پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد:

148 مرکز خدمات بهداشتی استیجاری با وضعیت بسیار نامناسب داریم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهدگفت: در سطح شهر مشهد 566 مرکز خدمات بهداشتی وجود دارد که از این تعداد 148 واحد استیجاری با وضعیت بسیارنامناسب است.

شهناز رمارم امروز، 24 آذرماه، در جلسه‌ شورای شهرستان مشهد که درخصوص اهمیت مقوله سلامت برگزار شده بود، اظهار کرد: نظارت بر سلامت عمومی شهر به عهده شهرداری و شورای شهر است و در زمینه سیاست‌گذاری‌ها، تبین قوانین و نظارت بر موضوع وظایف و تکالیفی را دارند.
وی افزود: در آستانه تهیه و تنظیم طرح‌های تفصیلی هستیم و به همین منظور، سرانه بهداشتی و درمانی شهر مشهد را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا نیازها و کمبودها را در این حوزه پیش‌بینی و اقدامات لازم را اجرایی کنیم. مهم‌ترین مسئله در حوزه درمان پیشگیری است. مهم‌ترین مسئله برای نوزاد تازه‌متولدشده، بهداشت و سلامت اوست.
این عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در این مراکز به مادران خدمات بهداشتی و آموزشی، واکسیناسیون به صورت رایگان و همچنین خدمات بهداشتی متفاوت و فراوانی داده می‌شود. در سطح شهر 566 مرکز خدمات بهداشتی وجود دارد که از این تعداد 148 واحد استیجاری با وضعیت بسیار نامناسب است. همچنین از این تعداد 156 خانه بهداشت در روستا است. 260 پایگاه سلامت شهری، 17 پایگاه روستایی، 91 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و 42 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است. همچنین از مجموع 148 واحد استیجاری، 51 واحد در مراکز حاشیه شهر و 97 واحد در مناطق برخوردار قرار دارند.
خانه‌های بهداشت در شأن شهر مشهد نیست
رمارم ادامه داد: زمانی‌که مراجعان به خانه بهداشت وارد می‌شوند انتظار فضای پاستوریزه و مناسب دارند. این‌چنین خانه‌های بهداشت در شأن شهر مشهد نیست. در آستانه این طرح تفصیلی مشاوران نباید برای سرانه خدمات بهداشتی کوتاه بیایند. شرایط نور، تهویه و قدمت بنا در این ساختمان‌ها بسیار نامناسب و شبیه به دخمه است. این موضوع باعث کاهش رغبت مراجعه شهروندان به این خانه‌ها شده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه سلامت به‌عنوان دومین شاخص توسعه کشور محسوب می‌شود. شورای اسلامی شهر مشهد تلاش دارد با برگزاری جلسات کارشناسی و دعوت از مسئولان ذی‌ربط تصمیمات موثری در این راستا داشته باشد.
امکانات مراکز بهداشتی در مناطق حومه بیشتر است/ در مشهد به‌ازای هر 150 هزار نفر یک مرکز بهداشتی وجود دارد
در ادامه این جلسه، دکتر مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در شهر مشهد برای بخش خصوصی به‌ویژه در بخش درمان سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته است. مسئولان این امر به مراکز بهداشتی خارج از شهر مشهد بیشتر توجه داشته‌اند و امکانات مراکز بهداشتی در مناطق حومه بیشتر است. اکنون اگر به شهرهای تابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد مانند قوچان، درگز، کلات نادری و حتی روستاها توجه کنیم می‌بینیم که این مناطق از لحاظ فضای فیزیکی و بهداشتی بهره‌مندی بیشتری دارند.
وی افزود: از سال 92 به بعد، شاهد اجراشدن طرح تحول نظام سلامت بودیم. بر اساس این طرح بازبینی در گسترشات صورت گرفت، اما همچنان دسترسی مردم شهر مشهد به ارائه خدمات بهداشتی ضعیف است. به‌ازای هر 150 هزار نفر یک مرکز بهداشت وجود دارد. همچنین 1500 مراقب بهداشتی جذب شده است، اما فضای فیزیکی لازم برای ارائه خدمت به این افراد وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: متاسفانه در منطقه الهیه که جزء مناطقی است که در آن برج‌سازی صورت گرفته و از لحاظ شهری خیلی رشد داشته، اما مرکز بهداشت آن منطقه در یک زیرزمین واقع شده است. در حاشیه شهر متراژ خانه‌ها بسیار پایین است و از آن‌ها نمی‌توان به‌عنوان مراکز بهداشت استفاده کرد؛ بنابراین مجبور هستیم از خانه‌های قدیمی که متراژ بیشتری دارند، استفاده کنیم.
خدمات بهداشتی در شإن مردم مشهد نیست
قلیان تصریح کرد: ما وارث کلان‌شهری هستیم که خدمات وجود دارد اما دسترسی مردم به آن کم است. خدمات بهداشتی در شأن مردم مشهد نیست. دو امر در این زمینه برای ما قدرت ایجاد می‌کند؛ ابتدا سطح سواد پرسنل و مهار ارتباطی آن‌ها با مراجعان و دوم وضعیت ساختمان‌ها و دسترسی نزدیک مردم به این مراکز است.
وی عنوان کرد: هر فردی در سطح کلان‌شهر باید بتواند با وسیله حمل‌ونقل عمومی، ظرف مدت 10 دقیقه، خود را به مرکز جامع سلامت برساند. اگر بتوانیم پایگاه‌های نامناسب را باهم ادغام کنیم، می‌توانیم 40 هزار نفر را پوشش دهیم. این امر مزیت‌های زیادی دارد، از جمله دسترسی بیشتر مردم به فضاهای بهداشتی و پزشکی. در زمان مرخصی کارمندان بهتر می‌توانند یکدیگر را پوشش دهند و همچنین از لحاظ تامین هزینه برای فضای فیزیکی متعدد صرفه‌جویی ایجاد می‌شود. برای ایجاد این مجتمع‌ها نیاز به ساختمان با متراژ بالا داریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این‌که در مرکز جامع سلامت چه کارهایی انجام می‌شود و چرا مردم رغبت به استفاده از این مراکز ندارند، باید ریشه‌یابی شود. در این مراکز بهداشتی مشاوره‌های قبل ازدواج، بارداری، مراقبت از دوران بارداری، مراقبت از نوزاد و کودک تا 14 سالگی، همچنین مراقبت از جوانان تا میانسالی و... به صورت مرتب آموزش داده می‌شود. همچنین در برخی از مراکز خدمات دندان ‌پزشکی با نصف تعرفه دولتی انجام می‌شود.
مراجعه به مراکز بهداشتی از 90 درصد به 75 در صد کاهش یافته است
قلیان تاکید کرد: فضاهای مناسب برای آموزش نداریم. ما نیاز به محیط تمیز و شاخص داریم تا مردم برای حضور در این کلاس‌ها رغبت نشان دهند. دولت برای ایجاد یک مرکز جامع سلامت و تامین نیروی انسانی و خدماتی آن به صورت مادام‌العمر میلیاردها باید هزینه کند. در دی‌ماه سال آینده، برای مناقصه‌ای در خصوص برون‌سپاری 120 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که از کل این بودجه 80 درصد آن برای شهر مشهد در خصوص مراکز بهداشت در حاشیه فقط برای پرسنل و مدیریت در نظر گرفته شده است. این مبلغ فارغ از مواد و داروهای مصرفی است که به مادران باردار و نوزدان داده می‌شود. برای هر دوز واکسن حداقل 4 تا 5 دلار هزینه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای تبلیغات سوء در خصوص واکسیناسیون‌های رایگان مراکز بهداشت داشته‌اند که این واکسیناسیون‌ها محصول کشور اسرائیل است و برای افراد عوارض زیادی ایجاد می‌کند، این موضوع باعث شده که پوشش واکسیناسیون از 90 درصد به 75 درصد کاهش یابد.
در حاشیه شهر به مراکز خدمات بهداشتی بیشتر نیاز است
همچنین در ادامه این جلسه سید امیر مرتضوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی افزود: نقش بهداشت در جامعه نسبت به درمان بیشتر و پررنگ‌تر است. هرچه بیشتر در قسمت بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه‌های حوزه درمان را کاهش خواهیم داد.
وی افزود: جمعیت شهر مشهد، 3 میلیون و 600 هزار نفر است و تقریباً یک میلیون حاشیه‌نشین و مابقی جمعیت شهری محسوب می‌شوند. 51 مرکز در مناطق حاشیه و 97 مرکز در مناطق برخوردار وجود دارد، که این تقسیم‌بندی عادلانه نیست، زیرا بیشترین مشکلات ما در حاشیه شهر است و آن‌ها به خدمات رایگان بیشتر نیاز دارند.
مرتضوی ادامه داد: در طرح تفصیلی شهر مشهد باید به موضوع بهداشت بیشتر از درمان توجه شود و باید از ظرفیت‌هایی که داریم به نفع مردم استفاده کنیم، این امر با مشارکت جمعی ارگان‌ها در کنار یکدیگر محقق می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معلمان از بی‌هویتی نسل جوان جلوگیری کنند

برترین های مسابقات ملی مهارت رانندگی لیفتراک مشخص شدند

اجلاسیه علما شهرستان زیرکوه درشهریور امسال برگزار می‌شود

حمایت از کارآفرینان و بخش خصوصی برای تحقق جهش تولید

تصاویر آخرالزمانی از طوفان 110 کیلومتری خراسان

هشدار فرماندار طرقبه شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب

مردم خراسان جنوبی همیشه در صحنه

آیت الله عبادی: عالمان ذخایر بزرگی برای مردم هستند

افتتاح طرح‌های بسیج سازندگی در بشرویه

فیلم/ اژه‌ای: قاضی سرمایه تمام و کمال قوه قضاییه است

ببینید | طوفان شن وحشتناک با سرعت 110 کیلومتر بر ساعتی در خراسان شمالی!

رفع موانع تولید در راستای تحقق شعارسال

رفع نقص 8 نقطه پرتصادف در راه‌های خراسان شمالی

برنامه دولت برای واگذاری های سال 1403 اعلام شد/ کیش ایر در اولویت

هوای خراسان‌شمالی 10 درجه خُنک‌تر می‌شود

امتداد «زیارت» با تدارک 380 برنامه در دهه کرامت / «با شما سربلندیم»؛ شعار محوری دهه کرامت 1403

رفع 8 نقطه پرتصادف در شبکه راه‌های خراسان شمالی

امتداد «زیارت» با تدارک 380 برنامه / «با شما سربلندیم»؛ شعار محوری دهه کرامت 1403

رفع هشت نقطه پرحادثه در شبکه راه‌های خراسان شمالی

عدالت اجتماعی برای شب بازارهای مشهد، دردسرساز شد

22 اردیبهشت‌ماه؛ مسابقات ووشو قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی

ایجاد 400 فرصت شغلی در مجموعه‎ی پایانه بار یزد

برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی

آغاز ساخت حسینیه و مرکز فرهنگی گلزار شهدای بردسکن پس از 20 سال

هشدار پزشکان بدون مرز درباره «پیامدهای فاجعه‌بار» حمله به رفح

دستگیری خریدار اموال مسروقه و کشف 45 فقره سرقت در کاشمر

افتتاح بیش از 40 مدرسه در طرح سه شنبه‌های امید خراسان رضوی

صادرات 107 میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان رضوی طی سال گذشته

برگزاری یادواره کارگران جان باخته حین خدمت برای اولین بار در استان اصفهان

دهک بندی ها 6 ماه یک بار بازبینی می شوند

برگزاری یادواره کارگران جان باخته حین خدمت برای نخستین بار در استان اصفهان

برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود

غزه، نماد شرافت و عزت است/این بار نیز مقاومت پیروز خواهد شد

برنامه تشکیل 20 کارگروه تخصصی در حوزه انتخابیه داریم/ضعف مجلس یازدهم در تراز بین المللی

گازوئیل قاچاق زیر بار آهک

شناسایی 53 تبعه خارجی غیرمجاز در خراسان شمالی

پرسه‌زدن گله قوچ اوریال در پارک ملی سالوک

خراسان شمالی، میزبان فلامینگو‌های مهاجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 28 هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند

پدری که از فرصت‌های روزمره استفاده می کرد تا از حقایق عالم بگوید

تقریباً همه ناشران بزرگ در نمایشگاه کتاب حضور دارند

حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب

کتاب جدید بهمن پگاه راد رونمایی می شود

نشر 27 بعثت با 210 عنوان به نمایشگاه کتاب آمد

حضور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

کتاب «آینده می‌افتد زمین» رونمایی می‌شود

احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقه‌ای نداریم نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود

◄ انتشار یک کتاب جدید درباره قوانین و مقررات حمل و نقل و ترافیک

برنامه‌های علمی و فرهنگی برای نمایشگاه کتاب

چه کتاب‌هایی را به نوجوانان پیشنهاد بدهیم؟