پیام خراسان

آخرين مطالب

یلدا و تب گرانی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- یلدای کهن، یکی از سنت‌های شادی‌بخش فرهنگ ایرانی و موعدی برای گردهمایی‌های گرم خانوادگی است که امسال گرانی اجناس مورد نیاز برپایی این سور، برگزاری آن را بیش از پیش سنگین کرده است. از همین رو مسوولان و دست‌اندرکاران بیکار ننشسته و بر آن شده‌اند تا با کنترل بازار، گرانی اجناس مورد تقاضای مردم را در شب یلدا مهار کنند.

ایرانیان از دیرباز آخرین شب فصل پاییز را یلدا به معنای زایش نام نهاده اند یلدا در حقیقت بلندترین شب سال است که پس از آن روزها طولانی و شب‌ها کوتاه تر می‌شود و البته طولانی بودن شب یلدا نسبت به سایر شب‌ها کمتر از یک دقیقه است اما همین چند ثانیه بهانه‌ای است برای دورهمی‌های ایرانی.
آجیل، خشکبار، شیرینی و میوه نیز زینت‌بخش سفره‌های یلدایی است و خویشاوندان این شب را با خوردن تنقلات، بیان خاطرات و گرفتن فال حافظ به صبح می‌رسانند.
طبق سنت هر ساله طی روزهای اخیر در سراسر کشور بازار یلدا رونق گرفته است اما متاسفانه عده‌ای سودجو در بازار با گرم دیدن بساط عرضه و تقاضا و با قربانی کردن انصاف دچار طمع می‌شوند و با گران‌فروشی سفره‌های یلدایی مردم را کوچک و کام آنها را تلخ می‌کنند.
در این میان تامین تقاضای مورد نیاز مردم در بازار و تشدید و تقویت فعالیت نظارت و بازرسی دستگاه‌های نظارتی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از گران فروشی و ناکام گذاشتن سودجویان است از این رو در شهرهای مختلف دستگاه‌های نظارتی طی روزهای اخیر فعالیت‌ها و طرح‌های مختلفی را برای نظارت بر بازار در دستور کار خود قرار داده اند.
طرح تعزیراتی ویژه یلدا
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح نظارتی شب یلدا و برخورد با گران‌فروشی در استان از امروز 24 آذر ماه آغاز شده‌ است.
حمیدرضا کریم افزود: این طرح با حضور قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت با جدیت در بازار اجرا می‌شود و در صورت احراز تخلف با متخلفان برخورد می‌شود.
وی ادامه‌داد: شهروندان در صورت مشاهده گران‌فروشی و یا هر تخلفی می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی 135 موضوع را برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اعلام کنند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: در راستای مبارزه با گران‌فروشی در اصناف مختلف، اجرای طرح بازرسی از اصناف مختلف در کلانشهر مشهد از 28 آبان ماه تشدید شده‌ است.
کریم افزود: سال گذشته 43 هزار و 261 فقره پرونده تعزیراتی در این استان مورد رسیدگی قرار گرفت و مختومه شد.
310 میلیون ریال جزای نقدی تخلفات یلدایی
رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از روز گذشته در مشهد دو تیم کارشناسی بازرسی و شعبه سیار تعزیرات حکومتی برای بازرسی از اصناف در شهر مستقر شدند.
قاضی امید جلیلی افزود: مراکز عرضه آجیل و خشکبار، شیرینی فروشی‌ها و مراکز عرضه میوه در این ایام زیر ذره بین نظارتی هستند و بازرسی‌ها تشدید شده‌ است.
وی اضافه کرد: این طرح هر سال اجرا می‌شود و طی اجرای آن در سال گذشته 340 بازرسی از اصناف مشهد انجام شد.
رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: طی این بازرسی ها 262 واحد متخلف شناسایی و فرم تخلف برای آنها تشکیل شد و جریمه نقدی صادر شده برای این تعداد 310 میلیون ریال بود.
جلیلی افزود: در اجرای طرح برخورد با انواع تخلفات نظیر گران فروشی و کم فروشی در نیمه نخست امسال 899 مورد بازرسی از واحدهای مختلف صورت گرفت که 45 واحد بدون تخلف بودند.
