پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کنفرانس تفکر سیستمی در عمل:

دنیای امروز نیاز به تفکر سیستمی دارد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس کنفرانس تفکر سیستمی در عمل گفت: همواره تفکر سیستمی دارای ابعادی است که در دنیای امروز به همه آن‌ها نیازمندیم که باید این نوع تفکر را در لایه‌های مختلف جامعه ترویج کنیم.

علی‌نقی مشایخی در همایش ملی«تفکر سیستمی در عمل» که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: شاید شروع این فرهنگ باید از مدارس باشد و یا شاید هم باید سیستمی فکر کردن را به دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش داد تا با این تفکر به گونه‌ای رشد کنند که به دنیا از یک زاویه نگاه نکنند و تنها به صورت سیستمی فکر کنند.
وی گفت: همواره تفکر سیستمی یک نوع فکر کردن است که باید آن را فرا گیریم و ترویج دهیم، در غیر این صورت هر فردی در حوزه خود و خیالات خود باقی خواهد ماند و از تعاملاتی که با حوزه‌های دیگر دارد غافل می‌شود.
استاد گروه مدیریت دانشگاه صنعتی شریف گفت: تفکر سیستمی مقوله‌ای است که امروز برای اداره درست جوامع و سازمان‌ها به شدت به آن نیاز مبرمی داریم. همانطور که می‌دانیم سیستم، مجموعه‌ای از عناصر و عواملی است که در تعامل با یکدیگر هدفی را دنبال می‌کنند و در دنیای پیچیده امروز نیز تعامل بخش‌ها و افراد مختلف با یکدیگر شدت گرفته و هیچ بخش، سازمان و مجموعه‌ای نیست که بتواند جدای از سایر بخش‌ها و مجموعه‌ها حیاتش را ادامه دهد.
مشایخی خاطرنشان کرد: آسان شدن راه‌های ارتباطی موجب شده که تعامل بین این مجموعه‌ها افزایش پیدا کند. از این رو با این نگرش سیستمی اگر به اطراف خود نگاه کنیم هر تصمیمی که گرفته و یا هر سیاستی که اتخاذ می‌شود آثار آن‌ها در چارچوب تفکر سیستمی نمایان می‌شود، فقدان تفکر سیستمی و این نوع نگرش گاهی عواقب غیر منتظره و سوئی را به همراه خواهد داشت.
رئیس کنفرانس تفکر سیستمی در عمل اضافه کرد: بنابراین اگر بخواهم مثالی در این خصوص بیاورم می‌توانم بگویم که اگر ما در پی بالارفتن قیمت ارز سیستمی فکر نکنیم، ضرباتی به اقتصاد کشور وارد می‌شود. همچنین اگر در خصوص بنزین نیز به صورت سیستمی فکر نشود، نمی‌توان آن را مدیریت کرد که این امر خود نیز عواقبی را به دنبال خواهد داشت.
تفکر سیستمی امری جامع نگر است
وی عنوان کرد: در واقع تفکر سیستمی را می‌توان یک امر جامع‌نگر دانست که در این مجموعه اجزای آن بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند و پدیده‌های اطراف ما را به وجود می‌آورند و با توجه به شدت تعامل این عوامل با یک‌دیگر تفکری به نام تفکر سیستمی را به وجود می‌آورند که برای اداره بهتر سازمان و یا مجموعه خود به آن نیاز داریم.
استاد گروه مدیریت دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: ما رشته‌های مختلفی از علوم را داریم که در حوزه‌های خاصی توجه دارند اما هنگامی که به دنیا نگاه می‌کنیم متوجه این امر می‌شویم که دنیا خط کشی بین رشته‌ها را ندارد بلکه در آن مسئله‌ای مطرح است و ممکن است که از زوایای مختلف دیده و تعاملاتش نیز بررسی شود.
مشایخی ادامه داد: از این رو همواره یک مسئله ممکن است اقتصادی و یا در حوزه علوم سیاسی باشد و هنگامی که سیستمی به این موضوع نگاه می‌کنیم می‌توانیم این عوامل و تعاملات آن را درک و آن‌ها را مدیریت کنیم.
رئیس کنفرانس تفکر سیستمی در عمل گفت: در تفکر سیستمی به دلیل اینکه بر روی تعاملات تمرکز داریم به یک مفهوم مهمی به نام «پسخوراند» برخورد می‌کنیم، به گونه‌‎ای که هنگامی که بر این مبنا به دنیا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هر شرایطی که برای ما پیش می‌آید، آن دسته از اقدامات و فعالیت‌هایی است که ما خودمان تصمیم بر انجام آن‌ها گرفته‌ایم و در این جا نمی‌توانیم دیگران را مقصر بدانیم.
