پیام خراسان

آخرين مطالب

/معرفی طرح‌های برگزیده نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی/

تولید 5 حسگر پایش‌گر کیفیت مواد غذایی علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی 5 حسگر پایش کیفیت مواد غذایی برای پنج محصول مختلف در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تولید شد.

بیوسنسور تشخیص تتراسایکلین در شیر
اسما وردیان، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از این محصولات حسگری است که در شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش ‌آن اندازه گیری باقی مانده آنتی بیوتیک تتراسایکلین در شیر است. این محصول دارای منبع تکنولوژی کریستال مایع است که تکنولوژی‌ای است که برای ال‌سی‌دی‌ها استفاده می‌شود. هورمون‌های(فرمول) کریستال مایع در حضور تارگت خود تغییر رنگ انجام می‌دهند. ما برای این رنگ‌ها یکسری چیپ‌هایی داریم که در آنها قرار می‌گیرند و زیر میکروسکوپ ثبت تصویر می‌شوند و به وسیله‌ تکنولوژی پردازش تصویر یکسری اعداد و ارقامی به دست آورده می‌شود که طبق آن می‌توان از طریق نمودار کالبراسیل غلظت آنتی بیوتیک را اندازه گیری کنیم.
وی بیان کرد: ویژگی بارز این طرح اندازه گیری مقدار آنتی بیوتیک تتراسایکلین در شیر است. اندازه گیری تتراسایکلین درحال حاضر یکی از مراحلی است که باید در کارخانه‌های شیر انجام شود. تا به حال برای انجام این امر از کیت‌های اضطراری استفاده می‌کردند که کیت‌های استریت بوده و متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، مشکلاتی درحال حاضر برای آنها به وجود آمده است، بنابراین داشتن چنین کیت‌های تولید ملی می‌تواند به رفع این مشکل‌ها کمک کند. تا این زمان تقاضاهایی از طرف برخی کارخانه‌ها داشتیم که البته هنوز در قالب قرارداد نبودند زیرا طرح کامل تکمیل نشده بود تا به عنوان یک کیت در اختیار آنها قرار داده شود. استارت این طرح از بازدیدی از یکی از کارخانه‌های لبنیات و ارائه درخواست آنها مبنی بر وجود این مشکل و پیدا کردن راه حلی برای آن آغاز شد.
حسگر کاغذی تعیین مقدار پروکسیدها در روغن‌های خوراکی
ابراهیم فولادی، مدیر گروه ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اظهار کرد: طرح دوم مربوط به حسگر پروکسیدها است. این حسگرها یک حسگر کاغذی برای تعیین کیفیت روغن هستند. روغن‌های گیاهی و حیوانی پس از مدتی مقدار پروکسید آنها بالا می‌رود که تشخیص این مسأله خیلی مهم است و می‌تواند به سلامت جامعه کمک کند. روش‌ها برای انجام این تست معمولا وقت گیر هستند و بایستی آنها را در آزمایشگاه بکارببرند. ما حسگر کاغذی‌ای تهیه کردیم که می‌تواند به صورت آنلاین و در همه موقعیت‌ها تشخیص دهد که پروکسید روغن‌ها در چه حدی است و پاسخ آزمایش را بر اساس تغییر رنگ کاغذ مشاهده کنند.
وی تصریح کرد: کاربرد این محصول در آشپزخانه، رستوران‌ها، کارخانه‌ها، مراکز پژوهشی و... است و همه افراد عادی می‌توانند از آن استفاده کنند. پروکسیدها ترکیباتی هستند که می‌توانند رادیکال آزاد تشکیل دهند که این رادیکال‌های آزاد می‌توانند یکی از عوامل ایجاد کننده‌ سرطان در بدن انسان‌ها باشند. روغن‌ها در مرحله اول که مورد استفاده قرار می‌گیرند پروکسید ندارند، اما زمانی که در فست‌فود یا مراکز مشابه، یک روغن چندین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروکسید آنها افزایش‌ پیدا می‌کند.