وی ادامه داد: در این بازرسی ها 79 مورد تخلف مشاهده و منجر به تشکیل 777 پرونده شد و 63 مورد تذکر نیز به واحدهای مربوطه داده شد.
رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: ارزش تخلفات این واحدها بیش از یک میلیارد ریال و میزان وصولی جرایم تخلفات نیز در این مدت دو میلیارد و 700 میلیون ریال بود.
عرضه مستقیم و بدون واسطه میوه
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای جلوگیری از عرضه گران میوه در آستانه شب یلدا طبق تفاهم‌نامه با شهرداری‌ مشهد موضوع عرضه مستقیم میوه، آجیل و خشکبار در دستور کار قرار گرفت.
حمید جنتی افزود: در این راستا بازارچه عرضه مستقیم میوه با همکاری سازمان میوه و تره‌بار شهرداری مشهد در حاشیه بوستان ملت از 23 آذر ماه فعال شده‌ است.
وی اضافه کرد: در این بازارچه که تا اول دی ماه دایر است 40 غرفه طراحی شده و انواع میوه و تره‌بار با قیمت میدان بار عرضه می‌شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سایر اقلام مورد نیاز شب یلدا نظیر آجیل و خشکبار نیز به صورت مستقیم از تولید به عرضه ارائه می شود و همچنین در 16 بازار میوه‌ و تره‌بار شهرداری مشهد عرضه مستقیم میوه صورت می‌گیرد.
جنتی افزود: در مجموع در تمام طول سال جهاد کشاورزی فقط مسوول تولید است و عرضه و قیمت‌گذاری بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و امسال خوشبختانه در کشور و در استان از لحاظ تولید میوه در وضعیت خوبی قرار داریم و مشکل آفت و خسارت نسبت به سال‌های قبل خیلی کمتر شده است.
وی ادامه داد: معمولا گرانی میوه و تره‌بار به صورت موقتی و در فاصله میان کمبود در بازار و کمبود عرضه از طریق طرح استمرار رخ می‌دهد به عنوان نمونه افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل اتمام محصول تولیدی در استان در پایان آبان ماه و فاصله ایجاد شده برای تامین آن از طریق طرح استمرار در مناطق گرمسیری اتفاق افتاد ولی طی روزهای آینده با تامین تقاضا از طریق استان‌های گرمسیر قیمت این محصول کاهش می‌یابد.
او اضافه کرد: تامین به موقع محصول مورد تقاضا توسط دست‌اندرکاران مربوطه نقش مهمی در جهش نکردن و افزایش نیافتن قیمت‌ها دارد.
طرح استمرار فرایندی است که طی آن محصولاتی نظیر سیب زمینی و گوجه فرنگی با فراهم آوردن شرایطی خاص در تمامی ماههای سال کاشت و بهره برداری می شود.
بازرسی مستمر دامپزشکی مشهد
رییس شبکه دامپزشکی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بازرسی‌های مستمر در سطح شهر در تمام ایام سال و تشدید این نظارت‌ها در مناسبتهای مختلف افزود: بازرسی و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فراورده‌های خام دامی به صورت سه شیف صبح، عصر و شب در مشهد انجام می‌شود.
دکتر محمود جوادی‌نژاد گفت: بازرسی و نظارت، روزانه توسط هشت اکیپ متشکل از 20 بازرس از واحدهای مربوطه انجام و با تخلفات برخورد می‌شود و در ایام خاص و مناسبتی که تقاضا افزایش می‌یابد طرح‌های بازرسی نیز تشدید می‌شود.
وی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف در سطح شهر می‌توانند از طریق شماره پیامکی 1512 و یا تماس با شماره 37250025 ، 37250035 و 37250075 تخلف را جهت رسیدگی اعلام کنند تا در اسرع وقت موضوع بررسی شود.
برچسب‌ها
مشهد تنظیم بازار تعزیرات حکومتی فرهنگی اقتصاد اصناف خراسان رضوی قیمت کالا شب یلدا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»