وی تاکید کرد: در واقع هر تصمیمی که ما می‌گیریم در یک زنجیره علت و معلول‌ها به خودمان بر می‌گردد و شرایطی را برای ما به وجود می‌آورد اگر چه که آن شرایط برای ما راضی کننده نباشد. اگر این نگرش عمیق سیستمی در وجود ما ایجاد شود. آن هنگام دریچه‌های یادگیری به سوی ما نیز باز خواهد شد.
استاد گروه مدیریت دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: امیدوارم که این کار، شروع خوبی باشد و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند با یکدیگر تعامل داشته باشند و با استفاده از نظراتی که از سوی دیگران ارائه می‌شود آن‌ها را تقویت کنند، همچنین این فرصت را از این جهت که می‌تواند موجب نشر این نوع تفکر از این مکان‌ها شود؛ غنیمت می‌شمارم تا حرکتی شود در جهت اینکه دانشکده‌ها، سازمان‌های مختلف و مدارس با سیستمی فکر کردن بهتر، جامعه بهتری را بسازند.
دنیای پایدار در پی داشتن تفکر سیستمی است
دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از این مراسم خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنم که امروز میزبانی چنین جمعی را بر عهده دارم و این افتخار شاید حاصل تلاش حدود یک دهه مدیریت استراتژیک دانشگاه و به ویژه تلاش اساتید باعث شده که امروز شاهد برگزاری چنین کنفرانسی باشیم.
وی تصریح کرد: از آنجا که در حوزه علوم زیستی تخصص دارم باید بگویم که ایده و فکر من این است که هر اندازه که به خلقت و آفریده‌های خداوند بیشتر توجه داشته باشیم به همان اندازه هم به تفکر سیستمی نیز بیشتر معتقد می‌شویم.
کافی اظهار کرد: اگر ما یک سلول را در نظر بگیریم می‌بینیم که تمام اجزایش در تعامل با یکدیگر هستند و هر اندامکی تلاش می‌کند به وظیفه خود در آن جایگاهی که قرار دارد عمل کند و چنین نظامی در نهایت منجر به این خواهد شد که خرده سیستم‌ها بتوانند سیستم‌های بزرگتری را ایجاد و آن‌ها را مدیریت کنند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: نکته کلیدی که در این خصوص وجود دارد این است که دانشگاه نیز درست مانند همین سلول‌ها عمل می‌کند و درست است که مکانی موثر و مفید بشمار می‌رود اما آن هنگامی، می‌تواند مفید تر واقع شود که بتواند هر یک از سیستم‌های درونی آن نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: از این رو نیز ما به دنبال این هستیم که هر جزئی از اجزای یک سیستم بتواند در سیستم خود آنگونه وظیفه خود را به درستی انجام دهد که این دنیا بتواند ثبات و تداوم بیشتری داشته باشد، این در حالی است که سیستم‌های طبیعی به خودی خود از تعادل خارج نمی‌شوند بلکه با دستکاری انسان‌ها دچار تغییراتی می‌شوند و اگر در پی این دستکاری‌ها تدابیری وجود نداشته باشد قطعا خسارت‌زا خواهد بود، بنابراین ما نیز باید در این راستا تغییراتی را ایجاد کنیم.
کافی با ابراز امیدواری نسبت به ترویج تفکر سیستمی در کشور گفت: در صورت ترویج این مقوله دنیای پایدار و با ثباتی را در آینده شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد

امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به 4 شهرستان گرفتار در سیلاب

یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت

2 جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

4 شهرستان خراسان جنوبی، گرفتار سیلاب

پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس

بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

شن‌هایی که همچنان چِشم استکبار را می‌سوزاند

بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس

21 اردیبهشت برگزاری دومین دور انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

ناگفته‌هایی از غرق شدن کشتی تایتانیک