مدیر گروه ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، ادامه داد: روغن‌های گیاهی و حیوانی از آن جهت که نگهدارنده ندارند به مرور زمان پروکسیدشان افزایش پیدا می‌کند و با این حسگر افرادی که از این روغن‌ها استفاده می‌کنند در هر لحظه می‌توانند تشخیص دهند که وضعیت روغن در چه شرایطی قرار دارد. ثبت اختراع این محصول انجام شده و ما به دنبال بازار مناسب برای فروش هستیم.
حسگر کاغذی تعیین مقدار نیتریت در فرآورده‌های گوشتی و آب
فولادی گفت: طرح سوم مربوط به حسگرهای نیترید است. معمولا می‌گویند که از خوردن سوسیس خودداری کنید به علت نیترید زیادی که دارد و یا می‌گویند که محصولات سیب‌زمینی یا پیاز مشکل دارد به علت نیترید زیادی که دارد. نیترید هم جزء عواملی است که می‌تواند پایه‌گذار سرطان در افراد باشد و فعالیتی که این حسگر انجام می‌دهد مربوط به اندازه گیری نیترید در آب، سیب‌زمینی، سوسیس و سایر موارد است.
نانوحسگرهای حساس به حرارت
وی ادامه داد: طرح چهارم یک بسته‌بندی هوشمند برای مواد غذایی است. مواد غذایی تحت شرایطی که جابه‌جا می‌شوند دما بر کیفیت این محصولات تاثیر می‌گذارد. این محصول دارای سنسور حرارتی است به این صورت که زمانی که برای محصول خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، طی زمانی که در شرایط غیر مساعد ماده‌ غذایی قرار بگیرد تغییر رنگ نشان می‌دهد که این تغییر رنگ نشان دهنده این است که محصول از شرایط عادی خارج شده است.
مدیر گروه ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اظهار کرد: این بسته‌ هوشمند برای هر محصولی قابل استفاده است و برای هر ماده‌ای می‌توان برچسب مخصوص را تولید کرد که نشان دهد تا چه شرایط دمایی را تحمل می‌کند. این محصول هم درحال حاضر ثبت اختراع شده است و به دنبال بازار مناسب برای انتشار آن هستیم. فناوری و برچسب این محصولات در اختیار افراد قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند از این فناوری استفاده کنند.
نانو حسگرهای حساس به ph جهت پایش فساد در ماهی
فولادی بیان کرد: محصول پنجم ما بسته بندی‌ای است تحت عنوان هالوپرمید که حساس به تغییرات ph هستند و با تغییر در میزان فسفر مواد غذایی رنگ این برچسب‌ها تغییر می‌کند؛ برای مثال در ماهی براساس مدت زمانی که می‌ماند، مقداری ترکیب‌های آمینه ایجاد می‌شود که این تغییرات آمینه باعث تغییر رنگ در برچسب می‌شوند. این تغییر رنگ‌ها نشان می‌دهد که میزان ترکیب‌های آمینه چقدر است و ماده‌ غذایی تحت چه شرایط سلامتی قرار دارد.
وی تصریح کرد: هرچه مقدار این ترکیبات آمینه بیشتر شود میزان تغیییر رنگ آن هم بیشتر می‌شود و این پارامترها نشانه‌هایی از فساد ماده‌ غذایی است. این آمینه‌ها عضوی از آمین‌های بیوژنیک است که طی فساد محصولات گوشتی آزاد می‌شوند. این محصول قابل استفاده برای محصولات گوشی است اما بیشترین کاربرد آن در ماهی‌ها است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193776/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی

برپایی 2 اردوی جهادی بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مشهد

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار

650 فقره انشعاب غیر مجاز در شهرستان طرقبه - شاندیز قطع شد

سراشیبی طلاق در خراسان شمالی با زبان آمار

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری