پیام خراسان

آخرين مطالب

بررسی مشکلات رشدی کودکان در سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تهران- دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی، 18 و 19 مهر 98 با همکاری موسسه عالی علوم شناختی و دانشگاه خوارزمی، با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه شناسایی، ارزیابی و درمان این مشکل از دیدگاه عصب‌شناختی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی سید کمال خرازی، مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد تقی جغتایی مشاور توانبخشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علیرضا مرادی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و رئیس سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی، مهدی تهرانی دوست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی سمپوزیوم و دیگر اساتید حضور داشتند.
در این مراسم خرازی گفت: دانشگاه خوارزمی از قدیمی‌ترین موسسات آموزش عالی کشور محسوب می‌شود و نیروهای بسیار دانشمندی را برای کشورمان آموزش داده است که در جای جای کشور مشغول به فعالیت بوده و امیدواریم این دانشگاه منشأ خدمات خیر و توسعه علم و فناوری کشور باشد.
وی در ادامه بیان داشت: اختلالات عصبی یکی از واقعیت‌های زندگی انسان است که متاسفانه در سال‌های اخیر و در دوران زندگی مدرن رو به افزایش است. باید در خصوص این پدیده اندیشیده و راه مقابله با آن را پیدا کنیم. در زمان‌های گذشته وقتی با چنین افرادی روبه‌رو می‌شدند فکر می‌کردند این پدیده ناشی از ارواح خبیثه و شیطان بوده و آن را غیر قابل معالجه می‌دانستند و حتی در تاریخ است که با سوراخ کردن جمجمه فرد، سعی می‌کردند روح خبیث را از بدن او خارج کنند. اما با توسعه علم ژنتیک مشخص شد که این بیماری ریشه ژنتیکی داشته و این ژن‌ها هستند که باعث ایجاد و رشد نامیمون چنین بیماری‌هایی می‌شوند.
خرازی با اشاره به توسعه علم ژنتیک گفت: با توسعه دانش و علم ژنتیک، معلوم شد که اشکال ژنتیکی باعث اختلال در مغز فرد می‌شود. علم ژنتیک بسیار به ما کمک کرده است تا بتوانیم ریشه‌های بیماری را کشف کنیم به طوری که، امروزه می‌توان نقشه ژنتیکی فرد را در اختیار داشت و فهمید چگونه می‌توان ژن‌ها را (به خصوص در دوران کودکی) اصلاح کرد.
او پیشرفت‌های علمی دانشمندان برای بررسی مدارهای مغزی انسان اشاره کرد و افزود: دانشمندان با بررسی مدارهای مغزی، می توانند عامل بروز این اختلالات را شناسایی کنند زیرا مدارهای مغزی، نقش بسیار مهمی در بروز این اختلالات ایفا می‌کنند.
خرازی ادامه داد: اقدامات خوبی در زمینه تولید «مغز مینیاتوری» انجام شده که این آزمایشات اختلالات در مغز را بررسی می‌کند، تحقیقات «مغز مینیاتوری» در موسسه رویان انجام گرفته است و در این زمینه همکاری‌های علمی بین ایران و فرانسه در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه فناوری‌های نوین و تحریک مغز به کمک درمان اختلالات عصبی آمده و حمایت‌های زیادی از علوم شناختی در خصوص معالجه اختلالات عصبی از فناوری‌های نوین انجام شده است.
در ادامه این سمپوزیوم دو روزه، دکتر جغتایی مشاور توانبخشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه اختلالات تکاملی کودکان، غربالگری کودکان از طریق امکانات و نیروی انسانی شبکه، ایجاد مراکز تکاملی کودکان در دانشگاه‌ها، غربالگری کودکان برای شناسایی و مداخله طیف اوتیسم، مراحل رشد دستگاه عصبی و تغییرات وزن، قبل از تولد توضیحانی ارائه داد.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و رئیس سمپوزیوم نیز هدف از برگزاری دومین دوره این رویداد علمی را آشنایی دانشجویان علاقه‌مند به علوم شناختی با مباحث و موضوعات روز این بخش از علوم عنوان کرد.
علیرضا مرادی افزود: در سمپوزیوم اول، محوریت اساسی بر بازتوانی شناختی بود اما در این سمپوزیوم تاکید بر طرح آخرین یافته‏‌ها در زمینه اختلالات عصب رشدی است.
وی گفت: مهم‌ترین اختلالاتی که در این سمپوزیوم مورد بحث قرار گرفت، اختلال بیش فعالی- نقص توجه، اختلال طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری است که این بیماری‌ها مهم‌ترین مشکلات رشدی در دوران کودکی بوده و درمان به موقع آنها از مشکلات بیشتر در سنین بالاتر پیشگیری خواهد کرد.
مرادی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات اختلالات روانپزشکی و عصبی مربوط به اختلالات عصبی- تکاملی است و علت انتخاب این موضوع به عنوان محور اصلی سمپوزیوم آن است که کودکان، با یک سری مشکلات در سنین ابتدایی زندگی مواجه می‌شوند که اگر از همان ابتدا به درستی این اختلالات را تشخیص داده و درمان مناسبی برای آن داشته باشیم، می‌توان از تشدید این اختلالات جلوگیری کرد.
دکتر غلامعلی حسین‌زاده، معاون پژوهش و فناوری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز نیز در این سمپوزیوم از برنامه استراتژیک این مرکز آزمایشگاهی گفت و افزود: رقابت‌پذیری با توجه به مقتضیات زمانی، بهره‌وری حداکثری در خدمت، تامین مالی و آمایش منابع فیزیکی پروژه‌های توسعه‌ای و ایفای نقش حاکمیتی آزمایشگاه در حوزه‌های استانداردهای فنی، زیرساختی و همکاری‌های توسعه‌ای از موضوعات استراتژیک نهایی آزمایشگاه است.
محورهای این سمپوزیوم، اختلال طیف اوتیسم، اختلال بیش فعالی- نقص توجه، اختلالات یادگیری، ارزیابی شناختی در اختلالات رشدی و توان‌بخشی عصبی- شناختی در اختلالات رشدی بود.

اختلالات عصبی- رشدی درصد قابل توجهی از اختلالات دوران کودکی را شامل می‌شود که تا سنین بزرگسالی نشانه‌های آنها قابل مشاهده بوده و می‌تواند عواقب جدی از نظر رفتاریف هیجانی، شناختی و اجتماعی در فرد مبتلا به دنبال داشته باشد. این اختلالات بر اثر تکامل نامناسب سیستم عصبی رخ داده و ناهنجاری‌هایی را در کارکرد شناختی، زبانی، رفتاری و هیجانی ایجاد می‌کند. درک مناسب از زیر بنای عصب- شناختی این اختلالات می‌تواند درجهت شناسایی راه‌های درمانی و پیشگیری موفق، کمک‌کننده باشد.
سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی با برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوعات اختلال طیف اوتیسم، مبانی شناختی در اختلال طیف اوتیسم، یافته‌های الکتروفیزیولوژی مغز در اختلال طیف اوتیسم، ساختار و کارکرد مغز در اختلال طیف اوتیسم، یافته‌های سلولی مولکولی در اختلال طیف اوتیسم، مبانی عصب‌شناختی در اختلالات یادگیری، فرآیندهای شناختی در یادگیری و بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر واقعیت مجازی بر بهبود خواندن در دانش‌آموزان با اختلال خواندن برگزار شد.
همچنین اثربخشی برنامه آموزش شناختی در ADHD، اختلال خواندن رشدی، آشنایی با تکنیک‌های تصویربرداری مغز، اختلال بیش فعالی، مبانی عصب شناختی در اختلال بیش فعالی، مغز اجتماعی در بیش فعالی، مبانی توانبخشی عصبی در اختلالات عصبی، کاربرد تکنولوژی واقعیت مجازی در توانبخشی شناختی و بازی گونه‌سازی و کاربرد بازی‌های رایانه‌ای در توانبخشی شناختی از دیگر موارد مورد بحث در این سمپوزیوم دو روزه بود.
برچسب‌ها
دانشگاه خوارزمی اوتیسم

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق