی به مجاهدان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، قوانین و مقررات مزاحم و عدم تناسب اختیارات با مسوولیت‌ها به عنوان مهمترین عوامل پیشگیری کننده از توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه نام برد.
وی گفت: کشور را گران اداره می‌کنیم این یک مصیبت و نکبت برای ماست، هیچ مسوولی مسوولیت آن را نمی‌پذیر که این مسایل را عنوان کند، می‌ترسد که برکنار شود یا نظام تضعیف شود، عدم توضیح اهمیت عوامل اقتصادی در آموزه‌های دینی از دیگر مشکلات مانع توسعه است در حالی که اسلام ثروت و خلق آن را عبادت می‌داند.
رزم حسینی افزود: هم اکنون اقتصاددانان و سرمایه‌داران بزرگی داریم که به دلیل ورشکستگی در زندان هستند در حالی که هیچ جای دنیا کسی به دلیل ورشکستگی به زندان نمی‌رود، ما با بی مهری با آنها رفتار کردیم، نمایندگانی به مجلس می‌روند که تجربه کار قانونگذاری ندارند و در نتیجه قوانین مزاحم تصویب می‌شود. وجود قوانین مزاحم تهدید جدی است کسانی که می‌خواهند شغل ایجاد کنند با این قوانین مواجه هستند.
وی ادامه داد: عدم تناسب اختیارات با وظایف از دیگر مشکلات است، استاندار در ستاد نیست در صف است، اگر اعتباری دستش آمد خرج می‌کند و بقیه اوقات هم دست روی دست می‌گذارد و در همایش ها شرکت می‌کند، من معتقد به این نیستم، در مثلث توسعه اقتصادی که به صورت موفقیت آمیز در قلعه گنج استان کرمان اجرا شد در سه ضلع آن نمایندگان مجلس، کارگزاران حکومت و سرمایه گذاران و کارآفرینان قرار دارند و روحانیت و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی این طرح مشارکت دارند، همه دستگاه‌ها و عوامل اجتماعی در این طرح برای ایفای نقش مناسب خود در راستای کسب همدلی و تلاش حداکثری برای پیشبرد توسعه اقتصادی و فرهنگی استان دیده شده‌اند و همه به عنوان جزئی از یک سیستم کل در نظر گرفته شده‌اند.
استاندار خراسان رضوی گفت: در این طرح هر کس در هر مسوولیتی که قرار دارد با هر گرایشی باید ایفای نقش کند، کلید توسعه و پیشرفت، سرمایه گذاری است چه داخلی و چه خارجی، باید همه اهمیت این موضوع را درک کنیم، همه افراد موثر در کنار هم بایستیم و بگوییم با هدف مقدس توسعه اقتصادی و فرهنگی می‌خواهیم با هم کار کنیم.
وی افزود: 56 امام جمعه فعال در خراسان رضوی داریم که همه پذیرفته‌اند نهایت همکاری را در اجرای این طرح بزرگ داشته باشند، در استان سیاست زده‌ای مثل کرمان با اجرای این طرح 76 هزار میلیارد تومان موافقتنامه امضا شد که به برکت برجام 50 هزار میلیارد تومان آن انجام شد، یک میلیون و 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور کجاست؟ جز این است که بخشی در دست مردم، بخشی در بخش دولتی است و بخش دیگری را بانک‌ها نگهبانی می‌کنند؟
رزم حسینی ادامه داد: شهرستان قلعه گنج کرمان ناامن ترین شهرستان بود که با اجرای این طرح امن ترین شهرستان شد و بسیاری از شاخص های آن از جمله ایجاد اشتغال افزایش یافت.
وی کاهش 70 درصدی نرخ جرایم خشن، کاهش ناهنجاری ها و انحرافات، افزایش امید به زندگی و رفاه اجتماعی، کاهش نرخ بیکاری، کاهش مصرف مواد مخدر، افزایش حاکمیت قانون و قانون مداری مردم، افزایش تعداد دانش آموزان موفق، حضور گردشگران خارجی و ایجاد کارخانجات تولیدی و صنایع تبدیلی و افزایش میزان سپرده بانکی مردم از 15 هزار میلیارد تومان به 36 هزار میلیارد تومان را به عنوان بخشی از آثار مثبت اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی در شهرستان قلعه گنج کرمان برشمرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح در این استان تاکنون 142 معین اقتصادی وظایف خود را پذیرفته اند که تا 500 معین قابل افزایش است، تا بحال برای سرمایه گذاری 128 هزار میلیارد تومان توافق شده که از این میزان 40 هزار میلیارد تومان آورده بخش خصوصی است.
وی افزود: اگر همه خود را در یک سیستم بشناسند و با هم کار کنند استان شکوفا می‌شود و در نهایت توسعه اقتصادی و فرهنگی استان در سایه امنیت است، ما در یک جنگ بزرگ اقتصادی با آمریکای جهانخوار هستیم و در پنج ماه گذشته میزان درآمد کشور از فروش نفت ماهیانه 12 میلیون دلار بود در حالی که سال 95 حدود 60 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، این یک جنگ تمام عیار است که مسوولان آن را به مردم نمی‌گویند اگر این مسایل گفته می‌شد و مردم توجیه می‌شدند بانک‌ها را به آتش نمی‌کشیدند در حالی‌که همین جوانان اگر جنگ سرزمینی رخ می‌داد با جان و دل از کشور دفاع می‌کردند.
رزم حسینی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید در راه هدف مشترک توسعه اقتصادی فرهنگی متحد شویم و تلاش کنیم که تفکر سیستمی در کشور حاکم شود و شرط آن این است که با هم کار کنیم و به هم اعتماد کنیم.
وی با بیان اینکه این طرح مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد گفت: در استان خراسان رضوی با بیش از 110 هزار میلیارد تومان سپرده بانکی، امکانات و استعدادهای فراوان بیش از هر استان دیگری زمینه اجرای طرح‌های توسعه اقتصادی و فرهنگی وجود دارد.
رییس این همایش نیز گفت: تفکر سیستمی مقوله‌ای است که امروز برای اداره درست و به صرفه کشور به شدت به آن نیازمندیم، در این تفکر مجموعه عوامل در تعامل با هم هستند، هر تصمیمی که گرفته می‌شود تاثیر آن در یک سیستم کلی سنجش می‌شود.
دکتر علی نقی مشایخی افزود: فقدان تفکر سیستمی در تغییر نرخ ارز، بنزین و سیستم کلی آثاری به جای می‌گذارد که می‌تواند مخرب باشد، اگر سیستمی فکر نکنیم می تواند عواقب آن بسیار پرهزینه باشد، در تفکر سیستمی به جای تقابل روی تعاملات فکر می‌کنیم.
وی ادامه داد: اگر سیستمی فکر کنیم آماده یادگیری می شویم، این تفکر باید در لایه های مختلف جامعه نفوذ کند و باید از مدارس شروع کنیم. اگر تفکر سیستمی نباشد هر کس در حوزه اختیارات کوچک خودش عمل نموده و از تعامل با حوزه های دیگر برای دستیابی به هدف کلی باز می‌ماند.
دکتر علیرضا پویا دبیر علمی این همایش نیز گفت: با فراخوان انجام شده 98 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این میان 52 مقاله برای ارائه پذیرفته شد و 18 مقاله نیز برای ارائه در پنل تخصصی انتخاب شد.
این همایش فردا نیز در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی به صورت کارگاه‌های تخصصی ادامه دارد.
برچسب‌ها
استانداری خراسان رضوی خراسان رضوی دانشگاه فردوسی مشهد همایش

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193231/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر